recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Første mediacenter - Spørgsmål
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Første mediacenter - Spørgsmål

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Silentbob Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 07-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 632
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Silentbob Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Første mediacenter - Spørgsmål
    Sendt: 14-December-2013 kl. 10:53

Starter lige ud med lidt baggrundshistorie. Hvis man har læst nogen af mine indlæg på dette forum, er dette lidt en gentagelse, da jeg før har søgt brugernes hjælp i min jagt.

Min kæreste og jeg har i lang tid været træt af vores dyre YouSee abonnoment, det ikke særlig prangende udvalg i YouBio og Samsung boksens ustabilitet. Jeg har derfor kigget efter en alternativ løsning.

TV-delen var ikke særlig svær. Boxer Mini passer perfekt til vores behov. Men der ud over kom ønsket om adgang til så mange streaming tjenester som muligt. I særdeleshed Netflix, HBO, Spotify og Wimp. Dette kombineret med et krav om flere mediacenter funktionaliteter. Jeg tror jeg igennem et år har kigget på alle mulige streaming bokse, bluray afspiller, HDD optager osv. uden at finde den helt rigtige.

Det skal lige tilføjes, med et barn, hus, bil og min kæreste på SU, er økonomien mildest talt ret anstrengt og løsningen skulle derfor være økonomisk.

I sidste ende var det min kæreste der kom på svaret og det er vores bærbar. En Pacakard Bell EasyNote TS13HR(CPU: Intel Core i7-2630QM 2 GHz/GFX: Nividia Geforce GT540M/RAM: 8 Gb).

Opsætning:

• Bærbar -> HDMI -> Panasonic plasma -> Phono -> Denon PMA-925R stereo forstærker (Næste på listen til opgradering)
  • Bærbar -> Mini-jack/Phono -> Denon PMA-925R (YouSee Play/Spotify/Wimp)
  • YouSee Netgear modem -> Kabel -> Asus RT-AC66U -> Kabel -> Bærbar
  • Ekstern USB harddisk til vores rippet bluray film -> Bærbar

Dette løser vores streaming ønsker. Men så er der mediacenter delen. Hvilket er en helt fremmed verden for mig.

Mediacenter ønsker

- Afspille vores rippet bluray film der ligger på en ekstern USB harddisk – Udelukkende med stereo lyd. Surround og 3D bliver aldrig aktuel.

- Afspille vores rippet musik i FLAC format – Placeret på bærbar

- Vise billeder – Placeret på bærbar

- Nem/intuitiv opsætning inkl. god metada/artwork scrapper. Har ikke tiden til masse af tweaking

- God support for gratis internet/streamings kanaler (Ikke obligatorisk og aner faktisk ikke om der eksisterer nogen spændende kanaler)

- Betjenes via smartphone/tablet (Ikke obligatorisk)

- Stort udvalg af skins (Ikke obligatorisk)

Spørgsmål

- Dette er ikke ligefrem en traditionel mediecenter klient/server løsning der køre 24/7. Media bibliotekerne vil være placeret på selve PCen og en ekstern harddisk (Der ikke altid vil være tilsluttet). PCen vil blive anvendt til andre formål, skole osv.

Så vil det fungere?

- Er PCen kraftig nok til formålet?

- Hvilken mediacenter software vil i anbefale?

Jeg har researchet en del på nettet, med fokus på XBMC og Media Portal. Men syntes ikke rigtig jeg nærmer mig en afklaring. Jeg har generel rigtig stor tillid til ekspertisen/brugerne på Recordere og vil derfor gerne høre jeres mening.

- Andre gode råd. 

Redigeret af Silentbob - 14-December-2013 kl. 10:54
Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-Juli-2005
Point: 2891
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér avh Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2013 kl. 11:01
En Windows 8 PC muliggør installation af apps.

Det findes der en del af bl.a. til streamingstjenesterne, som jeg synes er lettere at anvende med en app, fremfor via browser..

Et mediacenter software kunne være dvbviewer, bl.a deres recording service.
Der kan dog ikke modtages HD-kanaler fra Boxer.
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Silentbob Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2013 kl. 11:07
Jeg skal vist lige specificere en enkelt ting. Boxer kanalerne skal ikke gå igennem PCen/mediacenteret. De vil til gå TVet direkte gennem harddisk optager fra Boxer.
Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-Juli-2005
Point: 2891
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér avh Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2013 kl. 11:16
En af fordelene med et mediacenter er vel at man kan få et samlet bruger-interface og det ødelægges vel med en separat boks fra Boxer??

Netop "flise"-interface i Windows 8 muliggør en samlet indgang til alle funktioner...

DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2013 kl. 12:23
Du har egentlig fuldkommen det du skal bruge - du kan installere xbmc eller plex på din bærbare og så klarer den sådan set det hele (på nær det med boxer selvf :-), men den har du jo sådan set selv taget ud af ligningen)
Du har brugt din bærbare som mediecenter indtil nu. Der er egentlig ingen forskel på den og en "dedikeret" mediecenter maskine, andet end at den måske er bygget til at stå ved siden af TV'et og se "køn" ud samtidig. Der hvor det bliver interessant er "interfaces" - hvordan vil du egentlig tilgå dine ting. HER er der mulighed for mange underlige ting og som udgangspunkt vil jeg sige at der egentlig ikke er 1 samlet flade til det hele. (og nej et win8 OS med metro er ikke 1 samlet flade, det er et OS med en bunke applikationer) MEN hvis det er rigeligt til ens velbefindende så er det da helt klart den vej man skal gå.

Et af de største problemer er når man vil tilgå de proprietære tjenester som Netflix, hbo etc. - Disse tjenester VIL gøre hvad de kan for at der er så LIDT fleksibilitet som overhovedet muligt. Det er så her hvor win8 kommer ind i billedet eftersom blandt andet netflix har sin egen applikation så man ikke skal gå gennem en browser hver gang.

MEn der er i virkeligheden kun en måde at finde ud af hvad der virker for en selv og det er ved at prøve det af. Så gå på xbmc.org og download xbmc og installer og leg med det via den bærbare. Så kan du danne dig et indtryk af hvad du kan få lov til.

Jeg kører selv med en mac mini, men det er så fordi at den faktisk er den primære surfmaskine i huset og gider ikke længere rode med operativsystemer - de skal bare køre. (det gør windows stort set også nu, men der er sg stadig et lille stykke vej)
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Silentbob Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2014 kl. 18:18
Jeg genopliver lige min egen tråd.

Vi har nu prøvet, at anvende vores bærbar som mediacenter med XBMC et par uger og er rigtig glad for det. Faktisk så glad, at vi overvejer helt at droppe vores TV-pakke og udelukkende anvende PCen. DR Nu og TV2 Play kombineret med Netflix eller HBO kan nemt tilfredsstille vores TV behov. Kommer dog til at savne Disney Junior til den lille.

Vi har så diskuteret to retning med hensyn til en dedikeret mediacenter:

- Fortsætte med bærbaren og anskaffe en Ultrabook til kærestens studie.
 - En typisk mediacenter Intel NUC eller lignende.

Vi hælder mest mod, at anvende bærbaren, da kæresten meget gerne vil have en mindre bærbar til studiet.

Hermed vender jeg tilbage til et at mine oprindelige spørgsmål,jeg ikke rigtig fik besvaret. Har vores bærbar krafter nok?

Jeg er klar over den nok ikke kan klare UHD, når det bliver relevant. Men ellers alt hvad man kan udsætte en mediacenter for nu om dage. Mest krævende vil jeg tro streaming af rippet blurays fra intern HD/ekstern HD/NAS i 1080P er. 

Men kort og godt, sætter ydelsen på vores bærbar nogle begrænsninger?

I får lige specfikationerne igen: En Pacakard Bell EasyNote TS13HR(CPU: Intel Core i7-2630QM 2 GHz/GFX: Nividia Geforce GT540M/RAM: 8 Gb).
Til top
JordanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Randers C
Point: 2327
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JordanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2014 kl. 18:24
Den er mere end rigelig stærk til alle dine ønsker og sætter ingen begrænsninger.

Disney Junior er den med garanti ligeglad med når den lille ser udvalget på Netflix ;)
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Silentbob Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2014 kl. 18:35
Kanon, takker mange gange for svaret. Så vil vi begynde at lede efter en billig Ultrabook eller hvad de nu hedder, de små bærbar med SSD.

Du har nok ret med den lille. Han er også kun små 2 år, så alt med masser af farver er langt rigeligt:)
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JordanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2014 kl. 19:05
Inden du får set dig om, så styrer han selv Netflix. :)

Det gør vores hvertfald, vi har haft det siden det kom til DK, så den mindste har været 3 på det tidspunkt. Nu i dag hvor han er 4, styrer han også alm live tv, xbmc og youtube. Så det går stærkt med de små. :)

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Silentbob Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2014 kl. 20:20
Det er jeg ikke i tvivl om:)

Lige pt. er vi ved at lære ham at tablets skal behandles blidt og det kræver ikke en knyttet næve at slå ballonerne i hans spil i stykker:)

Lige et opfølgende spøgsmål. Vi har leget lidt med at streame DR Nu og TV2 Play her til aften fra bærbar gennem HDMI til TVet. Må indrømme jeg er ikke videre imponeret over billedkvaliteten. 

Er det en fejl i vores ende eller levere de to tjenester blot ikke særlig god billedkvalitet?
Til top
ozimek Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 14-April-2013
Sted: Aalborg, DK
Point: 113
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ozimek Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2014 kl. 11:02
Jeg kender ikke TV2, men DR-nu er generelt ikke videre stabilt. Nogle gange er kvaliteten super, og andre gange er den elendig. I nederste højre hjørne er der mulighed for at indstille kvaliteten manuelt. Som default ændres den automatisk jfr. performance. Ikke nødvendigvis performance på din PC, men forbindelsen i det hele taget. Du kan jo prøve at tvinge den på på max og se om det kører jævnt, men forvent ikke det samme resultat hver gang.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JordanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2014 kl. 18:42
Det er dem som ikke leverer synderlig god kvalitet desværre. Hvis du bruger DRNU i xbmc tror jeg kun det er 2mbit for bedst streaming

Viaplays kvalitet er heller ikke for prangende og er fuldstændig til grin, hvis vi snakker om deres fodbold.

Netflix og HBO Nordic har jeg intet at udsætte kvaliteten på.

Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu