Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Vistrup
Guld medlem
Oprettet: 01-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1179
|
Emne: Forvirring omkring modtager til DVB-T Sendt: 20-Oktober-2009 kl. 16:48 |
Hej.
Vidste ikke lige hvor indlægget skulle placeres, så nu blev det her.
Mine forældre har et gammel CRT tv som de gerne vil beholde lidt endnu. Det er tilsluttet en almindelig antenne.
Behøves de at købe en digital modtager boks, hvis det eneste de skal kunne se på skærmen, er DR1 og TV2?
|
LG C1 65" Sonos Arc Sonos Sub3 Apple TV 4K PS5
|
 |
JesperLund
Guld medlem
Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
|
Sendt: 20-Oktober-2009 kl. 16:58 |
Ja. det gør de.
Der er intet analogt signal efter den 1/11 fra antenner på taget (jordbaseret sendenet). Kun kabel-TV selskaber som YouSee og Stofa samt eventuelt nogle store fællesantenneanlæg vil sende analoge udgaver af TV kanalerne efter 1/11. For alle andre er der sort skærm hvis man ikke har en DVB-T modtager.
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
 |
Vistrup
Guld medlem
|
Sendt: 20-Oktober-2009 kl. 17:07 |
Mange tak =)
De kan vel vælge mellem hvilken som helst DVB-T boks så? Eller er der noget boxer halløj der skal være godkendt? :S
|
|
 |
JesperLund
Guld medlem
|
Sendt: 20-Oktober-2009 kl. 17:19 |
Vistrup skrev:
Mange tak =)
De kan vel vælge mellem hvilken som helst DVB-T boks så? Eller er der noget boxer halløj der skal være godkendt? :S
|
Hvis dine forældre kan nøjes med DR1, DR2 og TV2, ville jeg købe en billig MPEG2 box, som ikke bør koste mere end 200-300 kroner. Fona sælger nogle Strong boxe (SRT 5200 og SRT 5900) til 299 kroner. De er sikkert ganske udmærkede. På den korte bane går de glip af de nye DR kanaler, som sendes i MPEG4 på mux2 (Ramasjang, Kultur/Historie, DR Update, DR HD og Folketingskanalen). Den boks kan bruges indtil 2012, hvor alt overgår til MPEG4. Standardanbefalingen er at købe en MPEG4 modtager fordi den er fremtidssikret. Det er også rigtigt nok, men de samme personer kommer ofte til at anbefale boxe uden kortlæsere (til betalings-TV), de såkaldte FTA (free to air) boxe. Selv om du ikke har lyst til betalingsTV fra Boxer, får du alligevel brug for en kortlæser i 2012, da det er meningen at TV2 skal krypteres, så man kan opkræve brugerbetaling hos dem som har andre betalingskanaler (folk uden betalingskanaler får et gratis kort, men de skal stadig betale for en box med kortlæser). En MPEG4 box uden kortlæser er reelt ikke mere fremtidssikret end en MPEG2 box, hvis man kun har interesse for DR1, DR2 og TV2.
Redigeret af JesperLund - 20-Oktober-2009 kl. 17:23
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
 |
Vistrup
Guld medlem
|
Sendt: 20-Oktober-2009 kl. 17:32 |
Igen, tak. Har overhovedet ikke styr på det nye signal.
Jeg tror bare de hopper i Fona og køber sådan en boks der - Om 2 år er der nok alligevel en flad i gæsteværelset hvor CRT'en står nu.
|
|
 |
B-CLG
Guld medlem
Oprettet: 24-April-2009
Point: 655
|
Sendt: 20-Oktober-2009 kl. 17:33 |
Hvis de kun skal se DR og TV2, så behøver modtageren ikke at være Boxer godkendt.
DR og TV2 kan modtages med en MPEG2 boks. Dem bør der komme mange brugte af til salg meget billigt, eftersom man efter 1. november også skal have MPEG4 for at kunne tage de nye DR kanaler.
Men overvej om du ikke med en mindre engangsinvestering på ca. kr 500 i en MPEG4 modtager kan glæde dine forældre med følgende kanaler, som altså er gratis ud over licensen.
TV 2 DR1 DR2 DR Update DR Ramasjang DR K DR HD Folketingskanalen
Mpeg4 modtagere fås både som Bokser godkendt og uden godkendelsen. Jeg ville ikke være nervøs for at købe en ikke Bokser godkendt boks i en velrenomeret butik, som garantere - eller viser at boksen virker. Køb evt via nettet så har du returretten jf, reglerne for postordrekøb. (føtex har en boks til kr 500 med scart udgang - og forhåbentlig har den gamle tosse scart indgang...?)
/B
|
 |
JesperLund
Guld medlem
|
Sendt: 20-Oktober-2009 kl. 17:40 |
B-CLG skrev:
Mpeg4 modtagere fås både som Bokser godkendt og uden godkendelsen. Jeg ville ikke være nervøs for at købe en ikke Bokser godkendt boks i en velrenomeret butik, som garantere - eller viser at boksen virker. Køb evt via nettet så har du returretten jf, reglerne for postordrekøb. (føtex har en boks til kr 500 med scart udgang - og forhåbentlig har den gamle tosse scart indgang...?)
|
Føtex AGK boxen er en MPEG4 box uden kortlæser (FTA box), dvs. den kan ikke bruges til TV2 fra 2012. Hvis du vil have en fremtidssikret box som kan tage TV2 fra 2012, er du reelt nødt til at købe en Boxer godkendt box med kortlæser. Du kan selvfølgelig sige at en MPEG4 box til 500 kroner ikke er ret meget dyrere end en MPEG2 box til 300 kr, og begge skal udskiftes i 2012. I mellemtiden får du de nye DR kanaler.
|
|
 |
B-CLG
Guld medlem
Oprettet: 24-April-2009
Point: 655
|
Sendt: 20-Oktober-2009 kl. 17:47 |
Jeg hæftede mig ved at CRT skærmen skulle beholdes "lidt endnu" Kunne være at den holder til 2012. Her vil en ny skærm kunne klare dagens standarder. Alternativt vil en boks med kortlæser nok være faldet så meget i pris til den tid, at det samlet set er billigere at skifte dér igen. Og så garanterer Boxer godkendelse vist ikke at udstyr kan håndtere TV2 betaling ?
/B
|
 |
JesperLund
Guld medlem
|
Sendt: 20-Oktober-2009 kl. 17:53 |
B-CLG skrev:
Og så garanterer Boxer godkendelse vist ikke at udstyr kan håndtere TV2 betaling ? |
Jeg skrev bevidst "Boxer godkendt med kortlæser". men jeg tvivler nu på at Boxer vil godkende boxe som ikke har kortlæser? Jeg går ud fra at "Boxer godkendt" skal betyde at den kan anvendes til betalings-TV fra Boxer..
|
|
 |
Vistrup
Guld medlem
|
Sendt: 22-Oktober-2009 kl. 18:24 |
Hvad så hvis man køber et tv med indbygget DVB-T tuner med MPEG.
SKal den også ha kortlæser hvis man vil tage tv2 efter 2012.?
|
|
 |
miri
Guld medlem
Oprettet: 21-August-2006
Point: 2066
|
Sendt: 22-Oktober-2009 kl. 18:44 |
Vistrup skrev:
Hvad så hvis man køber et tv med indbygget DVB-T tuner med MPEG.
SKal den også ha kortlæser hvis man vil tage tv2 efter 2012.?
|
For 2 år siden kunne der ikke købes et fremtidssikret TV eller boks (når vi kigger tilbage - det kan godt være vi troede det dengang...), så hvem ved, hvad der sker de næste år?
Med henyn til TV, så tror jeg, at alle TV med MPEG4 har plads til kort eller rettere sagt - plads til et CAM-modul, hvori der kan indsættes et kort.
De Boxer godkendte bokse har plads til Viacces kort, men vi ved faktisk ikke helt hvornår og hvordan ændringerne vedrørende TV2 finder sted - det er sandsynligt, at det er Boxers Viacces platform, der skal bruges, men meget kan ske i løbet af 2-3 år (hvem sagde DVB-T2), så jeg tror ikke, at en investering på 500 i dag for en boks uden kortadgang nødvendigvis er dum i forhold til at bruge 1.200-1.500 på en boks med kortadgang, men som du ikke ved, om du overhovedet får brug for, og som måske fås billigere og bedre, når behovet indfinder sig...
Redigeret af miri - 22-Oktober-2009 kl. 18:45
|
miri
|
 |
reslfj
Guld medlem
Oprettet: 14-Maj-2007
Point: 2247
|
Sendt: 22-Oktober-2009 kl. 20:39 |
miri skrev:
(hvem sagde DVB-T2), |
Det får sgu så uhyre godt med DVB-T2, at jeg pt. kun siger det af og til. Men OK det er så nu.
Hvis HD kanaler forbliver vigtigtige for seerne, så må Boxer finde en vej dertil - og det kan næsten kun blive via MUX6 med DVB-T2 i 2010.
Da Boxer er pay-TV, så er det jo kun de betalende kunder, der skal have nye bokse eller indbyggede tunere - så det går vel nok.
Boxer kunne også få adgang til MUX8 i VHF bånd III (kanal 5-10), men så skal der vel være nyt udbud pga. EU reglerne, der meget fornuftigt forsøger at skaffe lige konkurrence.
Med MUX8 vil DVB-T2 imidlertid blive endnu mere nødvendigt, da en VHF mux kun har 7/8 kapacitet af en UHF mux. Det er da også den vej som Finland er gået og Sverige netop nu tester i Uppsala.
Danmark, Sverige og Norge skulle enes om en fælles tilretning kanalplanerne for VHF bånd III til DTT (og T-DAB). Det bør være muligt - igen ved at bruge DVB-T2 og større SFN'er - at alle tre lande kan få TO VHF bånd III muxer. Det ville gøre økonomien i at installere VHF antenner 'dobbelt' så god for seerne.
Lars
|
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
|
 |