recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Recordere (optagere)
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Færdiggørelse af DVD-optagelser.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketFærdiggørelse af DVD-optagelser.

Besvar Besvar Side  <1 2345>
Forfatter
Besked
T-teknik Se dropdown menu
--
--

Bruger er stoppet

Oprettet: 08-Januar-2007
Status: Offline
Point: 1989
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2007 kl. 12:18
Jeg kan kun være enig i det med at det er en svaghed at medier tilsyneladende udgår som er tilgængelig til optagere. - Jeg har selv tidligere haft et problem med Philips DVDR70, hvor jeg pludselig kun havde mulighed for at bruge +R gange 8 skiver, hvilket den ikke helt var dus med.
Det samme ser man nu hvor det efterhånden er 16 gange skiver der ved at være standard - og så ikke gange 8, som mine nuværende maskiner er mere dus med.

- Hvis ikke der sker nogen markant forandring, så må det være muligt for dem som er tilfredse med de maskiner de har, at opretholde en produktion af gange 4 og 8 skiver, sådan at forbrugerne ikke efter 1½ til 2 år skal smide maskiner ud, fordi de ikke kan få skiver til dem mere.

Men måske der skal et pres til fra recordere.dk s side?   

Redigeret af T-teknik - 02-Marts-2007 kl. 08:47
Til top
peejay Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 06-December-2004
Point: 183
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2007 kl. 09:57
Oprindeligt skrevet af janjan janjan skrev:

Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Dette problem synes jeg man møder ret tit og der er mange, der tror der er en fejl i deres HDD+DVD-optager og derfor synes jeg det måske kunne hjælpe at præcisere det et sted, hvor de fleste måske ser det.

Det vi taler om er færdiggørelse af DVD-optagelser før disse kan afspilles i andre maskiner.

Det engelske udtryk er "finalize", andre udtryk er færdigformattering, lukning og lignende.

Når man har optaget de optagelser man vil have på en DVD så er man nødt til at "gøre den færdig" - altså "omdanne" den til DVD-video kompatibel mode. Dette gøres på mange af DVD-optagerne under et særskilt menupunkt, hvor man, afhængig af mærke/model, får mere eller mindre avancerede muligheder for at lave en DVD-menu på DVD'en. Dvs., at vælge en baggrundsfarve og så laver maskinen en menu (lidt som på købefilm), hvor de enkelte optagelser ligger som et miniaturebillede med optagelsens titel.

Når maskinen er færdig med at lave dette - så og først da - kan DVD'en afspilles i stort set alle DVD-afspillere - idet den nu opfylder DVD-video standarden.

En lille sidebemærkning: Før DVD'en er færdigformatteret, kan den godt afspilles på DVD-optageren og sandsynligvis også andre DVD-optagere af samme mærke, men ikke på rene afspillere.

Gælder ikke for Eltax 555, Packard Bell og Philips 3360 der stort set er identiske, de kan ikke afslutte en dvd så andre afspillere eller optagere kan afspille dem.

Har en Eltax 555 og jo, det virker faktisk præcis som beskrevet og uden problemer - også med DVD-R skiver.
Til top
janjan Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 24-November-2006
Sted: Denmark
Point: 16
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2007 kl. 01:51

Morten Biilmann: Dine DVD'ere kan måske lukkes på en tilsvarende model, hvis du kan finde en du kan låne.

Johnrj: Enten kan denne maskine ikke finalize DVD'ere som janjan siger (lyder utroligt) - eller også er der fejl i maskinen, som så skal repareres. Jeg går ud fra at du bruger de "rigtige" DVD-skiver, altså at maskinen skal fodres med +formatet og ikke -formatet

Neque: Dette lyder lidt mærkeligt. Men måske kan det skyldes at HQ-formatet endskønt justeret til DVD'ens kapacitet - er et ukurrent format, der ikke genkendes af de maskiner du har prøvet.

Til top
janjan Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 24-November-2006
Point: 16
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2007 kl. 03:57

Til Morten Biilmann og andre.  Det drejede sig om 3 stk. Eltax555 maskiner jeg har haft, 2 samtidig (80G). De har alle haft præcis samme problem, selv udviklingsfolkene hos Eltax kunne ikke få deres prototyper til at virke. Optagelser i 6 timer pr. DVD kvalitet kunne ikke afspilles i andre afspillere efter afslutning. Heller ikke forsøg på at bytte rundt på noget virkede. Og det var præsis det samme for PacardBell 2080 og Philips 3360, der begge bygger på helt den samme indmad. Der er ikke samme fejl på alle 6 maskiner af forskellig fabrikat, lige bortset fra konstruktionsfejl i indmaden. Selvfølgelig kun + format. Afslutning i en helt anden model, Philips 5330/3330, kunne lade sig gøre hvis der var mere end 1 time tilbage i 6-timers formatet. Hvis der var mindre end 1 time tilbage kunne det ikke lade sig gøre. Jeg har vel omkring 30 ødelagte DVDér tilbage fra dengang, så dem der mener det er utroligt, kan selv få et eksemplar. Jeg kan garantere at de ikke virker på nogen afspiller. De kan heller ikke afspilles i andre optagere af noget fabrikat.  Hvorfor har Eltax mon fjernet deres hjemmeside om Eltax555?   Jeg har idag 3 stk. Philips 3330/5330 optagere der aldrig har haft antydning af ikke at virke efter afslutning, og de kan endda lige så vel bruge - formatet. Og alle mediefabrikater og hastigheder.    Til Neque:  Hvad er HQ-formatet for noget? Kan du forklare lidt omkring virkemåden? Tak.

Morten Biilmann: Dine DVD'ere kan måske lukkes på en tilsvarende model, hvis du kan finde en du kan låne.

Johnrj: Enten kan denne maskine ikke finalize DVD'ere som janjan siger (lyder utroligt) - eller også er der fejl i maskinen, som så skal repareres. Jeg går ud fra at du bruger de "rigtige" DVD-skiver, altså at maskinen skal fodres med +formatet og ikke -formatet

Neque: Dette lyder lidt mærkeligt. Men måske kan det skyldes at HQ-formatet endskønt justeret til DVD'ens kapacitet - er et ukurrent format, der ikke genkendes af de maskiner du har prøvet.

Til top
alj2 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 18-Oktober-2007
Point: 3
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2007 kl. 22:48

UPS glimrende input, men jeg kan ikke se hvordan jeg færdiggør mine dvd'ere på en A G K, model 10184 (Bilka), er der nogen der kan hjælpe ?

mvh

alj2

Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2007 kl. 22:55

Jeg er sikker på at hvis du læser manualen så... Med andre ord RTFM. Kinadåse klistermærker er ikke lige dem der bruges mest her i forummet.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
alj2 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2007 kl. 23:00
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Jeg er sikker på at hvis du læser manualen så... Med andre ord RTFM. Kinadåse klistermærker er ikke lige dem der bruges mest her i forummet.

OK-OK det er selvfølgeligt gjort, hvis du med din nedladenhed "Kinadåse" mener mærket, tja "man" prioriterer jo forskelligt, men derfor kan man jo godt søge hjælp hos sine "medmennesker" ikke :)

mvh

alj2

Redigeret af alj2 - 18-Oktober-2007 kl. 23:02
Til top
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
recordere.dk teamet

Oprettet: 02-Januar-2004
Point: 4056
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2007 kl. 10:41
Hej alj2,

Oprindeligt skrevet af alj2 alj2 skrev:

UPS glimrende input, men jeg kan ikke se hvordan jeg færdiggør mine dvd'ere på en A G K, model 10184 (Bilka), er der nogen der kan hjælpe ?

I manulen side 20, beskrives "Finalize". Bemærk at DVD+RW automatisk afsluttes - og det ikke lader til at optageren kan gøre yderligere for at gøre +RW mere kompatible udover den automatiske færdiggørelse (det beskrives i hvert tilfælde ikke i manualen at "Finalize" evt. også kan udføres på +RW).

Start med at Trykke "Setup" på fj.betjeningen og derefter vælge "Setup>Disc" med piletasterne/Enter knappen.

Oprindeligt skrevet af AKG 10184 Manual, Side 20 AKG 10184 Manual, Side 20 skrev:

Bemærk:
Finalized DVD (Bekræftet dvd) :
På en DVD+R kan du optage materialet én gang på disken. Derefter
skal den bekræftes, før du kan bruge den i den dvd-optager. Når du vælger “Finalize”, skrives der automatisk en indholdsliste på disken. Efterfølgende kan indholdet ikke redigeres eller slettes.

/Lars
Til top
alj2 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2007 kl. 22:12

Oprindeligt skrevet af laursen laursen skrev:

Hej alj2,

Oprindeligt skrevet af alj2 alj2 skrev:

I manulen side 20, beskrives "Finalize". Bemærk at DVD+RW automatisk afsluttes - og det ikke lader til at optageren kan gøre yderligere for at gøre +RW mere kompatible udover den automatiske færdiggørelse (det beskrives i hvert tilfælde ikke i manualen at "Finalize" evt. også kan udføres på +RW).

Start med at Trykke "Setup" på fj.betjeningen og derefter vælge "Setup>Disc" med piletasterne/Enter knappen.

Oprindeligt skrevet af AKG 10184 Manual, Side 20 AKG 10184 Manual, Side 20 skrev:

Bemærk:
Finalized DVD (Bekræftet dvd) :
På en DVD+R kan du optage materialet én gang på disken. Derefter
skal den bekræftes, før du kan bruge den i den dvd-optager. Når du vælger “Finalize”, skrives der automatisk en indholdsliste på disken. Efterfølgende kan indholdet ikke redigeres eller slettes.

/Lars

Hovsa, tja man kan jo blive helt flov, det punkt må jeg have overset. 1000 tak for hjælpen

mvh

alj2

Redigeret af alj2 - 20-Oktober-2007 kl. 22:13
Til top
demoknud Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 28-December-2007
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2007 kl. 10:42

Hej

Jeg prøvede i går at oprette et indlæg om problemer med at afslutte mine dvd'er, men kan sgu ikke finde det igen (muligvis fordi det er slettet, da jeg ikke lagde det herinde). Men nu prøver jeg igen.

Jeg har en Philips DVDR3460H/58 harddiskoptager som jeg nu pludselig ikke kan afslutte dvd'er på. Tidligere i går prøvede vi at brænde en dvd med nogle gamle videooptagelser i LP kvalitet, hvilket fungerede uden problemer.

Senere på dagen forsøgte vi os med nogle overspilninger af noget hjemmevideo fra et VHS-C bånd. Dette var i SP kvalitet og fyldte 92 % af skiven. De 2 optagelser kunne sagtens kopieres over på, men hver gang man forsøgte at trykke til højre for at få redigeringsmenuen frem inde på dvd'er gik skiftede den over til ext1 kanalen uden videre. Dette skete uanset om man trykkede til højre for at redigere et enkelt klip, eller trykkede til højre der hvor man normalt afslutter.

Vi har verbatim 16x dvd-r skiver, der som sagt virkede udemærket tidligere på dagen, dog med en mindre optagelse. Desuden forsøgte vi os igen med en SP optagelse, som fyldte 36% af dvd'en, dog med samme problem.

Nogen herinde der ved hvad problemet skyldes?

Til top
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
recordere.dk teamet

Oprettet: 02-Januar-2004
Point: 4056
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2007 kl. 16:40
Hej demoknud,

demoknud skrev:
Jeg prøvede i går at oprette et indlæg om problemer med at afslutte mine dvd'er, men kan sgu ikke finde det igen (muligvis fordi det er slettet, da jeg ikke lagde det herinde). Men nu prøver jeg igen.

Det var nok indlægget Problemer med at afslutte disk. Jeg har flyttet det til Philips forummet.

demoknud skrev:
hver gang man forsøgte at trykke til højre for at få redigeringsmenuen frem inde på dvd'er gik skiftede den over til ext1 kanalen uden videre. Dette skete uanset om man trykkede til højre for at redigere et enkelt klip, eller trykkede til højre der hvor man normalt afslutter.

I index-menuen skal du holde [pil op] nede på øverste titel, indtil redigerings-menuen fremkommer. Det er i redigerings-menuen at du skal trykke [pil-højre] - som beskrevet på Philips Customer site,
her.

Er det det du prøver?

/Lars

Redigeret af laursen - 29-December-2007 kl. 16:44
Til top
demoknud Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 28-December-2007
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2007 kl. 19:46

Hej Laursen

Okay, det er bare i orden - det er lidt svært at vide hvor man skal smide indlæggene når man først lige har opdaget forummet.

Ja, det er præcist det du skriver som jeg prøver. Har tidligere kunnet trykke til højre og vælge "afslut disk", men det er det den ikke gider mere. Hver gang jeg trykker til højre, skifter den til ext1 kanalen. Og som jeg skrev er det det samme som sker hvis jeg prøver at trykke til højre ved et klip (hvorefter man under normale forhold vil få redigeringsmenuen til pågældende klip frem)

Til top

Besvar Besvar Side  <1 2345>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu