|
Forvirring ang chromecast/5.1 lyd/ældre "grej" |
Besvar ![]() |
Forfatter | |
Michael_B ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 26-Juni-2017 Sted: Randers Status: Offline Point: 13 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 26-Juni-2017 kl. 19:52 |
Hej peeps.
Nå...jeg må sgu hellere ty til hjælp hos jer... Først : Her er mit kombi hjemmebio system Et efterhånden ældre Samsung HT-BD1250 med stik specs : 1 x komponentvideoudgang ( RCA x 3 ) - bagside 1 x komposit videoudgang ( RCA ) - bagside 1 x HDMI-udgang ( 19-pin HDMI, type A ) - bagside 1 x USB ( 4-PIN USB, type A ) - front 1 x lydindgang ( RCA phono x 2 ) - front 2 x SPDIF-indgang ( TOS-tilslutning ) - bagside 1 x LAN ( RJ-45 ) - bagside 1 x USB - bagside TV : Panasonic G10 http://www.flatpanels.dk/test.php?subaction=showfull&id=1237883026 Mit setup : Min pc kører over hdmi og optisk, hdmi til tv og optisk til bd1250 og det fungere stadig glimrende, kan godt få 5.1 lyd når jeg ser div film og serier igennem feks VLC Player og vel og mærket når source er med den lyd. Eftersom jeg er begyndt at se rigtig meget netflix og andre streaming tjenester var jeg træt af at jeg ikke havde "ordenlig" lyd Har så læst mig frem til at optisk indgang og netflix ikke er den bedste kombi hvis man vil ha 5.1 (bruger netflix igennem chrome browser på pc`en) Tænkte så jeg vil prøve en chromecast ultra, mest for at få bedre billede kval og jeg kan godt se en forskel fra pc vs cast (ikke meget men synes cast ser lidt bedre ud) Begyndte så at se på 5.1 "problemmet" jeg kan self godt få lyd ud igennem cast via den anden optisk indgang men kun 2.0, har så lånt en splitter for at se om det hjalp. Prøvede med cast i input og tv og 1250 på output på splitteren, det gav kun billede, forsøgte så flere kombis men intet hjalp. Min begrænset viden omkring det kan så tænke sig til at jeg faktisk skal bruge en HDMI in på 1250 for at få både lyd og billede igennem hdmi eller er jeg helt lost? Altså i princippet skal jeg bruge 2x hdmi in og 1x out? Hvad har jeg af muligheder? ja nyt bio og tv vil nok hjælpe, meeen not there yet ;) venter på OLED falder lidt mere i pris før tv`et bliver opgraderet Anyway, håber i kan hjælpe :)
|
|
![]() |
|
csell ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-Juni-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4718 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Linkservice:
TV : Panasonic G10 Hilsen Carsten.
|
|
![]() |
|
JørgenT ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 21-Marts-2004 Sted: 9530, DK Status: Offline Point: 5307 |
Jeg prøver at bidrage med lidt af min viden/info:
De fleste TV sender kun stereo ud på optisk, selvom HDMI input i TV er et 5.1 signal. Normalt ville man så sættes Chromecast i HDMI input på surround forstærker, men det har din ikke. ![]() Så 5.1 audiosignal skal trækkes ud, inden det sendes til TV. Kan evt. gøres med en HDMI Audio Extractor i stil med denne: Bemærk: Der findes også nogle der hedder HDMI ARC (Audio Return Channel) Audio Extractor, den type kan du IKKE bruge til dette. ![]() Hermed kan du koble Chromecast på HDMI input og sende optisk 5.1 audio ind på surround receiver, og HDMI billed videre til TV. Det hjælper ikke med din splitter, for HDMI på din surround receiver er en HDMI UDGANG uden ARC, så du vil aldrig få lyd ind i forstærker den vej. ![]() Men spørg dig selv om det er værd at smide penge efter på den måde, frem for at købe brugt surround receiver med HDMI inputs? Ved ikke om dine højttalere kan bruges så? Og der er selvfølgelig også lige den indbyggede DVD afspiller. ![]() Mvh. JørgenT
|
|
![]() |
|
TBC1 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 19-Februar-2009 Status: Offline Point: 2006 |
Jeg har selv både ChromeCast og HTPC. Hvis du benytter din browser til Netflix på din PC vil du naturligvis have bedre billede fra ChromeCasten end fra din PC, da netflix kun giver 720p og stereo via Chrome browseren(!). Så hvis du kører Windows 10 skal du blot begynde at benytte Netflix Appen, da du med den får adgang til både 1080p og DD+ surround, lige som hvis du benyttede en ChromeCast. Så hvis du ikke allerede benytter Netflix appen, vil download og brug af den være den hurtigste genvej til løsning af dit problem og du ville kunne bruge din PC på linje med en ChromeCast, med mindre sidder du fast i det problem at SPDIF som reglen ikke understøtter mere en 2 kanals PCM (i det tilfælde at PC er sat til at dekode) og åbenbart heller ikke Dolby Digital+ som Netflix benytter (ved bitstream passthrough). Men så vil du også være lige vidt uanset om det er PC eller ChromeCast du benytter. ...og så er den eneste løsning at tilslutte din HTPC/CromeCast via HDMI til surroundrecieveren, som så må sende billedet videre til TV'et.
Faktisk er der (hvis man gider at omstille hver gang man skal se en anden slags materiale) faktisk ligefrem bedre Netflix kvalitet fra HTPC'en end der er fra ChromeCasten, da man jo manuelt kan stille ens PC om til at ouputte 23,796 fps. (ChromeCasten kan kun finde ud af 50/60 fps). ...Desværre har Netflix appen ikke automatisk fps omstilling som f.eks. MPC-HC har det.
Hvis du også skal have 4K fra Netflix på PC'en kræver det dog vist nok en processor af Kaby lake generationen. Men du får også kun 1080p fra en ChromeCast Ultra, men mindre du har 4K TV OG det dyrere 4K abonnement til Netflix. Skal du se HBO er du til gengæld nødt til at bruge en enhed som bl.a. ChromeCast, da HBO ikke har nogen app til windows 10 og man også der kun får 720p og 2.0 via Browser. Redigeret af TBC1 - 27-Juni-2017 kl. 16:32 |
|
![]() |
|
Michael_B ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 26-Juni-2017 Sted: Randers Status: Offline Point: 13 |
Tak for jeres input indtil videre :)
Jeg er blevet lidt klogere, idet jeg fandt ud af det med netflix app`en over pc`en, jeg har jo altid brugt browseren og anede ik det fandtes en app til pc`en :D Hentede den og bum...nu har jeg 5.1 lyd når jeg bruger pc`en :) Så et problem løst og nu haster det ikke så meget med cast`en, tror bare jeg venter til tv`et bliver opgraderet til et 4k oled på et tidspunkt :) Jeg tror også at den hdmi booster er det bedste/billigste mulighed jeg har (indtil tv`et bliver opgraderet) synes ikke jeg har lyst til at smide penge efter en "rigtig" receiver, jeg bruger jo også bluray afspilleren i selve hjemmebioen engang imellem ;)
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |