recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - CDex + FLAC bitrate
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketCDex + FLAC bitrate

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Emne: CDex + FLAC bitrate
    Sendt: 05-Maj-2011 kl. 20:44
Hej alle

Jeg har investeret i en Squeezebox til stereoen og vil i den forbindelse opgradere mit musikbibliotek fra MP3 til FLAC. Jeg har udset mig CDex til at rippe til FLAC og har rippet et par CD'er. Jeg er dog kommet i tvivl om hvilken bitrate jeg skal rippe til. Er jeg helt fejl på den hvis en CD ligger i 44 kbps og jeg derfor roligt kan tage 48 kbps (det er den indstilling i programmet der kommer tættest på) eller skal jeg højere op? Eller SKAL jeg ramme de 44 kbps?

MVH BS
Til top
Zulu Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-December-2005
Sted: Denmark
Point: 775
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2011 kl. 21:23
Samplingsfrekvensen på en CD er 44,1 kHz som ikke må forveksles med bitraten (hvilket det lyder til du gør Wink).
Hver sample på en CD har en opløsning på 16 bit, og med 2 kanaler (stereo), giver det 2 x 16 x 44100 = 1.411.200 bit/s ~ 1.411,2 kbit/s

FLAC er (som du sikkert ved) et lossless format med variabel bitrate. Dvs. du specificerer ikke selv hvilken bitrate din komprimerede fil skal have, det gøres af FLAC-encoderen ud fra strukturen af musikken og kompremeringsgraden, der er brugerbestemt (0-8).

Så det lyder som om du ikke har fået sat CDex korrekt op til at benytte FLAC som encoder... Smile
Til top
-claus- Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Januar-2006
Sted: Holstebro
Point: 1351
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2011 kl. 21:32

Du kunne også kigge på programmet EAC. Det er gratis og der mefølger en Flac encoder. Den meget let og ligetil at bruge.  Der skal ikke indstilles på frekvenser og bitrates.

Stue: Lg C9, Argon Octave Soundbar, Dali Sub E12f
Køkken: Audio pro Addon T20, Google Chrome Audio
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2011 kl. 21:34
Hej

Du har helt ret i at jeg havde sat lighedstegn mellem samplingsfrekvensen og bitraten Embarrassed

Jeg studsede over indstillingen i CDex men kommer nu i tanke om at jeg har indstillet FLAC som ekstern dekoder så bitraten bliver sikker bestemt heri.

Jeg fulgte en guide på nettet med at indstille CDex til at rippe til FLAC, heri stod at bitraten var ligegyldig, sikkert fordi den bliver bestemt af FLAC.

BS
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2011 kl. 21:36
Oprindeligt skrevet af -claus- -claus- skrev:

Du kunne også kigge på programmet EAC. Det er gratis og der mefølger en Flac encoder. Den meget let og ligetil at bruge.  Der skal ikke indstilles på frekvenser og bitrates.

CDex er også rimeligt let at bruge så jeg er ikke utilfreds, det er bare så ærgeligt at rippe hundredvis af cd'er for derefter at opdage at det ikke er gjort rigtigt :-)

BS
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2011 kl. 12:34
en lille update: jeg fortsatte med CDex som hidtil men der var et par CD'er den havde problemer med: de enkelte CD'er brugte jeg så EAC til (tak for hint claus) og den kunne tage de fleste "problembørn" jeg syntes dog CDex er en del hurtigere så min anbefaling går til denne.

BS
Til top
-claus- Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Januar-2006
Sted: Holstebro
Point: 1351
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Maj-2011 kl. 20:59
EAC kører bevidst langsomt, for at undgå der skulle opstå fejl læsninger fra cd. Man kan sætte den i burstmode i stedet for , så går det hurtigere.
Stue: Lg C9, Argon Octave Soundbar, Dali Sub E12f
Køkken: Audio pro Addon T20, Google Chrome Audio
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juni-2011 kl. 20:14

En yderligere update..... Jeg har skiftet til EAC pga en fejl i CDeX der gjorde at den ikke kunne rippe en del af mine CD'er. EAC er langsommere (kan gøres hurtig) men efter jeg fandt ud af at lave folde-struktur automatisk, meget mere stabil og kan selv søge efter covers.

BS
Til top
Muffeh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-December-2009
Sted: Gilleleje
Point: 1040
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juni-2011 kl. 20:49
Jeg benytter selv "dbpoweramp" og syns det går pænt stærkt med at få det rippet i FLAC :)
LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juni-2011 kl. 20:56
Kan den lave folders automatisk som Kunstner\album\ og lægge filer deri? Kan den søge efter covers?

Måske skal jeg tjekke den ud.

BS
Til top
SilverLine Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-Oktober-2008
Sted: Denmark
Point: 710
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juni-2011 kl. 21:08
Ja til det hele. Bruger også kun dbpoweramp til rip. Det er noget af det bedste. Så det kan du roligt hente.

Redigeret af SilverLine - 18-Juni-2011 kl. 21:09
DIY pre / power amp samt DAC. Dynaudio focus 140 white. Pro-ject RPM 1.3 genie
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Point: 3722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2011 kl. 11:44
Er selv skiftet fra en kombi af EAC+AutoFlac+Mp3Tag til MusicBee - det er gratis og håndterer alt fra ripning, accuraterips, tagning, coverart, normalisering (replay-gain), organisering, synkronisering med eksterne enheder og meget andet - men målet kan garanteres nås med alle de software-programmer der nævnes ovenfor.
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu