recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Fra DVD-optager til avi (DiVX eller XViD)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketFra DVD-optager til avi (DiVX eller XViD)

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Frenjon Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 30-December-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 62
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2005 kl. 21:51

Yes - så er den herlige Dolph på computeren

Det synes jeg nok jeg havde prøvet (blot at afspille en disk med PowerDVD)

I første omgang er denne disk ikke finalizet (-RW), det ville tage 9 minutter ifølge maskinen.. Kan jeg finalize disken via Nero Burning ROM på computeren f.eks? 

Jeg kan ikke se fil indholdet. Men jeg prøver lige at finalize den..

 

 

Til top
lunge Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 21-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 427
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2005 kl. 21:59
Oprindeligt skrevet af Frenjon Frenjon skrev:

Kan jeg finalize disken via Nero Burning ROM på computeren f.eks? 



Hmmm. Aner ikke hvordan man skulle gøre dette....
Venlig hilsen
Jan
Til top
DrageMester Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1660
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2005 kl. 22:04
Oprindeligt skrevet af lunge lunge skrev:

Oprindeligt skrevet af Frenjon Frenjon skrev:

Jeg bruger også -RW skiver
Dem finalizer man måske ikke?



Jeg bruger godt nok RW+ skiver så jeg er ikke helt sikker, men jeg tror da ikke det skulle være nødvendigt (eller muligt).

DVD+RW behøver ikke at blive finalized for at kunne læses i andre drev.

Alle de andre formater (+R, -R, -RW) skal finalizes før de kan læses.

En DVD-RW formateret i -VR Mode (i modsætning til Video mode) vil typisk ikke forstås af andre afspillere, ej heller af pc-baserede afspilnings programmer som WinDVD og PowerDVD.

En DVD+RW som automatisk formateres i +VR Mode er til, gengæld kompatibel med Video mode, og vil kunne afspilles af andre afspillere, læses af pc video-redigerings programmer m.v.

Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
Til top
Frenjon Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 30-December-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 62
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2005 kl. 22:11

-> DrageMester, tak for infoen!

Det lader heller ikke til at man kan finalize en open disk på computeren
http://66.102.9.104/search?q=cache:-s1Al_MwcuEJ:www.videohel p.com/forum/archive/t227604.html+finalize+dvd&hl=da

Jeg prøver at finalize den i optageren - men det er måske for sent nu? Med mindre jeg initialiser den igen -> brænder optagelsen og så finalizer?

Hvad er det maskinen laver når der står "File Write" når man ejecter en disk (kun -RW har jeg set det ved). Det tager kun 3-5 sekunder.

Det skal siges jeg HAVDE prøvet både -VR og -Video mode, både med -RW skiver og -R skiver, men jeg havde totalt overset finalize funktionen. Den skal bruges heftigt fremover

Tak for al informationen og de hurtige svar - nu er min recorder jo pludselig LANGT mere brugbar



Redigeret af Frenjon
Til top
lunge Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 21-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 427
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2005 kl. 22:12
Til Dragemester:

Nu er det selvfølgelig ikke lige det tråden handler om, men hvad er VR og hvad er Video mode?
Håber ikke forklaringen findes i det du har skrevet, men jeg forstår slet ikke hvad det skal bruges til - og aner iøvrigt heller ikke hvordan mine egne skiver bliver formateret i min Sony  .

Det har jeg slet ikke gået op i. 
Jeg ved kun at de fint kan læses af mit DVD drev i pc'en.


Redigeret af lunge
Venlig hilsen
Jan
Til top
Frenjon Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 30-December-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 62
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2005 kl. 22:33

Nu fik jeg finalizet disken - det tog 10 minutter

Så kan indholdet læses - info for de interesserede: 

Label:
$ Pioneer DVR-04H Bases Volume $
Root:
Bibliotek kaldet Dvd_rtav
Fil .Sys-Reserved-RW-Bitmap.GROW

I biblioteket Dvd_rtav ligger to filer (der er kun optaget 1 title på disken)
Vr_mangr.ifo 13kb
Vr_movie.vro ~2gb

Så må jeg videre med det oprindelige jeg spurgte om
Heldigvis kan Auto Gordian Knot godt læse .vro filer



Redigeret af Frenjon
Til top
MichaelS Se dropdown menu
--
--
Avatar
Tidl. redaktør recordere.dk

Oprettet: 11-Marts-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2062
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2005 kl. 22:36
Oprindeligt skrevet af Frenjon Frenjon skrev:

-> DrageMester, tak for infoen!

Det lader heller ikke til at man kan finalize en open disk på computeren
http://66.102.9.104/search?q=cache:-s1Al_MwcuEJ:www.videohel p.com/forum/archive/t227604.html+finalize+dvd&hl=da

Man skal normalt finalize på den recorder der er optaget med.

Citér Jeg prøver at finalize den i optageren - men det er måske for sent nu? Med mindre jeg initialiser den igen -> brænder optagelsen og så finalizer?

En -RW skive kan altid finalizes og man kan unfinalize hvis man senere vil have mere på den.

Citér Hvad er det maskinen laver når der står "File Write" når man ejecter en disk (kun -RW har jeg set det ved). Det tager kun 3-5 sekunder.

Den skriver filoplysninger det kan fx også være en valgt menu.

Citér Det skal siges jeg HAVDE prøvet både -VR og -Video mode, både med -RW skiver og -R skiver, men jeg havde totalt overset finalize funktionen. Den skal bruges heftigt fremover

Tak for al informationen og de hurtige svar - nu er min recorder jo pludselig LANGT mere brugbar

VR = Video Redigering - dvs et format hvor man kan redigere i optagelsen. På RW vil det sige fjerne det sidste på skiven eller springe et afsnit over (det slettes så ikke).

Har man redigeret skal man ALTID finalize (+RW og -RW)

VR formater findes til +R, +RW, -RW og kommer (desværre!) også til -R (er set ude i verden). Det er ikke et format man bør bruge. Lav redigeringerne på harddisken og kopier over i V = Video mode. Det er det normale format!

/MichaelS 

mvh MichaelS
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4796
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2005 kl. 23:03
Jeg bruger VR-mode optagelser en del (også ved overførsel til PC).

Tidligere optog jeg i DVD-Video FINE mode (HQ), og så - på PC - konverterede til S-VCD format.

Men ved at optage på DVD-RW i VR-Mode på niveau MN13 (Pioneer), så optager den direkte i 480x576 (S-VCD) opløsning (på de nyere modeller dog 544x576), og jeg slap derfor for en efterfølgende konvertering.

Så der kan være visse fordele ved at optage i VR-Mode ved overførsel til PC.

Men i det store hele er jeg enig i, at ved overførsel til PC bør man gøre det via DVD-Video mode.
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
DrageMester Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1660
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2005 kl. 02:14

Oprindeligt skrevet af lunge lunge skrev:

Nu er det selvfølgelig ikke lige det tråden handler om, men hvad er VR og hvad er Video mode?
Håber ikke forklaringen findes i det du har skrevet, men jeg forstår slet ikke hvad det skal bruges til - og aner iøvrigt heller ikke hvordan mine egne skiver bliver formateret i min Sony  .

I manualen på side 8-9 kan du se, hvilke forskelle der er på VR og Video mode på de forskellige DVD typer. Det der ligger tættest på en købe DVD er Video mode. Hvis du vil afspille en optagelse før du er færdig med at optage den, så skal du bruge en DVD-RW i -VR mode (eller harddisken).

I systemopsætning kan du vælge om DVD-RW som standard bliver formatteret i VR eller Video mode. DVD+RW bliver altid formatteret som +VR, mens DVD+R og DVD-R automatisk bliver formatteret i Video mode.

Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
Til top
lunge Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 21-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 427
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2005 kl. 12:37
Oprindeligt skrevet af DrageMester DrageMester skrev:

DVD+RW behøver ikke at blive finalized for at kunne læses i andre drev.

Alle de andre formater (+R, -R, -RW) skal finalizes før de kan læses.

En DVD-RW formateret i -VR Mode (i modsætning til Video mode) vil typisk ikke forstås af andre afspillere, ej heller af pc-baserede afspilnings programmer som WinDVD og PowerDVD.

En DVD+RW som automatisk formateres i +VR Mode er til, gengæld kompatibel med Video mode, og vil kunne afspilles af andre afspillere, læses af pc video-redigerings programmer m.v.



Ahha, nu begynder det så småt at falde på plads.
Tak for det

Det er så fordi jeg kun har DVD+RW skiver at jeg aldrig har tænkt på det for dette her:

Oprindeligt skrevet af MichaelS MichaelS skrev:

Har man redigeret skal man ALTID finalize (+RW og -RW)

/MichaelS 


må da være en fejl - ikk?


Bare lige for at få det hele på plads: Har man alle muligheder mht. redigering osv. hvis man bare holder sig til DVD+RW skiver?

TIl Frenjon:
Jeg håber ikke det er gået ud over dit spørgsmål at jeg har bragt tråden lidt på omveje.

Er det lykkedes dig at få konverteret til xvid/divx?

Redigeret af lunge
Venlig hilsen
Jan
Til top
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 02-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4055
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2005 kl. 12:55

Oprindeligt skrevet af MichaelS MichaelS skrev:

VR formater findes til +R, +RW, -RW og kommer (desværre!) også til -R (er set ude i verden). Det er ikke et format man bør bruge. Lav redigeringerne på harddisken og kopier over i V = Video mode. Det er det normale format!

Det er en sandhed med modifikationer. VR formaterne er IKKE ens på - og + medierne! På DVD- medierne benævnes formatet VR (eller -VR) mens det på DVD+ benævnes +VR (af DVD+RW Alliance selv). +VR formatet er opbygget så det overholder alle specifikationerne for en DVD-Video struktur - og derfor kan ALLE DVD afspillere stadig afspille dette format. For at holde denne kompatibilitet, har +VR formatet ikke ubegrænsede redigeringsmuligheder (f.eks. flere uafhængige afsnit der slettes af en optagelse kan ikke senere udnyttes til at optage én sammenhængende optagelse).

-VR formatet derimod bygger SLET ikke på DVD-Video strukturen, og kræver at DVD afspilleren kender til formatet for at kunne afspille det (hvilke meget få afspillere på markedet gør). Tilgengæld er der ligeså mange redigerings-muligheder som på en harddisk (samt understøttelse for 'ulige' opløsninger).

Oprindeligt skrevet af lunge lunge skrev:

Oprindeligt skrevet af MichaelS MichaelS skrev:

Har man redigeret skal man ALTID finalize (+RW og -RW)


må da være en fejl - ikk?

Jo, det er ikke nødvendigt at finalize en DVD+RW selvom den har været redigeret (det sørger optageren for sker inden mediet forlader drevet). Tilgengæld kan der være visse situationer hvor det er nødvendigt at finalize en +RW skive. F.eks. ved meget korte optagelser (der fyldes mere på mediet så 'fremmede' afspillere har data nok til at kunne kalibrere sig til mediet). I andre tilfælde udfører optageren booktype ændring til DVD-Video (på et +RW medie) i forbindelse med finalize (igen for at øge kompatibiliten til 'fremmede' afspillere).

Oprindeligt skrevet af lunge lunge skrev:

Bare lige for at få det hele på plads: Har man alle muligheder mht. redigering osv. hvis man bare holder sig til DVD+RW skiver?

Som nævnt ovenfor - ikke alle, men måske nok (det er ikke muligt at bytte om på scener eller have playlists i +VR strukturen).

/Lars

Redaktør, recordere.dk
Til top
lunge Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 21-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 427
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2005 kl. 14:18
Så begynder det så små at fise ind (bit by bit  ) - men jeg synes stadig der er meget at holde styr på. Mange forskellige typer skiver og forskellige optagemåder og forskellige redigeringsmuligheder.

Jeg tror bare jeg holder mig til mine +RW skiver og gør som I nævner - redigerer på harddisken (hvilket vel også går hurtigere) og overfører det jeg vil gemme til en skive.

Mange tak for hjælpen med at bringe klarhed over hele denne jungle af formater og formateringsmetoder.


Redigeret af lunge
Venlig hilsen
Jan
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu