|
Ophæng |
Besvar |
Forfatter | |
DjBeau
Ny bruger Oprettet: 09-Juli-2008 Status: Offline Point: 17 |
Emne: Ophæng Sendt: 12-Juli-2011 kl. 20:30 |
Hej
Jeg skal til at montere højtalere i min nye lejlighed og vil hænge dem op med vægbeslag. Men jeg er lidt i tvivl om, om jeg bare skal skrue beslagene i bagsiden af højtalerne. Risikerer man ikke at ødelægge effekten af de mange ingeniørtimer, der er gået til at optimere højtalerne med det rigtige træ placeret de rigtige steder for optimal klang inde i kabinettet el.lign? Mvh Bo |
|
KlausDM
Platin medlem Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19514 |
Sendt: 12-Juli-2011 kl. 21:19 |
Hvilke højttalere handler det om? Klaus |
|
DjBeau
Sendt: 12-Juli-2011 kl. 21:32 |
Lige nu bare et par gamle Jamo og et sæt Dali 202. Og pyt med dem. Det er vigtigere, når jeg får smidt Jamo'erne ud og erstattet dem med fx et sæt Dali Mentor 1, hvor der virkelig er gjort noget ud af kabinettet.
|
|
KlausDM
Platin medlem Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19514 |
Sendt: 12-Juli-2011 kl. 21:57 |
Eksempelvis Mentor er bygget at MDF plade og skal være så stiv som muligt. At du skruer et beslag bagpå gør ikke kabinettet blødere...... Men netop Mentor har i forvejen gevindhuller til vægbeslag http://www.ceritech-audio.com/pdfs/DALI%20Mentor%20Brochure.pdf Klaus |
|
DjBeau
Sendt: 12-Juli-2011 kl. 22:15 |
Men som udgangspunkt skal man bare jorde nogle skruer i, hvis der ikke er huller til det?
|
|
KlausDM
Sendt: 12-Juli-2011 kl. 22:23 |
Ja, bare de ikke er så lange at de når igennem og rammer delefiltret..... Klaus |
|
dysterland
Bruger Oprettet: 25-Maj-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 195 |
Sendt: 12-Juli-2011 kl. 22:27 |
Det optimale er enten at købe nogle højttalere, som er beregnet til vægmontering - eller også sætte en standerhøjttaler på en hylde, så den har lidt luft omkring sig.
|
|
DjBeau
Sendt: 13-Juli-2011 kl. 00:08 |
Ja, hylden har jeg overvejet, men så har jeg desværre ikke de samme muligheder for at vinkle den :-(
|
|
strandvasker
Guld medlem Oprettet: 30-September-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2404 |
Sendt: 13-Juli-2011 kl. 10:07 |
Det gjorde jeg med mine, jeg havde dog fået valgt skruer der var lige lange nok, de gik ikke hele vejen igennem, men de fik træet til at bule en smule på indersiden bag ved delefilteret. Jeg løste problemet ved at lægge et par små spændskiver bag delefilteret så det nu sidder et par mm længere inde i kabinettet. Hvis du er urolig for akustikken inde i kabinettet vælger du bare nogle skruer der er korte nok til ikke at gå igennem, så sker der jo ingen ændringer indvendigt. Jeg vil dog sige at det indvendige af højttalere plejer at være beklædt med "rockwool" så om spidsen af en skrue lige titter igennem eller ej på bagsiden af "rockwoolen" gør næppe nogen akustisk forskel. Det vigtigste er at du ikke får skruet ind i bagsiden af delefilteret. |
|
Besvar | |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |