recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Det digitale sendenet
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Fradrag på bilradioer reduceres med 40%
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fradrag på bilradioer reduceres med 40%

 Besvar Besvar Side  <12345 8>
Forfatter
Besked
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2015 kl. 22:38
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:


Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Batterier genbruges så vidt jeg ved, hvis ellers de afleveres de rette steder efter de er udtjent. For at en elbil skal have en mindre CO2 udledning, skal strømmen være energirigtig.

http://www.dr.dk/nyheder/indland/forsker-elbiler-kan-vaere-mere-forurenende-end-benzinbiler

1. Det udleder dobbelt så meget CO2 at fremstille en elbil, som det koster at producere en konventionel bil.
2. Du skal køre 123.000 km, inden CO2-besparelsen på at køre på strøm har udlignet produktionsudledningen.
3. Batterierne holder kun så og så mange opladninger. Og på de billigere elbiler vil en udskiftning af bilen, være billigere end udskiftning af batteripakken. På f.eks. en Nissan Leaf snakker man om, at batterierne vil kunne klare ca. 80.000 km. 
4. Den massive produktion af batterier til elbiler gør, at visse sjældne metaller opbruges i et skræmmende tempo. Visse metaller er vi nede på 15-20 års forbrug tilbage - som forbruget er nu.

Som Klaus skriver: Tro på det...

Elbiler er og bliver håbløse! lad os får nogle brintdrevne biler....

M.v.h.

Hvor er de facts fra?

Og nejtak til brintbiler! De er højeksplosive! Det sparer selvfølgelig på sundhedsbudgettet, når et sammenstød resulterer i et kæmpehul i vejen

Redigeret af Kampus - 10-Oktober-2015 kl. 22:40
Til top
Tweaky Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-September-2011
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 630
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tweaky Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2015 kl. 22:46
Tag cyklen når det er muligt og genindfør bilfri søndag. Det batter mere al den snak om el vs benzinbil.
Til top
fiskerendk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 815
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fiskerendk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2015 kl. 22:49
Tweaky det ene udelukker vel ikke det andet.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19444
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2015 kl. 23:35
Oprindeligt skrevet af fiskerendk fiskerendk skrev:

Men Klaus, 39% vind er vel stadig 39% bedre end alternativet? Og i den levetid bilen har vil procentdelen jo stige måske til 60-70%?


Prøv at lav lidt matematik.

39% af energien i elbilen, sviner 55-60 % mindre end benzin eller diesel.
61% af energien i elbilen, sviner 17-27% mere end benzin eller diesel.

Jeg prøver igen: så længe man ikke kan lagre energien, er det ligegyldigt. Stik os et atomkraftværk, her kan de variere effekten efter behov og gemme brændstoffet når der ikke er brug for det.



Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Tweaky Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-September-2011
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 630
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tweaky Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2015 kl. 23:38
Nej det gør det ikke, men vi bruger al for megen tid på at diskuterer ting der ikke betyder ret meget.

De to største miljøsyndere er, overforbrug og overbefolkning. Sålænge ingen har lyst til at tage fat i de to ting, så er resten lidt omsonst.

Og batterier er på ingen måde miljøvenlige.

Et miljøvenligt træk fra politikerne, ville være at droppe DAB nettet og fremme brugen af FM. Derved spares der oceaner af elektronikaffald og gevinsten er bedre lyd til os borgere.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19444
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2015 kl. 23:40
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Og nejtak til brintbiler! De er højeksplosive![/IMG]


Ikke alle er enige med dig......

http://ing.dk/artikel/dansk-brintbilekspert-brint-er-ikke-farligere-end-benzin-132861


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
zulfo Se dropdown menu
Moderator gruppe
Moderator gruppe
Avatar
Branchemedlem

Oprettet: 05-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3701
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér zulfo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Oktober-2015 kl. 00:02
Lad os nu bare få en afgiftsnedsættelse på alle biler, og så sæt afgiften på elbiler til samme niveau som den nye lavere afgift.

I stedet kunne man sætte afgiften på brændstof op, så man i stedet for at betale for hvad man kører i, betaler for hvor meget man kører.

Hvis man vil beskytte folk med længere kørsel i forbindelse med job, kan man så sætte kørselsfradraget lidt op.

Det var i hvert tilfælde en måde at gøre tingene på.

Jeg har selv en af de der ikke særlig miljøvenlige benzinbiler der kun kører 11 Km/L på en god dag, og jeg ville ikke have noget imod f.eks. at betale 1,50 krone mere pr. L benzin.

Jeg gav 400.000,- for min GT86, og det piner mig en anelse at se at jeg i Tyskland kunne købe den samme bil for 180.000,- Confused

Jeg kunne få en DEL benzin for de penge Big smile


Redigeret af zulfo - 11-Oktober-2015 kl. 00:03
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér reslfj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Oktober-2015 kl. 00:05
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

...
Stik os et atomkraftværk, her kan de variere effekten efter behov og gemme brændstoffet når der ikke er brug for det.

Klaus


Jeg er stort set enig med dig Klaus i den ret ringe livscyklus miljø-økonomi i de el-biler, vi indtil nu har set.

Men A-kraft (fision) er altså ikke ret hurtigt regulerbart på nogen økonomisk måde.
Det er typisk  egnet til grundlast.

Den særlige danske interesse i el-biler har i høj grad sin rod i  en lidt panisk:
"Hvad skal vi dog gøre, når det blæser meget mere end vi bruger el?".  
"Jo, vi kan lave automatik, der kan lade el-biler med overskuds-vind-strøm." . 
"Ju-hu, så er el-biler absolut gode og alt det med udviklingsstand,  pris,  omkostninger  og samfundsøkonomi er træls og indviklet, så det tænker vi ikke på"

Lars   Smile
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Oktober-2015 kl. 09:15
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af fiskerendk fiskerendk skrev:

Men Klaus, 39% vind er vel stadig 39% bedre end alternativet? Og i den levetid bilen har vil procentdelen jo stige måske til 60-70%?


Prøv at lav lidt matematik.

39% af energien i elbilen, sviner 55-60 % mindre end benzin eller diesel. DET ER IKKE KORREKT, VINDENERGI ER CO2 NEUTRAL
61% af energien i elbilen, sviner 17-27% mere end benzin eller diesel. EL FREMSTILLET AF KUL OG OLIE MÅ SIDESTILLES MED BENZIN I CO2 REGNSKABET

Jeg prøver igen: så længe man ikke kan lagre energien, er det ligegyldigt. Stik os et atomkraftværk, her kan de variere effekten efter behov og gemme brændstoffet når der ikke er brug for det. DET ER JO DET MAN KAN I ELBILER. ATOMKRAFTVÆRKER GENERERER FARLIGT AFFALD DER SKAL HENLIGGE I 100 ÅR BESKYTTET MOD TERRORISTER OG ANDEN TRUSSEL



Klaus
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Oktober-2015 kl. 09:17
Oprindeligt skrevet af Tweaky Tweaky skrev:

Nej det gør det ikke, men vi bruger al for megen tid på at diskuterer ting der ikke betyder ret meget.

De to største miljøsyndere er, overforbrug og overbefolkning. Sålænge ingen har lyst til at tage fat i de to ting, så er resten lidt omsonst.

Og batterier er på ingen måde miljøvenlige.

Et miljøvenligt træk fra politikerne, ville være at droppe DAB nettet og fremme brugen af FM. Derved spares der oceaner af elektronikaffald og gevinsten er bedre lyd til os borgere.

ENIG!
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Oktober-2015 kl. 09:22
Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:


Lad os nu bare få en afgiftsnedsættelse på alle biler, og så sæt afgiften på elbiler til samme niveau som den nye lavere afgift.

I stedet kunne man sætte afgiften på brændstof op, så man i stedet for at betale for hvad man kører i, betaler for hvor meget man kører.

Hvis man vil beskytte folk med længere kørsel i forbindelse med job, kan man så sætte kørselsfradraget lidt op.

Det var i hvert tilfælde en måde at gøre tingene på.

Jeg har selv en af de der ikke særlig miljøvenlige benzinbiler der kun kører 11 Km/L på en god dag, og jeg ville ikke have noget imod f.eks. at betale 1,50 krone mere pr. L benzin.

Jeg gav 400.000,- for min GT86, og det piner mig en anelse at se at jeg i Tyskland kunne købe den samme bil for 180.000,- Confused

Jeg kunne få en DEL benzin for de penge Big smile


Jeg ville foretrække en differencieret registreringsafgift på alle biler. De biler der sviner mindst skal være fri for afgift, og dem der sviner mest, skal betale fuld afgift. Benzinprisen ligger fint nu på ca 10 kr/l. Og få så gang i udbygning af skinnenet og nye tog.
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2401
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Oktober-2015 kl. 09:38
Et problem med at bruge el til at drive elbiler er de mange gange energien skal transformeres undervejs. 

Lad os for eksemplet sige at vi har 10000 liter olie. 

Mulighed 1 er at hælde olien på en tankbil og køre den hjem til din lokale tankstation. Tankbilen bruger noget olie på opgaven, så der ender med at komme 9900 liter olie i tankstationens tank. Tankstationens tanke er ikke 100% tætte, så der ender med at være 9700 liter olie tilgængelig for dig som forbruger. Du kommer forbi og tanker din dieselbil med olien og ender med at kunne køre ca. 150.000 km på de 9700 liter olie hvis vi antager at din bil klarer en 15-16 km/liter.

Mulighed 2 er at sende de 10000 liter olie til et kraftværk for at få dem lavet om til strøm. Igen koster transporten lidt og der er også utætheder at tage højde for, så der bliver 9700 liter at brænde af i kraftværkets kedler. Kraftværkets kedler har en virkningsgrad der er mindre end 100% dvs. der mistes energi ved konverteringen til damp og der mistes energi igen ved at fodre dampen ind i turbinerne og der mistes energi igen fordi de generatorer turbinerne driver heller ikke er perfekte. Det udvundne strøm skal gennem en flok transformere for at lave den egnet til vores højspændingsnet, det giver igen et tab. Højspændingsnettet er heller ikke uden tab, det er bl.a. derfor fuglene ynder at varme fødder på vores luftledninger. Der transformeres et par gange mere inden strømmen når ud til forbrugeren, mere tab og endelig transformeres der yderligere en gang i elbilen for at få strømmen i batterierne - hvilket heller ikke er tabsfrit. Endelig er der endnu engang tab når strømmen i batterierne skal omdannes til rotation i elmotorerne. Det skulle overraske mig meget hvis du ender med at få mere end 50.000 km kørsel ud af din elbil på den el der produceres fra 10.000 liter olie.

For hver gang energi omformes er der tab, så jo færre gange der omformes, des bedre..

Nu kan man selvfølgelig hævde at med "gratis" og "forureningsfri" vind-, sol- og bølgekraftproduceret el er det lige meget at virkningsgraden bliver lav, vi producerer jo bare tre gange så meget energi for at kompensere for tabene - det er til dels rigtigt, men at udvide hele den infrastruktur til det tredobbelte er ikke specielt miljøvenligt.

Jeg har ikke noget imod vind- og solenergi som sådan, det er et skridt i rigtig retning. Den der med at grave fossil brændstof op ad jorden og slippe den CO2 fri der blev bundet af dyr og planter for millioner af år siden, det holder ikke i længden. 

Men der er en tredie mulighed, at dyrke fx. raps og roer og lave CO2 neutral rapsolie og ethanol til at fylde på vores biler. Skiftet fra diesel og benzindrift til rapsolie og ethanol er rørende simpelt, der skal ganske få modificeringer til i bilerne og hele distributionsnettet har vi allerede i forvejen. Teknisk set ligger den lige til højrebenet - den CO2 bilerne udleder er den samme CO2 rapsen og roerne bandt under opvækst året før.

Problemet er primært politisk. Hvis vi går den vej ender lande som Bulgarien og Rumænien som de nye "oliestater" og det er der ikke nødvendigvis politisk vilje til. Kapacitetsmæssigt er der også nogle udfordringer.

Jeg køber simpelthen ikke at elbilen er vores forureningsfri fremtid, konventionelle biler har en langt højere virkningsgrad, vi skal bare holde op med at tanke dem op på fossilt brændsel.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 8>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu