recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Tablets og telefoner
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Agurketid: Den fugtige sensor.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketAgurketid: Den fugtige sensor.

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2011 kl. 16:32
så vidt jeg erindre er der faktisk også en stødsensor i iphone 4 der tracker hvor mange g den udsættes for.
 
først tak til hummelmose for et sjovt indpark i en kedelig debat, hverdagens plage, garantireparationer.
 
det sjove kunne være rent faktisk at finde ud af statistisk hvor mange der bliver affærdiget med en fugtighedssensor eller lignende, og så bagefter se hvor meget af det der reelt holder til en undersøgelse fra en uvildig sagkyndig.
 
det får man næppe ud af værkstederne, eller rettere, deres moderselskaber, men skulle man kede sig så ville jeg mene at det ville være en rigtigt god ide at få undersøgt hvor tit forbrugerne får medhold i denne type sager, og så må man jo så evt. gå til de politiske partiers forbrugerpolitiske ordførere med hvad jeg frygter er en vinder sag, idet jeg desværre antager at de firmaer der afviser reparation på garantien med begrundelse i fugtighedssensor mv. sjældent har ret.
 
selvom jeg synes at vi lever i et enddog meget gennemreguleret land, så kunne det tyde på at de virksomheder der tjener penge på telemarkedet desværre kun kan forstå hvordan man opfører sig korrekt og etisk overfor kunderne ved at få slag i ansigtet med Karnovs samlede værker, inkl EU Karnov.
Crown - there is no substitute.
Til top
yffer Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 09-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 46
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2011 kl. 19:02
Nu er det sådan at flertallet ikke har en mac dims og dermed kan dette link ikke rigtigt bruges til at generalisere omkring disse garanti sager.

Til top
yffer Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 09-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 46
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2011 kl. 19:09
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:



2) Hvis du får et "tilbud" om at betale 2400 kr en reparation som du selv mener er omfattet af reklamationsretten, mener jeg godt at du kan betale de 2400 kr "under protest", og derefter indlede en klagesag ved Forbrugerklagenævnet (det kan man eventuelt checke hos klagenævnets sekretariat forinden).



Jesper hvis du vil vejlede, synes jeg nok den med de 2.400 kroner er vildledning.
Når en telefon koster ca. 3.400 for de dyreste af Android telefonerne, som de fleste har, er der jo betalt for en ny telefon og med risikoen for ikke at se en krone er det gode penge efter dårlige...

Nej find en gammel telefon frem, og tag så en sag via forbrugerklagenævnet og hvis forhandleren ikke vil noget, kan man jo neutralt anmelde sin oplevelse på trustpilot, så andre kan få del i hvad man har oplevet.
Til top
hummelmose Se dropdown menu
Administrator
Administrator
Avatar
Skribent, udvikler

Oprettet: 25-Juli-2004
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 3947
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2011 kl. 19:10
Jeg vil gerne understrege igen, at min agurk ikke gik på min sag i særlighed, men på det forhold at vi som forbrugere er dårligt stillet når vi indleverer noget til reperation, når der findes sådanne "smuthuller".

Jeg tror der er mange der har fået en fugtmelding, som føler de har behandlet deres telefon pænt.
Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk
Til top
yffer Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 09-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 46
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2011 kl. 19:19
Det er jo netop det der er essensen.
At man lader sagen gå helt til tops i systemet og nægter at give telefonselskabet ret, dermed kan der dannes sager som giver præcedens og telefonselskaberne forpligtes til at overholde deres garanti forpligtelse.
De bruger konstant den med vand, fordi forbrugerne bare på forhånd giver op.
Har selv stået med en telefon, hvor 3 hævdede det samme, men den som ejede den ville ikke have vi brugte tid på sagen, selvom den kun kostede os 350 kroner for at få den gennemtestet af et eksternt firma.
Telefonen kostede kun 800 kr. så det var et spørgsmål om det var besværet værd for den smule penge.
Til top
MaRtiNeZ Online Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 01-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 95
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2011 kl. 19:45
Sjovt som alle ved hvad teleselskaberne og værkstederne tjener deres penge på :)

Et serviceværksted lever af at reparere din telefon. De fejlsøger og skifte de stumper der skal til for at telefonen igen kører som den skal. Regningen sendes til producenten hvis telefonen er indenfor producent-garantien. Er telefonen fugtskadet, så bortfalder producent-garantien og værkstedet kan ikke længere sende regningen for reparationen til producenten - men de skal stadig selv betale for logistik, teknikerløn osv. Der laves stikprøver på værkstedernes reparationer. Bliver et serviceværksted taget i at reparere en fugtskadet telefon på producentens regning, så falder der brænde ned. Med baggrund i denne viden, tror I så det er i værkstedets interesse at erklære kundens telefon fugtskadet? Nej vel? Argumentet kunne også være: "Jamen, teleselskaberne vil bare sælge dig en ny telefon". Mon dog. Kunder bliver sjældent glade af at deres telefon får dødsdommen, derfor er det langt fra sikkert at kunden vil handle hos pågældende selskab igen. Iøvrigt er telefontilskud (der dog er på vej ud nu) en stor økonomisk byrde for teleselskaberne - derfor er de meget interesseret i at du beholder din telefon så længe som overhovedet muligt. Kunder der køber ny telefon med stort tilskud hver 6. måned er sjældent gode kunder hos teleselskaberne. 

Som kunde har du altid mulighed for at indlevere din telefon hos et andet værksted for en 2. opinion. Med dit garantibevis i hånden kan du smutte ind til Telecare og få dem til at kigge på telefonen - du lader selvfølgelig være med at nævne at telefonen er konstateret væskeskadet et andet sted. Får du igen at vide at telefonen er væskeskadet, så er der sikkert noget om det :) Flere værkstedet tilbyder også at tage billeder af skaden og væskeindikatoren, forhør dig i butikken eller hos servicecentret ved indlevering.

(Bemærk: Telecare tager gebyr for undersøgelsen hvis din telefon er væskeskadet. Det skyldes netop at de ikke kan sende regningen for teknikertid, logistik osv. videre til producenten når telefonen er væskeskadet)
Til top
MaRtiNeZ Online Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 01-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 95
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2011 kl. 19:51
Væskeskader kommer desuden ikke kun hvis man går i bad med telefonen. Se evt. dette link om hvad der kan væskeskade en mobiltelefon: http://www.mobilsiden.dk/nyheder/undga-fugt-og-vaeskeskader-pa-mobilen,lid.12542/

Om mobiltelefoner så er for "sarte" overfor fugt. Ja måske. Det er en helt anden debat. Mange digital kameraer osv. ville også gå til hvis de blev udsat for den samme behandling som mobiltelefoner udsættes for dagligt.

Edit: Endnu et link: http://www.business.dk/tech-mobil/pas-paa-mobiltelefonen-i-kulden




Redigeret af MaRtiNeZ Online - 14-Juli-2011 kl. 20:10
Til top
fhansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 08-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1349
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2011 kl. 21:38
Jeg indleverede en 3310 i sin tid til rep hos FONA, grundet dårlig lyd i højttaleren. Den havde altid haft samme lydniveau, men jeg blev ikke klar over at den var ringe, før end jeg var nødt til at låne min kærestes 3310. Den blev sendt aretur til FONA, med en regning for tiden forbrugt på undersøgelse af telefonen. Den blev kasseret på fugt. Stik tosset som jeg var, sagde jeg at jeg ville have en bedømmelse andet steds fra. Jeg var tvunget til at betale regningen for at få telefonen udleveret. Jeg tog derefter ned til Telecare (tror jeg det hed) hos TDC, som kiggede på den gratis. De konkluderede at der INGEN tegn på fugt var i telefonen. Derudover skiftede de højttaleren gratis. Kanon service. Jeg fik en skrivelse med fra Telecare om hvad deres bedømmelse var. Ned til FONA igen og råbe lidt ad dem, til jeg fik mine penge retur. Der var dømt røde øre.
Der hvor FONA fik repareret telefoner påstod at bare det at have telefonen i lommen er rigeligt til at forårsage fugtskade på telefonen. Det er jeg ikke i tvivl om er sandt, da vi udskiller store mængder væske gennem huden. Dertil varmen fra kroppen, og kulden fra vejr og vind, er også gode vilkår for fugt/kondens. Så ingen tvivl om at telefoner er udsat. Men fugtskadeundskyldningen bliver bare brugt for ofte. Og oven i det, er det noget svineri når forbrugeren ikke har en jordisk chance for selv at kontrollere/påvise det, for hvis telefonen skilles for meget ad, brydes garantien også.
Til top
dabp Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 08-Maj-2007
Sted: Sweden
Status: Offline
Point: 227
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2011 kl. 10:42
Hvis recordere har lyst til at lave tests, så har jeg de fugtindikatorer liggende som sidder i iPhone 3G/3GS og iPhone 4 :)

Jeg laver mange iPhones i min fritid og har således også set min del af fugtskadede telefoner. Mine erfaringer er at 3/4 kan reddes med hurtig behandling og måske udskiftning af lidt komponenter. Der er bare ingen garanti fremadrettet for at der ikke opstår problemer efterfølgende, men jeg har kun oplevet at det skete få gange. Så længe man sørger for at gennemtørre telefonen har irringen ikke gode betingelser for at skade mere.

Min erfaring siger mig også at værksteder ikke bruger fugt som undskyldning. Selvfølgelig kan de begå fejl ligesom alle andre mennesker, men det er ikke brugt bevidst som "skjold" da de netop tjener deres bedste penge på rent faktisk at udføre reperationer. Ellers ville det andet jo været en bedre forretning og det tror jeg ikke producenterne ville være tilfredse med.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu