recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - front wide vs. front high
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

front wide vs. front high

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2014 kl. 14:33
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Svaret kommer nok meget an på rummet. Front wide kræver et ret bredt rum for at placeres korrekt.

Jeg har faktisk aldrig selv hørt hverken height eller wide, men jeg er nok lidt konservativ og er lidt skeptisk overfor det. Kommer lidt til at tænke, at det er indført for at sælge nye receivere og flere højttalere. Specielt efter man har set nogle af de opsætninger som benytter det, hvor der bare er kastet højttalere rundt i rummet. :) Men vil gerne opleve det en dag.

gad vide hvad det gør for dynamikken? For at være forudindtaget - ikke noget godt..
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Point: 4475
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2014 kl. 14:35
Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

gad vide hvad det gør for dynamikken? For at være forudindtaget - ikke noget godt..
Kommer jo meget an på om folk husker at skalere på forstærkerdelen når nu antallet af højttalere skaleres op.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Point: 4475
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2014 kl. 16:03
Hvis der var stor nok efterspørgsel, mon man kunne få HifiKlubben eller KT-Radio til at give en demo af de forskellige matrix-surround-modes? Er sikker på, at folk ville møde op for at lytte. 
Til top
micker Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 26-Juni-2007
Sted: Denmark
Point: 356
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér micker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2014 kl. 15:42
Oprindeligt skrevet af dpny dpny skrev:

Micker

Hvis du stadig har muligheden, så prøv at lytte til hight kanalerne og -kun dem-. Dvs træk stikket ud af de andre højttalere men lad være med at slå dem fra i processoren, og lyt kun til det der kommer ud af de simulerede hight kanaler. Mit bud er at du vil opleve at det er nærmest tilfældigt hvad processoren vælger skal spille i hight højttalerne. Jeg har ikke selv prøvet så kontrolleret, men jeg har prøvet at stå helt tæt ved en simuleret højdekanal og efter hvad jeg kunne vurdere var det helt håbløst. Desværre er det noget tid siden, så jeg kan ikke helt huske detaljerne, men mit bud er at vi først får noget rigtigt ud af højdekanaler når vi får Atmos eller lignende.

Det var noget jeg har roddet med tidligere, jeg har ikke lige grej til at gøre det pt. Jeg har ikke prøvet det du nævner, altså mens begge dele er aktiveret også pille kablerne til wide ud. Jeg prøvede 9.3 indstillingen bare at nærlytte til det hide og wide, og det virker rigtigt, det der kommer ud. Den anden opsætning var jeg inde i menuen og skifte setup til enten wide eller hide. Igen, er jeg nødt til at nævne at det lød rigtigt, også med Height. I en action scene kunne de være helt tavse, bortset fra når helekopteren kom eller når der blev skudt op i loftet, og ikke alt muligt andet der kom ud af højttalerne. På Denon er der en funktion der hedder noget med stage heigt de kan justeres i niveauer, og her kan det godt gå galt. Får den får meget knald lyder det uvirkeligt, omvendt, står den rigtigt kan det hjælpe meget. Især et af de setup jeg har prøvet med var centerhøjttaleren ca 40 cm under tv'et, hvilket var ret tydeligt at det ikke lød som om stemmerne kom ud af tv'et, når stageheigt står rigtigt blev dialogen hævet uden det lød unaturligt. Det kræver nogle gode audyssey målinger og derefter en del tweaking, men så kan man komme rigtig langt, især med height.
Panasonic TH42PX70

Denon / B&W 800 bio

PS3
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Point: 4130
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juli-2014 kl. 05:46
Jeg ikke prøvet Wide. Men har haft high for at prøve det. Nogle film virker det top nice. Men andre film forsvinder surround lyden op i front high. Så jeg ville vente til atmos
Til top
dpny Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juli-2013
Point: 570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpny Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juli-2014 kl. 09:15
Oprindeligt skrevet af micker micker skrev:

Oprindeligt skrevet af dpny dpny skrev:

Micker

Hvis du stadig har muligheden, så prøv at lytte til hight kanalerne og -kun dem-. Dvs træk stikket ud af de andre højttalere men lad være med at slå dem fra i processoren, og lyt kun til det der kommer ud af de simulerede hight kanaler. Mit bud er at du vil opleve at det er nærmest tilfældigt hvad processoren vælger skal spille i hight højttalerne. Jeg har ikke selv prøvet så kontrolleret, men jeg har prøvet at stå helt tæt ved en simuleret højdekanal og efter hvad jeg kunne vurdere var det helt håbløst. Desværre er det noget tid siden, så jeg kan ikke helt huske detaljerne, men mit bud er at vi først får noget rigtigt ud af højdekanaler når vi får Atmos eller lignende.

Det var noget jeg har roddet med tidligere, jeg har ikke lige grej til at gøre det pt. Jeg har ikke prøvet det du nævner, altså mens begge dele er aktiveret også pille kablerne til wide ud. Jeg prøvede 9.3 indstillingen bare at nærlytte til det hide og wide, og det virker rigtigt, det der kommer ud. Den anden opsætning var jeg inde i menuen og skifte setup til enten wide eller hide. Igen, er jeg nødt til at nævne at det lød rigtigt, også med Height. I en action scene kunne de være helt tavse, bortset fra når helekopteren kom eller når der blev skudt op i loftet, og ikke alt muligt andet der kom ud af højttalerne. På Denon er der en funktion der hedder noget med stage heigt de kan justeres i niveauer, og her kan det godt gå galt. Får den får meget knald lyder det uvirkeligt, omvendt, står den rigtigt kan det hjælpe meget. Især et af de setup jeg har prøvet med var centerhøjttaleren ca 40 cm under tv'et, hvilket var ret tydeligt at det ikke lød som om stemmerne kom ud af tv'et, når stageheigt står rigtigt blev dialogen hævet uden det lød unaturligt. Det kræver nogle gode audyssey målinger og derefter en del tweaking, men så kan man komme rigtig langt, især med height.

Jeg mente faktisk at du skulle prøve at trække stikket ud til alle de andre højttalere, ikke kun wide, så du kun kan høre hvad der kommer ud af højdekanalerne. Det giver meget klar besked om hvad processoren mener skal i højdekanalerne. Det samme kan man prøve med surroundkanalerne i et traditionelt 5.1 system. Det gør det meget nemmere at fornemme hvor meget (oftest lidt) lyd der egentlig kommer derfra.
Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu