recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Tilbehør
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Får jeg noget ud af bedre kabler?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketFår jeg noget ud af bedre kabler?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
fisterolfert Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 21-December-2004
Status: Offline
Point: 160
Direkte link til dette indlæg Emne: Får jeg noget ud af bedre kabler?
    Sendt: 16-Oktober-2008 kl. 18:11

Hej gutter, jeg vil lige høre om i har et godt bud på en fornuftig kabel løsning til mig.

Jeg har en onkyo TX-Sr705 reciever og et par dali concept 8 front højtalere. Bruger kun et ret standard kabel til dem, det heddde prism klara og er fra tara labs. Mener det kostede 25-30 kr pr/m.  Syntes selv det lyder ret godt, men husker også hvor meget det gav da jeg fik dem, i forhold til mine gamle kabler (som dog var med andet setup af højtalere og reciever)

Men anyway vil jeg jo gerne ha endnu mere ud af dem, så hvis et bedre kabel kan gøre en god forskel og i evt. har nogle idèer om hvilke, vil jeg da blive glad. Havde dog ikke tænkt mig at de skulle koste mere end ca. 100 kr pr/m.

THX

Til top
Dr. Jones Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 04-Januar-2005
Sted: Denmark
Point: 264
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2008 kl. 14:31

Det er med kabler, som det er med biler. Jo mere du giver, desto mindre ekstra får du for den sidste krone.

Tag nu f.eks. en Audi - er den dobbelt så god som en Skoda? Det er jo 90% den samme bil... Og hvad med en Porche, er den dobbelt så god som en Audi?

Det samme gør sig gældende med kabler: Der ER bestemt forskel mellem et kabel til 10 kroner, og et kabel til 50 kroner. Men springet op til 250 kroner er noget større for pengepungen, end det er for ørerne.

Lige en lille underholdende film vedr. kabler (tidl. postet af Langemor84):

www.cbc.ca/mrl3/8752/marketplace/packing_the_deal.wmv

(handler godt nok om digitale kabler, hvilket naturligvis ikke kan omsættes til din situation)

Til top
huiron Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 07-Januar-2008
Point: 308
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2008 kl. 17:17
Jeg har ikke haft muligheden for at lytte på specielt mange højtaler kabler, men har testet en 5 forskellige analoge signal kabler mellem CD og receiver.
Prislejet var mellem 300 og 2000 Kr for kablerne. Receiver er min 9 år gamle Denon 1700 ( dengang 4000Kr) og Denon cd(dengang ca 2500).

Det var ellers en oplevelse. Troede ikke det betød en klap, men jeg blev voldsomt klogere. Mellem det til 300 og dem til 1000+ var der en absurd stor forskel. Jeg troede næsten jeg havde fået nye højtalere. Jeg endte med det til 2000Kr for jeg kunne rent faktisk høre forbedringen ( omend forbedringen fra det til 1600 var ret lille, men hvad, det var prisen jo sådan set også )

Da jeg formoder at højtaler kabler må have mindst lige så stor betydning for lyden som signal kablet ville jeg tage ned i hifiklubben, tapeconnection eller hvad der nu er i nærheden og låne et par test kabler med hjem. Og så ellers bruge ørerne. Det koster kun lidt tid.
Til top
CSN Teknik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Branchemedlem

Oprettet: 20-Februar-2007
Point: 1091
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2008 kl. 23:31
Der er vanvittigt meget forskel på højtaler kabler og kabler generelt, kæden er ikke stærkere end det svageste led.
Dine Dali vil have godt af noget sølv kabel, det kan gøre dem lidt mere detaljeret i lyden, prøv at låne nogle sæt og test dem mod hinanden.

Lars her fra recordere.dk har testet kabler, prøv at læse testen, da forskellen er til at få øje (øre) på

Mvh.Christian

CSN Teknik

Integra.Elac.Velodyne.MKSound.KEF.CSN CustomCables.
Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-April-2006
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2008 kl. 04:47
Oprindeligt skrevet af CSN Teknik CSN Teknik skrev:

Der er vanvittigt meget forskel på højtaler kabler og kabler generelt, kæden er ikke stærkere end det svageste led.
Dine Dali vil have godt af noget sølv kabel, det kan gøre dem lidt mere detaljeret i lyden, prøv at låne nogle sæt og test dem mod hinanden.

Lars her fra recordere.dk har testet kabler, prøv at læse testen, da forskellen er til at få øje (øre) på

Cristian, vil du være så venlig at forklare hvad det er der sker med en højtaler hvor man skifter kabel.

Jeg forstår det nemlig ikke. Du kan jo høre  "vanvittig meget forskel" som du udtrykkker det. I stedet for en beskrivelse af hvad du syntes at kunne høre, kunne du så specificere hvad det er der sker?

En højtaler er tilstræbt lineær i frekvensgangen. Det er et samarbejde mellem højtalerenheder, delefilter og kabinet.  Når en fabrikant   laver en højtaler måles der på den og der lyttes af en panel før den går på markedet.

Og det er ikke meningen at den skal ændres af noget som helst. Hvis det sker at frekvensgangen ændres i en eller anden retning, er det uhensigtsmæssigt og bestemt ikke en fordel. Højtaleren er allerede som den skal fremstå. Der må ikke gøres indgreb i den overhovedet for ikke at ødelægge det man har udviklet.

Så mit spørgsmål til dig er, hvordan du forstiller dig at et højtalerkabel kan yde en "vanvittig stor forskel? Og hvis det er tilfældet at et højtalerkabel kan gøre en sådan forskel, hvorfor sender man så ikke et kabel med der der får højtaleren op i klasse? Det ville være ret oplagt.

Ændrer en højtalers frekvenzgang sig til "det bedre" med det rigtige kabel? Eller hvad? Er sandheden ikke den at et kabel ikke ændrer noget ved det målte output hvis du bruger en målemicrofon før og efter.  Du kan ikke se noget.

Spoler og kondensatorer, måske sammen med modstande   kan ændre lyden radikalt og udgør det såkaldte delefilter. Små ændringer kan ses og høres med det samme. Du kalder rask væk højtalerkablet for "det svageste led"! Du har aldrig lavet en højtaler, har du, men sælger dem blot. For så ville du  vide  at det "svageste  led" bestemt ikke kan være kablet, men delefilteret, hvis ellers højtaler enhederne er af god kvalitet.

Du sælger højtalerkabler? Men din beskrivelse og dit ordvalg virker ikke som noget der har forbindelse med de faktiske forhold. Men det burde være sådan, det kan man godt forvente. Så du ikke blot sælger dem "kejsernes nye klæder".

Der er blindtest der viser at der ikke kan høres forskel på højtalerkabler. Hvordan stiller du dig til det? Hvis der er "vanvittig stor forskel" hvorfor kan det så ikke høres i en blindtest? Og hvis kablet er "det svageste led" hvorfor høres det så ikke med det samme af alle og enhver? Hvorfor er et kabel fremstillet af en tøjbøjle lige så godt som et velrenormeret højtalerkabel fx.  i en blindtest? Svært at forklare hvis dine beskrivelser er korrekte. Eller hvad?

Til top
huiron Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 07-Januar-2008
Point: 308
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2008 kl. 07:26
Jeg tillader mig lige at indskyde en bemærkning.
Jeg er enig i at ser man logisk og analytisk på sagen er der ikke nogen teknisk grund til at det skulle gøre nogen reel forskel.
Faktum er bare at det gør det altså. Jeg ville tage christians og mit råd om at låne lidt kabler og så selv teste. Evt få en ven til at hjælpe så det kan blive en blindtest.

Så lad dine ører være den bestemmende faktor og ikke en masse teknik.
Uden at fornedre din viden tvivler jeg på at du nogensinde vil forstå den tekniske side i sagen. Jeg er elektronik uddannet og fatter stadig ikke en klap af at der er så stor forskel, men mine ører insisterer

God fornøjelse med lytning og lad os høre hvad du kommer frem til. Kunne være sjovt og spændende at høre.
Til top
Boffer24 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2006
Point: 885
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2008 kl. 07:28
Har du nogle links til de blindtests?

Der er "vanvittig meget forskel" på de forskellige kabler. Har du lyttet til
andre kabler end dem du selv bruger?