recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - FreeNAS, DLNA og TV
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketFreeNAS, DLNA og TV

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Dilbert Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 27-Januar-2010
Status: Offline
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Emne: FreeNAS, DLNA og TV
    Sendt: 27-Januar-2010 kl. 20:11

Jeg har bygget en FreeNAS baseret server, og den fungerer fint med husets PC'er. Problemet er, at jeg regnede med at vores TV osse kunne tilgå billeder osv. på serveren. Men nej... TV'et er et Sony KDL-40E5520, som iflg. Sonys website skulle være DLNA-kompatibelt, og UPnP er aktiveret på NAS'en, med profile "DLNA".

TV'et kan faktisk godt "se" serveren, men det vil ikke tilslutte. Når jeg kører server-diagnostisering returnerer den med:

Serveren understøttes ikke
Server: freenas
UDN: uuid:f9fb22... (osv.)
IP-adresse: 192.168.1.12
MAC-adresse: 00:30:05.... (osv.)
TCP-port: 49152
Serveren understøtter ikke.

Jeg er ikke med på hvad Sony mener med "Serveren understøttes ikke" (og heller ikke hvad de mener med den lille ændring i stavemåde i sidste linje "Serveren understøtter ikke"). Hvad understøttes ikke, eller hvad understøtter TV'et ikke...?

Jeg formoder problemet ligger i FreeNAS opsætningen - men hvad/hvor...??
Til top
chrs Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 28-Juli-2004
Sted: Denmark
Point: 34
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2010 kl. 21:05
Mangler du ikke en media server på din NAS. Jeg benytter en QNAP NAS med Twonky Media Server installeret. Den følger med QNAP NAS, men jeg men  at der findes lignende freeware. Det fungerer fint med et Philips TV
Til top
Dilbert Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2010 kl. 21:34
Ja-joeh-måske...(!) Jeg er ikke ret meget inde i det her, men såvidt jeg har googlet mig frem til er der netop en indbygget DLNA-klient i FreeNAS. Og DLNA skulle jo være "den hellige gral" her. Jeg prøver i første omgang ikke at streame musik eller video - jeg vil bare kunne vise fotos fra serveren. (Det med musik og video er så en sidegevinst, hvis det andet faktisk lykkes).
Da jeg aktiverede DLNA på serveren opstod der af sig selv en database fil på serveren kaldet "fuppes". FUPPES står for "Free UPnP Entertainment Service" og da det blev aktiveret kunne TV'et rent faktisk "se" serveren (den genkendte navnet "freenas" når jeg kører en scan for servere). Indtil da fandt det intet på netværket...
Mht. Twonky: Såvidt jeg har forstået er det beregnet til at få alle mulige ting til at snakke med en Windows server - men KUN med Windows baserede dimser. FreeNAS er jo alt andet end Windows.
Til top
chrs Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 28-Juli-2004
Point: 34
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2010 kl. 23:14
Twonky Media Serveren ligger på min QNAP NAS der ikke er Windowsbaseret. Det virker bare. Den skal så vidt jeg husker have adgang til port 9000. Routeren skulle vist også tillade UPnP
Til top
Letten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-Januar-2005
Point: 1963
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2010 kl. 16:01
Sony's Bravia TV er meget kræsne hvad angår DLNA server, prøv at læse denne tråd igennem:

..og se om der ikke er en anden en du kan installere på din FreeNAS.
Til top
Dilbert Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2010 kl. 18:40
Hej Letten
TAK! Jeg er ikke nået gennem hele tråden, men jeg har lige hurtigt prøvet det første fix, der så brugbart ud: Det med PS3 MediaServer. Jeg har i mine forsøg rent faktisk ikke mindre end 3 forskellige servere installeret på 3 forskellige diske: En Window$ Home Server (trial), en Ubuntu og så en FeeNAS baseret. Win versionen burde vel være den lettest tilgængelige for en begynder, så nu smed jeg PS3MS på den, og det virker - sådan da: Nu kan TV'et i det mindste finde og afspille .mp3 filer Clap
Til gengæld kan det ikke vise .jpg billeder. Jeg kan godt se folderne, men TV'et påstår de er tomme, og en stump .mpeg film kan heller ikke afspilles.
Jeg mosler videre, men 1.000 tak for linket!! Smile
Til top
Letten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-Januar-2005
Point: 1963
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2010 kl. 20:10
Var så lidt, husk at melde tilbage med dine erfaringer Smile
Til top
Dilbert Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2010 kl. 11:35
Ja, så gik der lige lidt tid med div. eksperimenter, men til sidst kastede jeg håndklædet i ringen og købte en QNAP TS-109 II. Den bruger desuden kun mellem 7 og 11W, så det er OK.

Efter at ha' aktiveret UPnP kan TV'et faktisk se serveren, men uanset om jeg kigger under Foto, Video eller Musik (via TwonkyMedia) påstår TV'et at der er "Ingen elementer til visning"...

Jeg spekulerer på om det er noget med at TV'et ikke kan finde de foldere, som ligger på serveren - men jeg kan ikke lige finde et sted eller en måde at fortælle det hvor det skal kigge efter folderne...
Til top
Dilbert Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2010 kl. 11:46
Aaargghhh.... Glem ovenstående! Hvor dum må man være? Embarrassed Når alt andet svigter - kig i manualen! Der er jo et menu-punkt, der hedder "Sharing". Godt sted at starte...
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu