recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Dansk Bredbånd TV - Kvalitet ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDansk Bredbånd TV - Kvalitet ?

 Besvar Besvar Side  <1 89101112>
Forfatter
Besked
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2008 kl. 22:32

 

 Hmm. Dem der har IPTV fra TDC har ikke de problemer, i så fal er det ikke blevet omtalt. Skiftet virker jo også udemærket på Analog modtagelse, omend det så der er et Zoom signal, og ikke som ved Digital et 16:9 signal.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
kgtyroll Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 08-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 29
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2008 kl. 08:29
Det har INTET med udbyderen at gøre. Udbyderen behandler simpelthen ikke signalet på den måde, så udbyderen har IKKE nogen indvirkning på formatet af billedet.

DB henter TV signaler fra både Canal Digital, Viasat, KODA og terrestial leverancer, og det er samme sag alle steder.

Hjemme hos mig selv har jeg Yousee KabelTV, hvor det er samme ting der er gældende. Da DR sender signalet i 16:9, skifter alle fjernsyn med automatisk billedformat om til 16:9 og får det rigtige og pæne billede. På TV2 kanalerne (og TV3 for den sags skyld) skal TV'et ikke ændre formatet men zoome ind på billedet. Et fjernsyn fra eks. Philips der har en autozoom funktion vil kunne zomme ind på billedet automatisk. Ikke desto mindre vil billedkvaliteten altid være ringere på disse kanaler. Hvis TDC TV har en direkte aftale med leverance af signalet før TV2s transmissions udstyr, er de både de eneste og har gået meget stille med dørene.
Til top
filmfreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1370
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2008 kl. 09:09

Oprindeligt skrevet af kgtyroll kgtyroll skrev:

Det har INTET med udbyderen at gøre. Udbyderen behandler simpelthen ikke signalet på den måde, så udbyderen har IKKE nogen indvirkning på formatet af billedet.

DB henter TV signaler fra både Canal Digital, Viasat, KODA og terrestial leverancer, og det er samme sag alle steder.

Hjemme hos mig selv har jeg Yousee KabelTV, hvor det er samme ting der er gældende. Da DR sender signalet i 16:9, skifter alle fjernsyn med automatisk billedformat om til 16:9 og får det rigtige og pæne billede. På TV2 kanalerne (og TV3 for den sags skyld) skal TV'et ikke ændre formatet men zoome ind på billedet. Et fjernsyn fra eks. Philips der har en autozoom funktion vil kunne zomme ind på billedet automatisk. Ikke desto mindre vil billedkvaliteten altid være ringere på disse kanaler. Hvis TDC TV har en direkte aftale med leverance af signalet før TV2s transmissions udstyr, er de både de eneste og har gået meget stille med dørene.

Det lyder meget mærkeligt. Hvor i landet bor du ? Nu modtager du vel TV-signalet digitalt via Selector ? for ellers kan du nemlig ikke modtage hverken DR eller TV2 i ægte 16:9 (anamorf) via YouSee.  Jeg har siden TV2 gik over til at sende digitalt (jordbaseret) modtaget flere og flere udsendelser fra TV2 i ægte 16:9 via Selector på YouSee's kabelTV. Eksempelvis udsendes Anna Phil i ægte 16:9.

filmfreak

 

Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2008 kl. 18:34

Oprindeligt skrevet af kgtyroll kgtyroll skrev:



Hjemme hos mig selv har jeg Yousee KabelTV, hvor det er samme ting der er gældende. Da DR sender signalet i 16:9, skifter alle fjernsyn med automatisk billedformat om til 16:9 og får det rigtige og pæne billede. På TV2 kanalerne (og TV3 for den sags skyld) skal TV'et ikke ændre formatet men zoome ind på billedet.

 Det er det rene vrøvl, DR udsender et 16:9 signal på stortset alle deres udsendelser, TV2 udsender også et 16:9 signal på mange af deres udsendelser, TV3 er også begyndt på det. Når et sådan signal modtages er det ens for alle levrandørerne, og TVet vil skifte til "Wide" eller hvad det nu hedder på de enkelte TVer, og det gælder uanset hvorfra signalet kommer, om det så er DR,TV2,TV3, SVT, ARD, ZDF eller hvem det nu er, det gælder ved Digital modtagelse. Er det Analog modtagelse så er det et Zomm signal. Dog er der enkelte kanaler, som sender et Zomm signal også ved Digital modtagelse, det er f.eks TV2 film g Zulu. TV2 gør IKKE der er det ægte 16:9, ganske som på DR.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8557
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2008 kl. 08:15
Radiomanden, der er jo den mulighed at DB modtager TV2s analoge signal og ikke det digitale.
Til top
kgtyroll Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 08-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 29
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2008 kl. 13:55

Hej Radiomanden

Du har jo ret. Inde i mit hovede tænkte jeg jo primært på TV2 film. TV2 Danmark udsender jo faktisk rigtig 16:9 engang imellem. Det kan selvfølgelig være at YouSee henter DVB-T signalet og sender det ud på IP/QAM. DB benytter de analoge terrestiale kanaler fra områderne, og distribuerer dem ud derfra. Det kunne selvfølgelig være at man skulle få presset på for at hente dem ned med DVB-T til IPTV istedet.

DBs kabelTV kunder modtager DVB-T signalerne, men det gør IPTV kunder ikke. Det prøver jeg at få skubbet igang.

Til top
kestrange Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 04-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2008 kl. 14:25
Super!
Mange tak for det.
--
KES
Til top
Spaghetti Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 08-Februar-2006
Status: Offline
Point: 256
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2008 kl. 16:27
Oprindeligt skrevet af kgtyroll kgtyroll skrev:

Hej Radiomanden

Du har jo ret. Inde i mit hovede tænkte jeg jo primært på TV2 film. TV2 Danmark udsender jo faktisk rigtig 16:9 engang imellem. Det kan selvfølgelig være at YouSee henter DVB-T signalet og sender det ud på IP/QAM. DB benytter de analoge terrestiale kanaler fra områderne, og distribuerer dem ud derfra. Det kunne selvfølgelig være at man skulle få presset på for at hente dem ned med DVB-T til IPTV istedet.

DBs kabelTV kunder modtager DVB-T signalerne, men det gør IPTV kunder ikke. Det prøver jeg at få skubbet igang.

Undskyld, men er det ikke rimeligt oplagt at man gør det!? Altså giver DVB-T signaler fremfor ANALOGE signaler til IPTV-kunderne... Utroligt at en person udenfor DB først skal gøre opmærksom på denne himmeltråbende åbenlyse ting. Nogen gange er det lidt skræmmende at være vidne til sådan noget

Til top
cloudy Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 03-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 359
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2008 kl. 17:21
Oprindeligt skrevet af Spaghetti Spaghetti skrev:

[Undskyld, men er det ikke rimeligt oplagt at man gør det!?


Er det nu også det ? Det er muligt at encode det analoge TV2 signal bedre (højere bitrate) end hvad man kan hente via DVB-T. Hvorvidt DB gør det bedre er så spørgsmålet - hvis man ser bort fra den manglende anamofiske 16:9..
Til top
kgtyroll Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 08-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 29
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2008 kl. 21:03
Hej Spaghetti

Det er desværre ikke direkte åbenlyst. Årsagen er at den hardware leverandør der benyttes ikke har den type modtager - altså DVB-T til IP konvertering, og skal derfor laves ved at samle noget udstyr. Derudover benyttes disse steder udelukkende til at hente TV2 Danmark og lokale TV kanaler. TV2 Danmark hentes den vej igennem da de har lokalstationerne rundt omkring i landet, og ikke kan levere dem fra et sted. Jeg forventer at de TV ansvarlige samtidig har taget et økonomisk skøn for hvad der kan betale sig for den ene kanal.
Der er mange mulige årsager til hvorfor det ikke er blevet gjort. Men jeg vil da lægge mit pres på at der bliver tænkt noget ekstra på det. Det er trods alt den eneste analoge kilde der bruges.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2008 kl. 21:55
Oprindeligt skrevet af kgtyroll kgtyroll skrev:

DBs kabelTV kunder modtager DVB-T signalerne, men det gør IPTV kunder ikke. Det prøver jeg at få skubbet igang.


Must-carry reglerne gælder vel stadigvæk selvom man vælger at indrette sit fællesantenneanlæg som IPTV?
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2008 kl. 22:03

 

 De gælder uanset, det skal være muligt fra en udbyder, at modtage DR og TV2 i Digitalt format, altså IKKE kun en Analog konvertering, men det faktiske Digitale signal. Det er uanset om det er Stofa, You See en antenneforening eller en hver anden. Altså via en STB som tilsluttes TVet via Scart eller HDMI, ikke som et RF signal.



Redigeret af Radiomanden - 23-Januar-2008 kl. 22:05
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 89101112>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu