recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Fra Stofa/Nokia -> nye AP WIFI6
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fra Stofa/Nokia -> nye AP WIFI6

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
noerden Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 522
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér noerden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2021 kl. 14:26
Jeg er helt enig - mange mener det skal være en minimal udgift.
Men jeg var med til at lave fibernet i min studietid i midt90'erne - så det har jeg fokus på. Både i nuværende og gamle hus, er der trukket kablet til alle rum, værksted mm. Havde endda forberedt det til drivhuset i det gamle hus - for så kunne der sidde et AP og en netradio derude :-)

Det ene AP skal sidde mellem to børneværelser, og der tror jeg et Lite er tilstrækkeligt. Sønnikes PC er kabeltilsluttet, og det bliver hans PS4/5 også inden længe.
Det andet AP skal være i Køkkenalrum - og tillige dække stue/terrrasse. Det kan være det bliver LR - det vil næsten være i line of sight med det andet.
I stuen er receiver, tv mm. kabelforbundne. Så det er kun "let" trafik der skal være wifi, og derfor tror jeg at lite udgaver er tilstrækkelige.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2021 kl. 14:31
Oprindeligt skrevet af noerden noerden skrev:

Jeg kender godt Unifi, og det er også derfor jeg tvivler på U6-LR, som mange eksperter fraråder, da sendestyrken kan være for høj, og at hastigheden er begrænset af klienterne.


Intet problem.

Vi har 2x LR (ikke U6), det går sgu fint....


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2021 kl. 16:15
Oprindeligt skrevet af noerden noerden skrev:

Jeg kender godt Unifi, og det er også derfor jeg tvivler på U6-LR, som mange eksperter fraråder, da sendestyrken kan være for høj, og at hastigheden er begrænset af klienterne.
Du kan få to U6-lite for det samme som en U6-LR, og få bedre dækning, da du kan placere dem tæt på bruger hotspots.
Den store fordel ved U6-LR er at den har flere antenner, og er bedst i ét stort lokale, ift. to stks. lite.
Sendestyrken på Unifi-LR er nøjaktig det samme som på en Unifi-Lite her hjemme i Danmark, dvs. 20 dBm, som er det maksimale tilladte.
LR kan godt give 3dB mere ud, men det er ikke lovligt, og hvad nytter det, når clienten alligevel ikke har TX-power nok til at kunne sende tilbage.
Vi har selv en enkel U6-lite til at dække hele vores hus på 143kvm.
Mvh Jesper
Til top
longlife Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 18-September-2007
Status: Offline
Point: 17
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér longlife Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2021 kl. 16:28
Ikke helt korrekt. På kanal 36-64 tillader man 200mW = 20 /23 dB (EIRP) og fra kanal 100 og op tillader man faktisk 1 Watt.
Det giver selvfølgelig ikke mening med mindre det er udendørs, men vigtigt at huske på.

Hvis du sætter sendestyrke til "High", så vil det være 1 Watt / 29 dB hvis du har valgt kanal 100+. Så her det vigtigt at gå ind og vælge custom settings.

Hvis du f.eks. har 3 stk. AP og ønsker at køre 80 Mhz bredde på alle AP, så er det nødvendigt at tage kanal 100+ i brug.

Wifi er en kompleks størrelse.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2021 kl. 17:29
Oprindeligt skrevet af Axlon Axlon skrev:

[
LR kan godt give 3dB mere ud, men det er ikke lovligt, og hvad nytter det, når clienten alligevel ikke har TX-power nok til at kunne sende tilbage.

Antennerne i LR har større egenforstærkning, hvilket betyder at den TX-power clienten sender med, bliver forstærket mere inden det når ind til elektronikken.
Derfor kan en LR nås længere væk fra, også selvom der ikke er større sendestyrke på clienten.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
noerden Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 522
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér noerden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2021 kl. 21:23
Jeg takker for svarene.
Har dog ikke valgt løsning endnu, men fået godt input
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu