Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Ham_Der
Guld medlem
Oprettet: 29-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1259
|
Emne: Frekvensomlægninger på DVB-T Østjylland-virker det Sendt: 09-August-2011 kl. 11:29 |
Som I nok har set, så skal tv frekvenser i DVB-T nettet omlægges for at skabe plads til mobilt bredbånd. Det er kanal 61-69 der skal bruges til det. Man starter med os i Østjylland, hvor Mux 3 skulle få kanal 24 i stedet for 69. Det skal foregå natten mellem mandag og tirsdag og tirsdag og onsdag i denne uge. Det jeg vil spørge om er, om der er andre, for hvem Mux 3 endnu ikke virker på kanal 24 fra østjyske sendere. Hos mig er det godt nok væk fra kanal 69, men jeg kan kun fange det fra Fyn nu. Har de ikke fået det op og køre endnu, eller er der noget galt med vores antenne. Den er ellers kun godt et år gammel og har ellers modtaget perfekt. Jeg tænker, der kunne måske være et eller andet der forstyrrer netop kanal 24.
|
![Til top Til top](/forum_images/back_to_top.png) |
fltk
Platin medlem
Oprettet: 04-Februar-2004
Point: 10476
|
Sendt: 09-August-2011 kl. 12:02 |
Så vidt jeg kan regne ud er det fra Hadsten senderen du modtager dit signal. Hvis du ingen problemer har med Mux 1 på kanal 26, burde du også problemfrit kunne modtage på kanal 24 med din nuværende antenne. Noget tyder på, at omlægningen ikke er faldet helt på plads endnu. Der må jo også være en grund til at man skal bruge to nætter på det.
Flemming
|
Samsung UE55F7005 AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix Dune HD Realbox 4K HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer Thomson THA100
|
Ham_Der
Guld medlem
|
Sendt: 09-August-2011 kl. 12:41 |
Det er nu Søsterhøj i Aarhus, men den sender med samme frekvenser som Hadsten. Jo, alt andet modtages fint. Vi kan også tage Tommerup med god stabilitet og Hedensted med knap så god stabilitet. På Boxer's hjemmeside skriver de om denne omlægning, at tirsdag skal man lave ny kanalsøgning mens man ikke skal onsdag. Jeg prøver at se i morgen, før jeg sætter mere i gang.
|
Ham_Der
Guld medlem
|
Sendt: 09-August-2011 kl. 18:25 |
Nu kører det. Jeg ved ikke, hvornår det er kommet op, men jeg prøvede at søge igen sidst på eftermiddagen, og nu er det der.
|
reslfj
Guld medlem
Oprettet: 14-Maj-2007
Point: 2247
|
Sendt: 09-August-2011 kl. 19:34 |
Ham_Der skrev:
Nu kører det. Jeg ved ikke, hvornår det er kommet op, men jeg prøvede at søge igen sidst på eftermiddagen, og nu er det der. |
Det er jo helt fint.
Men man skulle aldrig have anvendt de høje kanaler i Århus - k69- og i Midt-Vest - k66 - da det har givet flere problemer med antenner der ikke dækkede godt udover kanal 60.
Man vidste, at der skulle en omlægning væk fra kanal 66 og 69. Kanal 24 og kanal 34 var ledige helt fra starten i 2009. Man manglede en kanal i Viborg, men den nuværende læsning med også at anvende kanal 21 (SFN med Thisted) eller anvende kanal 34 (SFN med Videbæk) i Viborg (midt i landet), havde altså været langt mere fremsynet.
Lars :)
|
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
|
urup
Guld medlem
Oprettet: 12-December-2009
Sted: Odense, Danmark
Point: 670
|
Sendt: 10-August-2011 kl. 18:19 |
Er der forresten nogen (Her tænkes på Lars ![Smile Smile](smileys/smiley1.gif) ) som kan give en forklaring på hvorfor Boxer TV og Digi-TV bytter kanaler med hinanden på Fyn. Således at Mux 2 skifter fra kanal 49 til kanal 43 og Mux 5 får kanal 49 i stedet for 43? Er det "kun" for at kunne anvende SFN med Aabenraa, ligesom der bruges på Mux 4?
|
moho
Guld medlem
Oprettet: 27-April-2006
Point: 3069
|
Sendt: 11-August-2011 kl. 14:17 |
urup skrev:
Er der forresten nogen (Her tænkes på Lars ) som kan give en forklaring på hvorfor Boxer TV og Digi-TV bytter kanaler med hinanden på Fyn. Således at Mux 2 skifter fra kanal 49 til kanal 43 og Mux 5 får kanal 49 i stedet for 43? Er det "kun" for at kunne anvende SFN med Aabenraa, ligesom der bruges på Mux 4? |
SFN giver mig for det første knopper.
Når TV2 Zulu i Antenneforening Århus' Net kunne ses med forstyrrelser (fra daværende Analog senderen i Hadsten) og man herhjemme tror jeg accepterer Single Frequency Network vil fungere, og da slet ikke ved Digitale MUX'er ![Wink Wink](http://forum.recordere.dk/smileys/smiley2.gif) . Telestyrelsen og min kæphest NorDig.org kan vel heller ikke "Styre dette SFN system", jeg håber det bestemt ikke.
Radiobølger af enhver art kan krydse hverandre overalt, de kan bare ikke Modtages og adskilles hvis de een gang er forkert modtaget. I længst forsvunden tid var der noget som hed Diversity-modtagning hvor 2 separate modtagere var koblede sammen, på hver sin Frekvens (hvordan vil jeg ikke ind på, kender det ikke i praksis).
Redigeret af moho - 11-August-2011 kl. 14:33
|
moho
Guld medlem
|
Sendt: 11-August-2011 kl. 14:36 |
SFN Systemet
Jo jeg vil kunne nødtvunget acceptere at SD via MPEG2 Mastesendt ville være en mulighed. Men jeg nægter blankt tro HD kan udsættes for samme SFN Netværk og slet slet ikke med MPEG4. Selv med Megen Computerkraft er det pokkers svært styre noget, der først er sluppet løs fra Masterne.
|
urup
Guld medlem
|
Sendt: 11-August-2011 kl. 15:41 |
Jeg ved at Boxer kører et eller andet halløj med Mux 4 kanalerne for det mux hedder Tommerup, svenborg og Åbenraa, så hvis det ikke er et SFN så ved jeg ikke hvad det er? De andre hedder "kun" tommerup-svenborg.
|
reslfj
Guld medlem
Oprettet: 14-Maj-2007
Point: 2247
|
Sendt: 12-August-2011 kl. 01:30 |
urup skrev:
Er der forresten nogen (Her tænkes på Lars ) som kan give en forklaring på hvorfor Boxer TV og Digi-TV bytter kanaler med hinanden på Fyn. Således at Mux 2 skifter fra kanal 49 til kanal 43 og Mux 5 får kanal 49 i stedet for 43? Er det "kun" for at kunne anvende SFN med Aabenraa, ligesom der bruges på Mux 4? |
1. Kanal 64 blev/bliver brugt i Aabenraa, men den skal jo frigives til mobilt bredbånd.
2. Kanal 49 , men ikke kanal 43 kan også anvendes i Sønderjylland af hensyn til Tyskland (+ evt. til Holland)
3. Man valgte så at lade mux2 og mux5 bytte kanal 43 og 49 på Fyn.
4. og erstatte kanal 64 i Aabenraa med kanal 49 i SFN med Tommerup/Svendborg.
Man kunne også have ladet MUX2 anvende kanal 49 på Fyn og i Sønderjylland og flytte kanal 50 til mux 5 - men nu valgte man løsningen ovenfor - det er vel ganske OK.
Du kan finde de gamle og nye kanaler på itst.dk .
Lars ![Smile Smile](http://forum.recordere.dk/smileys/smiley1.gif)
PS! På Sjælland har man flyttet kanal 60 fra København til Vordingborg/Nakskov og fået en ny kanal 59 i København aftalt med Sverige. Ligeledes har man fået kanal 31, som Sverige oprindeligt havde eler ville have haft i Blekinge. Igen for at frigive kanal 66 på Sjælland og kanal 65 på Bornholm.
|
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
|
urup
Guld medlem
|
Sendt: 12-August-2011 kl. 01:51 |
Jeg har kigget lidt på de nye lister og der var derfor jeg faldt over bytteriet. Ja, det er vel fint nok, kunne bare ikke se hvorfor det ville være nødvendigt at bytte, men det svar har fået.
Redigeret af urup - 12-August-2011 kl. 01:51
|
moho
Guld medlem
|
Sendt: 12-August-2011 kl. 16:17 |
reslfj
Hej Lars
Jeg har ingen anelse om hvordan man leder efter og skal rette på fejl over digitale kredsløb. Men jeg formoder man kan få eet eller andet op på en skærm.
Ellers ville det vel svare til skulle bruge en computer blot med tastatur, men uden skærm. ![Big smile Big smile](http://forum.recordere.dk/smileys/smiley4.gif)
Også for finde fejl eller hvad man nu skal. Det med se på billeder er for mig et MUST.
|