recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Første 5.1 system - Klipsch?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Første 5.1 system - Klipsch?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Wildmann Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 11-Oktober-2021
Sted: 7500
Status: Offline
Point: 28
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Wildmann Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Første 5.1 system - Klipsch?
    Sendt: 11-Oktober-2021 kl. 23:52
Hej godtfolk. 

Jeg står og skal forhåbentligt snart købe hus, og i forbindelse med det kunne jeg godt tænke mig at opgradere vores lyd ved tv'et til noget der er bedre end vores semi-defekte soundbar.

Jeg ved godt at lyd er individuelt, og jeg kan læse at Klipsch generelt er lidt "spids" i de lyse toner, og lidt fremtræden i mellemtonerne? Er det nødvendigvis negativt? 

Det skal siges at jeg ingen erfaring har med hifi, overhovedet. Det er en hel ny verden for mig.
Samtidig har jeg kigget på et sæt højtalere længe, og det er så på tilbud nu. Er det et "køb!" eller "Løb!" tilbud? 
Der er tale om følgende; https://bit.ly/2YCqosl
Har i eventuelt et bud på en forstærker der kan trække maskineriet hertil? 
Gerne så billigt som muligt, da de fleste af vores hårdtjente penge jo går til det føromtalte huskøb.

Alle råd modtages med kyshånd, og på forhånd mange tak. 


Til top
kamajoka Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-Januar-2013
Sted: Horsens, Danmar
Status: Offline
Point: 119
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kamajoka Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2021 kl. 08:36
Hej
Jeg har selv dette sæt suppleret med ekstra sub og Klipsch Atmos højttalere, og til TV/Film synes jeg de klarer det absolut fremragende. Sammenlignet med mine "HiFi" højttalere i mit lille musikrum er de måske lidt lysere i toppen, men på ingen måde en deal-breaker og til TV/Film er det slet ikke noget jeg bemærker. De er forholdsvis nemme at trække, og jeg har til at starte med anvendt en Yamaha forstærker til ca. 5.000 fra ny og den kunne nemt spille stuen op.
Så for mig er det et "køb" men nu er smag jo individuelt Tongue
Stereo: NAD M33 * JBL4349 * 2 x Arendal Sub 2 * Rega RP40 * * Cambridge 840C
Surround: Yamaha RX-A2080 * Klipsch RP 5.2.4 * Philips 65pusS8102 * ATV4K * Epson EH TW-5000 / Hivilux 100" lærred
Til top
Wildmann Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 11-Oktober-2021
Sted: 7500
Status: Offline
Point: 28
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Wildmann Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2021 kl. 08:53
Hey! 

Tak for det. Det var netop sådan et svar jeg havde brug for. Jeg kunne også godt overveje, i længden, at smide en ekstra sub på hvis det var. 
Men for nu, ville jeg "Nøjes" med at blive, forhåbentlig, blæst bagover af et ægte 5.1 system fremfor soundbaren. 

Ville denne være et okay match? https://www.elgiganten.dk/product/tv-lyd-billede/hojtalere-hi-fi/receiver/sony-72-kanal-home-theatre-av-receiver-str-dh790/STRDH790#specifications ;

Til top
kamajoka Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-Januar-2013
Sted: Horsens, Danmar
Status: Offline
Point: 119
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér kamajoka Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2021 kl. 09:47
Selv om du "kun" har 1 sub har du stadig også 2 stk. 8" i hver af fronterne.
Jeg kender ikke den Sony du linker til, men jeg ved mange tidligere har skrevet positivt om modellen Sony STR DN-1080. Har ofte været på tilbud til omkring 3.000.

Stereo: NAD M33 * JBL4349 * 2 x Arendal Sub 2 * Rega RP40 * * Cambridge 840C
Surround: Yamaha RX-A2080 * Klipsch RP 5.2.4 * Philips 65pusS8102 * ATV4K * Epson EH TW-5000 / Hivilux 100" lærred
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2021 kl. 10:02
Prøv at kigge på XTZ

Jeg har selv XTZ spirit og er rigtig godt tilfreds med det. Jeg kan se at du kan få et tilsvarende sæt til samme pris som klipsch.

Jeg har haft klipsch thx og de er meget åbne i toppen og sidder man tæt på følte jeg at de afslørede for meget. De XTZ spirit er mere tilgivende men mangler ikke detaljer. 

https://www.fyndborsen.se/



De fås også i hvid

Bemærk at det er svenske kr svarende til 14100dkr




Redigeret af Berdel - 12-Oktober-2021 kl. 10:03
Til top
Wildmann Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 11-Oktober-2021
Sted: 7500
Status: Offline
Point: 28
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Wildmann Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2021 kl. 10:05
Tak skal du have! 

Ud fra en kort google-søgning vinder 1080'eren. 

Den vil jeg holde øje med, og så ser jeg om ikke jeg får bestilt sættet senere. 

Så må jeg kigge på kabler når jeg kommer i hus og får pakket hele molevitten op! 
Jeg glæder mig!  Big smile
Til top
Wildmann Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 11-Oktober-2021
Sted: 7500
Status: Offline
Point: 28
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Wildmann Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2021 kl. 10:10
Det var også en mulighed.

Et sæt Spirit: 11 gulvhøjtalere, Spirit 8 Center, Spirit 4 baghøjtalere og en sub derfra. Det vil løbe op i omkring 15.xxx. 
Er det et bedre sæt end Klipsch serien? 
Til top
kamajoka Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-Januar-2013
Sted: Horsens, Danmar
Status: Offline
Point: 119
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér kamajoka Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2021 kl. 10:27
Om XTZ er bedre er det nok kun dine ører som kan afgøre Smile.
Min første erfaring med Klipsch var med RP-160M koblet til en Bluesound Powernode, og brugt til musik. Syntes på ingen måde de var lyse eller trættende at høre på, men derimod "engagerende og levende" selv med en forholdsvis svag forstærker. Dette blev så senere baseret på denne oplevelse udbygget til fuldt Klipsch setup.
Men igen - smag og behag kan være meget forskelligt Tongue.
Skulle jeg overveje noget andet, ville jeg kigge i retning af Arendal Sound, men så er jeg bange for at prisen går i den forkerte retning.
Stereo: NAD M33 * JBL4349 * 2 x Arendal Sub 2 * Rega RP40 * * Cambridge 840C
Surround: Yamaha RX-A2080 * Klipsch RP 5.2.4 * Philips 65pusS8102 * ATV4K * Epson EH TW-5000 / Hivilux 100" lærred
Til top
Wildmann Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 11-Oktober-2021
Sted: 7500
Status: Offline
Point: 28
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Wildmann Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2021 kl. 10:31
Oprindeligt skrevet af kamajoka kamajoka skrev:

Om XTZ er bedre er det nok kun dine ører som kan afgøre Smile.
Min første erfaring med Klipsch var med RP-160M koblet til en Bluesound Powernode, og brugt til musik. Syntes på ingen måde de var lyse eller trættende at høre på, men derimod "engagerende og levende" selv med en forholdsvis svag forstærker. Dette blev så senere baseret på denne oplevelse udbygget til fuldt Klipsch setup.
Men igen - smag og behag kan være meget forskelligt Tongue.
Skulle jeg overveje noget andet, ville jeg kigge i retning af Arendal Sound, men så er jeg bange for at prisen går i den forkerte retning.



Det skal siges at prisen har bestemt en betydning i mit valg. 
Personligt kan jeg også godt lide udseendet på Klipsch højtalerene.. 
Puha, det er svært. Dog hælder jeg stadig lidt mere mod Klipsch, da jeg kan se at ved XTZ skal jeg have en 12.17 sub, der koster lidt ekstra, og så lander "Det setup" på 18.000. 

Jeg grubler lidt mere, og skal nok vende tilbage med hvad end der bliver valgt.

Hvad med kabler? Er der noget man skal være obs på der? 
Til top
kamajoka Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-Januar-2013
Sted: Horsens, Danmar
Status: Offline
Point: 119
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kamajoka Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2021 kl. 10:44
Højttalerkabel kunne være noget i denne stil med OFC kabel:
Ikke det absolut billigste og absolut heller ikke det dyreste. Kan også fås i andre længder.
Stereo: NAD M33 * JBL4349 * 2 x Arendal Sub 2 * Rega RP40 * * Cambridge 840C
Surround: Yamaha RX-A2080 * Klipsch RP 5.2.4 * Philips 65pusS8102 * ATV4K * Epson EH TW-5000 / Hivilux 100" lærred
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2021 kl. 11:39
Oprindeligt skrevet af Wildmann Wildmann skrev:

Det var også en mulighed.

Et sæt Spirit: 11 gulvhøjtalere, Spirit 8 Center, Spirit 4 baghøjtalere og en sub derfra. Det vil løbe op i omkring 15.xxx. 
Er det et bedre sæt end Klipsch serien? 

Det havde jeg gjort. Jeg havde så valgt spirit 2 som bagkanaler. De rager ikke meget ud og spiller fint til bag. Tror spirit 4 er mere tiltænkt som reol højttaler. 

Xtz er kendt for at være et "bang for the buck" mærke hvor de bruger rigtig gode enheder men får kabinetter lavet i østen. Meget vellyd for pengene - det er derfor jeg er faldet for dem.

Tjek evt multirum link i min signatur

Nå, men nok reklame herfra Smile

Held og lykke med dit køb
Til top
Wildmann Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 11-Oktober-2021
Sted: 7500
Status: Offline
Point: 28
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Wildmann Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2021 kl. 14:05
Oprindeligt skrevet af kamajoka kamajoka skrev:

Højttalerkabel kunne være noget i denne stil med OFC kabel:
Ikke det absolut billigste og absolut heller ikke det dyreste. Kan også fås i andre længder.
 

Tak! 

Det vil jeg nok smide i kurven Smile
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu