|
Fradrag på bilradioer reduceres med 40% |
Besvar | Side <12345 8> |
Forfatter | ||
Bruger udmeldt 43
-- Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Hvor er de facts fra? Og nejtak til brintbiler! De er højeksplosive! Det sparer selvfølgelig på sundhedsbudgettet, når et sammenstød resulterer i et kæmpehul i vejen Redigeret af Kampus - 10-Oktober-2015 kl. 22:40 |
||
Tweaky
Guld medlem Oprettet: 27-September-2011 Sted: Danmark Status: Offline Point: 630 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Tag cyklen når det er muligt og genindfør bilfri søndag. Det batter mere al den snak om el vs benzinbil.
|
||
fiskerendk
Guld medlem Oprettet: 18-November-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 815 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Tweaky det ene udelukker vel ikke det andet.
|
||
KlausDM
Platin medlem Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19444 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Prøv at lav lidt matematik. 39% af energien i elbilen, sviner 55-60 % mindre end benzin eller diesel. 61% af energien i elbilen, sviner 17-27% mere end benzin eller diesel. Jeg prøver igen: så længe man ikke kan lagre energien, er det ligegyldigt. Stik os et atomkraftværk, her kan de variere effekten efter behov og gemme brændstoffet når der ikke er brug for det. Klaus |
||
Tweaky
Guld medlem Oprettet: 27-September-2011 Sted: Danmark Status: Offline Point: 630 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Nej det gør det ikke, men vi bruger al for megen tid på at diskuterer ting der ikke betyder ret meget.
De to største miljøsyndere er, overforbrug og overbefolkning. Sålænge ingen har lyst til at tage fat i de to ting, så er resten lidt omsonst. Og batterier er på ingen måde miljøvenlige. Et miljøvenligt træk fra politikerne, ville være at droppe DAB nettet og fremme brugen af FM. Derved spares der oceaner af elektronikaffald og gevinsten er bedre lyd til os borgere. |
||
KlausDM
Platin medlem Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19444 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Ikke alle er enige med dig...... http://ing.dk/artikel/dansk-brintbilekspert-brint-er-ikke-farligere-end-benzin-132861 Klaus |
||
zulfo
Moderator gruppe Branchemedlem Oprettet: 05-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 3701 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Lad os nu bare få en afgiftsnedsættelse på alle biler, og så sæt afgiften på elbiler til samme niveau som den nye lavere afgift.
I stedet kunne man sætte afgiften på brændstof op, så man i stedet for at betale for hvad man kører i, betaler for hvor meget man kører. Hvis man vil beskytte folk med længere kørsel i forbindelse med job, kan man så sætte kørselsfradraget lidt op. Det var i hvert tilfælde en måde at gøre tingene på. Jeg har selv en af de der ikke særlig miljøvenlige benzinbiler der kun kører 11 Km/L på en god dag, og jeg ville ikke have noget imod f.eks. at betale 1,50 krone mere pr. L benzin. Jeg gav 400.000,- for min GT86, og det piner mig en anelse at se at jeg i Tyskland kunne købe den samme bil for 180.000,- Jeg kunne få en DEL benzin for de penge
Redigeret af zulfo - 11-Oktober-2015 kl. 00:03 |
||
Lars B
DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414 |
||
reslfj
Guld medlem Oprettet: 14-Maj-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2247 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Jeg er stort set enig med dig Klaus i den ret ringe livscyklus miljø-økonomi i de el-biler, vi indtil nu har set. Men A-kraft (fision) er altså ikke ret hurtigt regulerbart på nogen økonomisk måde. Det er typisk egnet til grundlast. Den særlige danske interesse i el-biler har i høj grad sin rod i en lidt panisk: "Hvad skal vi dog gøre, når det blæser meget mere end vi bruger el?". "Jo, vi kan lave automatik, der kan lade el-biler med overskuds-vind-strøm." . "Ju-hu, så er el-biler absolut gode og alt det med udviklingsstand, pris, omkostninger og samfundsøkonomi er træls og indviklet, så det tænker vi ikke på" Lars |
||
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
|
||
Bruger udmeldt 43
-- Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
|
||
Bruger udmeldt 43
-- Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
ENIG! |
||
Bruger udmeldt 43
-- Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Jeg ville foretrække en differencieret registreringsafgift på alle biler. De biler der sviner mindst skal være fri for afgift, og dem der sviner mest, skal betale fuld afgift. Benzinprisen ligger fint nu på ca 10 kr/l. Og få så gang i udbygning af skinnenet og nye tog. |
||
strandvasker
Guld medlem Oprettet: 30-September-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2401 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Et problem med at bruge el til at drive elbiler er de mange gange energien skal transformeres undervejs.
Lad os for eksemplet sige at vi har 10000 liter olie. Mulighed 1 er at hælde olien på en tankbil og køre den hjem til din lokale tankstation. Tankbilen bruger noget olie på opgaven, så der ender med at komme 9900 liter olie i tankstationens tank. Tankstationens tanke er ikke 100% tætte, så der ender med at være 9700 liter olie tilgængelig for dig som forbruger. Du kommer forbi og tanker din dieselbil med olien og ender med at kunne køre ca. 150.000 km på de 9700 liter olie hvis vi antager at din bil klarer en 15-16 km/liter. Mulighed 2 er at sende de 10000 liter olie til et kraftværk for at få dem lavet om til strøm. Igen koster transporten lidt og der er også utætheder at tage højde for, så der bliver 9700 liter at brænde af i kraftværkets kedler. Kraftværkets kedler har en virkningsgrad der er mindre end 100% dvs. der mistes energi ved konverteringen til damp og der mistes energi igen ved at fodre dampen ind i turbinerne og der mistes energi igen fordi de generatorer turbinerne driver heller ikke er perfekte. Det udvundne strøm skal gennem en flok transformere for at lave den egnet til vores højspændingsnet, det giver igen et tab. Højspændingsnettet er heller ikke uden tab, det er bl.a. derfor fuglene ynder at varme fødder på vores luftledninger. Der transformeres et par gange mere inden strømmen når ud til forbrugeren, mere tab og endelig transformeres der yderligere en gang i elbilen for at få strømmen i batterierne - hvilket heller ikke er tabsfrit. Endelig er der endnu engang tab når strømmen i batterierne skal omdannes til rotation i elmotorerne. Det skulle overraske mig meget hvis du ender med at få mere end 50.000 km kørsel ud af din elbil på den el der produceres fra 10.000 liter olie. For hver gang energi omformes er der tab, så jo færre gange der omformes, des bedre.. Nu kan man selvfølgelig hævde at med "gratis" og "forureningsfri" vind-, sol- og bølgekraftproduceret el er det lige meget at virkningsgraden bliver lav, vi producerer jo bare tre gange så meget energi for at kompensere for tabene - det er til dels rigtigt, men at udvide hele den infrastruktur til det tredobbelte er ikke specielt miljøvenligt. Jeg har ikke noget imod vind- og solenergi som sådan, det er et skridt i rigtig retning. Den der med at grave fossil brændstof op ad jorden og slippe den CO2 fri der blev bundet af dyr og planter for millioner af år siden, det holder ikke i længden. Men der er en tredie mulighed, at dyrke fx. raps og roer og lave CO2 neutral rapsolie og ethanol til at fylde på vores biler. Skiftet fra diesel og benzindrift til rapsolie og ethanol er rørende simpelt, der skal ganske få modificeringer til i bilerne og hele distributionsnettet har vi allerede i forvejen. Teknisk set ligger den lige til højrebenet - den CO2 bilerne udleder er den samme CO2 rapsen og roerne bandt under opvækst året før. Problemet er primært politisk. Hvis vi går den vej ender lande som Bulgarien og Rumænien som de nye "oliestater" og det er der ikke nødvendigvis politisk vilje til. Kapacitetsmæssigt er der også nogle udfordringer. Jeg køber simpelthen ikke at elbilen er vores forureningsfri fremtid, konventionelle biler har en langt højere virkningsgrad, vi skal bare holde op med at tanke dem op på fossilt brændsel.
|
||
Besvar | Side <12345 8> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |