Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Jimmbo
Guld medlem
Oprettet: 17-August-2007
Sted: Risskov..
Status: Offline
Point: 1966
|
Emne: DAB radio? Sendt: 09-Juli-2011 kl. 17:54 |
Jeg har en veninde der spurgte mig til råds om hvilke DAB radio hun skulle vælge, men jeg ved ikke en kæft om DAB radioer så derfor spørg jeg her. Hvilke DAP radioer er værd at bruge penge på, og hvad koster en ordenlig DAP radio?
Jeg ved Henry Kloss er anerkendt, men jeg har ingen idé om det er pengene værd, eller om du kan få noget bedre for færre penge.
|
TV: Panasonic TX-P42G10E Medier center: Popcorn Hour A-200 BD: Playstation 3 slim 320 GB Forstærker: Marantz SR6005 F-højtaler: DLS R66 C-højtaler: DLS RC55 B-højtaler: KEF 2005 SUB: KEF PSW2000
|
|
Bruger udmeldt 38
--
Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
|
Sendt: 09-Juli-2011 kl. 19:02 |
Hvis veninden har et trådløst netværk, så råd hende endeligt til at købe en Logitech Boom radio, eller en Logitech Radio. Der får hun ALLE DAB-kanalerne + ca. 10.000 netradio stationer . Nævnte Boom kan ofte købes i El-Mutanten for ca. 1.200,-. Og den har bedre lyd end nogen DAB-radio!
M.v.h.
|
|
Jimmbo
Guld medlem
|
Sendt: 09-Juli-2011 kl. 19:16 |
Hej Henrik Jeg kan se at en boom i skrivende stund koster 1659 kr. Men er det bare sådan en jeg skal bede hende om at kigge på? Er det bedre end fx Kloss?
|
TV: Panasonic TX-P42G10E Medier center: Popcorn Hour A-200 BD: Playstation 3 slim 320 GB Forstærker: Marantz SR6005 F-højtaler: DLS R66 C-højtaler: DLS RC55 B-højtaler: KEF 2005 SUB: KEF PSW2000
|
|
Bruger udmeldt 38
--
|
Sendt: 09-Juli-2011 kl. 19:26 |
Jimmbo skrev:
Hej Henrik Jeg kan se at en boom i skrivende stund koster 1659 kr. Men er det bare sådan en jeg skal bede hende om at kigge på? Er det bedre end fx Kloss? |
Som nævnt kan Boom ofte købes til 1.222,-, så vent til den er på tilbud. Men ja, jeg vil anbefale en sådan, hvis hun har trådløst netværk. Den er utrolig let at arbejde med, har fast stationer, vækkealarm m.m.m. Den kan ikke sammenlignes med f.eks. en Henry Kloss, som er en ren DAB/FM-radio - og kun i mono. M.v.h.
|
|
Bruger udmeldt 43
--
Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
|
Sendt: 09-Juli-2011 kl. 19:38 |
Henrik B. skrev:
Hvis veninden har et trådløst netværk, så råd hende endeligt til at købe en Logitech Boom radio, eller en Logitech Radio. Der får hun ALLE DAB-kanalerne + ca. 10.000 netradio stationer . Nævnte Boom kan ofte købes i El-Mutanten for ca. 1.200,-. Og den har bedre lyd end nogen DAB-radio!
M.v.h. |
Jefg kan kun være enig! DAB er ikke tilstrækkeligt - Internet radio styrer...
Btw så er der bedst lyd i Pure Ewoke XT2 DAB radio
|
|
Jimmbo
Guld medlem
|
Sendt: 09-Juli-2011 kl. 19:54 |
Så har vi lige set So Ein Dings anmeldelse, og den kritik han bringer af Boom er ikke noget der komme til at berøre min veninde. Jeg siger til hende, at hun skal holde udkig efter en Boom i Elgiganten til ca. 1200 kr.
Tsk for hjælpen. Og forresten så har hun trådløst i lejligheden.
|
|
|
bruger udmeldt 23
--
Oprettet: 25-December-2010
Point: 2017
|
Sendt: 10-Juli-2011 kl. 10:02 |
Jeg ville lige overveje at vente lidt med at købe ny DAB-radio, også selv om der nu findes flere med DAB+. Har selv én, som kun har almindelig DAB, men kunne godt tænke mig at købe en mere til stuen. Men man skal først nu til at finde ud af, hvilken DAB-standard, der skal anvendes ved evt. udbygning med DAB MUX3. (Den regionale MUX, hvor der skulle kunne sendes Regional radio og kommerciel radio) Hent PDF'er om emnet her:
|
|
Mufti
Guld medlem
Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Point: 4909
|
Sendt: 10-Juli-2011 kl. 10:36 |
turbo2 skrev:
Jeg ville lige overveje at vente lidt med at købe ny DAB-radio, også selv om der nu findes flere med DAB+. Har selv én, som kun har almindelig DAB, men kunne godt tænke mig at købe en mere til stuen. Men man skal først nu til at finde ud af, hvilken DAB-standard, der skal anvendes ved evt. udbygning med DAB MUX3. (Den regionale MUX, hvor der skulle kunne sendes Regional radio og kommerciel radio) Hent PDF'er om emnet her:
|
Tror at man kan vente længe hvis man lige skal se om der kommer nye standarter.
Der kommer med stor sansynlighed indhold med DAB+. Hvad der ellers kommer vides ikke.
Køb det der opfylder dine behov lige nu. Og helst med DAB+
Så er du fremtidsskikker...... Eller er du?
|
|
Bruger udmeldt 38
--
|
Sendt: 10-Juli-2011 kl. 10:36 |
turbo2 skrev:
Jeg ville lige overveje at vente lidt med at købe ny DAB-radio, også selv om der nu findes flere med DAB+. Har selv én, som kun har almindelig DAB, men kunne godt tænke mig at købe en mere til stuen. |
Efter min mening er DAB et fuldstændig overflødig produkt/standard! Når der nu findes netradioer, som giver akkurat det samme som en DAB-radio, men også 10.000+ radiostationer oveni, mener jeg kun at en ren DAB/FM-radio er en begrænsning. Oveni kommer så - som du nævner - tvivl om formatet overhovedet overlever. M.v.h.
|
|
Bruger udmeldt 38
--
|
Sendt: 10-Juli-2011 kl. 11:03 |
Mufti skrev:
Der kommer med stor sansynlighed indhold med DAB+. Hvad der ellers kommer vides ikke.
Køb det der opfylder dine behov lige nu. Og helst med DAB+
Så er du fremtidsskikker...... Eller er du?
| Køb en netradio, så er du fremtidssikret - inkl. alle DAB-kanaler... M.v.h.
|
|
reslfj
Guld medlem
Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Point: 2247
|
Sendt: 10-Juli-2011 kl. 13:43 |
Henrik B. skrev:
Efter min mening er DAB et fuldstændig overflødig produkt/standard! Når der nu findes netradioer, ...
Oveni kommer så - som du nævner - tvivl om formatet overhovedet overlever. |
Det sidste behøver du ikke være i tvivl om - hverken DAB eller DAB+ overlever i længere tid. Det er ganske enkelt så teknisk forældet og det betyder bla., at det alt for dyrt at udsende Der er ikke mange penge i radio og når myndighederne ikke opstiller krav til en udvikling, så sker der ikke meget og det, der er sket, har udviklingen løbet fra - 'big time'.
OK DR kan betale for sende DAB, men de har jo også licensen og penge løser kun delvist DAB/DAB+'s dækningsproblemer.
Det betyder dog ikke at DAB/DAB+ ikke vil fortsætte på kortere sigt. Danmark har jo - ret uforstandigt - afvist at replanlægge* FM båndet. Det kunne ellers have sikret frekvenser til det antal FM stationer, som faktisk har økonomi til at sende. Nu mangler man imidlertid mindst en FM kanal til at sende P1 om natten og P2 om dagen, Da en af DR's nuværende FM kanaler skal anvendes til at sende 'Radio Møller'
I biler, i både og udenfor huse er der brug for en trådløs radio. Skal mange samtidig vil høre den samme kanal, koster det alt for meget kapacitet via mobilt bredbånd - helt galt med 3G, ikke godt med 4G og muligvis med 4G multicast (en til mange).
Broadcast - en sender til alle modtagere - er langt det mest effektivt, men det må erkendes, at DAB er så ringe, at selv 4G multicast har en klart bedre spektrum effektivitet.
Moderne digital broadcast er imidlertid flere gange bedre end DAB er og mere end dobbelt så effektivt som 4G multicast.
Som hjemme radio ville jeg også - her og nu - mene, at en net-radio er klart at foretrække.
Lars :)
|
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
|
|
JesperLund
Guld medlem
Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
|
Sendt: 10-Juli-2011 kl. 17:45 |
reslfj skrev:
Det sidste behøver du ikke være i tvivl om - hverken DAB eller DAB+ overlever i længere tid.
|
Det er da meget nemt.. du lukker bare FM båndet, indfører DAB+ som eneste standard, og nægter at implementere nyere og bedre standarder som radio via DVB-T2. Så er der kun internetradio at konkurrere mod..
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
|