recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Fra Surround til Stereo. Fra projektor til tv
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fra Surround til Stereo. Fra projektor til tv

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Leviathan.jk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-April-2009
Sted: Købrnhavn
Status: Offline
Point: 823
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Leviathan.jk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Fra Surround til Stereo. Fra projektor til tv
    Sendt: 17-Januar-2020 kl. 09:00
Det er længe siden, jeg har været herinde. Men nu har jeg brug for jeres hjælp. Jeg har ikke fulgt med i markedet længe og er slet ikke opdateret på de nye lydformater mv.

Sagen er den, at jeg er flyttet og i den forbindelse er gået fra Surround til stereo og fra projektor til tv. 

Jeg vil stadig meget gerne have rigtig god lyd med tv'et. Giver alle de nye lydformater overhovedet mening, når det er stereo? Og hvordan håndterer fx Netflix at man kører stereo med de nye formater, hvis man har en receiver, der kan håndtere dem?

Altså skal jeg bare beholde min Anthem AVM 50v eller skal jeg købe noget, der kan håndtere de nye formater, når jeg kun kører 2.1? 


Redigeret af Leviathan.jk - 19-Januar-2020 kl. 16:32
Samsung SP-A900B, Screen Excellence Slim, Procella P6, Procella P10, Anthem AVM 50v, Anthem PVA-5, Denon DVD-3800BD, Samsung BD-F8900
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2020 kl. 09:19
Jeg vil ikke mene, at det giver noget.
Til top
Leviathan.jk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-April-2009
Sted: Købrnhavn
Status: Offline
Point: 823
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Leviathan.jk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2020 kl. 16:31
tak. Så jeg skal ikke gå efter de nye formater? 
Samsung SP-A900B, Screen Excellence Slim, Procella P6, Procella P10, Anthem AVM 50v, Anthem PVA-5, Denon DVD-3800BD, Samsung BD-F8900
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2020 kl. 16:48
det betyder intet når du kun skal høre stereo 
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2020 kl. 16:53
 Du stiller bare TV lyd til Stereo, så skal der ikke gøres andet.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12223
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2020 kl. 17:10
Selvfølgelig er det da bedre at downmixe til stereo fra HD-lyd end fra gammeldags lyd.
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2020 kl. 22:31
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Selvfølgelig er det da bedre at downmixe til stereo fra HD-lyd end fra gammeldags lyd.


Nu bliver der nævnt Netflix. Og Netflix har ikke nogen HD formater. Der er det DD+
Til top
Leviathan.jk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-April-2009
Sted: Købrnhavn
Status: Offline
Point: 823
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Leviathan.jk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2020 kl. 10:30
Min forforstærker kan godt tage alle de gamle HD lydformater. Men jeg har ikke fulgt med de sidste 10 år :). Jeg lægger bare mærke til, at der står dolby vision. Det kan min Anthem AVM 50v ikke klare. Men igen ved stereo har det nok ingen betydning.

Men findes der en god Steroe forforstærker (eller bare forstærker). Med ARC og som kan dekode de nye formater? 
Samsung SP-A900B, Screen Excellence Slim, Procella P6, Procella P10, Anthem AVM 50v, Anthem PVA-5, Denon DVD-3800BD, Samsung BD-F8900
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4420
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2020 kl. 10:36
Oprindeligt skrevet af Leviathan.jk Leviathan.jk skrev:

Min forforstærker kan godt tage alle de gamle HD lydformater. Men jeg har ikke fulgt med de sidste 10 år :). Jeg lægger bare mærke til, at der står dolby vision. Det kan min Anthem AVM 50v ikke klare. Men igen ved stereo har det nok ingen betydning.

Men findes der en god Steroe forforstærker (eller bare forstærker). Med ARC og som kan dekode de nye formater? 
Dolby Vision er billede og ikke lyd :) 
Ift. lyden er du dækket ind, men udfordringen bliver nok nærmere billedet. Der er sket en del. (4K, HDR/Dolby vision etc). Det skal du være sikker på, at din Anthem kan håndtere.
Til top
Leviathan.jk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-April-2009
Sted: Købrnhavn
Status: Offline
Point: 823
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Leviathan.jk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2020 kl. 10:59
Ville skrive dolby atmos :) men ja ok. Det kan den ikke, det er hdmi 1.3. Ville egentlig også gerne have ARC på, så kigger efter en afløser. Tror bare ikke lige der findes en stereo forstærker (gerne blot forforstærker) med ARC og de nye lydformater? Som samtidig lydmæssigt kan følge med min Anthem. 
Samsung SP-A900B, Screen Excellence Slim, Procella P6, Procella P10, Anthem AVM 50v, Anthem PVA-5, Denon DVD-3800BD, Samsung BD-F8900
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2020 kl. 11:07
Atmos fra Netflix er stadig kun DD+, så her vil jeg ikke mene at du går glip af noget.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4420
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2020 kl. 11:22
Atmos er bagudkompatibelt så du vil ikke miste noget i stereo ved ikke at have Atmos i din processor.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu