recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Første gangs køber af receiver - søger råd
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Første gangs køber af receiver - søger råd

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3805
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2013 kl. 14:58
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

En passiv sub er et supplement til de små satelitter, og forbindes via de alm. højttalerterminaler.

Ja, men en passiv sub af den slags du ser her, er oftest kun forbundet til den dertil indrettede forstærker i mono. Vil man så bas/mellemtone fra den ene eller den anden kanal? Nu kan jeg ikke se tilslutningerne, men de passive subs jeg kender og har haft, har aldrig kun haft mono tilslutning. De har været udstyret med højre/venstre terminaler, for tilslutning til forstærkers ditto højttaler udgange. Frekvenser over sub'ens formåen, vil blive fordelt til satelitter, i det oprindelige stereosignal. Sub'ens dybbas vil gengives som et monolydspor, men placeret korrekt, intet problem, da dybbas jo ikke kan retningsbestemmes.  

Skal man derimod have glæde af .1 lydsporet, vil dette kræve en aktiv sub. Og den kan, for den sags skyld, tilsluttes samtidigt med den passive sub.

Man kan vel lade .1 sporet mikse ud i fronterne?
Det virker fint herhjemme......

Klaus
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Point: 4909
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2013 kl. 14:59
Det vil helt sikkert lyde som en opgradering.

Jamo højtalerne virker som et godt tilbud.

Pioneer kender jeg desværre ikke. Mon ikke den dur....

Redigeret af Mufti - 02-Januar-2013 kl. 15:01
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2013 kl. 15:05
Oprindeligt skrevet af FaxeKondi FaxeKondi skrev:

Kan godt være at det er helt hul i hovedet men ville det evt. være bedre for mig i denne situation, at købe den pioneer VSX-322k elgiganten har på tilbud til 999,- + jamo sættet og dermed få glæde af at kunne samle alle mine ting og få en beskeden opgradering af lyden.

For så senere når pengene er der, at købe højttalere samt få en receiver som passer præcist til højttalerne? jeg regner med at samle 10-15k sammen til dette formål til den tid. 

Undskyld hvis det lyder helt hen i vejret? :)
Hvordan du prioriterer, skal jeg ikke blande mig i. Men jo flere mellemstationer undervejs, desto dyrere bliver dit projekt i enden.

Redigeret af JeTex - 02-Januar-2013 kl. 15:08
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Point: 4909
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2013 kl. 15:15

Kan godt være at det er helt hul i hovedet men ville det evt. være bedre for mig i denne situation, at købe den pioneer VSX-322k elgiganten har på tilbud til 999,- + jamo sættet og dermed få glæde af at kunne samle alle mine ting og få en beskeden opgradering af lyden.

For så senere når pengene er der, at købe højttalere samt få en receiver som passer præcist til højttalerne? jeg regner med at samle 10-15k sammen til dette formål til den tid. 

Hvordan du prioriterer, skal jeg ikke blande mig i. Men jo flere mellemstationer undervejs, desto dyrere bliver dit projekt i enden.

Det er rigtigt nok.

Jeg kan se at du kører med et rimeligt seriøst setup.

Det må have kostet lutten.

Kører du med din første suround reciever?

Jeg tror trådstarter er lidt flad økonomisk.

Lad ham komme igang til en rimelig penge.

Når han får lidt erfaring kan han smide flere penge efter projektet.Smile

Til top
Visca Blaugrana Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 24-April-2005
Point: 155
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Visca Blaugrana Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2013 kl. 15:29
Jet ville købe denne

forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=118658&PID=1198657&title=s-onko-txsr-876#1198657
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2013 kl. 15:52
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Det er rigtigt nok.

Jeg kan se at du kører med et rimeligt seriøst setup.

Det må have kostet lutten.

Kører du med din første suround reciever? Nej, udskiftninger foretages, når behovet opstår ( ny teknologi ). Receiveren er dog ikke HDMI 1.4 kompatibel ( arc og 3D ), men dette løses med en BD med 2 HDMI udgange. Så kan billede føres direkte til skærm, og audio til receiver. Denne løsning blev valgt fremfor en ny receiver, da jeg til prisklassen ikke har fundet en bedre receiver.

Jeg tror trådstarter er lidt flad økonomisk. Det er vi vel alle for de flestes vedkommende, i større eller mindre grad. Mit råd kom kun fra egen erfaring, for mange "sidespring", gør kun projektet dyrere i sidste ende.

Lad ham komme igang til en rimelig penge. Har jeg ikke talt imod, og vist eksempler på. Ulempen ved brugt køb ( højttalere ), er risikoen for matchende enheder ( hvis man indkøber over en årrække ). Til fronter vil det være optimalt, at kunne have den matchende center også.

Når han får lidt erfaring kan han smide flere penge efter projektet.Smile

Sony 65 A1 Oppo UDP 203
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Til top
Tanaburs Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 18-November-2008
Sted: Denmark
Point: 445
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tanaburs Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2013 kl. 16:11
Hvis du er lidt tålmodig kan du købe en ny, udgående model af en surround forstærker når der kommer nye modeller. Jeg har selv købt en ny denon avr 2312 på den måde, de mangler oftest ikke væsentlige features, det kan ikke vare længe før der kommer nye onkyo modeller eks. 

Hvis du forventer at bruge 10+k til højttalere senere skal du altså ikke være for nærig med forstærkeren, så hellere spare sammen lidt længere..
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19882
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2013 kl. 20:50

det ser fornuftigt ud, går udfra du hermed også mener at disse højttalere er væsentlig bedre end jamo sættet? 

I den grad - ja.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2013 kl. 20:52

For mig gør det. Drop mellemvejen, det eneste du får ud af den, er at der går længere inden du får det der gør en forskel. Så hellere leve med det du har nu, til du har råd til noget ordentligt.

De forslag du har fået til noget brugt udstyr, er der altid mulighed for at handle lidt af prisen på udstyret og så er forskellen ned til det nye udstyr (rent prismæssigt) til at overskue. Til gengæld er kvaliteten af det du får ved at købe brugt en ganske anden.

Klaus
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2013 kl. 20:56

Nu kan jeg ikke se tilslutningerne, men de passive subs jeg kender og har haft, har aldrig kun haft mono tilslutning.

http://www.jvc.dk/files/instruction_manual/th-a30.pdf - se side 6. Det er en mono "sub" og det er ganske normalt for sådanne "surroundsæt".

Frekvenser over sub'ens formåen, vil blive fordelt til satelitter, i det oprindelige stereosignal.

Alt vil fordeles til alle højttalere. Dermed vil det der kommer til subben også forsøgt spillet ud gennem de der små "fesne" højttalere. Mit bud er at de dør hurtigt, når de får subsporet.....

Sub'ens dybbas vil gengives som et monolydspor, men placeret korrekt, intet problem, da dybbas jo ikke kan retningsbestemmes. 

Sådan en sub kan sjældent spille dybbas.

Klaus
Til top
forzajuve Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 17-Juni-2007
Sted: Jyllinge
Point: 6515
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér forzajuve Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2013 kl. 21:40
ville også købe den her
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=118675&PID=1198968#1198968
griner - nej spøg til side du kan få den til 3.200 - har også nogle gode højtalere hvis det har interesse...

Redigeret af forzajuve - 02-Januar-2013 kl. 21:41
LG 60 PK250 | Pioneer VSX-1021 | | Audio Pro Image 44
Til top
FaxeKondi Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 12-April-2012
Point: 26
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FaxeKondi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2013 kl. 10:29
Tak til alle for de gode forklaringer og råd. 

Jeg har søgt lidt rundt på nettet og er indtil videre faldet over følgende som virker som det rigtige for os (konen kunne godkende højttalerne) :P 

Yamaha rx-v673 + Q Accustics Q7000 som er i fælleskøb her for tiden.

Skal bare lige have fundet en ny sofa til fruen først, før hun er med på at investere i lyd :) (skal lige siges at hendes sofa blev nedprioriteret da vi købte vores Panasonic 46" VT20 så hendes krav er rimeligt nok) :P

Redigeret af FaxeKondi - 04-Januar-2013 kl. 10:50
Til top

Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu