recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 3 Recivere. Hvad ville i vælge og hvorfor.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukket3 Recivere. Hvad ville i vælge og hvorfor.

 Besvar Besvar Side  <1 1011121314 15>
Forfatter
Besked
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2011 kl. 20:57
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:


 
Det ser ikke ud til at der er noget særligt magisk ved det.


Nej, netop. Det er lige præcist dérfor jeg godt kan lide ARC, de gør dét der skal til for at mindske de værste af rummets påvirkninger, og lader så iøvrigt være med at pille ret meget mere ved tingene. Jeg foretrækker ARC, ikke fordi det er den der piller MEST ved lyden - men fordi det er den der piller MINDST - men stadig virker positivt. Der er ingen hokus-pokus.

Der er faktisk mange paralleller til billedgengivelse - det bedste billede får man ikke ved at have flest hokus-pokus billedbehandlingssystemer (sharpness, dynamisk kontrast, støjreduktion osv), men ved at have MINDST behandling af billedet - men samtidig nå frem til en korrekt gengivelse af de basale egenskaber (farverum, farvetemperatur, gamma osv). Det samme gælder for lyd. Jo mere du behandler for at nå frem til resultatet, jo mere sovser du det hele ind. Kunsten er at behandle så lidt som muligt, men stadig nå frem til målet. Det nytter omvendt heller ikke noget at lade være med at behandle overhovedet, og så have en fuldstændigt horribel frekvenskurve. Men at nå frem til målet med mindst mulig behandling, dét er ikke noget man gør med et magisk tryk på en knap. En ting mere der så er til fælles mellem lyd og billede opsætning, er at når man først har opnået forståelsen for det, så er det faktisk pisse nemt (dog en del nemmere for billede end for lyd...). Det svære er at nå dérhen hvor man synes det er nemt Wink

Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:


Hvis man kigger på de fleste af de grafer over target kuver der er postet på www ser det ud til at ARC generelt vælger en lille pukkel på omkring 3-4db ved lidt over 100-120Hz. Targetkurverne er på det område påfaldende ens synes jeg.
 


Hvis du har lyst, vil jeg gerne uddybe lidt om hvorfor en targetkurve ikke skal være flad - i en anden tråd (vi har da vist haft én for ganske nyligt, har vi ikke?)
Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2011 kl. 22:21
Oprindeligt skrevet af fiskerendk fiskerendk skrev:

Mon ikke også der er del om placebo effekt inde over når folk bedømmer hvor "STORE" forskelle der er mellem lad os sige en Pioneer og en Marentz. Da det nogengange lyder som dag og nat.

Jeg er så fuldstændig enig. Jovist, jeg kan da høre forskel på 2 receivere, men forskellen er så lille at jeg tror jeg ville have svært ved at overbevise fx. venner eller familie om at der er forskel - medmindre en receiver er lavet decideret ringe, hvilket jeg HAR oplevet med en Onkyo 805. Jeg træder nok nogle over fødderne, men dette var netop en receiver som blev rost på side efter side på internettet. Jeg synes dog overhovedet ikke den var et match for min nuværende Marantz SR6004.. Der er bare flere detaljer og fylde i især bassen. Om det er korrekt eller ej ved jeg ikke. Jeg kan ærligt sige jeg ikke har hørt en "korrekt" gengivelse..

Undtagelsen er dog da jeg fik en effektforstærker på.. dér kan jeg sige forskellen var nat og dag.. Der ved jeg så også hvad der er i - komponenter for 6k for 2 kanaler. Det er ikke meget mindre end hvad min receiver kostede.

Jeg har førhen brugt MANGE penge på at få et setup som sparkede røv (efter min mening), men mit næste setup bliver en opgradering UDEN at bruge flere penge på anlægget end jeg har nu.. Men jeg har så også opgivet at købe mine ting.. nu skal de laves med blod sved og tårer..

Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

 Hvis du har lyst, vil jeg gerne uddybe lidt om hvorfor en targetkurve ikke skal være flad - i en anden tråd (vi har da vist haft én for ganske nyligt, har vi ikke?)

Jo, det er korrekt. Jeg mener at det var i en anden tråd om ARC.. Den tråd hvor man introducerede Anthem for DK..


Redigeret af Anima - 23-Maj-2011 kl. 22:24
Til top
ivan.rene Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 21-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 33
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2011 kl. 22:55
Hvis du gerne vil have lyd i dine baghøjtallere ville jeg vælge Anthem, blev meget overrasket over det nye liv der kom i mine ;-)
Til top
Kenzo85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2943
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2011 kl. 22:55
Oprindeligt skrevet af fiskerendk fiskerendk skrev:

Ingen tvivl om at der kan være meget forskel i lyden. Men enten er jeg nærmest døv eller også har jeg bare svært ved at høre små detajler i musikken som alle andre her tilsyneladende her har nemt ved at høre.

Jeg har invisteret i en Pioneer LX83 af den årsag at jeg ville have noget der matchede min skærm. Og i første omgang kunne bruge samme remote uden dekedarer. Også er den i min verden en af de smukkeste revievere der findes. Men må indrømme at når jeg hører musik fra CD'er så har jeg sq mere end svært ved at høre den store forskel i musikken i forhold til min gamle Sony pølle forstærker. Det skal så også siges at jeg ikke har prøvet at have haft begge sat til samtidig og bare skifte kablerne.
Men bevares der er måske kommet en anelse mere bas da den kan levere noget mere effekt. Men så stopper min hørelse i detajle graden også. jeg kan godt høre forskel på en bluRay med DTS og lad os sige DTS-MA om det så handler om at der som regel også er brugt ekstra energi på at lave DTS-MA sporet bedre og det reelt ikke kun er fra 16bit til 24/32bit skal jeg være usagt.
 
Mon ikke også der er del om placebo effekt inde over når folk bedømmer hvor "STORE" forskelle der er mellem lad os sige en Pioneer og en Marentz. Da det nogengange lyder som dag og nat.
 
Jeg kan ikke lade være at linke til denne:
 
Og jeg tror det er mere sådan jeg oplever verdenen.
 

Tja.. Nu har jeg lige spenderet ca. 3 timer hos en af mine kammerater, som skulle have hjælp til sætte sin receiver op "Pioneer SC-LX83". 

Vi startede med en auto kalibrering, hvor resultatet ikke var tilfredsstillende. Der var min ven tilfreds, hvor jeg langt fra var i nærheden af at være tilfredsstillet. 
Derfor valgte jeg manuelt at sætte den op. "Det skal siges at jeg kun få gange har kigget på Pioneer receivere" og ikke kender dens MCACC særlig godt. Men det endte med et rigtig godt resultat efter en del genspillinger af Dark Knight, fik styr på Bassen, Mellemtonen og især diskanten, som var blevet boostet helt vildt "pga. dårlige højtalere".

Det jeg vil frem til er: at en Auto kalibrering uden tilrettelser ikke lader en receiver virkelig vise sit potentiale. Og jeg går stærkt ud fra at Anthem nok skal vise sine skjulte krafter, når man udfører en prof kalibrering. Hvilket det meste udstyr over Value sektmentet fortjener.
Se mit udstyr her:
Min Bio-tråd!
Til top
fiskerendk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 815
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2011 kl. 09:10
Altså det skal lige siges at jeg siger ikke at man ikke kan høre forskel i forhold til når man justere og når man ikke gør. Men er sikker på at jeg ikke ville kunne udpege om min reciever er Pioneer eller lad os sige min sony i en blind test bare ved at sætte en cd på. Men det er nok min hørelse der er for dårlig hehe.
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2011 kl. 09:20
Oprindeligt skrevet af fiskerendk fiskerendk skrev:

Altså det skal lige siges at jeg siger ikke at man ikke kan høre forskel i forhold til når man justere og når man ikke gør. Men er sikker på at jeg ikke ville kunne udpege om min reciever er Pioneer eller lad os sige min sony i en blind test bare ved at sætte en cd på. Men det er nok min hørelse der er for dårlig hehe.


det vil jeg mene. jeg syntes at forskellen er meget stor
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4420
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2011 kl. 09:21
Oprindeligt skrevet af fiskerendk fiskerendk skrev:

Altså det skal lige siges at jeg siger ikke at man ikke kan høre forskel i forhold til når man justere og når man ikke gør. Men er sikker på at jeg ikke ville kunne udpege om min reciever er Pioneer eller lad os sige min sony i en blind test bare ved at sætte en cd på. Men det er nok min hørelse der er for dårlig hehe.
Hvad har du af øvrigt udstyr og har du gjort meget for rummet? For er enig med P.Las.. Det lyder meget underligt du ikke kan høre forskel.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2011 kl. 09:28
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Hvad har du af øvrigt udstyr og har du gjort meget for rummet? For er enig med P.Las.. Det lyder meget underligt du ikke kan høre forskel.


Uden at jeg vil pege fingre ad nogen, så synes jeg egentlig ikke det er så underligt. Nogle mennesker interesserer sig ikke nærmere følelsesmæssigt for musikken eller filmen, men lytter bare efter om det lyder "rent", og spiller højt nok. Hvis det er dér man er, så kan jeg godt forstå at man ikke kan høre forskel på en god og en dårlig forstærker, for forskellene er trods alt mere "skjulte" end med f.eks. højttalere. Alle kan høre om der er mere eller mindre bas, men at høre om en sangstemme har den rigtige naturlighed og kommer "ud af kassen", kræver at man interesserer sig for hvad dén sangstemme prøver på at nå dig med, ikke bare om den lyder "klart og rent". Ligesom at det er umuligt at lytte efter om f.eks. en violin lyder naturligt eller ej, hvis man aldrig har hørt én.

Jeg synes i det hele taget i hifi-diskussioner at den absolut væsentligste faktor af alle overses fuldstændigt: Lytteren!
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2011 kl. 09:34
Oprindeligt skrevet af fiskerendk fiskerendk skrev:

Altså det skal lige siges at jeg siger ikke at man ikke kan høre forskel i forhold til når man justere og når man ikke gør. Men er sikker på at jeg ikke ville kunne udpege om min reciever er Pioneer eller lad os sige min sony i en blind test bare ved at sætte en cd på. Men det er nok min hørelse der er for dårlig hehe.


Nu skal vi lige forstå hinanden rigtigt: Ingen kan sætte sig ned ved et anlæg, lytte til det, og fortælle dig hvilket mærke forstærker der spiller. Men det er ikke det samme som at det ikke gør en forskel hvilken du sætter på.

Og nej, din hørelse er (formentligt) ikke for dårlig. At være god eller dårlig til at lytte, har meget lidt at gøre med den fysiske hørelse, det drejer sig om hvad der foregår mellem ørerne: Har man en brugbar reference, interesserer man sig overhovedet for musikkens indhold, osv.

Jeg er synshandicappet. Selv med briller, ser jeg ikke optimalt. Det forhindrer mig ikke i at have ry for at "kunne se græsset gro", når vi taler om billedkalibrering. Så jeg vil klart opfordre til at man lader være med at nedgøre sin egen evne til at lytte. Det er udelukkende et spørgsmål om erfaring. Og dén kan man kun få på én måde.
Til top
fiskerendk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 815
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2011 kl. 09:50

Nej og det er lige præcis det jeg siger. At det kan godt lyde godt selvom det er en gammel, billigere reciever end f.eks. en ny i "top" klassen. og folk derved ikke altid kan fortælle hvad for en der er det dyre og gode setup. også derfor jeg linkede til den blind test af et billigt og dyrt anlæg. Hvor flere vælgede det billige som det bedste. Selvfølgelig kan man ikke stole 100% på sådanne test men det giver da stof til eftertanke. Jeg kan bare ikke lade være med at tænke at det i virkeligheden måske beviser at højtalerene måske er meget meget vigtigere at bruge penge på end en dyr reciever/forstærker. og at meget valg omkring reciever/forstærker handler om placebo og "hype" frem for egentlig den store lydkvalitets forskel.



Redigeret af fiskerendk - 24-Maj-2011 kl. 09:56
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2011 kl. 09:57
Og så skal vi jo ikke glemme den muligvis kontroversielle mulighed: At man ikke kan høre at det lyder bedre, fordi det IKKE lyder bedre. Det er ikke computerudstyr det her - nyere, større og dyrere er ikke automatisk lig med bedre.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4420
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2011 kl. 10:01
Oprindeligt skrevet af fiskerendk fiskerendk skrev:

Nej og det er lige præcis det jeg siger. At det kan godt lyde godt selvom det er en gammel, billigere reciever end f.eks. en ny i "top" klassen. og folk derved ikke altid kan fortælle hvad for en der er det dyre og gode setup. også derfor jeg linkede til den blind test af et billigt og dyrt anlæg. Hvor flere vælgede det billige som det bedste. Selvfølgelig kan man ikke stole 100% på sådanne test men det giver da stof til eftertanke. Jeg kan bare ikke lade være med at tænke at det i virkeligheden måske beviser at højtalerene måske er meget meget vigtigere at bruge penge på end en dyr reciever/forstærker.

Højttalerne og rummet er uden tvivl dét, der afgør klangen og betyder en meget stor procentdel af det samlede indtryk. Det tror jeg ikke, der er nogle der betvivler (på nær de helt overtroiske, der sætter underlaget på forstærkeren på højde med akustikken).
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 1011121314 15>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu