recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 2 VLANS kan det lade sig gøre
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

2 VLANS kan det lade sig gøre

 Besvar Besvar Side  <1234 7>
Forfatter
Besked
justrace Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-August-2009
Sted: Mindanao, Ph
Status: Offline
Point: 1490
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér justrace Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2011 kl. 15:20
Jo, men hvis du bruger tagged vlans, kræver det et både fiberboksen og TV-boksen understøtter vlans, og det tvivler jeg kraftigt på de gør.
MVH
justrace
"I AM Nikon"
Til top
confused Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2006
Status: Offline
Point: 2686
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér confused Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2011 kl. 15:26
Oprindeligt skrevet af justrace justrace skrev:

Jo, men hvis du bruger tagged vlans, kræver det et både fiberboksen og TV-boksen understøtter vlans, og det tvivler jeg kraftigt på de gør.
 
Gælder det også, hvis de porte, som fiberboksen, og tvboksen er tilknyttet, kører untagged ?
 
her skal man vel så bare sætte sin pvid til det vlan man vil "tvinge" f.eks fiberboksen til at køre på ?
 
 
 
 
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....
Til top
ridderdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-September-2006
Sted: Køge, Denmark
Status: Offline
Point: 985
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ridderdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2011 kl. 15:27
Oprindeligt skrevet af justrace justrace skrev:

Jo, men hvis du bruger tagged vlans, kræver det et både fiberboksen og TV-boksen understøtter vlans, og det tvivler jeg kraftigt på de gør.
Kan du uddybe?
 
De kan vel være ligeglade sålænge pakkerne når ud til dem eller?
Der er jo også PVIDs
Til top
ridderdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-September-2006
Sted: Køge, Denmark
Status: Offline
Point: 985
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ridderdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2011 kl. 16:12
Tror kun portene skal være tagged mellem de to switches, de porte der er forbundet til henholdsvis fiberboks og tv boks skal være untagged, men så kan de vel få en pvid der stemmer overens med det vlan der gælder ik?
Så tvboks får pvid 2 eksempelvis og de resterende på samme switch skal så have eksempelvis pvid 3
den port i switchen der forbindes til den anden switck skal så være med i alle vlan tænker jeg.....


Redigeret af ridderdk - 07-Juli-2011 kl. 16:16
Til top
bruger udmeldt 5 Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 15-April-2006
Sted: lolland
Status: Offline
Point: 3584
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2011 kl. 16:49
lidt hjælp (håber jeg)
 
PVID -  sat på switch - udgående pakker - tagges med information on hvilket VLAN de skal til.
 
VLAN - sat på switch - ingående pakker - afhænging af modtaget PVID eller regulær trafik, så afvises trafik hvis vlan tag ikke matcher.
 
TRUNK - sat på switch - switch comm. protokol - bruges til overførsel af flere vlan mellem enheder som understøtter det. så encapsulering er et krav på begge enheder her. (tv + router etc)
 
det må nok grundlæggende uden videre detajler omkring din diagram som mangler info omkring hvor internet kommer fra , du nævner bare "internet", men er det så samme du smider videre til tv boks, som også får "internet" som router? så vil DHCP jo konflikte og pakkes tabes.
 
hvis din fiberboks tildeler 2 offentlige IP'r til de enheder du tilslutter, så burde tvboks og router jo allerede være uafhængige der.
 
som eksempel.
på din man. switch1:  port 1-3 VLAN ID 1 , port 4-X VLAN ID 2
port 1 - VLAN 1 - fiber boks (med pub. DHCP)
port 2 - VLAN 1 - router WAN (modtager pub. DHCP fra fiber)
port 3 - VLAN 1 - tvboks (modtager pub. DHCP fra fiber)
 
port 4 - VLAN2 - router LAN port tilslutning
port 5 - VLAN 2 - PC1
port 6 - VLAN 2 - PC2....
etc......
 
er tilfældet at switch 1 og 2 står langt fra hinanden, så skal eksempelvis port 8 altså køre trunk på VLAN 1 og 2. og du må så bruge det ene kabel led du har mellem port 8 mellem begge switche.
fik ikke lige billed på plads mens jeg skriver, så måske opdaterer jeg lige. men sådan kan du gøre det du vil her.
 
edit:
kikkede på billed igen, og jo, jeg ser ikke fysiske lokationer, så formodes der at man.switch 1 er 1st sal. og man.switch2 er kælder/2.sal osv... så skal trunk løsningen bruges.. altså de 2 switch forbindes via det en kabel som er tilgængelig.
når det først er på plads, kan din tv boks jo være i stue/1.sal/kælder og fiber være andetsteds sålænge din trunk er på plads og vlan smides rundt imellem dine 2 switche..
- så få trunk på plads (forbeholdt 1. eller sidste på i rækken?)
- sikre at alle eller spefikke vlan's flyttes mellem de 2 switche.
- konfigurer VLAN ID på begge switche (udfra ønsket placering tv,pc netværk)
 
så burde det bare køre derud af..
 


Redigeret af pendec - 07-Juli-2011 kl. 16:57
Til top
ridderdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-September-2006
Sted: Køge, Denmark
Status: Offline
Point: 985
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ridderdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2011 kl. 17:26
Tak for input Pendec,
Jeg vender tilbage senere iaften når jeg får tid at rode med det.
For at afklare problemet:
TV port på fiberboksen indeholder en dhcp server som tildeler adresser på 192.168.1.x nettet, det samme som min router !!  wan porten på fiberboksen fungerer som normalt på isp forbindelser.
 
Derfor er det nødvendigt med enten et seperat kabel til tv boks fra fiber boks, at køre med statiske ip adresser alle steder, eller med vlans. Det ser ud til jeg har valgt det mest besværlige (men kun fordi jeg aldrig har rodet med det før), til gengæld har jeg lært en del de sidste par dage :-)
 
Til top
bruger udmeldt 5 Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 15-April-2006
Sted: lolland
Status: Offline
Point: 3584
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2011 kl. 17:33
ok, så fiber boksen beholder sin ene public ip imod  internet.
så både tv boks og router, skal ligge på 192.168.1.x segmentet.. så vil jeg forslå du på routeren laver et andet netværk 192.168.2.x ? som dine pc'r kan være en del af?
 
det er normalt ikke pænt at køre nat oven nat og giver en del overhead som ikke er nødvendig, når du bare vil splitte netværk som jo egentlig også sker switch'd.
 
og du kan så køre statisk ip på tvboks og router(WAN), og lade din DHCP på routeren fortsætte med at kunne tildele DHCP til pc'r som tilsluttes.. nye mobiler, tablets osv. må være en p.i.t.a at få op at køre når alt skal være med statisk ip.
og på android t.eks, så vil den statiske opsætning så påvirke andre "hotspots" så ikke brugervenligt.
 
Til top
ridderdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-September-2006
Sted: Køge, Denmark
Status: Offline
Point: 985
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ridderdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2011 kl. 18:12
Nej, router kan jeg selv bestemme mht. lan adresser og dhcp på lan.
wan interface på router SKAL køre som dhcp klient, helt normalt.
det hjælper ikke at ændre ip segment på lan netværket , sålænge tv port på fiberboks kører dhcp ligesom min router. husk på sålænge tv port og router kan tilgås fra hele netværket så aner jeg ikke hvem tv boksen får sin ip adresse fra, ligesom jeg ikke aner hvor andet udstyr får sin ip adresse fra og derfor bliver dirigeret helt forkerte steder hen via default gateway. Og tv boksen har jeg ikke mulighed for at tildele fast ip adresse, og selvm jeg kunne ville jeg risikere Waoo pludselig ændrer i konfigurationen på fiberboksen og den pludselig ikke længere virker...
 
Til top
bruger udmeldt 5 Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 15-April-2006
Sted: lolland
Status: Offline
Point: 3584
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2011 kl. 19:00
ok,
tror lige komm. gik lidt. fejl..
 
hvis tv boks og router er de eneste som sidder på VLAN 1 sammen med fiberboks.
så kan dine pc'r jo ikke komme derhen? så jeg forstår ikke hvad du mener?
 
Kører alle andre enheder og switch er sat korrekt til VLAN2 for andre, så vil de ALDRIG komme i nærheden af din fiberboks dhcp..
 
men hold dig bare til dhcp på fiberboks også , det skader ikke. jeg tænkte bare at den krævede at kun 1 enhed kunne modtage tv pakkerne? så derfor ville 192.168.1.2 komme naturligt som opsat på tvboks?
 
 
 
Til top
confused Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2006
Status: Offline
Point: 2686
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér confused Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2011 kl. 19:49
Oprindeligt skrevet af pendec pendec skrev:

lidt hjælp (håber jeg)
 
PVID -  sat på switch - udgående pakker - tagges med information on hvilket VLAN de skal til.
 
VLAN - sat på switch - ingående pakker - afhænging af modtaget PVID eller regulær trafik, så afvises trafik hvis vlan tag ikke matcher.
 
TRUNK - sat på switch - switch comm. protokol - bruges til overførsel af flere vlan mellem enheder som understøtter det. så encapsulering er et krav på begge enheder her. (tv + router etc)
 
 
Sådan Pendec - herlig forklaring Clap
 
Vi havde ikke haft retningen oppe at vende før. Det virker jo meget logisk, at pakkerne tagges ved afsenderen, i det her tilfælde med PVID.
 
Et spørgsmål - hvis man nu har 3 switche, A, B og C
 
A: her sidder fiberboksen og kører på vlan2 untagged, men med PVID 2
B: nærmest en mellemboks - lad os kalde det en Gateway, som forbinder box A og C
C: her sidder tvboksen tagged på vlan2
 
Hvis jeg nu på B, laver alle porte untagged, vil den så fjerne den tag som kommer fra A ?
 
De 3 switche er naturligvis adskilt på fysiske lokationer hvorfor det ikke er muligt med genveje Big smile
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....
Til top
bruger udmeldt 5 Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 15-April-2006
Sted: lolland
Status: Offline
Point: 3584
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2011 kl. 19:51
Oprindeligt skrevet af confused confused skrev:

 
Hvis jeg nu på B, laver alle porte untagged, vil den så fjerne den tag som kommer fra A ?
 
kort og præcist: JA, den fjerner tags på en port som ikke kører med tagged opsætning, en slags IP filter.
 
edit: kender ikke opsætning på disse (cisco only).. så jeg formoder her i kan aktivere PVID. og så også tilføje et VLAN id.
 


Redigeret af pendec - 07-Juli-2011 kl. 19:54
Til top
ridderdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-September-2006
Sted: Køge, Denmark
Status: Offline
Point: 985
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ridderdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2011 kl. 20:19
Nå, nu er jeg kommet en del videre :-)
Nu får TV boksen en ip adresse fra Fiberboksen og starter lystigt op.
De andre enheder på samme switch virker også og får en ip adresse fra min router.
 
Det var det med untagged/tagged og pvid der ikke stemte før, det gør det øjensynligt nu og med kun vlan1 og vlan2
Tak for hjælpen confused og Pendec Thumbs Up
 
MEN, min skærm er sort :-(
EPG info kan vises og bliver opdateret så der er hul, og jeg er sikker på den får ip fra fiberboks, fordi hvis jeg hiver kablet ud af tv porten på fiberboks vil den ikke starte og stopper ved "Henter IP adresse"
Så nu er det formentlig noget med Multicast, IGMP snooping der mangler :-(


Redigeret af ridderdk - 07-Juli-2011 kl. 20:22
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 7>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu