recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Blu-ray afspillere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - fremtidsforsker: HD DVD og blueray....
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketfremtidsforsker: HD DVD og blueray....

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Bruce Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen

recordere.dk teamet

Oprettet: 09-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 558
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2007 kl. 15:50
1080p er rigeligt, hvad angår opløsning i private hjem, med mindre man har plads til et 150-250" lærred. Sidder man med et 42" fjernsyn, så er HD nok ikke den kæmpe triumf, man måske havde forestillet sig. Men på en skærm eller lærred i en stor størrelse, så bliver man hurtigt overbevist om HD's potentiale.

Og man skal absolut ikke undervurdere de ukomprimerede lydspor, som er længder bedre end de sædvanlig vanilie DD 5.1 lydspor.
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12409
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2007 kl. 17:07
1080p er hvad de bruger i biograferne, så man er nok også dækket rigeligt ind med et 200" lærred

Jeg synes selv at HD DVD og Blu-ray er alle pengene værd, selvom jeg sidder med et ret normalt 42" plasma TV. Det er jo ikke fordi det er sindssygt dyrt, når man lige har fået købt afspilleren. Filmene koster jo omtrent det samme.
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Point: 15694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2007 kl. 17:28

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

1080p er hvad de bruger i biograferne, så man er nok også dækket rigeligt ind med et 200" lærred

Hvilke biografer er det ?

Jeg troede de hovedsalig kørte med 4K formatet (4096x2160) i de digitale biografer, netop pga. det meget store lærred. Og ikke helt samme komprimering og bitrate som filmen på et blålaser format.

http://www.biozonen.dk/Custom+Pages/Digital+Cinema/Hvad+er+D igital+Cinema.htm

/Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2007 kl. 17:33
Jeg mener jeg læste det i et af Ottos indlæg for nylig. Star Wars III skulle være optaget i samme format. Nu står der, på linket, også kun at teknologien er forberedt til 4k, ikke at den kører med det på nuværende tidspunkt. Jeg sagde intet om at komprimeringen var den samme i biografen, som på HD DVD og Blu-ray.

Redigeret af Naiera - 20-Maj-2007 kl. 17:33
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2007 kl. 17:52

Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

De stammer også fra IT-redaktionen ComOn. Det er ikke en af de mest seriøst redaktioner, og den lider under samme problem som mange af de andre IT-redaktioner herhjemme at deres journalister ved for lidt om forbrugerelektronik.

Er der nogen som har skrevet en email til ComOn journalisten og gjort ham opmærksom på denne tråd? Det kunne jo være at han kunne lære noget af vores input, således at den næste artikel bliver bedre...

EDIT: øv... glem det, der står ikke nogen email adresse i artiklen...

Redigeret af JesperLund - 20-Maj-2007 kl. 17:54
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
bibihest Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Maj-2006
Point: 1435
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2007 kl. 17:56

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af Gromit Gromit skrev:

Der kan sagtens komme er helt nyt format, der virkelig rykker. Ét hvor forskellen er et lige så stort et spring som da vi gik fra VHS til DVD.

Igen savner jeg en forklaring på hvad dette ekstra spring skulle være. Hvad mere er det du/I vil have? Du har ikke brug for mere billedopløsning, og i hvert fald med Blu-ray er der plads til rigeligt med fancy lydformater.

Kan godt være vi ikke har brug for det, men derfor stopper man ikke udviklingen. Ligesom næsten alt andet er det i første omgang beregnet til andet end privat brug. Der er mange steder der fx kunne bruges holografisk lagring eller hvad man alt kan finde på.

Hvis dvd'en ikke var kommet, så havde vi heller ikke havde brug for at skifte vhs ud, for vi ville ikke vide hvor meget bedre dvd egentligt var.

Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2007 kl. 19:15
Men nu ER HD DVD og Blu-ray jo bedre end DVD; der ér sket rigeligt med udvikling, men alligevel kræver folk en eller anden kæmpe, ny ting, som ikke rigtig kan ske, for så længe vi har begrænsede skærmstørrelser og et begrænset antal højttalere, så er der altså ikke meget mere der kan gøres, end der allerede er gjort med HD DVD og Blu-ray.

Jeg er sådan set ligeglad med hvad holografisk lagring kan bruges til i den her debat; kravet til et nyt format er et eller andet stort og vildt, men folk kan ikke formulere hverken det store eller det vilde, eller hvad det er der mangler med de nye formater vi har i dag.

Redigeret af Naiera - 20-Maj-2007 kl. 19:16
Til top
Bruce Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen

recordere.dk teamet

Oprettet: 09-Januar-2007
Point: 558
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2007 kl. 19:23

Der skal nok komme nyt. 3D bliver det næste, især hvis James Camerons nye film i 2009 og 2010 udnytter potentialet. JVC har allerede udviklet 3D TV, med og uden briller og 3D projektorer bliver det næste. Men der kommer til at gå en rum tid, førend teknologien er overbevisende til hjemmebio'en.

Her og nu er der HD, som er et kæmpeskridt i kvalitet, audio som video mæssigt. Blot på 6 måneder er kvaliteten fra de første film i formatet til nu blevet langt bedre og lyden giver baghjul. Men ja, HD sætter krav til hardware udstyret for at udnytte potentialet fuldt ud.

Et 37" 1366x768 TV og 5 JVC højttalere til 3.999,- vil kun ridse lidt i overfladen på HD formatets muligheder.

Redigeret af Swearengen - 20-Maj-2007 kl. 19:23
Til top
Bruger slettet Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 31-Januar-2007
Point: 1200
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2007 kl. 10:42
Jeg syntes det er en sjov debat, nu har jeg læst lidt fra de kære "fremtidsforskere", der mener at HD er et dødsfødt projekt på lige fod med Laserdisken og jeg kan ikke lade være med at ryste på hovedet.
Det kan godt være, at de folk der befinder sig herinde er entusiaster og kan se den mindste fejl i et tilfældigt billede som er tilfredsstillende for den almindelige forbruger, men:
1. Hvorfor er HD-DVD/Blu-Ray nu lige pludseligt ikke noget vi skal have? Vi skulle jo have det digitale sendenet, hvorfor nøjedes vi således ikke bare med et analoge sendenet, det var jo godt nok, vi kunne se det vi skulle?
2. Hvorfor er det vigtigt at vi HDReady tv apparater, de gamle tv var jo gode nok, ja faktisk kom det bedste billede jo nok fra et billederørstv?
3. Hvorfor skulle vi have DVD'en, VHS'en kunne det vi havde brug for?
4. Hvorfor er HDtv interessant, men ikke HD-Disc?

Hvorfor er det i det hele taget at vi tager på opdagelse i verdensrummet, vi har jo det vi skal bruge her? Og eftersom vi alligevel ikke kan leve der, så virker det jo helt hen i vejret.

Det hele handler om evolution, videreudvikling. Hvis vi ikke videreudvikler os og de ting vi bruger, så går vi i stå og det er mennesket bare ikke bygget til.
Når vi skal have flade HDready tv, digitalt sendenet og senere HDtv, så skal de ikke fortælle mig at der ikke er et grundlag for HD disc mediet, men det er rigtigt at det er hæmmet af den kamp mellem HD-DVD og Blu-Ray.
Hvis folk vil himler op over HDtv og så samtidig mener at DVD'en er rigeligt, så kan jeg ikke andet end grine, for så ved de jo ikke hvad de forskellige medier er, rent teknisk.

Håber jeg fik det hele med, ellers retter jeg nok lige lidt i det

Så til det jeg glemte
1. Del.
Jeg kan ikke se der er belæg for at påstå at en anden medietype er på vej. Laserdisken var et optisk medie og derfor vidste vi godt at den ikke holdt i fremtiden fordi den var stor og klodset, så der skulle nok komme et andet, mere håndtérbart medie.
Hvis den kære fremtidsforsker mener at vi skal i fremtiden slet ikke skal have et medie, men Internettet bliver vores nye medie, så tror jeg bestemt det er ham/dem der tager fejl, sådan lige indenfor de næste 10 år i hvert fald.

2. del
Forestil jer at stå og argumentere for at man skal have den nyeste og bedste bil, men kan godt nøjes gamle nedslidte Viborgdæk indtil noget bedre end det vi har, dukker op. Det er lidt det jeg føler fremtidsforskeren gør.

Redigeret af Kim Jespersen - 24-Maj-2007 kl. 10:58
Til top
musicus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Juli-2006
Sted: Østjylland
Point: 2149
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2007 kl. 10:57
Oprindeligt skrevet af Kim Jespersen Kim Jespersen skrev:

... Hvorfor er det vigtigt at vi skal ha' HDReady tv apparater, de gamle tv var jo gode nok, ja faktisk kom det bedste billede jo nok fra et billederørstv?. Hvorfor skulle vi have DVD'en, VHS'en kunne det vi havde brug for? ... Det hele handler om evolution, videreudvikling ...

Hehe. Jeg tror næsten, at du glemte den allervigtiste grund: Indtjening.

Redigeret af musicus - 24-Maj-2007 kl. 11:01
LG 50PK250N (ISF-kalibreret), Optoma HD200X

2x Denon DVD-2930

2x Toshiba HD-XE1,

Panasonic DMP-BD45, Philips BDP-9500

Strong SRT 8410, Sony HT-DDWG800

2x DVDO Edge
Til top
Bruger slettet Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 31-Januar-2007
Point: 1200
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2007 kl. 11:00
Oprindeligt skrevet af musicus musicus skrev:

Oprindeligt skrevet af Kim Jespersen Kim Jespersen skrev:

... Hvorfor er det vigtigt at vi skal ha' HDReady tv apparater, de gamle tv var jo gode nok, ja faktisk kom det bedste billede jo nok fra et billederørstv?. Hvorfor skulle vi have DVD'en, VHS'en kunne det vi havde brug for? ... Det hele handler om evolution, videreudvikling ...

Hehe. Jeg tro næsten, at du glemte den allervigtiste grund: Indtjening.

Ja ok, det er selvfølgelig rigtigt, men nu ser jeg det fra forbrugernes side og hvad vi har af ønsker og krav til det.
Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu