recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 3 Recivere. Hvad ville i vælge og hvorfor.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukket3 Recivere. Hvad ville i vælge og hvorfor.

 Besvar Besvar Side  <12345 15>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
Kenzo85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2943
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2011 kl. 14:45
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Jeg har set mange skrive, at de retter efter en auto kalibrering. Men hvad er det helt præcist i retter på?
På min egen Yamaha receiver med mine Gallo højtalere, der bruger jeg auto som grund indstilling. Den går selvfølgelig helt galt, specielt omkring afstanden og volume fra højtalerne til lytteposition.
Volume sætter jeg manuelt.
Large/Small højtalere sætter jeg manuelt.
Cross over frekvensen sætter jeg manuelt.
Men hvad mere retter i andre på?
 
Egentlig bruges autokalibrering bare for at se, hvor galt receiveren kan gøre det LOL
Primært er det dét, som jeg retter i, men som jeg skrev tidligere, så havde autokalibreringen lavede nogle boost på de forskellige frekvenser og det er ren og skær pga. at receiveren kompensere for dårlige enheder. kan fortælle at 5kz og 8kz området blev boostet med henholdsvis 5 og 8 db. og det lød afsindig anstrengene. Jeg har også fortalt min kammerat at receiveren fortjener nogle bedre højtalere end nogen til 500 kr stk..
Se mit udstyr her:
Min Bio-tråd!
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2011 kl. 14:41
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:


Oprindeligt skrevet af Kenzo85 Kenzo85 skrev:


Men det endte med et rigtig godt resultat efter en del genspillinger af Dark Knight, fik styr på Bassen, Mellemtonen og især diskanten, som var blevet boostet helt vildt "pga. dårlige højtalere".
 
Øhh, mener du dermed, at autokalibrering flytter på mellemtonen og diskanten?
I min verden burde man slet ikke have mulighed for at rykke på disse to. Hvis man har det, så skyldes det et problem et andet sted (som oftest det materiale man afspiller eller højtalerne).

 
Oprindeligt skrevet af Kenzo85 Kenzo85 skrev:

Det jeg vil frem til er: at en Auto kalibrering uden tilrettelser ikke lader en receiver virkelig vise sit potentiale. Og jeg går stærkt ud fra at Anthem nok skal vise sine skjulte krafter, når man udfører en prof kalibrering. Hvilket det meste udstyr over Value sektmentet fortjener.

 
Jeg har set mange skrive, at de retter efter en auto kalibrering. Men hvad er det helt præcist i retter på?
På min egen Yamaha receiver med mine Gallo højtalere, der bruger jeg auto som grund indstilling. Den går selvfølgelig helt galt, specielt omkring afstanden og volume fra højtalerne til lytteposition.
Volume sætter jeg manuelt.
Large/Small højtalere sætter jeg manuelt.
Cross over frekvensen sætter jeg manuelt.
Men hvad mere retter i andre på?
 
Egentlig bruges autokalibrering bare for at se, hvor galt receiveren kan gøre det LOL


det er selve rum Eqen vi retter lidt i. levels på min anthem passer perfekt - jeg har kontrol målet med en radio shack
jeg tror du tænker på auto kalibrering......ikke auto EQ
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2011 kl. 14:12
Oprindeligt skrevet af Kenzo85 Kenzo85 skrev:

Men det endte med et rigtig godt resultat efter en del genspillinger af Dark Knight, fik styr på Bassen, Mellemtonen og især diskanten, som var blevet boostet helt vildt "pga. dårlige højtalere".
 
Øhh, mener du dermed, at autokalibrering flytter på mellemtonen og diskanten?
I min verden burde man slet ikke have mulighed for at rykke på disse to. Hvis man har det, så skyldes det et problem et andet sted (som oftest det materiale man afspiller eller højtalerne).

 
Oprindeligt skrevet af Kenzo85 Kenzo85 skrev:

Det jeg vil frem til er: at en Auto kalibrering uden tilrettelser ikke lader en receiver virkelig vise sit potentiale. Og jeg går stærkt ud fra at Anthem nok skal vise sine skjulte krafter, når man udfører en prof kalibrering. Hvilket det meste udstyr over Value sektmentet fortjener.
 
Jeg har set mange skrive, at de retter efter en auto kalibrering. Men hvad er det helt præcist i retter på?
På min egen Yamaha receiver med mine Gallo højtalere, der bruger jeg auto som grund indstilling. Den går selvfølgelig helt galt, specielt omkring afstanden og volume fra højtalerne til lytteposition.
Volume sætter jeg manuelt.
Large/Small højtalere sætter jeg manuelt.
Cross over frekvensen sætter jeg manuelt.
Men hvad mere retter i andre på?
 
Egentlig bruges autokalibrering bare for at se, hvor galt receiveren kan gøre det LOL
Til top
Toebs Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 23-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 221
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2011 kl. 13:45
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

[...]

Hvis jeg skulle lave en (groft!) prioriteret rækkefølge af vigtigheden af komponenterne i éns setup, så ville det se ud som følger:

1: Lytteren! (hvis du ikke interesserer dig for god lyd, så kan det hele være lige meget)
2: Kildematerialet (man får aldrig god lyd fra en dårlig indspilning)
3: Rummet (hvis rummet er dårligt, er lyden dårlig - uanset udstyr)
4: Højttalerne (og ikke mindst, hvordan passer de til rummet)
5: Opsætningen (Selv det bedste udstyr lyder ikke godt hvis det er forkert sat op)
6/7: Signalkilden (under forudsætning af at forstærkeren ikke direkte er for lille)
6/7: Forstærkeren (om begrænsningen ligger i signalkilde eller forstærker, vil være individuelt)
8: Kabler og andre tweaks

Dén liste forudsætter dog at alle nedenstående punkter er af en vis minimums-standard. Så lad os nu springe den platte "jamen hvis man ingen kabler har, så har man ingen lyd", som plejer at opstå ved dén slags lister...


Apropos "forstærkeren" som er meget lavt på listen:
Jeg har lavet et udklip fra en AES-artikkel  (Audio Engineering Society, aes.org). Artiklen  hedder "The Great Debate: Is Anyone Winning", den er fra 1990 og er en opsumering af en lang række blindtests fra forskellige magasiner og institutioner, som forsøger at fastslå, om der er hørbar forskel på forskellige forstærkere. 
Jeg har ikke læst alle de enkelte artikler igennem, som artiklen referer til, for at finde ud af præcis hvilke forstærkere de testede med, men har også lavet et lille snip fra artiklen, hvor de fortæller u specifikt om det generelle test udstyr:


Nå men her er de så, resultaterne, døm selv: 


Til top
Kenzo85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2943
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2011 kl. 10:16
Oprindeligt skrevet af fiskerendk fiskerendk skrev:

Nej og det er lige præcis det jeg siger. At det kan godt lyde godt selvom det er en gammel, billigere reciever end f.eks. en ny i "top" klassen. og folk derved ikke altid kan fortælle hvad for en der er det dyre og gode setup. også derfor jeg linkede til den blind test af et billigt og dyrt anlæg. Hvor flere vælgede det billige som det bedste. Selvfølgelig kan man ikke stole 100% på sådanne test men det giver da stof til eftertanke. Jeg kan bare ikke lade være med at tænke at det i virkeligheden måske beviser at højtalerene måske er meget meget vigtigere at bruge penge på end en dyr reciever/forstærker. og at meget valg omkring reciever/forstærker handler om placebo og "hype" frem for egentlig den store lydkvalitets forskel.

Intet er bedre end det svageste led. Det giver jeg dig ret i. Jeg ville f.eks. anbefale at du kiggede på nogle bedre højtalere, som kunne retfærdiggøre dit køb af SC-LX83'eren, da jeg selv kender en del til den. Og der er masser af potentiale i den.Smile
Se mit udstyr her:
Min Bio-tråd!
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2011 kl. 10:09
Oprindeligt skrevet af fiskerendk fiskerendk skrev:

Nej og det er lige præcis det jeg siger. At det kan godt lyde godt selvom det er en gammel, billigere reciever end f.eks. en ny i "top" klassen. og folk derved ikke altid kan fortælle hvad for en der er det dyre og gode setup. også derfor jeg linkede til den blind test af et billigt og dyrt anlæg. Hvor flere vælgede det billige som det bedste. Selvfølgelig kan man ikke stole 100% på sådanne test men det giver da stof til eftertanke. Jeg kan bare ikke lade være med at tænke at det i virkeligheden måske beviser at højtalerene måske er meget meget vigtigere at bruge penge på end en dyr reciever/forstærker.



du skal være opmærksom på at der findes mange forskellige lydfilosofier. man skal sammenligne to ens klingene forstærkere, før det eksempel kan bruges til noget som helst.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2011 kl. 10:07
Oprindeligt skrevet af fiskerendk fiskerendk skrev:

Nej og det er lige præcis det jeg siger. At det kan godt lyde godt selvom det er en gammel, billigere reciever end f.eks. en ny i "top" klassen. og folk derved ikke altid kan fortælle hvad for en der er det dyre og gode setup. også derfor jeg linkede til den blind test af et billigt og dyrt anlæg. Hvor flere vælgede det billige som det bedste. Selvfølgelig kan man ikke stole 100% på sådanne test men det giver da stof til eftertanke. Jeg kan bare ikke lade være med at tænke at det i virkeligheden måske beviser at højtalerene måske er meget meget vigtigere at bruge penge på end en dyr reciever/forstærker. og at meget valg omkring reciever/forstærker handler om placebo og "hype" frem for egentlig den store lydkvalitets forskel.



Havde ikke lige læst dit indlæg før jeg skrev dét ovenfor - men ja jeg er enig - til en vis grænse. Jeg mener absolut der kan være ret store forskelle på forstærkere (men absolut mindre end på højttalere), man kan bare ikke altid antage at dét der ser vildest ud og dét der er mest hype om, er dét der fungerer bedst i éns eget system. Det er dét man har returret til - ikke for at du skal misbruge det til at prøve 10 forskellige forstærkere i dit system (så spørg hellere om lov til at låne en demo), men for at du har en udvej hvis det viser sig at dét der umiddelbart lod til at være en opgradering, i virkeligheden ikke var det.

Hvis jeg skulle lave en (groft!) prioriteret rækkefølge af vigtigheden af komponenterne i éns setup, så ville det se ud som følger:

1: Lytteren! (hvis du ikke interesserer dig for god lyd, så kan det hele være lige meget)
2: Kildematerialet (man får aldrig god lyd fra en dårlig indspilning)
3: Rummet (hvis rummet er dårligt, er lyden dårlig - uanset udstyr)
4: Højttalerne (og ikke mindst, hvordan passer de til rummet)
5: Opsætningen (Selv det bedste udstyr lyder ikke godt hvis det er forkert sat op)
6/7: Signalkilden (under forudsætning af at forstærkeren ikke direkte er for lille)
6/7: Forstærkeren (om begrænsningen ligger i signalkilde eller forstærker, vil være individuelt)
8: Kabler og andre tweaks

Dén liste forudsætter dog at alle nedenstående punkter er af en vis minimums-standard. Så lad os nu springe den platte "jamen hvis man ingen kabler har, så har man ingen lyd", som plejer at opstå ved dén slags lister...

Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4423
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2011 kl. 10:01
Oprindeligt skrevet af fiskerendk fiskerendk skrev:

Nej og det er lige præcis det jeg siger. At det kan godt lyde godt selvom det er en gammel, billigere reciever end f.eks. en ny i "top" klassen. og folk derved ikke altid kan fortælle hvad for en der er det dyre og gode setup. også derfor jeg linkede til den blind test af et billigt og dyrt anlæg. Hvor flere vælgede det billige som det bedste. Selvfølgelig kan man ikke stole 100% på sådanne test men det giver da stof til eftertanke. Jeg kan bare ikke lade være med at tænke at det i virkeligheden måske beviser at højtalerene måske er meget meget vigtigere at bruge penge på end en dyr reciever/forstærker.

Højttalerne og rummet er uden tvivl dét, der afgør klangen og betyder en meget stor procentdel af det samlede indtryk. Det tror jeg ikke, der er nogle der betvivler (på nær de helt overtroiske, der sætter underlaget på forstærkeren på højde med akustikken).
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2011 kl. 09:57
Og så skal vi jo ikke glemme den muligvis kontroversielle mulighed: At man ikke kan høre at det lyder bedre, fordi det IKKE lyder bedre. Det er ikke computerudstyr det her - nyere, større og dyrere er ikke automatisk lig med bedre.
Til top
fiskerendk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 815
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2011 kl. 09:50

Nej og det er lige præcis det jeg siger. At det kan godt lyde godt selvom det er en gammel, billigere reciever end f.eks. en ny i "top" klassen. og folk derved ikke altid kan fortælle hvad for en der er det dyre og gode setup. også derfor jeg linkede til den blind test af et billigt og dyrt anlæg. Hvor flere vælgede det billige som det bedste. Selvfølgelig kan man ikke stole 100% på sådanne test men det giver da stof til eftertanke. Jeg kan bare ikke lade være med at tænke at det i virkeligheden måske beviser at højtalerene måske er meget meget vigtigere at bruge penge på end en dyr reciever/forstærker. og at meget valg omkring reciever/forstærker handler om placebo og "hype" frem for egentlig den store lydkvalitets forskel.



Redigeret af fiskerendk - 24-Maj-2011 kl. 09:56
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2011 kl. 09:34
Oprindeligt skrevet af fiskerendk fiskerendk skrev:

Altså det skal lige siges at jeg siger ikke at man ikke kan høre forskel i forhold til når man justere og når man ikke gør. Men er sikker på at jeg ikke ville kunne udpege om min reciever er Pioneer eller lad os sige min sony i en blind test bare ved at sætte en cd på. Men det er nok min hørelse der er for dårlig hehe.


Nu skal vi lige forstå hinanden rigtigt: Ingen kan sætte sig ned ved et anlæg, lytte til det, og fortælle dig hvilket mærke forstærker der spiller. Men det er ikke det samme som at det ikke gør en forskel hvilken du sætter på.

Og nej, din hørelse er (formentligt) ikke for dårlig. At være god eller dårlig til at lytte, har meget lidt at gøre med den fysiske hørelse, det drejer sig om hvad der foregår mellem ørerne: Har man en brugbar reference, interesserer man sig overhovedet for musikkens indhold, osv.

Jeg er synshandicappet. Selv med briller, ser jeg ikke optimalt. Det forhindrer mig ikke i at have ry for at "kunne se græsset gro", når vi taler om billedkalibrering. Så jeg vil klart opfordre til at man lader være med at nedgøre sin egen evne til at lytte. Det er udelukkende et spørgsmål om erfaring. Og dén kan man kun få på én måde.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2011 kl. 09:28
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Hvad har du af øvrigt udstyr og har du gjort meget for rummet? For er enig med P.Las.. Det lyder meget underligt du ikke kan høre forskel.


Uden at jeg vil pege fingre ad nogen, så synes jeg egentlig ikke det er så underligt. Nogle mennesker interesserer sig ikke nærmere følelsesmæssigt for musikken eller filmen, men lytter bare efter om det lyder "rent", og spiller højt nok. Hvis det er dér man er, så kan jeg godt forstå at man ikke kan høre forskel på en god og en dårlig forstærker, for forskellene er trods alt mere "skjulte" end med f.eks. højttalere. Alle kan høre om der er mere eller mindre bas, men at høre om en sangstemme har den rigtige naturlighed og kommer "ud af kassen", kræver at man interesserer sig for hvad dén sangstemme prøver på at nå dig med, ikke bare om den lyder "klart og rent". Ligesom at det er umuligt at lytte efter om f.eks. en violin lyder naturligt eller ej, hvis man aldrig har hørt én.

Jeg synes i det hele taget i hifi-diskussioner at den absolut væsentligste faktor af alle overses fuldstændigt: Lytteren!
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 15>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu