recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - front wide vs. front high
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

front wide vs. front high

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
ole post Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 565
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ole post Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: front wide vs. front high
    Sendt: 01-Juli-2014 kl. 08:49
hvad er egentlig den store foreskel på de to ting.
Ole Hansen
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2014 kl. 10:51
Oprindeligt skrevet af ole post ole post skrev:

Front Wide er placeret i samme højde som front-højttalerne, men et stykke til siden. Front High er placeret ovenover front-højttalerne. Personligt synes jeg ingen af delene tilfører det helt vilde, så hvad "den store forskel" er fra et oplevelses-synspunkt, det får jeg svært ved at svare på. Begge dele er kunstig behandling som jeg ikke er fan af. Dolby Atmos er en anden historie, men de arbejder så slet ikke med de placeringer...
Til top
Bruger udmeldt 35 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 28-Juli-2008
Point: 3673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2014 kl. 11:21
jeg ville personligt også vente lidt med flere højttalere, indtil Atmos dukker op her sidst på året..
Til top
mylle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Juli-2004
Sted: Hjallerup, DK
Point: 1299
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mylle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2014 kl. 12:24
Oprindeligt skrevet af ole post ole post skrev:

Her er en rigtig god forklaring:

http://forum.blu-ray.com/showpost.php?p=3212548&postcount=144

Jeg synes at frontwide giver en rigtiggod effekt i mit setup. Et meget bredere lydbillede.

/Jacob
Til top
micker Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 26-Juni-2007
Point: 356
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér micker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2014 kl. 13:21
Det er ikke som i gamle pro logic dage at hele filmen lyder simuleret. Det nye formater har nogle ganske fine funktioner. Men det er svært at sige hvad der er bedst, på nogle film giver height en ekstra dimension og virker mere 3D agtigt. Hvor wide er til tider er den mere sikre vinder, der gør lydbilledet foran meget bredere, og kan få de 2 front højttalere til at forsvinde lidt ud, så det mere lyder som en "mur af lyd" istedet for man i blinde kan fornemme præcist hvor lyden kommer fra. Lidt samme virkning man har på dyre forstærkere+højttalere setup. Tilgengæld er der måske ikke helt så meget "wow" effekt, men nærmere en større lyd der kommer forfra.

Derudover er der delte meninger om hvilke formater der er bedst. Nogle mener Pro Logic IIz er bedst til hight, hvor audyssey er bedst til wide. DTS neoX skulle nok være bedst all-arounder da den ikke "stjæler" lyd fra centerhøjttaleren på samme måde. Men der er vidst ikke et gyldent svar på hvad der er bedst, det er mest hvad man er til, hvordan filmen og setup'et er.
Panasonic TH42PX70

Denon / B&W 800 bio

PS3
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2014 kl. 14:13
Oprindeligt skrevet af micker micker skrev:

Det er ikke som i gamle pro logic dage at hele filmen lyder simuleret. Det nye formater har nogle ganske fine funktioner. Men det er svært at sige hvad der er bedst, på nogle film giver height en ekstra dimension og virker mere 3D agtigt. Hvor wide er til tider er den mere sikre vinder, der gør lydbilledet foran meget bredere, og kan få de 2 front højttalere til at forsvinde lidt ud, så det mere lyder som en "mur af lyd" istedet for man i blinde kan fornemme præcist hvor lyden kommer fra. Lidt samme virkning man har på dyre forstærkere+højttalere setup. Tilgengæld er der måske ikke helt så meget "wow" effekt, men nærmere en større lyd der kommer forfra.

Nysgerrighed: Kan du beskrive det system du har oplevet hhv. wide og high på?
Til top
micker Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 26-Juni-2007
Point: 356
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér micker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2014 kl. 16:58
ja, det har ikke været nogle permanente systemer, men mest noget der er sat op til at lytte forskel på de forskellige lydformater og wide vs height. Det ene system har været Denon avr 4520 med mentor 6 front, mentor vokal, mentor 2 wide, mentor menuet height, mentor 1 som surround. Et andet system var denon avr 4311 med ikon 6 som front, ikon vokal, ikon 1 som bag og et ekstra sæt ikon 1 som skiftevis height og wide.
Panasonic TH42PX70

Denon / B&W 800 bio

PS3
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2014 kl. 17:13
Oprindeligt skrevet af micker micker skrev:

ja, det har ikke været nogle permanente systemer, men mest noget der er sat op til at lytte forskel på de forskellige lydformater og wide vs height. Det ene system har været Denon avr 4520 med mentor 6 front, mentor vokal, mentor 2 wide, mentor menuet height, mentor 1 som surround. Et andet system var denon avr 4311 med ikon 6 som front, ikon vokal, ikon 1 som bag og et ekstra sæt ikon 1 som skiftevis height og wide.

OK, tak.
Til top
dpny Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juli-2013
Point: 570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpny Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2014 kl. 17:35
Micker

Hvis du stadig har muligheden, så prøv at lytte til hight kanalerne og -kun dem-. Dvs træk stikket ud af de andre højttalere men lad være med at slå dem fra i processoren, og lyt kun til det der kommer ud af de simulerede hight kanaler. Mit bud er at du vil opleve at det er nærmest tilfældigt hvad processoren vælger skal spille i hight højttalerne. Jeg har ikke selv prøvet så kontrolleret, men jeg har prøvet at stå helt tæt ved en simuleret højdekanal og efter hvad jeg kunne vurdere var det helt håbløst. Desværre er det noget tid siden, så jeg kan ikke helt huske detaljerne, men mit bud er at vi først får noget rigtigt ud af højdekanaler når vi får Atmos eller lignende.

Redigeret af dpny - 01-Juli-2014 kl. 17:37
Til top
ole post Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Januar-2004
Point: 565
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ole post Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2014 kl. 08:39
tak så blev jeg lidt klogere.
har på min yamaha suppleret med front high(wide er ikke tilgængelig) og der oplever jeg at der er markant bedre dialog, nok fordi man kan justere dialog lift, men kan forstå at bla. denon har begge dele indbygget i recieveren.
Ole Hansen
Til top
Bruger udmeldt 35 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 28-Juli-2008
Point: 3673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2014 kl. 08:55
Mister du ikke detaljer i panoreringerne når du bruger dialog lift..?
Prøvede selv at bruge funktionen da jeg havde front High monteret, og der mistede jeg alt højre til venstre præcision..

Funktionen gjorde desværre det at den tog stort set alt lyd fra centeren og flyttede op i front High..
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Point: 4475
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2014 kl. 14:18
Svaret kommer nok meget an på rummet. Front wide kræver et ret bredt rum for at placeres korrekt.

Jeg har faktisk aldrig selv hørt hverken height eller wide, men jeg er nok lidt konservativ og er lidt skeptisk overfor det. Kommer lidt til at tænke, at det er indført for at sælge nye receivere og flere højttalere. Specielt efter man har set nogle af de opsætninger som benytter det, hvor der bare er kastet højttalere rundt i rummet. :) Men vil gerne opleve det en dag.
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu