recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Fra 5,1 til 7,1 spørgsmål?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketFra 5,1 til 7,1 spørgsmål?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
pr76 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 27-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 193
Direkte link til dette indlæg Emne: Fra 5,1 til 7,1 spørgsmål?
    Sendt: 21-Juli-2008 kl. 14:06

Jeg har pt. et 5,1 setup hvor baghøjtalerne er placeret bag lyttepositionen i en vinkel på ca 110-120 grader i ørehøjde. Men har i længere tid gået med lysten til 7,1. Dog følger der nogle placerings problemer med  

Vist surround/sidehøjtalerne skal placeres lige ud fra lyttepos og bagkanalerne placeres tættere sammen (end de er nu) og de alle 4 skal være i samme højde, så vil de komme til at hænge ca.2,5 oppe (1,5m over ørehøjde) har ca 3,1 m til loft. vil det være helt tåbeligt at hænge dem så højt oppe og vil lydbillede ikke blive defust. De skal selvfølgelig vinkles ned mod lytte pos. Fronters og center diskant er i ca. 1m`s højde.

Håber at i kan komme med nogle af jeres erfaringer, da jeg ikke kunne finde svar på spørgsmålet, hverken herinde, google eller andre steder.......

Til top
-C5- Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Januar-2007
Point: 1019
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juli-2008 kl. 16:20

Jeg går lidt med samme tanker og har samme placerings problem som du har. jeg overvejer dog at 'nøjes med et 6.1 system i stedet for.

Er der nogen der ved om det er en god ide?

Tv....SONY BRAVIA KD-75XD9005
Reciver...Denon X4500H
NAS.......Synology DS412
Blu-ray...PS4
Front.....DALI SUITE 2.8
Center....DALI SUITE C0.8
Bag.......DALI SUITE R0.8
Sub.......DALI IKON
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Point: 15694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juli-2008 kl. 17:42

Oprindeligt skrevet af pr76 pr76 skrev:

Håber at i kan komme med nogle af jeres erfaringer, da jeg ikke kunne finde svar på spørgsmålet, hverken herinde, google eller andre steder.......

Som vist i artiklen Oplev HD lyd, er der ikke kun en måde at placere højttalerne i et 7.1 setup.

Selv har jeg med succes fået placeret 7.1 højttalere i et rum, hvor der er en skråvæg lige bag lyttepositionen, og side højttalerne derfor også var vanskelige at placere.

Jeg har derfor valgt en løsning, hvor jeg bruger 2 sidehøjttalere. En stor højt oppe, og en mindre længere nede. Det giver en tilpas diffus lyd.

Selve armen/hylden de øverste højttalere ligger på fandt jeg i Silvan. Det er faktisk et TV ophæng (til små 14" billedrørs TV). Det kostede kr. 64,95 og er perfekt til den valgte type højttalere af reol-typen. Højttaleren er ikke engang fastgjort, men ligger bare løst på et skridsikkert underlag. Og holdes fast af den lille kant på hylden.

Baghøjttalerne ligger så på en hylde bag lytte positionen - hvor de peger opad (!) ... og udnytter skråvæggen som reflektor.

Højttalerne står på spikes på hylden, så basrefleksporten er fri og vibrationer dæmpes.

De spikes er iøvrigt bare nogle billige købt i THansen for 59 kr/sæt ... men de virker fint til formålet (link til produktet)

Håber det gav lidt mere inspiration

Prøv iøvrigt at beskrive hvordan dit rum ser ud.

/Lars

Redigeret af Lars - 21-Juli-2008 kl. 17:44
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu