recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > IP TV og WebTV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Waoo iptv kabling hvordan?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Waoo iptv kabling hvordan?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
ridderdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-September-2006
Sted: Køge, Denmark
Status: Offline
Point: 985
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ridderdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Waoo iptv kabling hvordan?
    Sendt: 04-Juli-2011 kl. 20:20
Jeg har idag modtaget en TV boks fra Waoo (AirTies 7120) og har aldrig haft IPTV før.
Jeg har kunnet læse lidt om multicast eller igmp snooping og har på min managed switch (dlink dgs-1210-16) enabled igmp snooping og på min router enabled multicast (dir-655).
 
Jeg startede med at sætte patch kabel direkte fra min dgs-1210 og i tv porten på fiberboksen den switch er så tilsluttet en anden switch (dgs-1008d) og derfra i tv boksen.
Det lykkedes mig at få startet boksen dog med sort skærm, til gengæld kunne jeg se kanallisten og skifte mellem kanalerne dog med sort skærm på alle kanaler.
 
Så ringede jeg til Waoo, de siger så tv boksen skal tilsluttes direkte i tv porten på fiberboksen!!??
Det gør jeg så og boksen stopper før den kan få en ip adresse.
Jeg ringer igen og denne gang får jeg at vide det er fordi de "har glemt" at aktivere mine kanaler og det kan først gøres imorgen tidlig :-(
 
Det var så historien, mit spørgsmål er så, kan det være rigtig tv boksen skal tilsluttes direkte til tv porten i fiberboksen???
Jeg håber det er noget sludder men er lidt nervøs over der på skærmbilledet står "henter ip adresse" fordi det kan den jo selvfølgelig ikke når den er tilsluttet mit eget lan?
Ville være meget ked at at eneste alternativ er at skulle trække 20 meter netkabel :-(
 
Kan nogen forklare hvordan denne iptv trafik løber og hvordan kablerne bedst skal forbindes?
 
 
Til top
ridderdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-September-2006
Sted: Køge, Denmark
Status: Offline
Point: 985
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ridderdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juli-2011 kl. 20:38
Og et tillægsspørgsmål :
Jeg satte lige min tv boks i min switch igen og derfra videre til tv porten i fiberboksen.
Det resulterede så i at boksen kunne starte alle kanaler kunne vælges, stadig kun med sort skærm dog.
Til gengæld mistede jeg så min internet forbindelse gennem min dlink router lige indtil jeg pillede kablet ud af fiberboksen igen - wtf ???
 
Til top
Jubas Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 27-Juni-2008
Sted: Aarhus, DK
Status: Offline
Point: 83
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jubas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juli-2011 kl. 21:34
ja det går ikke, du må ikke blande dit IPTV net og dit Internet. Der er en grund til at det kommer i 2 forskellige porte i fiberboksen.
Hvis du ved hvad du laver, og har en ordenlig switch, kan du lave et separat vlan til dit IPTV-net og på den måde slippe for at trække ekstra kabler.
Til top
ridderdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-September-2006
Sted: Køge, Denmark
Status: Offline
Point: 985
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ridderdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juli-2011 kl. 21:46
ja, det har jeg så fundet ud af.
problemet med at lave et vlan er så at den switch der sidder i stuen har fjernsyn, receiver og tvboksen koblet på, så de vil alle blive koblet på det vlan. dog virker den trådløse del på min router tilsyneladende stadig selvom jeg kobler tvport i min managed switch, men forbindelsen til routeren er væk på det kablede udstyr...... vil være glad for en teknisk forklaring
Til top
confused Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2006
Status: Offline
Point: 2686
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér confused Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juli-2011 kl. 22:05
Ja, din switch i stuen, skal også understøtte vlan før det virker - jeg kan anbefale Netgear ProSafe Plus GS105E.
 
Måske du kan bruge min tegning i denne tråd til noget :
 
 
Du burde kunne nøjes med at kigge på nederste tegning - den øverste forvirrer vist mere end den gavner.... for andre end mig selv ;-)
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....
Til top
ridderdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-September-2006
Sted: Køge, Denmark
Status: Offline
Point: 985
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ridderdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juli-2011 kl. 22:39
ja , tak for tippet confused
nu er jeg med på problemet, den skulle lige vende et par gange.
 
Tror jeg starter med et vlan til stuen og må finde mig i at netdelen på tv og ps3, min htpc og netradio ikke vil virke før jeg får sat endnu en managed switch op
 
øv, at de ikke kan lave det ordenligt!
 
edit:
nå den koster jo ikke alverden, tror jeg nupper den.
min logik siger mig at det så heller ikke vil være nødvendigt (efter vlan er konfigureret rigtigt) at koble tv boksen direkte i tvporten i fiberboks, right?
 


Redigeret af ridderdk - 04-Juli-2011 kl. 22:44
Til top
confused Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2006
Status: Offline
Point: 2686
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér confused Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juli-2011 kl. 22:43
så lidt :-)
 
En af grundene til at bruge vlan(det er nemlig ikke nødvendigvis et krav, hvis ens netværk kan bære det) er at tv-delen i fiberboksen, har sin egen DHCP server.
 
Hvis din router på dit lan også har det, har vi konflikten. Det tvang mig til at vælge vlan, pga. mine Sonos enheder, som SKAL køre med DHCP adresser.
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....
Til top
ridderdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-September-2006
Sted: Køge, Denmark
Status: Offline
Point: 985
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ridderdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juli-2011 kl. 22:47
det sjove er, at selvom jeg skifter til fast ip adresse på den pc jeg sidder på nu, så ryger forbindelsen lige pludselig og ingenting svarer på mit lan (192.168.1.x), men sidst gik der 15 minutter før det skete, og MED DET SAMME jeg piller kabler fra switch til fiberboks, så spiller det igen, kører tv delen's dhcp med 192.168.1.x net??
det tror jeg det gør, fordi på min routers admin side kan jeg se min egen router listet over lan maskiner med en adresse på samme net (192.168.1.95), den må den sgu have fået fra fiberboksen så, fordi mac peger på wan interfacet , hold kæft noget rod.......
 


Redigeret af ridderdk - 04-Juli-2011 kl. 22:52
Til top
confused Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2006
Status: Offline
Point: 2686
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér confused Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juli-2011 kl. 22:49
Oprindeligt skrevet af ridderdk ridderdk skrev:

kører tv delen's dhcp med 192.168.1.x net??
 
Jep LOL
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....
Til top
Ozzy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Andst, Denmark
Status: Offline
Point: 698
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ozzy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juli-2011 kl. 07:58
Det er desværre en af de ulemper jeg ser ved at man benytter et L2 netværk og ikke et L3 netværk som udbyder.

Havde det været et L3 netværk, så skulle du bare sætte tingene til din fiberboks / router også kørte du. Der er ikke noget med at man skal vælge port 1 til tv og port 4 til internet osv.

Man kan altid diskutere om det er smart eller ej, men det skal der også være plads :)
| Samsung 55" D8005 | Samsung 40" C6715 Hvid | Samsung 40" M87 | Samsung 26" R87 | Samsung 22" T220HD |
Til top
omel Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 06-Juni-2011
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 22
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér omel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juli-2011 kl. 09:13
Hej

Jeg gjorde det på den nemme måde

jeg satte en splitter op i hver ende og det fungere perfekt.. dog måtte jeg sige goodbye til gbit men pt kører alt jo kun 100mbit og det kostede mig 2 x39 kr + forsendelse


Til top
db89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-December-2008
Sted: Fredericia, DK
Status: Offline
Point: 1758
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér db89 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juli-2011 kl. 09:39
Hvod gode føringsveje har du? Hvis det nuværende netværkskabel løber i tomrør så er det da bare at få trukket et ekstra kabel, tager ikke ret mange timer.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu