recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Anthem reciever og processor
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Anthem reciever og processor

 Besvar Besvar Side  <1 23456 43>
Forfatter
Besked
dreamz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2008
Status: Offline
Point: 857
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dreamz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2011 kl. 09:57
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af dreamz dreamz skrev:

Det, jeg bare ikke forstår, er, hvorfor disse surround-receivere er så ringe til stereo. Nu har jeg ikke hørt Anthem, men en masse modeller fra stort set samtlige (mainstream) producenter (Denon, Marantz, NAD, Onkyo, Pioneer, Rotel, Sony og Yamama), og ingen af dem leverer i mine ører tilfredsstillende lydkvalitet, når det gælder musikgengivelse i stereo. Hvorfor? 

Hvorfor er der ikke en producent, der ikke også prioriterer dette felt? Bevares, de fleste har indstillinger for pure direct og den slags, men min erfaring siger mig desværre, at en stereoforstærker i 5k-klassen sagtens kan spille en 10-15K AV-receiver helt bag om dansen, når det gælder musik-gengivelse.
 
Det er jeg som sådan helt enig med dig i. Jeg har ikke sammenlignet Anthem op mod stereo-forstærkere (endnu), og problemet i dét er også lidt hvordan man skal sammenligne. Anthem ER nemlig en producent der har lagt meget vægt på stereo-delen (og de spiller glimrende i stereo), de har bare gjort det på en lidt anden måde end den traditionelle. Der er INGEN pure direct funktion, der er INGEN mulighed for at køre lyden uden om digital-kredsløbene. Den er lavet til at levere god stereolyd, MED brug af de digitale kredsløb, og rumkorrektionen. At have en pure direct funktion, nytter jo ikke noget hvis lydkvaliteten af de analoge kredsløb er præcist dér hvor producenten har sparet, for at få råd til det sidste nye inden for digital-teknik. Det er som om at pure direct er blevet et trylleord, der betyder "bedre stereolyd". Men lige så vel som at der er forskel på lydkvaliteten af forskellige almindelige stereo-produkter, så er der i dén grad forskel på lydkvaliteten af surroundforstærkernes analoge kredsløb - og det er sjældent særligt imponerende. Det er også derfor jeg har argumenteret for at en surroundreceiver plus en effektforstærker, ikke er lige så godt som at slippe helt uden om surroundreceiveren. De fleste surround-receivere er simpelthen dårlige for-forstærkere. Af den simple årsag at det sælger ikke ret meget at være god på dét punkt.
 
Anthem har som sagt en anden indgangsvinkel: For det første, så argumenterer de for at rumkorrektionen er en fordel også i stereo (hvilket P.Las også har bekræftet i hans setup), og derfor, hvis du vil have en Anthem, så skal du bruge rumkorrektionen, punktum. Hvis du ikke vil bruge rumkorrektionen, hvorfor så købe en Anthem? (at MRX'erne så stadig er konkurrencedygtige uden rumkorrektion, det er så ikke Anthem der skal bebrejdes for dét!) Og hvis du vil bruge rumkorrektionen, så SKAL signalet digitaliseres, og hvorfor så ikke bruge digital-indgangene? Derfor, så har målsætningen været at lave en forstærker der rent faktisk lyder godt digitalt, i stedet for at snyde sig udenom ved at sige at man har lavet en analog pass-through (der som sagt ikke løser noget, det flytter bare problemet). Det må så være op til den enkelte at vurdere om det er lykkedes, men det er da i hvert fald et skridt på vejen at de har lagt vægt på det. Deres argument er simpelthen at i stedet for at lave en bedre analog vej uden om alt dét du burde købe receiveren for, så at _bruge_ de ting til bedre stereolyd. Hvis ARC giver bedre lyd, hvorfor så ikke have glæde af dét i stereo også?

Det er i mine ører en lidt bagvendt argumentation: Vi har et produkt med en middelmådig for-forstærker. Det afbøder vi med at drøne lyden gennem en digital rumkorrektion, og så lyder det pludseligt helt godt. Undskyld mig, hvorfor konstruerer man ikke en ordentlig forforstærker fra starten af?

EDIT: Lad mig skynde mig lidt at tilføje, at jeg naturligvis ikke aner, om Anthem har en middelmådig forforstærker, men som Otto selv skriver, så plejer det at være det sted, der er sparet, så det skulle undre mig, om det ikke også var tilfældet med Anthem. Især hvis producenten mener at kunne rette op på det med ARC.


Redigeret af dreamz - 12-Februar-2011 kl. 10:05
Til top
Jonas Bojer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-April-2008
Sted: Århus C
Status: Offline
Point: 801
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas Bojer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2011 kl. 09:58
Jeg må altså sige stop her inden nogle forbrugere bliver bildt noget på ærmet. Digital rumkooriktion kan aldrig gøre noget godt for musikken i et kvalitets setup. Det grundliggende princip og min erfaring er man skal "Lave" så lidt om på orginalsignalet i signal behandlingsdelen for at musikken kommer "rent" eller så uforstyrret igennem. En rumkorriktion går jo direkte ind og piller ved signalnet derfor bliver det en farvning. Det der sker ved denne farvning er timing, musikalsk sammenspil mellem sanger og instrumenter samt nerve der forsvinder.
At nogle så har noget udaf rum kooriktion i surround er blot fordi de enten ikke har sat deres anlæg ordentlig op eller vægter lidt rum problemer højere end før nævnte musik kvaliteter.
 
Faktum er altså at rumkooriktion ikke gør noget godt for orginal signalet og slet ikke på musik der ønskes at blive spillet med timing, musikalsk sammenspil mellem sanger og instrumenter samt nerve.
 
Hilsen Jonas Bojer
Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 6191
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SLETTET_20120103 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2011 kl. 10:03
Oprindeligt skrevet af Jonas Bojer Jonas Bojer skrev:


 ...ringe film musik med upræcise subs og hvorfor forstår jeg ikke Confused

Fordi SPL er vigtigere for mange end ren lydkvalitetConfused - hvis bare kassen kan rumle under die hard, så er den fin ..
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2011 kl. 11:33
Oprindeligt skrevet af Jonas Bojer Jonas Bojer skrev:

Jeg må altså sige stop her inden nogle forbrugere bliver bildt noget på ærmet. Digital rumkooriktion kan aldrig gøre noget godt for musikken i et kvalitets setup. Det grundliggende princip og min erfaring er man skal "Lave" så lidt om på orginalsignalet i signal behandlingsdelen for at musikken kommer "rent" eller så uforstyrret igennem. En rumkorriktion går jo direkte ind og piller ved signalnet derfor bliver det en farvning. Det der sker ved denne farvning er timing, musikalsk sammenspil mellem sanger og instrumenter samt nerve der forsvinder.


At nogle så har noget udaf rum kooriktion i surround er blot fordi de enten ikke har sat deres anlæg ordentlig op eller vægter lidt rum problemer højere end før nævnte musik kvaliteter.
 

Faktum er altså at rumkooriktion ikke gør noget godt for orginal signalet og slet ikke på musik der ønskes at blive spillet med timing, musikalsk sammenspil mellem sanger og instrumenter samt nerve.

 

Hilsen Jonas Bojer

Lad nu være med at konkludere noget du ikke har hørt. Det er der sku rigeligt af. Min Stello da 100 sig røg på porten efter at jeg havde kørt digitalt ind i processoren fra min squeezebox . Så godt syntes jeg at processoren fungere i stereo. Den spiller i stereo lidt ala Meridian som jeg også havde på prøve. Rummet farver jo også lyden. Og det er den farvning jeg syntes at ARC fjerner..........intet andet.
Til top
Therien Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-September-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 1366
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Therien Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2011 kl. 14:35
Oprindeligt skrevet af Jonas Bojer Jonas Bojer skrev:

 
Enig men jeg kan fortælle dig en hemmelighed ;O) Det er rigtigt at som du fortæller at Stereo delene ikke fungere ret godt men det gør surround delen heller ikke, folk har bare vænnet sig til den "dårligere" lydkvalitet i surround og 5 højtalere er svære at vudere lyden på end 2. Så hvis dit setup ikke kan spille stereo kan det heller ikke spille surround vi har bare vænnet os til at være mere kritiske når vi lytter til 2 højtalere end når vi lytter til 5.1 højtalere.
 
F.eks. dur mange subber ikke til musik og dermed heller ikke til film men folk har bare vænnet sig til ringe film musik med upræcise subs og hvorfor forstår jeg ikke Confused
 
Hilsen Jonas Bojer
 
Jeg syntes vi skal passe på med generaliseringerne.. Man kan ikke "bare" skære surround og stereo over samme kam..


Redigeret af Therien - 12-Februar-2011 kl. 14:37
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL
Til top
Brasch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 645
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brasch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2011 kl. 17:12
Oprindeligt skrevet af Therien Therien skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas Bojer Jonas Bojer skrev:

 
Enig men jeg kan fortælle dig en hemmelighed ;O) Det er rigtigt at som du fortæller at Stereo delene ikke fungere ret godt men det gør surround delen heller ikke, folk har bare vænnet sig til den "dårligere" lydkvalitet i surround og 5 højtalere er svære at vudere lyden på end 2. Så hvis dit setup ikke kan spille stereo kan det heller ikke spille surround vi har bare vænnet os til at være mere kritiske når vi lytter til 2 højtalere end når vi lytter til 5.1 højtalere.
 
F.eks. dur mange subber ikke til musik og dermed heller ikke til film men folk har bare vænnet sig til ringe film musik med upræcise subs og hvorfor forstår jeg ikke Confused
 
Hilsen Jonas Bojer
 
Jeg syntes vi skal passe på med generaliseringerne.. Man kan ikke "bare" skære surround og stereo over samme kam..
både ja og nej. De fleste af de penge en a/v receiver koster tror jeg går til diverse licenser for understøttede formater og udvikling at diverse features, men ikke indholdet i kassen. Jeg synes at top of the line receiverne er hæderlige i stereo, men heller ikke meget mere - til mit brug med musik er de fine nok, men jeg ville da aldrig anbefale nogen at købe en a/v receiver for at få de ekstra funktioner med i forhold til en nogenlunde stereoforstærker, hvis ikke behovet for surround var til stede
Til top
BowieCool Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Januar-2007
Status: Offline
Point: 1124
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér BowieCool Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2011 kl. 17:30
Jeg prøver lige igen (Spørgsmål til Otto Smile):

Vil man ikke få mere ud af, at købe MRX 300 og PVA 5 til samlet 25 k frem for at smide 20k efter MRX 700 ? Jeg ved godt, at der er 5k i forskel, men man får vel en noget kratigere løsning ved at vælge combo løsningen ?

Sony VPL-HW55ES - Screen Excellence Enlightor 4K 124" - Marantz SR 8002 - JBL PRO 3677 (front), 8320 (back), 4645C (sub)
Effekt: the t.amp TA2400 MK-X (sub) - Panasonic DMP-BDT310
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2011 kl. 17:45
Det lyder da spændende med ARC. Specielt til stereo. Det lyder perfekt til mig da jeg ikke er i en situation hvor jeg kan lægge tykke tæpper og anden rumtuning. 
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2011 kl. 20:53
Oprindeligt skrevet af BowieCool BowieCool skrev:

Jeg prøver lige igen (Spørgsmål til Otto Smile):

Vil man ikke få mere ud af, at købe MRX 300 og PVA 5 til samlet 25 k frem for at smide 20k efter MRX 700 ? Jeg ved godt, at der er 5k i forskel, men man får vel en noget kratigere løsning ved at vælge combo løsningen ?



Otto er på ferie
Til top
Therien Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-September-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 1366
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Therien Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2011 kl. 21:14
Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

Oprindeligt skrevet af BowieCool BowieCool skrev:

Jeg prøver lige igen (Spørgsmål til Otto Smile):

Vil man ikke få mere ud af, at købe MRX 300 og PVA 5 til samlet 25 k frem for at smide 20k efter MRX 700 ? Jeg ved godt, at der er 5k i forskel, men man får vel en noget kratigere løsning ved at vælge combo løsningen ?



Otto er på ferie
 
Ideen er ellers spændende nok.. I forhold til MRX 700 mangler 300 HD radio, og man kan ikke afspille musik fra en USB pen eller flash drive.. Så hvis man kan undvære det, så langt så godt.
 
Sikker på effekten kan give liiidt mere kontrol end MRX 700, men syntes 5000,- er mange penge for den smule ekstra detalje jeg tror der er at hente i det.. Nu hedder jeg ikke Otto, men det er i hvert fald min mening Big smile
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL
Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 6191
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SLETTET_20120103 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2011 kl. 22:50
Hvor stor forskel er der mon mellem deres receivere og deres processorer når vi taler ren 1080P nativt materiale som ikke skal opskaleres, men bare afkodes mht. HD-formater? - Fx. har MX-serien 3D understøttelse, mens D2V ikke har.. og prisforskellen er ca. 50K..!

Nogen som ved hvad forskellen mellem D2 og D2V er? Er det kun opdatering af HDMI-udgangene fra 1.1 til 1.3?
Til top
Therien Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-September-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 1366
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Therien Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2011 kl. 16:52
Har læst og læst og jeg syntes ikke at kunne se en forskel.. Hvis vi kun taler om processor egenskaber..
 
Er der nogen forskel på 300, 500 og 700 der påvirker lydgengivelsen - hvis alt bliver kørt gennem pre-out vel at mærke?
 
Er det den samme processor der sidder i dem, ind og udgange, D/A osv osv osv? 


Redigeret af Therien - 13-Februar-2011 kl. 16:54
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 23456 43>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu