recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Første 5.1 system - Klipsch?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Første 5.1 system - Klipsch?

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Wildmann Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 11-Oktober-2021
Sted: 7500
Status: Offline
Point: 28
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Wildmann Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2021 kl. 14:20
Oprindeligt skrevet af Berdel Berdel skrev:

Oprindeligt skrevet af Wildmann Wildmann skrev:

Det var også en mulighed.

Et sæt Spirit: 11 gulvhøjtalere, Spirit 8 Center, Spirit 4 baghøjtalere og en sub derfra. Det vil løbe op i omkring 15.xxx. 
Er det et bedre sæt end Klipsch serien? 

Det havde jeg gjort. Jeg havde så valgt spirit 2 som bagkanaler. De rager ikke meget ud og spiller fint til bag. Tror spirit 4 er mere tiltænkt som reol højttaler. 

Xtz er kendt for at være et "bang for the buck" mærke hvor de bruger rigtig gode enheder men får kabinetter lavet i østen. Meget vellyd for pengene - det er derfor jeg er faldet for dem.

Tjek evt multirum link i min signatur

Nå, men nok reklame herfra Smile

Held og lykke med dit køb

Det er netop sådan en feedback der er super lækker at få, tak for det! :-)

Det skal forresten siges til alle der kigger med, at stuen i de 2 huse vi har kig på ser nogenlunde sådan ud: 

Der er altså åbent bag sofaen. Hvordan klarer jeg det bedst? 

Er det højtalere på vægen, eller på stativ? (Væg ville nok være fedest med små børn). 

Rød streg: TV
Røde firkanter: Sofa
Lyseblå firkanter: 5.1 som jeg tror det skal stå. De bagerste er på væg.
Mørkeblå; Alternativ placering af baghøjtalere hvor de kommer lidt længere tilbage. 

Edit; Link https://imgur.com/gallery/uNRU5cH


Redigeret af Wildmann - 12-Oktober-2021 kl. 14:38
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2021 kl. 14:41
Jeg vil lige byde ind med en lille party-pooper kommentar.

VENT til du er flyttet godt ind og har fået møbleret stuen. Rummet, møbler, gardiner og gulvtæpper har meget stor betydning for lyden så det kan absolut anbefales at du lytter til det du overvejer i den stue det skal bruges.

Selvom jeg altid taler for at der kan spares meget ved at købe brugt så er den Klipsch-pakke du linker til meget spændende. Siden jeg læste en topanmeldelse af RP280-F i lyd & Billede har jeg været meget interesseret i dem, men fysisk er de lidt for store til min stue.

RP280-F er så vidt jeg ved ikke længere i produktion, så hvis du virkeligt vil denne pakke skal du slå til nu, men så har du lidt et dilemma, da du kan risikere den ikke er optimal i din kommende stue.
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
Wildmann Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 11-Oktober-2021
Sted: 7500
Status: Offline
Point: 28
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Wildmann Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2021 kl. 14:44
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Jeg vil lige byde ind med en lille party-pooper kommentar.

VENT til du er flyttet godt ind og har fået møbleret stuen. Rummet, møbler, gardiner og gulvtæpper har meget stor betydning for lyden så det kan absolut anbefales at du lytter til det du overvejer i den stue det skal bruges.

Selvom jeg altid taler for at der kan spares meget ved at købe brugt så er den Klipsch-pakke du linker til meget spændende. Siden jeg læste en topanmeldelse af RP280-F i lyd & Billede har jeg været meget interesseret i dem, men fysisk er de lidt for store til min stue.

RP280-F er så vidt jeg ved ikke længere i produktion, så hvis du virkeligt vil denne pakke skal du slå til nu, men så har du lidt et dilemma, da du kan risikere den ikke er optimal i din kommende stue.


Tak for et godt input :-) 

Jamen jamen jamen, kan man gå helt galt med sættet til prisen? 
Jeg har godt set lidt videoer og reviews af alle delene, og umiddelbart tænker jeg at det er noget jeg ville være fint tilfreds med, uden at have hørt dem. Mine krav er jo ikke så høje. 

Nu spørger jeg måske dumt, men hvordan skulle jeg kunne "prøve" dem i huset når vi er flyttet ind?
Købe og returnere? 
Det er immervæk noget af nogle kasser der skal sendes retur så :D 
Og hvordan tænker du med at de passer i forhold til rummet? 
For "meget lyd" til rummet eller hvordan? 

Beklager alle mine spørgsmål, men jeg vil hammergerne lære en masse :D 

Redigeret af Wildmann - 12-Oktober-2021 kl. 14:45
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2021 kl. 15:38
Jeg kan godt se at det med rummet kræver en bedre forklaring

Du kender det selv hvis du står i en gymnastiksal, eller bruserummet i forbindelse med et omklædningsrum eller bare i brusekabinen derhjemme. 

Er din kommende stue et rum der består af masser af hårde flader og eventuelt et klinkegulv, så er det svært at få til at lyde godt. Højttalere der er lyse i lyden kan meget nemt risikere at komme til at lyde skingert på den ubehagelige måde.

Gulvtæpper, gardiner for vinduerne, bløde møbler, bogreoler og billeder på væggen er oftest godt for akustikken, da de forhindrer at lyden reflekterer så meget rundt.

Folk der går hele vejen vælger også at sætte akustikdæmpende plader i loftet, hvilket også er noget mange nybyggere prioriterer for at få en bedre og mere behagelig akustik i hverdagen, men med mindre man vil op i ret dyre løsninger så er et akustikloft ofte et kompromis mellem akustik, æstetik og økonomi og giver vel ikke så meget mening hvis man bruger omkring 20.000 på sin elektronik.

Om du går galt med sættet til prisen? Det mener jeg absolut ikke. Det er en skarp pris og jeg tror ikke du umiddelbart får nemt ved at finde noget nyt der gør det bedre.

Igen så vær opmærksom på at fronthøjttalerne er kæmpestore. Du får ikke ikke den bedste lyd ud af dem, hvis de står helt tæt ind til væggen, så når du overvejer placering, så skal du også medtænke at de nok skal stå et stykke fra væggen, for at yde optimalt. Hvor langt er noget man selv finder ved at  justere til på placeringen og lytte og rykke indtil ma rammer den lyd man finder bedst. Står de for tæt på væggen, vil man ofte opleve at bassen buldrer lidt for meget og det bliver mindre tydeligt at skelne mellem de forskellige bastoner. Vi er lidt i nørdhjørnet her og hifi/hjemmebio er lidt en behagelig (men dyr) sygdom, hvor der altid kan justeres og findes forbedringer.
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
KevinL Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-August-2014
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 364
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KevinL Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2021 kl. 22:18
Jeg har ikke læst alle kommentarerne, men mit indspark er at du er nødt til at høre dem

Selv kan jeg ikke klare den lyse og skingre lyd fra klipsh og dali, men det kan være du mener at det er det bedste. 
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2021 kl. 16:41
Jeg vil mene dit indspark ikke er relevant i dette tilfælde.
Det drejer sig om et tilbud på udgåede modeller, der kun gælder i en begrænset periode, så det er om at slå til, eller lade være!

Der er tale om meget højttaler for pengene, og som trådstarter spørger: Hvor galt kan det gå?

Jeg vil påstå, det aldrig kan gå helt galt, da jeg forudser, du ingen problemer vil få, hvis du mod forventning, ikke mener højtalersættet leverer, som du håbede på, og du dermed skal sende det retur, eller sælge det igen.

En Sony STR DN-1080 kan jeg absolut anbefale, og tror den vil passe rigtig fint til disse højttalere, der ikke kræver ret meget effekt, da de har en meget lav driftseffekt, men de er gode nok til senere at opgradere forstærkerdelen, hvis du får lyst og interesse for området...
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.







Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu