Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
|
Sendt: 23-Juni-2007 kl. 11:55 |
guvernator skrev:
og næste år kommer der en der er bedre osv osv... |
Selvfølgelig gør der dét, men kvantespringene bliver mindre og mindre. Den eneste årsag til at der sker så store fremskridt på fladskærms-området i øjeblikket, er at de er så ringe! Der er simpelthen _plads_ til meget store forbedringer. Jo tættere vi kommer på det perfekte, jo mindre plads bliver der til store forbedringer. Dét vi vil se især konkurrenterne gøre, er at konkurrere på parametre hvor skærmene bliver "anderledes", ikke bedre - det gælder ikke mindst funktioner som wide color gamut. Vi vil se dybere og dybere farver, men det giver ikke bedre billeder.
I modsætning til hvad mange gerne vil tro (simpelthen fordi vi er vanedyr), så er der en grænse for hvor godt noget kan blive. Udviklingen giver ikke automatisk bedre kvalitet, og det ses gang på gang at der kommer nye modeller der ganske vist kan prale med udvikling på visse områder, men hvor ydelsen i praksis er ringere, især hvis dét man går efter er et godt = korrekt billede. Farverne kan ikke blive bedre end 100% korrekt (medmindre man har en obskur holdning til hvad billedkvalitet er). Sort kan ikke blive mere sort end sort. Hvid kan godt blive lysere, men det kan til gengæld blive FOR lyst i forhold til at gengive billedet godt.
Så er der naturligvis en række teknologi-relaterede issues, som man kan tage fat på. Det gælder f.eks. støj i mørke områder, color banding osv, men på disse områder er vi allerede relativt langt, og de _dramatiske_ forbedringer er overstået.
Hvis du kigger på LCD, har du derimod en _lang_ række punkter der savner væsentlige forbedringer. Man kunne håbe på at Pioneer bliver en benchmark for hvordan billedet skal gengives, og de andre jagter dette - i praksis vil vi formentligt i stedet se at konkurrenterne indser at man ikke kan konkurrere med Pioneer på det mest korrekte billede, så i stedet satser vi på andre områder: Overdrevet skarphed, overstyrede farver osv. Dette forsinker i kraftig grad LCD-teknologiens fremdrift mod reelt bedre billedkvalitet - udviklingen går ikke i samme grad som Pioneer's tv (og projektorer for den sags skyld) målrettet mod en korrekt gengivelse, det går i store zig-zag bevægelser i mere eller mindre tilfældige retninger, og en gang imellem sker der så nogle udviklinger der gør at det går i den rigtige retning.
Vi har vænnet os til at der sker kvantespring på udviklingen af teknologi, og derfor tager vi som en selvfølge at næste år kommer der noget der er MEEEEGET bedre. Det sker bare ikke. Prøv at sammenligne med højttalere: Der sker ikke nogen voldsom teknologisk udvikling, for den almindelige dynamiske højttaler er så langt i udviklingen at lydkvaliteten i langt højere grad drejer sig om kvalitet, end om nyudvikling. Der sker små fremskridt hist og her, men en god Scan-Speak enhed udviklet for 10 år siden er stadig bedre end en dårlig kinøjser-enhed udviklet i går. TV, og til en vis grad projektorer, er nået til et punkt i udviklingen hvor de bedste ikke længere kan hente voldsomme forbedringer alene på udvikling - kvaliteten i ydelsen skal frembringes gennem kvalitet i produktet.
Dér hvor udviklingen kan være til gavn, vil først og fremmest være at man kan håbe på at især de store og 1080P modellerne bliver billigere, så flere får mulighed for at købe et tv der gengiver billedet ordentligt, i stedet for at nøjes med "godt nok". Og under alle omstændigheder, så har vi, hvis ikke allerede nu så i hvert fald med 8G, nået et punkt hvor vi har langt større problemer med at finde ordentligt kildemateriale, end med hvorvidt tv'et er godt nok til at gengive det.
Jeg mener faktisk helt ærligt og oprigtigt, at et Pioneer 8G er det første fladskærms-tv som jeg vil sige er en 10 års investering, på samme måde som et godt billedrørs-tv (f.eks. et B&O MX) var det. Ikke forstået på den måde at der ikke kommer bedre tv hen ad vejen, selvfølgelig gør der dét - men det er godt nok til at ingen teknologisk udvikling (bortset fra 3D, som reelt nok ligger noget længere væk) kan ændre på at man sidder med et godt billede hjemme i stuen. Så kan det være ret lige meget om naboen har 5% bedre sort og 3,14% mindre billedstøj, det er stadig et godt billede. Definitionen af "godt billede" ændrer sig ikke med udviklingen.
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 23-Juni-2007 kl. 12:09 |
JesperLund skrev:
Det er muligt, men i så fald vil der i forvejen være samme priser ex.moms i Tyskland og Danmark. Det vil selvfølgelig være glædeligt. Pioneer kan ikke lovligt blokere for at en dansk butik køber sine varer hos en tysk grossist, som TapeConnection m.fl. har gjort. Pioneer kan muligvis, ligesom eksempelvis B&O, stille visse objektive krav til butikken.
|
Det er netop de objektive krav der flytter på mængden af parallel-import. Nu er det ikke sådan at parallel-import foregår sådan at en dansk butik går ned til den tyske importør og siger "dav, jeg vil gerne købe nogle tv". Distributørerne sælger kun til butikker i et afgrænset område, og dette er fuldt lovligt at sætte grænser på (det er B2B salg, der kan man mere eller mindre aftale hvad man vil). Det sker inden for alle brancher. Parallel-import sker via nogle omveje, med indtil flere ekstra led imellem distributøren og forretningen - til gengæld med meget lav avance i hvert led. Ved at lukke for levering til butikker der ikke opfylder de objektive krav, lukker man samtidig for de store net-baserede leverandører, der typisk står for leveringen til mellemhandlerne. De butikker der er tilbage, er ikke gearede til at håndtere parallel-eksport/import på samme måde
Det er lovligt, og det virker hvis det gøres rigtigt. Prøv at finde parallel-importerede B&O produkter nogen steder i Europa. Prøv at finde parallel-importerede B&W-højttalere (det findes, men i yderst begrænset omfang). Denon kunne tidligere købes markant billigere på det "grå" marked end hos Hifi-klubben, i dag er der meget lidt at spare. Samme med Marantz. Tag så et kig på Yamaha eller Sony, de har en helt anden indgangsvinkel til det, og de kan købes til priser langt under vejl. pris.
Det vigtige at forstå som almindelig forbruger, er at en butik der tager en højere avance end en anden butik (især højere end internet-butikker) ikke er ude på at snyde dig. De er ude på at levere en højere grad af service, præsentation og rådgivning, end du kan få i net-butikker. Pioneer ønsker ikke at tage røven på forbrugerne fordi de vil forsøge at holde priserne lidt højere end tilfældet er i dag - tværtimod, så gør de hvad de kan for at forbrugerne i fremtiden overhovedet har Pioneer som en valgmulighed. Det interessante bliver at se om det lykkes. Hvis en Pioneer 508 om 3 måneder udbredt sælges til priser 30% under vejl., så ser fremtiden sort ud for Pioneer på en helt anden måde end de godt kunne tænke sig.
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 23-Juni-2007 kl. 12:11 |
JesperLund skrev:
Det er muligt, men i så fald vil der i forvejen være samme priser ex.moms i Tyskland og Danmark. |
Der vil altid være forskelle i effektiviteten af en distribution i et stort og et lille land. Derfor vil vi fortsat se at de danske priser ligger lidt over de tyske.
|
 |
guvernator
Bruger
Oprettet: 30-Juni-2006
Point: 176
|
Sendt: 23-Juni-2007 kl. 12:12 |
JesperLund skrev:
guvernator skrev:
JesperLund skrev:
Det lyder som en sag for Konkurrencestyrelsen... |
nææ det gør det ikke...det er fuldt lovligt.
Ja forhandlerne kan godt sælge dem billigere, men avancen er begrænset, så der bliver ikke særligt meget at spare. |
Det er muligt, men i så fald vil der i forvejen være samme priser ex.moms i Tyskland og Danmark. Det vil selvfølgelig være glædeligt. Pioneer kan ikke lovligt blokere for at en dansk butik køber sine varer hos en tysk grossist, som TapeConnection m.fl. har gjort. Pioneer kan muligvis, ligesom eksempelvis B&O, stille visse objektive krav til butikken.
|
Der bliver ikke nogen tyske grossister, man køber af pioneer direkte. Hvis nogen sælger deres produkter videre, bliver deres forhandling lukket.
iøvrigt godt skrevet otto"av-precision" det er præcis derfor pioneer gør det her.
Redigeret af guvernator - 23-Juni-2007 kl. 12:15
|
 |
guvernator
Bruger
Oprettet: 30-Juni-2006
Point: 176
|
Sendt: 23-Juni-2007 kl. 12:18 |
AV Precision skrev:
guvernator skrev:
og næste år kommer der en der er bedre osv osv... |
Selvfølgelig gør der dét, men kvantespringene bliver mindre og mindre. Den eneste årsag til at der sker så store fremskridt på fladskærms-området i øjeblikket, er at de er så ringe! Der er simpelthen _plads_ til meget store forbedringer. Jo tættere vi kommer på det perfekte, jo mindre plads bliver der til store forbedringer. Dét vi vil se især konkurrenterne gøre, er at konkurrere på parametre hvor skærmene bliver "anderledes", ikke bedre - det gælder ikke mindst funktioner som wide color gamut. Vi vil se dybere og dybere farver, men det giver ikke bedre billeder.
I modsætning til hvad mange gerne vil tro (simpelthen fordi vi er vanedyr), så er der en grænse for hvor godt noget kan blive. Udviklingen giver ikke automatisk bedre kvalitet, og det ses gang på gang at der kommer nye modeller der ganske vist kan prale med udvikling på visse områder, men hvor ydelsen i praksis er ringere, især hvis dét man går efter er et godt = korrekt billede. Farverne kan ikke blive bedre end 100% korrekt (medmindre man har en obskur holdning til hvad billedkvalitet er). Sort kan ikke blive mere sort end sort. Hvid kan godt blive lysere, men det kan til gengæld blive FOR lyst i forhold til at gengive billedet godt.
Så er der naturligvis en række teknologi-relaterede issues, som man kan tage fat på. Det gælder f.eks. støj i mørke områder, color banding osv, men på disse områder er vi allerede relativt langt, og de _dramatiske_ forbedringer er overstået.
Hvis du kigger på LCD, har du derimod en _lang_ række punkter der savner væsentlige forbedringer. Man kunne håbe på at Pioneer bliver en benchmark for hvordan billedet skal gengives, og de andre jagter dette - i praksis vil vi formentligt i stedet se at konkurrenterne indser at man ikke kan konkurrere med Pioneer på det mest korrekte billede, så i stedet satser vi på andre områder: Overdrevet skarphed, overstyrede farver osv. Dette forsinker i kraftig grad LCD-teknologiens fremdrift mod reelt bedre billedkvalitet - udviklingen går ikke i samme grad som Pioneer's tv (og projektorer for den sags skyld) målrettet mod en korrekt gengivelse, det går i store zig-zag bevægelser i mere eller mindre tilfældige retninger, og en gang imellem sker der så nogle udviklinger der gør at det går i den rigtige retning.
Vi har vænnet os til at der sker kvantespring på udviklingen af teknologi, og derfor tager vi som en selvfølge at næste år kommer der noget der er MEEEEGET bedre. Det sker bare ikke. Prøv at sammenligne med højttalere: Der sker ikke nogen voldsom teknologisk udvikling, for den almindelige dynamiske højttaler er så langt i udviklingen at lydkvaliteten i langt højere grad drejer sig om kvalitet, end om nyudvikling. Der sker små fremskridt hist og her, men en god Scan-Speak enhed udviklet for 10 år siden er stadig bedre end en dårlig kinøjser-enhed udviklet i går. TV, og til en vis grad projektorer, er nået til et punkt i udviklingen hvor de bedste ikke længere kan hente voldsomme forbedringer alene på udvikling - kvaliteten i ydelsen skal frembringes gennem kvalitet i produktet.
Dér hvor udviklingen kan være til gavn, vil først og fremmest være at man kan håbe på at især de store og 1080P modellerne bliver billigere, så flere får mulighed for at købe et tv der gengiver billedet ordentligt, i stedet for at nøjes med "godt nok". Og under alle omstændigheder, så har vi, hvis ikke allerede nu så i hvert fald med 8G, nået et punkt hvor vi har langt større problemer med at finde ordentligt kildemateriale, end med hvorvidt tv'et er godt nok til at gengive det.
Jeg mener faktisk helt ærligt og oprigtigt, at et Pioneer 8G er det første fladskærms-tv som jeg vil sige er en 10 års investering, på samme måde som et godt billedrørs-tv (f.eks. et B&O MX) var det. Ikke forstået på den måde at der ikke kommer bedre tv hen ad vejen, selvfølgelig gør der dét - men det er godt nok til at ingen teknologisk udvikling (bortset fra 3D, som reelt nok ligger noget længere væk) kan ændre på at man sidder med et godt billede hjemme i stuen. Så kan det være ret lige meget om naboen har 5% bedre sort og 3,14% mindre billedstøj, det er stadig et godt billede. Definitionen af "godt billede" ændrer sig ikke med udviklingen.
|
Det giver jeg dig ret i, men skrev bare, at der kommer en ny model igen til næste år osv, fordi det lød som om at folk troede, at det var det bedste tv ever...
|
 |
kæfert
Junior bruger
Oprettet: 25-December-2006
Point: 22
|
Sendt: 23-Juni-2007 kl. 12:30 |
AV Precision skrev:
guvernator skrev:
og næste år kommer der en der er bedre osv osv... | Vi har vænnet os til at der sker kvantespring på udviklingen af teknologi, og derfor tager vi som en selvfølge at næste år kommer der noget der er MEEEEGET bedre. Det sker bare ikke. |
I den forbindelse tror jeg lidt, at du glemmer OLED fjernsyn. Jeg ved godt, at du kun taler om billedkvalitet (og jeg aner intet om billedkvaliteten på OLED fjernsyn), men om ikke andet, så vil fjernsyn med OLED panel blive tyndere, og det tror jeg, at der er mange mennesker, der vil sætte pris på. Om det så kommer frem inden for et år tvivler jeg dog på.
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 23-Juni-2007 kl. 12:34 |
guvernator skrev:
Det giver jeg dig ret i, men skrev bare, at der kommer en ny model igen til næste år osv, fordi det lød som om at folk troede, at det var det bedste tv ever... |
Nåh, okay, jeg læste det nu som det bedste tv der nogensinde er lavet til dato - alt kan forbedres, det er klart - et produkt der er bedre end alt andet i al fremtid vil aldrig blive frembragt, hverken i denne eller nogen anden branche.
Min overordnede pointe er, at det er sundere at forholde sig til kvalitet ud fra det teoretisk maksimale, i stedet for ud fra hvordan sidste års modeller var.
|
 |
JesperLund
Guld medlem
Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
|
Sendt: 23-Juni-2007 kl. 12:48 |
AV Precision skrev:
JesperLund skrev:
Det er muligt, men i så fald vil der i forvejen være samme priser ex.moms i Tyskland og Danmark. |
Der vil altid være forskelle i effektiviteten af en distribution i et stort og et lille land. Derfor vil vi fortsat se at de danske priser ligger lidt over de tyske. |
Hvis prisforskellen er 5% (foruden det som kan forklares med moms), er incitamentet til parallelimport meget beskedent. Men visse producenter søger tydeligvis at udnytte at købekraften per forbruger er større i Danmark end i det Tyskland.
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 23-Juni-2007 kl. 12:48 |
kæfert skrev:
I den forbindelse tror jeg lidt, at du glemmer OLED fjernsyn. Jeg ved godt, at du kun taler om billedkvalitet (og jeg aner intet om billedkvaliteten på OLED fjernsyn), men om ikke andet, så vil fjernsyn med OLED panel blive tyndere, og det tror jeg, at der er mange mennesker, der vil sætte pris på. Om det så kommer frem inden for et år tvivler jeg dog på.
|
Nej, jeg glemmer ikke OLED, SED, Laser og hvad man ellers kan finde på. Selvfølgelig bliver der fremskridt, og især når man kigger på praktiske forhold og ikke mindst pris, så er der absolut plads til forbedringer (en bøjelig OLED-skærm der ruller ned fra loftet som et lærred, det kan jeg da godt se det frække i). Men som du siger, så forholder jeg mig til billedkvaliteten, når jeg siger at et Pioneer er en 10-års investering (med forbehold for defekter). OLED og andre nye teknologier har helt sikkert potentialet til at udmanøvrere Pioneer's plasma-teknologi, også på billedkvaliteten. Det kræver "bare" at producenterne konkurrerer på reel billedkvalitet, og ikke på størst muligt farvespektrum f.eks. Det er dér det helt store problem ligger i fremtiden - det er ikke så meget teknologiens begrænsninger der er problemet i dag, det er (udover selve signalet) manglen på forståelse for hvad god billedkvalitet går ud på, ISÆR hos producenterne.
Som et eksempel, så har LG's tv en ret omfattende, ekstra service-menu rettet specifikt mod kalibrering. I service-manualen er det så fint beskrevet hvordan man opnår "en perfekt farvetemperatur på K9800". De har med andre ord investeret tid og penge i at gøre det muligt at kalibrere på tv'et - de har bare ikke fattet en bjælde af de helt basale, grundlæggende principper for billedkvalitet.
Pioneer fokuserer målrettet på at gengive billedet korrekt, om ikke andet så efter kalibrering. Uanset hvor godt du laver den grundlæggende teknologi, så kommer du aldrig til at matche en Pioneer hvis du f.eks. leverer en farvetemperatur på 9800K. Så er det _komplet_ underordnet hvor godt tv'et er på alle andre punkter - det bliver ikke et godt billede. Det er muligt det bliver bedre end nogle af de andre tv der heller ikke kan vise et godt billede, men det bliver ikke _godt_.
Og som nævnt, så længe producenterne ikke udvikler sig mod det rigtige mål, så kommer de aldrig derhen uanset hvor meget de udvikler. Pioneer er, bortset fra enkelte special-producenter (jeg har før nævnt Runco), den eneste producent der er en _medspiller_ og ikke en _modspiller_ når man skal kalibrere tv'et. På alle andre tv drejer det sig i større eller mindre grad om at modarbejde de tåbeligheder der er indbygget i designet. Heldigvis bliver der sat mere og mere fokus på dette område, så forhåbentligt følger andre producenter efter på et tidspunkt.
Derudover, så var det som sagt ikke for at sige at det er det bedste tv i al fremtid, og at ingen nogensinde kommer til at matche dem - det er der forhåbentligt nogle der gør. Pointen var at hvis du køber sådan ét, så bliver du ikke ked af det når OLED kommer. Hvis du køber et gennemsnitligt LCD i dag, så græder du snot i lange stænger når du har set naboens OLED.
|
 |
JesperLund
Guld medlem
Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
|
Sendt: 23-Juni-2007 kl. 13:18 |
AV Precision skrev:
Det vigtige at forstå som almindelig forbruger, er at en butik der tager en højere avance end en anden butik (især højere end internet-butikker) ikke er ude på at snyde dig. De er ude på at levere en højere grad af service, præsentation og rådgivning, end du kan få i net-butikker. |
Jeg mener heller ikke at El-Giganten forsøgte at snyde kunderne, da de på et tidspunkt solgte et 32" Toshiba LCD til cirka dobbelt pris i forhold til visse andre butikker. Enhver sælger vil da gerne sælge sit produkt så dyrt som muligt; det har intet med snyd at gøre, det hedder kapitalisme. Men det er omvendt klart at El-Giganten udnytter at nogle forbrugere enten ikke er særligt prisfølsomme eller ikke gider (eller har tid) til at checke priser andre steder. Når varerne ikke kan flyde frit på tværs af landegrænser og forskellige butiktyper, bliver det samlede marked mindre gennemskueligt for forbrugeren (for så vidt angår pris, specielt betaler man det rette pris?), og risikoen for at man som forbruger kommer til at betale "for meget" stiger betragteligt. Producenter som B&O, der forsøger at begrænse det frie flow af deres varer, lider generelt under en lav markedsandel. Pioneer's nye tiltag lyder heller ikke som noget, der forøger effektiviteten af distributionen, og disse ekstra omkostninger vil i sidste ende blive betalt af forbrugeren. Så kan man selvfølgelig sagtens komme og sige at die dummen Dänen skal betale mere, fordi de danske distributionskanaler er mindre effektive. Man har samtidigt blokeret for adgangen til mere effektive (high-volume) distribitionskanaler. Men lad os nu se hvad skidtet kommer til at koste, og der er heldigvis en plasma konkurrent som anlægger en lidt mere forbrugervenlig strategi, hvis det ender helt galt. 
Redigeret af JesperLund - 23-Juni-2007 kl. 13:19
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
 |
Wuffer
Guld medlem
Oprettet: 01-Juni-2005
Point: 615
|
Sendt: 23-Juni-2007 kl. 14:18 |
Det lyder som et rigtig lækkert tv.
Vil lige sige at mit Pio 427XA er en 10 års investering  og at jeg er rigtig godt tilfreds med billedkvaliteten. Jeg er heller ikke feinsmecker som Otto
|
 |
spooky
Bruger
Oprettet: 25-August-2006
Point: 52
|
Sendt: 23-Juni-2007 kl. 14:39 |
Hej alle,
Scalahifi har priser på pioneer's nye plasma'er.
PDP-507 XD - TILBUD kun få styk24.200,-21.900,-RING PDP-507 XA - TILBUD kun få styk22.200,-19.900,-RING PDP-427 XD - TILBUD kun få styk19.200,-16.900,-RING PDP-4270 XA - TILBUD kun få styk17.200,-14.900,-RING PDP-508 XD - NYHED juni/juli40.200,-37.900,- PDP-5080 XD - NYHED juni/juli37.200,-34.900,- PDP-5080 XA - NYHED juli35.200,-32.900,- PDP-428 XD - NYHED juni/juli29.700,-27.400,- PDP-4280 XD - NYHED juni/juli27.900,-25.600,- PDP-4280 XA - NYHED juli25.900,-23.600,-
De har også gode tilbud på de 'gamle'.
ps hifilageret har et gogt tilbud på en 507 XA'er 18,999- Dkr.
|
 |