recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Fra Windows til Mac
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fra Windows til Mac

Besvar Besvar Side  <12345 15>
Forfatter
Besked
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19549
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2016 kl. 13:21
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Alene det, at det for en ganske almindelig person opleves som et problem, som man er nødt til at google efter, for noget så simpelt som at kopiere billeder fra en platform til et apple produkt, det taler for, at der er noget rivende galt.

Undskyld mig, men mon ikke problemet er lige så stort fra PC til PC som PC til mac, når man ikke kan finde ud af at sætte et flytbart drev til PC, kopiere filer ud og så slutte det til sin mac og kopiere ind igen?

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Kasper_J Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Marts-2007
Status: Offline
Point: 2813
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kasper_J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2016 kl. 13:22
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Og en ting der irriterer mig grænseløst, er at mine fotos fra windows ikke kan overføres til mac'en. Havde jeg vidst det, var valget aldrig blevet en mac.

Naturligvis kan de det, de er da ikke anderledes end andre filer. Kopier dem over på en ekstern disk, upload dem til en cloud tjeneste, eller overfør dem via netværk.
Til top
Kasper_J Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Marts-2007
Point: 2813
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kasper_J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2016 kl. 13:24
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Undskyld mig, men mon ikke problemet er lige så stort fra PC til PC som PC til mac, når man ikke kan finde ud af at sætte et flytbart drev til PC, kopiere filer ud og så slutte det til sin mac og kopiere ind igen?

Klaus

Naturligvis, proceduren er jo netop den samme fra en pc til en pc som fra en pc til en mac.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2016 kl. 13:25
Oprindeligt skrevet af Stoffer1987 Stoffer1987 skrev:

Det er vel ikke værre end når folk køber ny pc, og skal flytte filer imellem de 2.
Baseret ud fra de mange guides der kommer frem når der søges på dette, så er det vel heller ikke helt problemfrit for de fleste. 

Det kræver vel bare at man sætter sig lidt ind i tingene! Ligesom man også skal, for at udnytte Windows optimalt...

Enig, det er ikke anderledes den anden vej, bortset fra at min opfattelse er, at windows er lidt mere åben i, hvad du kan tillade dig at tilslutte/åbne for.

Redigeret af Kandersen - 10-Februar-2016 kl. 13:39
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2016 kl. 13:39
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Alene det, at det for en ganske almindelig person opleves som et problem, som man er nødt til at google efter, for noget så simpelt som at kopiere billeder fra en platform til et apple produkt, det taler for, at der er noget rivende galt.

Klaus

Mellem en windows pc og en Mac pc, så er løsningen rimelig simpel med en ekstern disk (flytbar drev). Og det er gensidigt om det er fra pc til mac eller omvendt.

Men flytbar drev/ekstern disk osv, så bliver det jo lidt kryptisk, når vi ikke bare nøjes med at se på Mac, men også tager ipads/iphones med. Disse enheder betragter jeg (og windows for den sags skyld) som eksterne drev. Men Apple gør det derimod ikke.
Og så opstår problemerne i begreberne "flytbar drev/ekstern diske", for logikken ophører.

Sætter jeg min USB disk eller Android mobil til min windows, så har jeg nærmest fuld adgang til alt. Jeg kan flyttet rundt på det, kopiere, slette, sågar afspille.
Sætter jeg min ipad eller iphone til min windows, så er der ballade. Og forøvrigt stærkt begrænset hvad jeg kan. Jeg kan praktisk talt intet. 
Det havde, for en windows bruger, været enormt meget nemmere, at man blot kunne koble enheden på via usb, og så lave sine kopieringer den vej. 

Jeg er ikke bekendt med, hvordan det ser ud, hvis man sætter en USB disk eller android mobil til en Mac. Men jeg formoder at de bliver betragtet som eksterne drev, og Macén sagtens kan læse/skrive til den, uden problemer.

Til top
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 07-August-2006
Sted: København, DK
Point: 1562
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér quarkir Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2016 kl. 14:15

Men flytbar drev/ekstern disk osv, så bliver det jo lidt kryptisk, når vi ikke bare nøjes med at se på Mac, men også tager ipads/iphones med. Disse enheder betragter jeg (og windows for den sags skyld) som eksterne drev. Men Apple gør det derimod ikke.
Og så opstår problemerne i begreberne "flytbar drev/ekstern diske", for logikken ophører.

Her har Apple så valgt en anderledes tilgang, nemlig at man bruger sin app til at tilgå data, i stedet for den traditionellle (gammeldags) metode, men at finde data og så tilgå dem vha. en app.

Du kan ikke sige at det er forkert, blot anderledes.
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Point: 3353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2016 kl. 14:39
Det er ikke noget problem som sådan, USB enheden, herunder usb-stick hardisk etc. skal være i FAT32 hvis der skal skulle kunne læses og skrives fra begge systemer. OSX kan godt læse fra et NTFS drev men ikke skrive til det, med mindre man benytter omveje. Og PC kan ikke læse eller skrive til HFS+ uden omveje. Bemærk: at FAT32 har begrænsning på fil størrelse på 4GB ikke noget problem med billeder, men f.eks. film eller lign. kan man godt løbe i det.

Det er nemmeste er at dele filer via netværket, hvis de begge er på samme netværk. på Mac'en gå til server og skriv smb://"ip adresse på PC" og log på det drev/mapper du har delt på din pc. VERY EASY.
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2016 kl. 14:53
Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

Her har Apple så valgt en anderledes tilgang, nemlig at man bruger sin app til at tilgå data, i stedet for den traditionellle (gammeldags) metode, men at finde data og så tilgå dem vha. en app.

Siger ikke det er forkert. Eller jo, et eller andet sted gør jeg nu nok alligevel. Men det er fordi det principielt strider imod min natur at låse data til apps/programmer. Det vil gøre meget mere besværligt, når man netop skal flytte rundt og/eller have data tilgængelig fra flere steder/apps/programmer. 
Anderledes vil jeg medgive dig. Men det er fordi det trodsalt virker, i Apples økosystem.

Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2016 kl. 15:11
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Det er ikke noget problem som sådan, USB enheden, herunder usb-stick hardisk etc. skal være i FAT32 hvis der skal skulle kunne læses og skrives fra begge systemer. OSX kan godt læse fra et NTFS drev men ikke skrive til det, med mindre man benytter omveje. Og PC kan ikke læse eller skrive til HFS+ uden omveje. Bemærk: at FAT32 har begrænsning på fil størrelse på 4GB ikke noget problem med billeder, men f.eks. film eller lign. kan man godt løbe i det.

Det er nemmeste er at dele filer via netværket, hvis de begge er på samme netværk. på Mac'en gå til server og skriv smb://"ip adresse på PC" og log på det drev/mapper du har delt på din pc. VERY EASY.

Det er desværre ikke en mulighed mere. Windows PC'en med XP styresystem er ikke på netværket mere. Også derfor jeg anskaffede ny computer for at kunne bruge Netbank osv.
Til top
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér quarkir Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2016 kl. 15:15

Siger ikke det er forkert. Eller jo, et eller andet sted gør jeg nu nok alligevel. Men det er fordi det principielt strider imod min natur at låse data til apps/programmer. Det vil gøre meget mere besværligt, når man netop skal flytte rundt og/eller have data tilgængelig fra flere steder/apps/programmer. 
Anderledes vil jeg medgive dig. Men det er fordi det trodsalt virker, i Apples økosystem.

Så længe data er på devicet, kan de tilgås af de apps der kan bruge dem.
Flytning af data skal man gøre via sky tjenester (der er en del at vælge imellem).

Jeg kan godt følge dig mht vaner, men det er mere et spørgsmål om tankegang.
Udfordringen er at man er vænnet til Windows' måde at gøre det på, som egentlig på mange måder er bagvendt og "defekt" Wink

mvh
Jesper \

- Douglas Adams
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Point: 4945
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2016 kl. 16:31

Flytning af data skal man gøre via sky tjenester (der er en del at vælge imellem).

Udfordringen er at man er vænnet til Windows' måde at gøre det på, som egentlig på mange måder er bagvendt og "defekt" Wink
Jeg vil mene at ovenstående svar med alt tydelighed viser at der mangler meget forståelse når det kommer til almen filhåndtering.
Den måde som Apple benytter, hvor man bare smider alt i en stor spand og så foretager noget software i baggrunden en masse bearbejdning, er tværtimod bagvendt og "defekt". Det er sikkert fint nok for de fleste mennesker, men hvis andre systemer skal tilgå disse data, så skal der laves et interface.

Redigeret af Cyberguyen - 10-Februar-2016 kl. 16:33
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér quarkir Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2016 kl. 16:33
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Jeg vil mene at ovenstående svar med alt tydelighed viser at der mangler meget forståelse når det kommer til almen filhåndtering.
Den måde som Apple benytter, hvor man bare smider alt i en stor spand og så er der noget underliggende software som står for at lave en masse er tværtimod bagvendt og "defekt". Det er sikkert fint nok for de fleste mennesker, men hvis andre systemer skal tilgå disse data, så skal der laves et interface.

Jeg har skam fuld forståelse forudfordringerne, som er afhængig af brugsmønster, men mangler lidt forståelse for at den modsatte løsning også kan fungere.
Første udgave af det oplevede jeg med OS/2, som forsøgte at gennemføre en lignende tilgang.
mvh
Jesper \

- Douglas Adams
Til top

Besvar Besvar Side  <12345 15>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu