recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Fra S-VHS til PC spørgsmål om kbps
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fra S-VHS til PC spørgsmål om kbps

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
mondeo93 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 15-Juli-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 174
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mondeo93 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Fra S-VHS til PC spørgsmål om kbps
    Sendt: 18-Marts-2016 kl. 15:06
Hej

Skal have overført noget S-VHS til PCen via Cyberlink power director, men jeg er i tvivl om justeringen

størrelsesforholdet er sat til 720x576

Mhs til Bitrate. Har jeg prøvet at sætte den fra 4-5000 kbps, og det ser ret okay ud, men det er svært at vurdere præcis, når jeg mangler et prøvebillede eller testbilleder, da jeg ikke just har et professionelt vectorscope.

Cyberlink power director kan sættes fra 1000-25000 kbps

Er der en min. tommelfingerregel for bitrate VHS, Super VHS og DVD mhs til Bitrate ? hellere lidt for meget end for lidt

Under ratekontrol er der nogle valgmuligheder der hedder. CVBR og CVR hvad er det ?

Hilsen ulrik

Redigeret af mondeo93 - 18-Marts-2016 kl. 15:07
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2016 kl. 16:44
5mbit SD materiale er RIGELIGT, 10mbit HD er ganske fortrinligt (en std DVD ligger omkring 12mbit) FHD - tja 25mbit er selvfølgelig at foretrække, men du kan jo selv regne ud hvor meget det så efterfølgende vil fylde!

25mbit/s=lidt over 3Mbyte/s -> 1min = 180mbyte -> 60min omkring 11GB video.

Men hvis du skal bruge det som råmateriale så burde du have så absolut høj en bitrate som overhovedet muligt. - og helst gerne uncompressed, så der ikke skal komprimeres mere end 1 gang. ukomprimeret video FYLDER!!! - Men det betyder faktisk også at director nok ikke burde anvendes. - jeg ville helt klart gå virtualdub vejen som jeg har angivet i din anden tråd!
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-Juni-2006
Point: 4718
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2016 kl. 18:18
Oprindeligt skrevet af mondeo93 mondeo93 skrev:

Skal have overført noget S-VHS til PCen 

Hej.

Hvor kommer materielet fra. Et det optaget af et video kamera?
Eller er det måske først indspillet på et alm VHS bånd?

Det vil afgøre hvor høj en bitrate du vil kunne have gavn af.

Hilsen Carsten.
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mondeo93 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2016 kl. 19:12
 Jeg skal lige være med 5 mbit er det samme som 5000 kbps ?

Jeg har hørt lidt om virtual dub og det skulle være ret avanceret at bruge, så det tror jeg ikke jeg gør.

Men det skal som ikke bruges som råmateriale, meningen er, at det skal ligges på mediaserveren og så ses derfra

Jeg har prøvet at lave en test i ukomprimeret format og ja du har ret det fylder enormt meget

Og der er godt 40 bånd med godt 4 timer så det ville blive ret omfattende :-)

Ligger S-VHS ikke på højde med DVD ang linjer ?

Redigeret af mondeo93 - 18-Marts-2016 kl. 19:14
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mondeo93 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2016 kl. 19:13
Det er direkte fra S-VHS bånd og VHS bånd
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2016 kl. 20:46

Det er direkte fra S-VHS bånd og VHS bånd

Hej.

Med så mange bånd ville jeg prøve mig frem.

Og måske starte med at kun bruge en 66% til 75% så høj bitrate til alm VHS bånd.

Hilsen Carsten.
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Februar-2009
Point: 2006
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2016 kl. 02:11

Mhs til Bitrate. Har jeg prøvet at sætte den fra 4-5000 kbps, og det ser ret okay ud, men det er svært at vurdere præcis, når jeg mangler et prøvebillede eller testbilleder, da jeg ikke just har et professionelt vectorscope.

Cyberlink power director kan sættes fra 1000-25000 kbps

Er der en min. tommelfingerregel for bitrate VHS, Super VHS og DVD mhs til Bitrate ? hellere lidt for meget end for lidt [/QUOTE] 

Jeg har selv lavet captures fra gamle musikvideoer optaget på S-VHS i 90'erne. Til den slags materiale fandt jeg at MPEG2 i høj bitrate (ca 12-15 mbps / 12500-15000 kbps ABR) var bedre end MPEG4 til at formidle det oprindelige billedes dybde og støj. (MPEG4 "udglatter" det støjfulde analoge signal for meget så det kommer til at se mere "kunstigt" ud ved samme bitrate, men det er til gengæld mere effektivt ved lavere bitrater end MPEG2)

Jeg lavede først tabsfrie captures og så off-line 20 x multipass encodede jeg signalet. Gik jeg under de 12 mbps syntes jeg det gav mere pixelering under afspilning end jeg perosnligt syntes om (ja jeg er meget kritisk indstillet). Selv ved den bitrate er det dog tydeligt at se pixeleringerne ved pause i forhold til det tabsfrie capture, men det fungerer i praksis bedre end den typiske digitale SD kanal som er langt langt mere pixeleret. 

Under ratekontrol er der nogle valgmuligheder der hedder. CVBR og CVR hvad er det ?

- CBR er Constant bitrate

- ABR er Average bitrate (i et VBR encode)

- VBR er Variable bitrate (mere effektivt udnyttelse af bitraten end CBR der tilføres højere bitrate end ABR til komplekse scener og lavere end ABR til simple scener)

- CVBR er en forkortelse for Constrained Variable bitrate 

Redigeret af TBC1 - 19-Marts-2016 kl. 06:47
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mondeo93 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2016 kl. 13:15
Okay, men går det ikke udover kvaliteten med variabel bitrate, ?
Jeg tænker hvis den står og arbejder frem og tilbage kan det måske ses pixeleringer i periode hvis ikke programmet arbejder hurtigt nok ?
Og hvor meget er der at spare feks på 4 timers optagelse ?
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 04-Februar-2004
Point: 10476
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2016 kl. 15:40

Okay, men går det ikke udover kvaliteten med variabel bitrate, ?

Jo, kvaliteten bliver bedre ved en given filstørrelse, så vælg VBR.

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2016 kl. 16:58

Hej.

Jeg mener også at VBR giver det bedste resultat given filstørrelse.
Det er nogle år siden at jeg sidst encodede video. Da brugte jeg et program hvor jeg kunne vælge mellem 1 eller 2 pass VBR.  2 pass tog længere tid, men gav bedre video.

Hilsen Carsten. 

Redigeret af csell - 30-Marts-2016 kl. 16:59
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2016 kl. 17:39
Lad være med overhovedet at bekymre om vbr,cbr etc i første ombæring. Det vigtigste er at få det over med den bedste kvalitet. så kan man altid arbejde videre med materialet bagefter.

Husk på at variabel bitrate primært er godt til "actionscener" altså hvor der sker en del bevægelse. Dette blandt andet for at undgå sløringer i bevægelser da der kræves meget mere info fra frame til frame når der er bevægelse i billedet. Der er intet at hente i en variabel bitrate når der er tale om stillestående billeder.  (husk video er intet som helst andet end en laaaaaaang sekvens af enkeltstående billeder. - intet andet!)

virtualdub er på ingen måde svært. der er oceaner af guides på nettet. så det er bare at sætte sig ned og prøve af. Båndene fordamper jo ikke når man først har kørt dem igennem, så virker det ikke første gang, så prøver man bare igen. Med mindre der er en hård deadline om at alt skal være væk i morgen, så tester man workflow af indtil man får det bedste resultat og så går man ellers i gang med hele stakken af bånd bagefter!
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu