Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Anden4220
Super bruger
Oprettet: 24-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 290
|
Emne: Beolab 6000 - for høj lyd Sendt: 26-Juli-2011 kl. 10:02 |
Hej, jeg har sat mine "gamle" beolab 6000 til min TDC TV boks med et par phono kabler, problemet er bare at lyden er alt for høj når boksen står på 1 (af 25) er det i den høje ende af den volumen jeg normalt ser TV med, dvs at jeg ikke kan skrue ned, nogen der har gode råd?
|
Panasonic TH37PX80 Sony surround Apple Airport express Triax C-HD415CX Playstation 3
|
|
KlausDM
Platin medlem
Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19514
|
Sendt: 26-Juli-2011 kl. 10:27 |
Anden4220 skrev:
Hej, jeg har sat mine "gamle" beolab 6000 til min TDC TV boks med et par phono kabler, problemet er bare at lyden er alt for høj når boksen står på 1 (af 25) er det i den høje ende af den volumen jeg normalt ser TV med, dvs at jeg ikke kan skrue ned, nogen der har gode råd? |
Du laver en spændingsdeler ved hjælp af 2 modstande til hver kanal. Spændingsdeleren sætter du i serie med signalkablerne. Klaus
|
|
|
tvkartoffel
Guld medlem
Oprettet: 18-Juni-2009
Point: 1998
|
Sendt: 26-Juli-2011 kl. 10:54 |
KlausDM skrev:
Anden4220 skrev:
Hej, jeg har sat mine "gamle" beolab 6000 til min TDC TV boks med et par phono kabler, problemet er bare at lyden er alt for høj når boksen står på 1 (af 25) er det i den høje ende af den volumen jeg normalt ser TV med, dvs at jeg ikke kan skrue ned, nogen der har gode råd? |
Du laver en spændingsdeler ved hjælp af 2 modstande til hver kanal.
Spændingsdeleren sætter du i serie med signalkablerne.
Klaus
|
Måske du lige skulle vise hvordan man dimensionerer det ?? tvkartoffel
|
|
KlausDM
Platin medlem
|
Sendt: 26-Juli-2011 kl. 11:08 |
tvkartoffel skrev:
Måske du lige skulle vise hvordan man dimensionerer det ?? |
Signal ud af boksen føres gennem en 1kohms modstand, efter modstanden sættes en 1 kohms modstand til stel. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/f/f4/Impedance_Voltage_divider.png Vin er signalet ud af boksen, Vout er videre til Beolab'erne. Klaus
|
|
|
tvkartoffel
Guld medlem
|
Sendt: 26-Juli-2011 kl. 11:36 |
Nu kan jeg ikke se hvor meget du regner med at den viste konfiguration vil dæmpe, men hvordan er du lige kommet frem til 1kOhm? Har du husket at regne højttalerens indgangsimpedans med? - Og hvad er den? tvkartoffel
|
|
KlausDM
Platin medlem
|
Sendt: 26-Juli-2011 kl. 19:49 |
tvkartoffel skrev:
Nu kan jeg ikke se hvor meget du regner med at den viste konfiguration vil dæmpe, men hvordan er du lige kommet frem til 1kOhm? Har du husket at regne højttalerens indgangsimpedans med? - Og hvad er den? |
Den vil dæmpe til cirka halvdelen. 1kOhm er jeg kommet frem til ud fra almindelig erfaring. Indgangsimpedansen på et typsik linjesignal er i omegnen af 10kOhm eller højere. Dermed har det maksimalt 10% indflydelse på dæmpningen. Klaus
|
|
|
tvkartoffel
Guld medlem
|
Sendt: 26-Juli-2011 kl. 21:52 |
Det er netop derfor jeg studser over din anbefaling. Efter hvad jeg ved ligger impedancen på en typisk linieindgang mindst 10kOhm og vi må formode at Yousee boksen er konstrueret til dette. Med din 2x1kOhm spændingsdeler vil udgangen på boksen se en balastning på lidt mindre end 2kOhm, eller altså mindre end en 1/5 af nomalt. Det er lige lavt nok synes jeg. tvkartoffel
|
|
KlausDM
Platin medlem
|
Sendt: 26-Juli-2011 kl. 21:57 |
tvkartoffel skrev:
Det er netop derfor jeg studser over din anbefaling. Efter hvad jeg ved ligger impedancen på en typisk linieindgang mindst 10kOhm og vi må formode at Yousee boksen er konstrueret til dette. |
Korrekt, den har ganske givet en udgangsimpedans på et sted mellem 10 og 100 ohm. På linjesignaler er der ingen impedanstilpasning. Derfor får man ikke en halvering af signalet, når man sætter en y-splitter på. Klaus
|
|
|