recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ekstra router efter yousee'
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketEkstra router efter yousee'

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
gadeberg87 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 04-November-2009
Status: Offline
Point: 145
Direkte link til dette indlæg Emne: Ekstra router efter yousee'
    Sendt: 15-Januar-2011 kl. 11:32
Hej Recordere

Jeg har det problem at i mit lejlighedskompleks er der fælles internet som meget sjældent virker. Nu har min udlejer spurgt om jeg vil have en internetforbindelse fra yousee på mit kabel-tv, som så kan bruges af flere personer, som backup af det normale internet.
Problemet er bare at jeg ikke er interesseret i at andre har adgang til nogle af mine komponenter som er på netværket, så som computere, medieafspiller, tv og NAS.

Kan man sætte sin egen router op efter yousee' router, og dermed have sit eget lukkede netværk?

Gadeberg87
Panasonic Tx-P42V10E, Xbox 360, Dune HD D1, Yamaha RX-V 671, DLS D3, Harmony One, Synology DS209
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2011 kl. 12:59
Ja. Du kan lave så mange private netværk du vil hvis du ved hvad du laver.

BS
Til top
gadeberg87 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 04-November-2009
Status: Offline
Point: 145
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2011 kl. 13:04
Hvis jeg ved hvad jeg laver?
Det skulle jeg da mene jeg gør:) - Går ud fra at jeg bare skal opsætte routeren ligesom man normalt skal gøre:)
Men havde hørt, fra min udlejer, at der måske var sat en begrænsning fra Yousee, der gjorde at man ikke kan gøre det.
Panasonic Tx-P42V10E, Xbox 360, Dune HD D1, Yamaha RX-V 671, DLS D3, Harmony One, Synology DS209
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2011 kl. 13:16
Hej Gadeberg
 
Det du skal vide noget om er hvordan du laver forskellige ip-ranges på de forskellige netværk. En router kan ikke route mellem to netværk der er ens.
 
Du kan evt. sætte en router op efter YS boxen der laver et "offentligt" LAN som alle har adgang til og på dette offentlige LAN sætter du en router mere der laver dit private netværk som kun du har adgang til. Disse netværk skal have forskellige netværksadresser eks. 192.168.1.0/255.255.255.0 og 192.168.2.0/255.255.255.0
 
EDIT: dette gør at YS kun ser een MAC adresse (den 1. router) men du kan have lige så mange klienter på som du lyster (og netværk)
 
BS


Redigeret af Bschmidt - 15-Januar-2011 kl. 13:18
Til top
gadeberg87 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 04-November-2009
Status: Offline
Point: 145
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2011 kl. 13:46
okay, men det har jeg styr på hvordan jeg gør. Så burde det jo ikke være noget problem:)
mange tak for hjælpen:)
Panasonic Tx-P42V10E, Xbox 360, Dune HD D1, Yamaha RX-V 671, DLS D3, Harmony One, Synology DS209
Til top
db89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-December-2008
Sted: Fredericia, DK
Status: Offline
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2011 kl. 14:02
Oprindeligt skrevet af gadeberg87 gadeberg87 skrev:

Hvis jeg ved hvad jeg laver?
Det skulle jeg da mene jeg gør:) - Går ud fra at jeg bare skal opsætte routeren ligesom man normalt skal gøre:)
Men havde hørt, fra min udlejer, at der måske var sat en begrænsning fra Yousee, der gjorde at man ikke kan gøre det.


Ved nogle udbydere er det vist officielt ikke tilladt at dele sin forbindelse med andre husstande. Jeg har dog ikke ligefrem siddet og læst vilkårene igennem efter det.

Hvis vi ser bort fra det rent "juridiske", så skal du dog lige huske på at hvis du deler din forbindelse med andre så kan du risikere at de bruger al båndbredden så du får en dårlig hastighed selv. Jeg mener at have hørt at feks netgear laver routere hvor man kan opsætte trådløse netværk hvor enhederne ikke kan se dem på de andre netværk på routere og der kan man desuden også lave begrænsning på hastigheden så feks netværk 1 får 75% hastighed og netværk 2 får 25%.

En sidste ting du skal huske på er at hvis naboerne bruger din forbindelse til ulovlige ting så er det dig der får balladen, dog var der vist en sag for nok et år siden hvor en familie slap for at betale til rettighedshaverne for download af musik og film fordi deres trådløst netværk var "åbent" og de sværgede på de ikke selv havde hentet noget ulovligt.
Til top
Slettet_120331 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 10-Maj-2009
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 1123
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2011 kl. 11:00
Ikke sikker på jeg forstår 100% men hvis du får din egen forbindelse istedet for den du deler med andre nu så mener jeg at yousee routeren kommer med kode på det trådløse som standard?

Hvis du bare gerne vil benytte dig af det "gratis" trådløse internet men gerne vil have dit eget lokale netværk kan det også lade sig gøre ved at sætte en router op som access point og lave nogle regler for hvem der må komme på det lokale.
Til top
gadeberg87 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 04-November-2009
Status: Offline
Point: 145
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2011 kl. 11:35
@db89:
Har godt tænkt lidt på de problemer du nævner! Men det må jeg lige læse lidt om i vilkårene.

@Briam:
Jeg mener også at yousee' router kommer med kode som standart! Og det jeg så vil gøre er at lave mit eget private netværk, ved at sætte min egen router til yousee', så jeg har et privat netværk. Det har jeg allerede gjort som det er lavet nu!
Panasonic Tx-P42V10E, Xbox 360, Dune HD D1, Yamaha RX-V 671, DLS D3, Harmony One, Synology DS209
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu