recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Forskellen på surround og stereo
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketForskellen på surround og stereo

 Besvar Besvar Side  123 10>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Emne: Forskellen på surround og stereo
    Sendt: 09-Maj-2011 kl. 15:07
Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

selv om jeg har rig mulighed for at bruge forskellige setups på min processor, er jeg endt op med at bruge nøjagtig de samme indstilninger til film og musik. hvis jeg skulle foretrække noget, vil det blive et hæv af bassen (højere gain) i stereo. men det er mere fordi bassen variere en del fra indspilning til indspilning - det er hvis det man kalder et kompromi
Jamen lige nøjagtig sådan gør jeg også i stereo. Der er ingen tonekontroller på min Pio, men jeg har 6 memory settings til EQ, hvor jeg på de fem har hævet bunden af bassen med 2 db for hver settingWink
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2011 kl. 08:30
selv om jeg har rig mulighed for at bruge forskellige setups på min processor, er jeg endt op med at bruge nøjagtig de samme indstilninger til film og musik. hvis jeg skulle foretrække noget, vil det blive et hæv af bassen (højere gain) i stereo. men det er mere fordi bassen variere en del fra indspilning til indspilning - det er hvis det man kalder et kompromi
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1998
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2011 kl. 00:13
Ja altså nu er det faktisk omvendt her hos mig. Jeg har sat anlægget op så jeg mener det lyder så godt som muligt til musik, fordi det er det vigtiste for mig og da er min erfaring er at det, med det aktuelle grej, er det bedte kompromis. Jeg har så til gengæld den oplevelse at der mangler lidt i bunden når jeg ser film.
Nu er pointen selvfølgelig ikke at diskutere mit anlægs evner og dets åbenlyse mangel på samme. Min pointe er at noget lyd bliver lavet ud fra en formodning om at det grej der skal gengive det er noget skrammel og at lydsporene til film for det meste ikke tager samme forbehold. Dermed også sagt at under almindelige hjemmeforhold med almindeligt hjemmegrej kan være en del mening i rent faktisk at se stort på filosofien om at gengive korrekt til fordel for at få det til at lyde godt. Mit anlæg er langt fra det bedste, men heller ikke det ringeste og det har ret svært ved at udfylde begge roller samtidig.
 
MVH
tvkartoffel


Redigeret af tvkartoffel - 09-Maj-2011 kl. 00:15
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Maj-2011 kl. 21:19
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

 
Det er min forståelse at det ikke er sådan man laver lyd til de fleste musikudgivelser. Således er det ikke uvæsentligt om (populær) musikken også lyder godt i en ipod med 10,- ørepropper og OK på et hjemme discount anlæg.  Med andre ord bliver der taget hensyn til afspilleudstyrets egenskaber. Langt hen af vejen er det min oplevelse at gengivelsen af meget musik får en forkert balance hvis man spiller med de samme indstillinger til musik og film og jeg formoder at årsagen er at musikken er mastered specifikt til brug på billige konsumprodukter.


Hm... Jeg mener kun musik får en forkert balance ved at blive gengivet med samme indstillinger som ved film, hvis film-indstillingerne er dårlige! Hvis der er for meget bas når du hører musik, så er der det også når du ser film.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Maj-2011 kl. 21:16
Oprindeligt skrevet af Vijnana Vijnana skrev:

Jo, men jeg husker da at mine forældre i gamle dage havde stor fornøjelse af at lytte til "Radioteatret"Wink


Det er noget _helt_ andet - det er lavet til det. Prøv at se 2001 uden billede, og fortæl mig hvor fedt det var Wink
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1998
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Maj-2011 kl. 14:10
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af michael9000 michael9000 skrev:


Wau, 5 citater pga ét ord i anførselstegn taget ud af en sætning Cry
Vi er absolut enige - ingen tvivl om det - jeg havde slet ikke skænket discount-subber en tanke i denne sammenhæng, da jeg læste de første indlæg i tråden.
Jeg skrev boom i anførselstegn pga manglende beskrivelse af det som jeg vil betegne som et ordentligt spark i rø..., fra bassen, når lydeffekterne skal komme til ret. Out of context bliver det ord jo til noget helt andet Wink
Sagt på en anden måde;  I surround skal der være mere "smæk" på bassen ifht. hifi, for at gengive LF-effekterne forholdsvis realistisk.
 



Jamen - så er jeg stadigvæk uenig. Jeg vil hellere sige det sådan at der (generelt) ER mere smæk på bassen i en film, og dét skal systemet så kunne gengive. Systemet skal ikke _tilføre_ mere eller mindre, bedre eller dårligere, dybere eller mindre dyb, bas afhængigt af om det er film eller musik der gengives. Hvis vi taler om et teoretisk optimalt system, så vil det kunne gengive begge dele lige godt, uden noget behov for nogen som helst forskel i gengivelsen afhængig af hvad kilden er.

Jeg forsøger med andre ord at skelne mellem at gengive kildematerialet, og at tilføre kildematerialet noget. I praksis vil man altid tilføre _noget_, fordi verden (inkl. indspilningerne) ikke er perfekt, men der er ingen logisk grund til at gengivelsen skulle være anderledes. Der kan også være eksplosioner i musik (1812 ouverturen, eller Roger Waters' Amused to Death er eksempler på musik der stiller krav der er sammenlignenlige med film), og der kan også være musik i film (det er der faktisk stort set altid).
 
Jeg vil lige komme med en indskydelse. Jeg er som udgangspunkt enig i at man bør forsøge at ramme kildematerialet så godt som muligt i gengivelsen, men jeg synes bestemt ikke at det er uden for diskussion om man bør forsøge sig med f.eks. forskellige gengivelses profiler alt efter om man f.eks. ser film, ser TV eller lytter til musik. Min forudsætning er at lyd, efter hvad jeg mener at vide, meget ofte er mikset og mastered forskelligt alt efter hvad der der er dets beregnede formål. Mig bekendt er lydsporet på blu-ray udgivelser meget lig det man kan opleve i biografen og lydsporet er således lavet ud fra en forventning om at der er rimeligt godt styr på gengivelsesudstyr og akustik. Det betyder også at der må formodes at blive taget mindre hensyn til om lydsporet i det hele taget kan gengives på det udstyr og i det rum det er beregnet til og at det nogen lunde lyder som forventet ude i salen.
Det er min forståelse at det ikke er sådan man laver lyd til de fleste musikudgivelser. Således er det ikke uvæsentligt om (populær) musikken også lyder godt i en ipod med 10,- ørepropper og OK på et hjemme discount anlæg.  Med andre ord bliver der taget hensyn til afspilleudstyrets egenskaber. Langt hen af vejen er det min oplevelse at gengivelsen af meget musik får en forkert balance hvis man spiller med de samme indstillinger til musik og film og jeg formoder at årsagen er at musikken er mastered specifikt til brug på billige konsumprodukter.
Jeg kan godt selv se at det er en glidebane at begynde selv at rette på gengivelsen, men min egen erfaring, med mit realtivt beskedne udstyr, er at det jævnligt er nødvendigt for at få et ørevenligt resultat.
 
MVH
tvkartoffel
Til top
Vijnana Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 475
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Maj-2011 kl. 13:25
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af Vijnana Vijnana skrev:

Jeg synes på ingen måde man skal negligere gengivelsen af filmlyd. Nogen mener at filmlyden betyder op mod 80% af filmoplevelsen. Lyd påvirker vores følelser i langt højere grad end billeder.
En film kan vise en dejlig grøn og idylisk skov, men hvis billedet ledsages af truende dybe subwooferlyde blandet med lidt skingre violin riffs, så ændres oplevelsen jo totalt. Eller forestil dig at du kan høre én af dine kære blive tortureret i et lokale ved siden af - du kan kun høre - ikke se!

 

Det kan godt være at en film uden lyd er en flad oplevelse - men så prøv at høre en film uden billede! Wink
Jo, men jeg husker da at mine forældre i gamle dage havde stor fornøjelse af at lytte til "Radioteatret"Wink
Til top
Vijnana Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 475
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Maj-2011 kl. 13:19
Måske kan man nøjes med at spørge; hvorfor blev surround sound mon så populært da det kom frem? (og er det vel stadigvæk)

Redigeret af Vijnana - 08-Maj-2011 kl. 13:20
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Maj-2011 kl. 12:57
Oprindeligt skrevet af Vijnana Vijnana skrev:

Det forhold at synet er vigtigere for os end hørelsen,når vi skal gebærde os og navigere i verden, er ikke nødvendigvis det samme som at vi emotionelt påvirkes mere af billede end af lyd.
 


Dét argument kan jeg sagtens følge. Jeg mener så bare ikke der er belæg for at sige at lyd generelt påvirker mennesker emotionelt mere end billede. Der er eksempler der peger begge veje, og det vil givetvist være forskelligt fra person til person hvad der påvirker mest. Men dét vi forhåbentligt KAN blive enige om, er at en film-oplevelse er en kombination af de to ting, mens musik (normalt) er udelukkende lyd. Så uanset hvilken af de to der påvirker _mest_, så fjerner du et aspekt ved musik-lytning, i forhold til film-kigning. Og min påstand er så at dét at fjerne dét aspekt, påvirker vigtigheden af lydkvaliteten.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Maj-2011 kl. 12:51
Oprindeligt skrevet af michael9000 michael9000 skrev:


Wau, 5 citater pga ét ord i anførselstegn taget ud af en sætning Cry
Vi er absolut enige - ingen tvivl om det - jeg havde slet ikke skænket discount-subber en tanke i denne sammenhæng, da jeg læste de første indlæg i tråden.
Jeg skrev boom i anførselstegn pga manglende beskrivelse af det som jeg vil betegne som et ordentligt spark i rø..., fra bassen, når lydeffekterne skal komme til ret. Out of context bliver det ord jo til noget helt andet Wink
Sagt på en anden måde;  I surround skal der være mere "smæk" på bassen ifht. hifi, for at gengive LF-effekterne forholdsvis realistisk.
 



Jamen - så er jeg stadigvæk uenig. Jeg vil hellere sige det sådan at der (generelt) ER mere smæk på bassen i en film, og dét skal systemet så kunne gengive. Systemet skal ikke _tilføre_ mere eller mindre, bedre eller dårligere, dybere eller mindre dyb, bas afhængigt af om det er film eller musik der gengives. Hvis vi taler om et teoretisk optimalt system, så vil det kunne gengive begge dele lige godt, uden noget behov for nogen som helst forskel i gengivelsen afhængig af hvad kilden er.

Jeg forsøger med andre ord at skelne mellem at gengive kildematerialet, og at tilføre kildematerialet noget. I praksis vil man altid tilføre _noget_, fordi verden (inkl. indspilningerne) ikke er perfekt, men der er ingen logisk grund til at gengivelsen skulle være anderledes. Der kan også være eksplosioner i musik (1812 ouverturen, eller Roger Waters' Amused to Death er eksempler på musik der stiller krav der er sammenlignenlige med film), og der kan også være musik i film (det er der faktisk stort set altid).
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2388
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Maj-2011 kl. 12:01
Oprindeligt skrevet af Vijnana Vijnana skrev:

Jo, man skal jo passe på med at sætte tingene for skarpt op - de fleste vil jo nok bedre kunne leve uden hørelsen end uden synet.


Nu er det sjældent sådan at man får lov at vælge, men jeg tror både du og Otto tager fejl i at det er federe at miste hørelsen end synet. Jeg har ikke prøvet nogen af delene, men at være døv skulle efter sigende være en ret stor hæmsko i socialt samvær, selv om der kan mundaflæses så gælder det om at have blikket i den rigtige retning og i et selskab hvor mange snakker misser man en masse kommentarer fordi man får mundaflæst den forkerte. Blinde har meget nemmere ved at fungere i den slags sammenhænge. Jeg vil hellere miste synet end hørelsen, men jeg vil naturligvis allerhelst bevare begge dele..
Til top
michael9000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-November-2009
Status: Offline
Point: 786
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Maj-2011 kl. 07:21
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af michael9000 michael9000 skrev:

Uden at have læst hele tråden, så vil jeg mht.sub mene, at til stereo kræves en stram bas der siger "punch" når stortrommen slår, hvor imod i surround, skal der højere volume med et "boom" til at gengive fx en bygning der bliver sprængt i luften.



Jeg er overhovedet ikke enig i at film kræver noget "boom". Det er kun hvis subben er så ringe at den ikke leverer dybbas nok til at være overbevisende, så vælger man at kompensere med dette "boom". Film har nøjagtigt det samme krav om en stram bas der siger "punch". Det skal bare leveres ved dybere frekvenser og højere lydtryk, end det typisk er nødvendigt for musik (medmindre man vil spille koncert-højt, så er kravet til lydtryk det samme).

Det er altså at degradere det store arbejde der gøres med lyden på en film temmeligt kraftigt, at sige at film-bas bare drejer sig om at levere bulder nok. Hvis man siger dét, så har man aldrig hørt et godt system.
Wau, 5 citater pga ét ord i anførselstegn taget ud af en sætning Cry
Vi er absolut enige - ingen tvivl om det - jeg havde slet ikke skænket discount-subber en tanke i denne sammenhæng, da jeg læste de første indlæg i tråden.
Jeg skrev boom i anførselstegn pga manglende beskrivelse af det som jeg vil betegne som et ordentligt spark i rø..., fra bassen, når lydeffekterne skal komme til ret. Out of context bliver det ord jo til noget helt andet Wink
Sagt på en anden måde;  I surround skal der være mere "smæk" på bassen ifht. hifi, for at gengive LF-effekterne forholdsvis realistisk.
 
 
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 10>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu