recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nyt NAS setup
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketNyt NAS setup

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
marj Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 05-Februar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 26
Direkte link til dette indlæg Emne: Nyt NAS setup
    Sendt: 10-Februar-2011 kl. 09:06
Hej alle,

Efter jeg har fået etableret fiber er der åbnet en ny verden af muligheder. Derfor har jeg besluttet at der skal ske en større opgradering af mit nuværnede NAS-setup som kun består af en aldrende Synology DS101j.

Udfordringen er som følger:
Jeg vil gerne have en NAS stående hjemme hvortil mine computere kan tage backup. Samtidigt skal NAS'en fungere som opbevaringsplads for rippede DVD-film og musik (FLAC).
Den del som er backup filer skal synkroniseres til en ekstern lokation, hvilket jeg har læst mig til kan lade sig gøre med rsync som de fleste NAS enheder i dag understøtter.
Der er intet krav til backup af film og musik.

På den eksterne lokation skal jeg have en ens NAS enhed. På denne enhed tages backup af computerne på den eksterne lokation.  Disse backups skal så synkroniseres til første lokation.

På den eksterne lokation forventer jeg meget snart at få store mængder videomateriale (1-1,5 tb) og dette skal der også tages backup af til den første lokation. Det skal bemærkes vedr. videomateiralet at det bliver udarbejdet over en kort tidshorisont og skal derefter blot opbevares.

Løsningen?
Ja, godt spørgsmål jeg har selv haft mange tanker, men kunne godt tænke mig at høre jeres inputs til det.

Budgettet er billigst muligt.

Håber at I har nogle gode inputs :-)

På forhånd tak.
Til top
rawi Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 08-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 282
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2011 kl. 09:13
Behold din gamle DS101j til backup og tilslut en ny NAS til netværket, hvor du har musik og film.
Det frarådes generelt at køre RAID til backup, brug hellere et eksternt medie.
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2011 kl. 09:22
Oprindeligt skrevet af rawi rawi skrev:

Behold din gamle DS101j til backup og tilslut en ny NAS til netværket, hvor du har musik og film.
Det frarådes generelt at køre RAID til backup, brug hellere et eksternt medie.
Hvorfor? En backup på et RAID array vil da altid være sikrere end en backup på en enkelt HDD eller et enkelt medie. At RAID ikke kan erstatte en backup foretaget på udstyr opbevaret på et andet sted er korrekt da det ikke forhindrer brand/tyveri, men det er såmænd ikke så meget anderledes end andre backupformer (externt medie).
 
BS
Til top
marj Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 05-Februar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 26
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2011 kl. 10:03
Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

At RAID ikke kan erstatte en backup foretaget på udstyr opbevaret på et andet sted er korrekt da det ikke forhindrer brand/tyveri, men det er såmænd ikke så meget anderledes end andre backupformer (externt medie).


Det er netop synkronisering til eksternt medie, jeg vil have sat op med rsync til ekstern lokation så jeg slipper for ofte at lave manuel backup. Der skal selvfølgelig laves manuel backup indimellem. :-)

Mht. RAID, så har jeg det fint med RAID1 eller 0+1, mens en lang række af de andre er lidt mere risikable til mit formål.


Til top
rawi Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 08-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 282
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2011 kl. 16:46
Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

Oprindeligt skrevet af rawi rawi skrev:

Behold din gamle DS101j til backup og tilslut en ny NAS til netværket, hvor du har musik og film. Det frarådes generelt at køre RAID til backup, brug hellere et eksternt medie.


Hvorfor? En backup på et RAID array vil da altid være sikrere end en backup på en enkelt HDD eller et enkelt medie. At RAID ikke kan erstatte en backup foretaget på udstyr opbevaret på et andet sted er korrekt da det ikke forhindrer brand/tyveri, men det er såmænd ikke så meget anderledes end andre backupformer (externt medie).
 

BS


RAID beskytter ikke data mod at blive slettet.

RAID beskytter ikke data mod at blive overskrevet.

RAID beskytter ikke data mod at blive corrupted.

RAID beskytter ikke data mod meneskelige fejl, som fx format (og ved spejling vil du så have flere tomme diske)

Og som du også selv skriver.

RAID beskytter ikke date mod brand, tyveri mv.

RAID er bygget til at virksomheder fx. ved disknedbrud, stadig kan producere, mens IT manden køber en ny harddisk. En produktionsvirksomhed som den jeg arbejder i har mange TB med backup på eksterne medier, for det er en stor del at virksomheden eksistensgrundlag. Hvis ikke vi kan bevise produktet er i orden, kan vi ikke sælge det,
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2011 kl. 17:21
Fin liste rawi men du skriver selv at:
 
Det frarådes generelt at køre RAID til backup, brug hellere et eksternt medie.
 
der er dog ikke noget i din liste der gør at en backup på et eksternt RAID array er dårligere end på et ekstent medie, tværtimod. Det var såmænd også det jeg skrev at RAID ikke erstatter en ekstern backup (det vigtige er at den er ekstern)
 
BS
Til top
rawi Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 08-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 282
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2011 kl. 08:39
Det er korrekt BS. Så er vi enige. Hvis det var mig, ville jeg så køre JBOD, i stedet for RAID på NASen og høste de ekstra TB. (det var mange forkortelser) :)
Til top
marj Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 05-Februar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 26
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2011 kl. 09:33
Hvad med hardware-siden har I nogle guldkorn til det?
 
Har selv tænkt over noget 4-bay Qnap, men lad høre hvad I har af inputs.
Til top
MATRIX Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-November-2008
Status: Offline
Point: 265
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2011 kl. 14:31
Jeg elsker min Synology ds1010+ med raid5(hehe)
Så tilpas hurtigt at man ikke tænker over at det er eksternt datalager.
Samtidig med at den er ekstrem fleksibel, men det ved du jo fra din gamle.
Eks, nu du har fiber så kunne man jo eks. tænke sig at lave video overvågening hvilket funger bedere end nogle af de prof. løsninger der findes(slf. hvis man vælger nogle ordentlige kamera)

Til top
rawi Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 08-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 282
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2011 kl. 15:15
Jeg har også en synology ds1010+ eller ds1511+ på ønskeslisten. Muligheden for senere udvidelse er noget jeg godt kan lide, men den er også ca. 2k dyrere en qnap 419+. Det du skal kigge efter er læse/ skrive hastighed, og så vurdere om det passer til dit forbrug. Fx hvis du har 4 popcorn hour på der kommer i brug samtidig, skal du tage højde for det.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu