|
Fra surround til stereo. Udfordringer? |
Besvar ![]() |
Side <1234 7> |
Forfatter | ||
Rasmus8D ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-November-2011 Status: Offline Point: 1336 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Jamen jeg "savner" ikke noget som sådan, det kun jagten på at få det til at lyde endnu bedre :)
|
||
![]() |
||
Rasmus8D ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-November-2011 Status: Offline Point: 1336 |
|
Ja, bestemt en god mulighed, men er bare "bange" for endnu et apparat gør det endnu mere besværligt for min kone, desuden er vi så tilbage til der, hvor der skal bruges rigtig mange penge :)
|
||
![]() |
||
|
Jeg skal være helt ærlig, jeg har ikke hørt den nye digitale forstærker de har lavet, men det ville ikke overraske mig, hvis den var mere lys/slank i det, end de traditionelle NAD forstærkere... Som er meget fyldige i lyden... :)
|
||
![]() |
||
kskruger ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 05-Februar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 3498 |
|
Jeg har også haft en Onkyo 809 og det er ganske god surround receiver, men efter at jeg selv er gået over til stereo. Så har jeg fået en helt helt anden lyd, det er som dag og nat. Og det er sikkert det samme som du mangler, at lyden kan blive så meget bedre.
Hvis jeg var dig, lån en god stereo forstærker hos din nærmeste forhandler og tag den så derfra
![]() |
||
![]() |
||
Naiera ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 15-August-2004 Sted: Aarhus Status: Offline Point: 12479 |
|
Så kan du vel bruge lidt af de 30 stærke du ellers havde tænkt dig at købe højttalere for. Du kommer til at mangle digitale inputs uden en receiver. HDMI, optisk, coaxial. Der findes hubs og switches, men det er enten noget bras, eller meget dyrt, og så er der bare ekstra fjernbetjeninger at have med at gøre. |
||
![]() |
||
eag1 ![]() Bruger ![]() Oprettet: 14-Januar-2009 Status: Offline Point: 64 |
|
Har selv foretaget det skifte fra snurrerundt til stereo. Jeg har løst det ved at købe et marantz for effekt sæt, og dertil koblet en benchmark dac1 usb. Jeg har oplevet med enkelte film at der kan være noget synkroniseringsgejl, men ikke i et omfang der overhovedet har generet mig. Som sagt er det få gange jeg har oplevet det. Men gevinsten lydmæsigt har været enorm. skal dog retfærdigvis siges det hele fik et nøk op i kvalitet, men havde jeg ofret de samme penge på at opgradere mit snurrerundt, havde jeg ikke fået i nærheden af den stereolyd jeg har idag. og i den stue jeg har savner jeg ikke surround til film. Det løft det gav med nye fronter er rigeligt til at det er fedt at se film uden. Eneste ulempe jeg har er at min benchmark ikke er fjernbetjent, men det mener jeg benchmark pre er.
En anden ting jeg ville være lidt påpasselig med er at købe højttaler til et hus du måske en dag får. Der er ingen garanti for at man får lige den stue man ønsker, og hvis man gør, er det ikke sikkert at akustikken passer til dine højttalere. Så hvis du ikke ved hvornår i skal have hus, ville jeg nok satse mere på at få noget der dur, hvor du bor nu, og så måske skifte det når i en dag flytter.
|
||
![]() |
||
|
Mange gode inputs, tak for det ;).
Ja, altså hus er nok indenfor et par år vil jeg tro, måske mere måske mindre... ;) Det har bare overrasket mig, hvor lidt vi egentlig nyder surround, kontra hvor meget jeg trods alt nyder musik - når jeg kan. Det er rigtig god afstressning ;) Desuden har jeg den fantastiske fordel, at min lille datter eeeelsker musik, hun sidder og rokker med sammen med mig, det samme kan jeg ikke sige om film ;p da hendes værelse praktisk talt er en del af stuen, dog godt nok delt op af væg, kan jeg aldrig bruge højt surround når hun sover, og ja, så mister filmen altså gnisten i min verden. Film skal nydes relativt højt, ellers er det sgu ikke noget ved alligevel. Men igen, må indrømme det bare slet ikke bliver til nok film. Dog har jeg håb om hjemmebio engang! Hvad forstærker angår, så tror jeg nu ikke jeg behøver så meget digitalt? Det har sine fordele hvis den har indbygget dac, men det er der bare ikke ret mange der har ;/... Men tv lyd fra zaptor boks kan være både analog og digital. Såeh... |
||
![]() |
||
eag1 ![]() Bruger ![]() Oprettet: 14-Januar-2009 Status: Offline Point: 64 |
|
Så ville jeg ikke betænke mig om at skifte til stereo. Har selv to piger på fem og to og de har aldrig væltet mine højttalere eller pillet ved mit anlæg uden at få lov. Og de danser jævnligt rundt til kaj og andrea i stuen. Men som skrevet ville jeg satse på at få noget der spiller hvor du bor nu. Og handler du brugt er tabet ikke så stort hvis det skal skiftes når du en dag flytter.
|
||
![]() |
||
mkt ![]() Bruger ![]() Oprettet: 13-Marts-2011 Status: Offline Point: 248 |
|
Jeg var i ca samme situation (mua så dyre fronter). Jeg kan varmt anbefale Audiolab M-dac. Forforstærker og DAC i et - så skal du bare have spændt en effekt på. Jeg bruger den selv sammen Audiolab 8200P og har mediecenter koblet til TV med hdmi og optisk derfra til DAC. Sonos er også koblet til DAC'en med optisk, med et godt resultat.
|
||
![]() |
||
|
Tak for flere inputs...
Det jeg er mest spændt på er, hvor meget mere man kan "vinde" ved god stereo. For selvom jeg er duperet af 809eren, så kan jeg ikke lade være med at tænke, hvor meget det gjorde da jeg engang gik fra surround til Primare i21 på et sæt Audiovector Mi3... Det var jo ja, en gigantisk forskel. Jeg er egentlig ikke som sådan i tvivl om, at der bliver en stor gevinst at hente, men som sagt mere om man kan få det hele til at spille sammen, uden alt for meget bøvl. Okay, så mange ting er det jo godt nok heller ikke igen, det er jo som sagt kun Blu Ray, Zaptor og Apple TV... :) Mkt, hvilke højttalere kører du på din Audiolab? :)
|
||
![]() |
||
kskruger ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 05-Februar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 3498 |
|
Måske du skal prøve en NuForce DDA-100 - en ren digital forstærker.
Jeg har faktisk lånt en til aften, desværre får jeg først lyttet på den i morgen.
|
||
![]() |
||
|
Havde godt set du havde postet derinde med den ;)... Hvad er formålet med det for dig? Den kan næppe hamle op med din naim ;)
|
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1234 7> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |