recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Problemer med Subwoofer.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketProblemer med Subwoofer.

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
Beanie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Oktober-2008
Sted: DK
Status: Offline
Point: 1596
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2011 kl. 15:27
Selvom featuren lyder som en autopilot i mine øre, havde jeg overset at Dynamic EQ blev slået til automatisk på samtlige kilder. Denne virker som en loudness-funktion og overstyrer dermed min sub ved højere (læs bio-niveau) lydstyrke, skuffende.
Til top
kimjensen Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 12-September-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 69
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2011 kl. 14:51
Oprindeligt skrevet af Prospect Prospect skrev:

Der er godt nok også mange som ikke forstår meningen med Audyssey og bare sætter den til... også er alt fryd og gammen
 
Til alle med audyssey forstærkere vil jeg anbefale at læse guiden på avs HER, især hvis man har 2 subs
 
Hvor der også er en forklaring på hvorfor audyssey sætter dem til small


Tja. Det er vel egentligt også det som diverse mærkers kataloger giver udtryk for når de fremhæver audyssey. At det hele er automatisk.

Nu gider jeg ikke lige og læse en eller anden langhåret artikel om det emne. Men jeg må da indrømme at manualen er et rigtigt godt sted at begynde før man tror at det hele kører på autopilot.
Men først prøver man jo selv og så forsøger man sig endnu engang. For så at ringe til en ven. Når det stadigt ikke virker finder man sin manualWink

Men jeg kan da konstatere at på trods af 2 subs så har min Marantz eller Audyssey har sat mine fronter og baghøjtalere som large, hvilket jeg da også mener de er.
Men de har nok heller ikke læst denne guideSmile
Mvh
Kim Jensen

Mine dvd'er
Til top
Prospect Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-December-2008
Sted: Ølstykke
Status: Offline
Point: 783
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2011 kl. 13:04
Der er godt nok også mange som ikke forstår meningen med Audyssey og bare sætter den til... også er alt fryd og gammen
 
Til alle med audyssey forstærkere vil jeg anbefale at læse guiden på avs HER, især hvis man har 2 subs
 
Hvor der også er en forklaring på hvorfor audyssey sætter dem til small


Redigeret af Prospect - 19-Februar-2011 kl. 13:06
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2011 kl. 21:15
Oprindeligt skrevet af Pallec Pallec skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Pallec Pallec skrev:

Når du bruger sub, skal alle andre højttalere stilles til 'small'.


Hvad i alverden er det da for noget sludder at lukke ud?

Har man et sæt fronter der kan spille fuldt frekvensområde, skal de da netop det. Så kan subben koncentrere sig om det den skal koncenterere sig om, nemlig subsporet.


Klaus

Så vil jeg anbefale dig at læse lidt op på emnet.

Alt er selvfølgelig relativt, men har du en bare nogenlunde fornuftig subwoofer, så er den langt bedre til at håndtere de dybe frekvenser end selv "store" dyre gulvhøjttalere!
Hvis receiver er sat til LFE og ikke Main i sub menu , vil sub'en overhovedet ikke varetage nogen af frontens basopgaver. I denne indstilling tilgår kun .1 signalet.
En sub der buldrer, kan være en uhensigtsmæssig placering.
Til top
kimjensen Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 12-September-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 69
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2011 kl. 19:28
Oprindeligt skrevet af kallefrank kallefrank skrev:

Jeg har længe gået og mugget over at jeg ikke får effekt nok ud af mine subwoofere.
 
Jeg har en Denon AVR2808 + B&W 803 fronthøjttalere og 2 stk. Harbosound SUB10, men jeg savner "bulder -effekten" fra subberne. De bevægere sig, men ikke nok. Skruer jeg op for subberne begynder de bare at "runge"
 
Jeg har jo kaliberet lyden med den medfølgende mikrofon til receiveren, så det burde vel være ok ???
 
Nogen ideer ??


Ved ikke om det er samme problem som jeg havde.
Men jeg har købt et Marantz forstærkersæt og koblede alt sammen og satte mine 2 subs til "klokken 12" og kørte audyssey. Det kunne den ikke finde ud af. Subberne blev indstillet helt hen i hampen. Konsulterede derefter manualen som fortalte at ved 2 subs skal de indstilles til 75db ved hjælp af test tonen for man kører audyssey. Jeg justerede subbene enkeltvis til 75 db og audyssey blev kørt igen, og så var resultatet et helt andet, hvor det virker. Og der er masser af smæk i bassen.
Ved ikke om dette også gælder for din denon men det virkede her.
Du kan jo evt kigge på de resultater som audyssey har fundet. Hvis de ser helt skæve ud så kan det her være løsningen.
 
Mvh
Kim Jensen

Mine dvd'er
Til top
filmfreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1370
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2011 kl. 19:09
Oprindeligt skrevet af Pallec Pallec skrev:


Alt er selvfølgelig relativt, men har du en bare nogenlunde fornuftig subwoofer, så er den langt bedre til at håndtere de dybe frekvenser end selv "store" dyre gulvhøjttalere!
 
Jeg vil mene at hvis man har et par store front højtalere der kan spille dybt bør man aligevel sætte dem til small i reciever-opsætningen men samtidig vælge en afskæringsfrekvens på f.eks 40 Hz således at alt under de 40 HZ samt LFE sporet vil blive håndteret af subwooferen.
Til top
Bruger udmeldt 31 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 20-April-2006
Status: Offline
Point: 2601
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2011 kl. 18:32
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Pallec Pallec skrev:

Når du bruger sub, skal alle andre højttalere stilles til 'small'.


Hvad i alverden er det da for noget sludder at lukke ud?

Har man et sæt fronter der kan spille fuldt frekvensområde, skal de da netop det. Så kan subben koncentrere sig om det den skal koncenterere sig om, nemlig subsporet.


Klaus

Så vil jeg anbefale dig at læse lidt op på emnet.

Alt er selvfølgelig relativt, men har du en bare nogenlunde fornuftig subwoofer, så er den langt bedre til at håndtere de dybe frekvenser end selv "store" dyre gulvhøjttalere!
Til top
ErikUkendt1 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 23-Marts-2010
Status: Offline
Point: 152
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2011 kl. 15:49
Oprindeligt skrevet af Iron Man Iron Man skrev:

Oprindeligt skrevet af kallefrank kallefrank skrev:

Subwooferen er blevet anmeldt her på siden engang og kun med rosende ord.
 
 
 
Ja bulderbas lyder negativt, jeg mener jeg gerne vil have lidt mere effekt ved f.eks eksplosioner.
 
Hvad er et LFE spor ??
 
Et lydspor hedder fx 5.1, LFE sporet er den sidste del (.1) som er et selvstændig lydspor som  kun indeholde frekvenser fra 3-120Hz. Her vil alle de dybe basseffekter typisk ligge.
 
Er dine subwoofere indstillet til at spille med samme fase, enten 0 eller 180?

Jeg havde samme problemer med min subwoofer:

Problemet viste sig at være den med fasen. Da jeg vendte den til 180 grader dukkede bassen op. 

Mvh Erik
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19226
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2011 kl. 15:33
Oprindeligt skrevet af Pallec Pallec skrev:

Når du bruger sub, skal alle andre højttalere stilles til 'small'.


Hvad i alverden er det da for noget sludder at lukke ud?

Har man et sæt fronter der kan spille fuldt frekvensområde, skal de da netop det. Så kan subben koncentrere sig om det den skal koncenterere sig om, nemlig subsporet.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Iron Man Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Brugeranmelder

Oprettet: 11-September-2007
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 1451
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2011 kl. 15:14
Oprindeligt skrevet af Pallec Pallec skrev:

Følg denne guide slavisk, som forklarer hele opsætningen på en letforstålig måde:
 
 
Glem Radiomandens råd om at stille crossover og følsomhed på sub'en. Det giver kun problemer sammen med auto setup.
 
Jeg er enig med dig Pallec. Crossover skal slåes fra eller skrues helt op. Det andet er fra de gamle ikke digitale dage. Sætter man fx crossoveret på subwooferen til 40Hz, så mister man i øvrigt de informationer i LFE sporet som ligger mellem 40-120Hz.
Til top
Beanie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Oktober-2008
Sted: DK
Status: Offline
Point: 1596
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2011 kl. 14:57
Jeg har også oplevet den samme "Bulder-effekt" sammen med min Onkyo 508 og Jamo D4 SUB. For sjov prøvede jeg at fravælge Audyssy EQ og det har bare gjort det. Buldereffekten lyder som om at subben bliver slået i gulvet (meget ubehageligt).

 Ved ikke om EQ ikke kan registrere hele subbens register og dermed overstyrer i de dybe frekvenser?
På papiret skulle den jo kunne gå ned til 22 Hz: http://www.jamo.com/na-en/products/d-4sub-description/

Til top
kallefrank Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-Juli-2006
Status: Offline
Point: 401
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2011 kl. 14:51
Super, den hamre jeg mig igennem i løbet af week-enden, når ungerne er kommet i seng....
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu