recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - fremtidsspørgsmål ang. TV mm.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketfremtidsspørgsmål ang. TV mm.

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Chessr Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 27-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 124
Direkte link til dette indlæg Emne: fremtidsspørgsmål ang. TV mm.
    Sendt: 08-August-2009 kl. 01:13
Hejsa.
Jeg sider PT inde med et gammelt Toshiba fladskærms TV med DVB-T tuner tror jeg. Kan ikke rigtig oplyse noget da jeg ikke husker model navnet.. ud over 37" og noget med C3000 tror jeg..
Men problemet er ikke rigtig DET tv mere men et nyt jeg overvejer..

Nå men altså når signalet d. 1/10-09 bliver digitalt og i 2011 HD (skal beholde TVet så længe) har jeg nogle spørgsmål:

Her hjemme kører vi kabel fra STOFA.. I Lejligheden er der en lille hvid boks på væggen kan man sige hvor ud af den ene udgang er et internetudgang og de 2 andre er antenne udgange.. PT kører der selvfølgelig bare et antennestik ind i mit TV og der er billede.

Her kommer spørgsmål 1:
SKAL mit kommende tv have DVB-C tuner med MPEG-4 dekoder for at vi kan se tv 1/10 og og HD i 2011 i bedste kvalitet muligt på det kommende TV ? hvis ikke det er nødvendigt, hvad skal man så ellers tænke på ?

2: Hvad hvis man har almindelig hus-antenne eller stue antenne (ved heller ikke om det er det samme?) spørger for mine forældre har hus antennen på taget og er lidt i tvivl hvad de skal og hvordan de skal forholde sig

3: Finder stofa på noget med denne Zaptor boks de ligger inde med ? SKAL man have den for at se TV d. 1/10 ?

4: Er det lige så godt at købe en boks ved siden af der kan modtage DVB-C tuner med MPEG4 ? som en indbygget og vil de koste kassen ?

TVet jeg kraftigt overvejer er et LG 47LH7000 og der er meget vildredde hvorvidt tuneren er med C eller T eller MPEG4.

Det var lige de 4 spørgsmål jeg har for nu.
Hvis i har brug for flere svar omkring noget så sig endelig til..
håber på gode fornuftige og venlige svar..
Til top
Gravenslund Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 18-Februar-2009
Point: 230
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2009 kl. 02:35
1: SKAL mit kommende tv have DVB-C tuner med MPEG-4
dekoder for at vi kan se tv 1/10 og og HD i 2011 i bedste
kvalitet muligt på det kommende TV ?

Skal ikke, kabel tv sender stadig efter 1/11 det analoge
signal. men hvis du ønsker dit signal i bedre kvalitet
eller ønsker de HD kanaler der allerede nu er på markedet
skal du have DVB-C tuner med MPEG 4. Dette kan fås både
som ekstern tuner (Eks: Zaptor) eller indbygget i dit tv

2: Hvad hvis man har almindelig hus-antenne eller stue
antenne (ved heller ikke om det er det samme?) spørger
for mine forældre har hus antennen på taget og er lidt i
tvivl hvad de skal og hvordan de skal forholde sig

Det er nødvendigt med en DVB-T modtager efter 1/11 hvis
man modtager sit signal med antenne, MPEG 2 kan klare
DR1, DR2 & TV2 indtil 2012, hvor det hele vil køre i Mpeg
4. Dog vil DR's 3 nye kanaler der starter 1/11 kun sendes
i MPEG4

3: Finder stofa på noget med denne Zaptor boks de ligger
inde med ? SKAL man have den for at se TV d. 1/10 ?

Nej du skal ikke have Zaptor

4: Er det lige så godt at købe en boks ved siden af der
kan modtage DVB-C tuner med MPEG4 ? som en indbygget og
vil de koste kassen ?

Boksen giver en ekstra grim kasse i stuen og en ekstra
fjernbetjening,men derudover også muligheder som f.eks
Start forfra og filmleje og tror også snart Stofa
lancerer Zaptor 2 med HDD. Det er nok efter behov hvad
man bør vælge her, personligt tror jeg ikke jeg ville
bruge de ekstra funktioner nok til at jeg ville have
boksen.

Håber det er svar nok
Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-Juli-2005
Point: 2891
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2009 kl. 07:27

Man kan også se på et TV som noget der skal være en monitor...(forbundet via HDMI)

En monitor skal "følge" boksen og behøver ikke at blive betjent via en fjernbetjening...

Boksen kan så klare diverse formater og dekodning, men vigtigt at alt man kan få en række PVR-funktioner..

Sådanne funktioner synes bliver mere og mere relevante, med alt det fyld og reklamer og de mange kanaler...

Man kan på den måde lettere se bestemte programmer, optaget efter en EPG, pause tv m.v.
Dvs. nedtone det med at se tv live...
(man ser programmer ikke kanaler)
Man kan se på disse funktioner som et "filter" til at sortere og organisere det meget blandet udbud af tv...

Hvis boksen er en HTPC kan alle ekstra "kasser", som videooptager, dvd-afspiller fjernes og det hele kan betjenes med EEN fjernbetjening...
(også en mulighed for en organisering af ens billeder, video og musik)

Med et Tv, der kan modtage og dekode de relavante formater, kan man kun se live TV...

Redigeret af avh - 08-August-2009 kl. 09:04
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
Til top
Chessr Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2009 kl. 09:09

Graveslund

Skal ikke, kabel tv sender stadig efter 1/11 det analoge
signal. men hvis du ønsker dit signal i bedre kvalitet
eller ønsker de HD kanaler der allerede nu er på markedet
skal du have DVB-C tuner med MPEG 4. Dette kan fås både
som ekstern tuner (Eks: Zaptor) eller indbygget i dit tv

Vi har ikke selv købt vores Stofa pakke (den store) men det har vores udlejer så alle i opgangen har den samme pakke..og derfor betaler vi et beløb til ham for TV..

Hvordan vil det spille ind hvis vi får et Zaptor boks ? Koster den ikke penge at have stående for at se de digitale kanaler og DRs kommende HD ? for vi er da ikke interesseret i at betale 2 gange til Stofa.

Hvad er der af bokse ud over Zaptor ? vil andre virke nu vi har stofa kabel ?

Hvis nu mit kommende TV har indbyggget DVB-C med MPEG4 dekoder. Bliver signalet så automatisk til digitalt 1/10 og standart HD i 2012  ? eller skal man stadig have en boks af en art for at få digital og HD kanalerne ?

Vi er ikke intereseret i alle mulige ekstra kanaler i digital og HD.. Det skal være medie licens kanalerne. Vi ser sjældent kabel tv men er tvunget til at have det.

Jeg har læst en artikkel på både flatpanels og på den officielle hjemmeside men bliver ikke klogere på dem

Jeg behøves ikke mulighed for at optage osv. Det har jeg min DVD harddiskoptager til.

håber på svar :D

Redigeret af Chessr - 08-August-2009 kl. 09:23
Til top
dkscan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Februar-2006
Point: 1333
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2009 kl. 10:51
Oprindeligt skrevet af Chessr Chessr skrev:

Hvordan vil det spille ind hvis vi får et Zaptor boks ? Koster den ikke penge at have stående for at se de digitale kanaler og DRs kommende HD ? for vi er da ikke interesseret i at betale 2 gange til Stofa.

Hvad det koster må Stofa kunne svare på.

Hvad er der af bokse ud over Zaptor ? vil andre virke nu vi har stofa kabel ?

Med mindre du er teknisk minded, så bør du næppe kaste dig over andre bokse end dem, som er officielt supportet af leverandøren (Stofa). Men det lyder mest af alt som om du vil være bedst tjent med et nyt tv med indbygget DVB-C tuner med MPEG4.

Hvis nu mit kommende TV har indbyggget DVB-C med MPEG4 dekoder. Bliver signalet så automatisk til digitalt 1/10 og standart HD i 2012  ? eller skal man stadig have en boks af en art for at få digital og HD kanalerne ?

De ændringer, der sker 1/10 og i 2012 vedrører kun dem, som ser tv via egen antenne. Dit kabelsignal fortsætter uændret bortset fra at de nye DR-kanaler naturligvis kommer med.
Du har allerede i dag adgang til de digitale kanaler enten med et tv med DVC-C tuner eller med en Zaptor-boks.

Vi er ikke intereseret i alle mulige ekstra kanaler i digital og HD.. Det skal være medie licens kanalerne.

Hvis det er public-service-kanalerne, du tænker på (DR1, DR2, DR Update og TV2), så kræver de kun et tv med DVB-C tuner, da kabelleverandøren ikke må opkræve ekstra for disse i digital udgave.

Jeg har læst en artikkel på både flatpanels og på den officielle hjemmeside men bliver ikke klogere på dem

Det du skal hæfte dig mest ved er, at de kommende ændringer ikke vedrører kabel-tv.
Per H. Nielsen
Dansk Scanner Information
Til top
Chessr Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2009 kl. 14:27

Super tak for de 4 svar dkscan

jeg er også ved at finde et dvb-c mpeg 4 tv.. se evt. http://recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=64313&PN=1

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu