recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - FTP hvordan
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

FTP hvordan

Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
fhansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1349
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fhansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: FTP hvordan
    Sendt: 28-Maj-2010 kl. 17:37
Jeg har investeret i en router med FTP server. Vil gerne bruge featuren at kunne få adgang til filer hjemme, fra en hvilken som helst PC via iexplorer. Men hvordan sætter man det op. Jeg kan ikke finde ud af hvordan jeg får tilgang til filerne. Nogle der kan guide. Manualen fortæller hvordan man sætter op, men ikke hvordan man får tilgang til filerne. Det er en D-Link DIR-685 med plads til en 2.5" HDD. Der er både NAS og FTP funktion i. Jeg har aldrig arbejdet med FTP før, så jeg er lidt lost, og Google gjorde mig ikke lige klogere, da jeg ikke kunne finde noget på D-Link. Kunne heller ikke finde noget på D-Link's side.

Mvh

Frank
Til top
abacus Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 12-Februar-2005
Point: 491
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér abacus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2010 kl. 20:35
Du skal have en stastisk ip-adresse, og skal sende filer du skal have adgang til over den interne ip-adresse f.eks 192.168.2.4 eller hvilken adresse din router nu har, og når du så skal tilgå den udefra, skal du bruge din faste ip-adresse, f.eks 217.116.243. **** hvor de første tal er fra din udbyder, og stjernerne er den specifikke adresse du har fået fra udbyderen.
Man kan også få en anden form for ip-adresse fra dynorg, men da jeg aldrig har prøvet det, kan jeg ikke hjælpe med det.
Niels
Til top
fhansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fhansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2010 kl. 21:14
Skal lige være sikker. Skal det skrives således? og behøver man at have en fast IP adresse?

Edit: Spørgsmål reformuleret

Redigeret af fhansen - 29-Maj-2010 kl. 23:20
Til top
abacus Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér abacus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2010 kl. 01:14
Nej din router har 2 forskellige ip-adresser, ekstern og intern.
Hver gang du går på nettet, får du en ny ip-adresse (hvis du ikke har fast ip-adresse).
Den kan du f.eks se her http://www.iptools.dk/
Den interne ip-adresse på din router er 192.168.0.1
Jeg ved ikke om routeren giver ftpserveren en adresse, men det skal du kunne se i manualen eller inde under den interne ip-adresse.
Åbn browser, tast 192.168.0.1 i adresselinien, så åbner siden med faciliteterne op opsætningerne i din router, kik ind under dhcp.
Hvis du ikke finder ud af det er du velkommen til at ringe til mig 3692 1789 mellem kl. 12:00 og 24:00
PS er oppe nu.
Niels
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Point: 2423
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2010 kl. 12:53
1) Sæt din ftp server op med et brugernavn og kodeord.
2) Hvis du vil have fat i FTP'en udefra skal du åbne for port 21 i din router.
3) Find dit eksterne ipnummer med fx. http://www.iptools.dk/
4) Når du er på farten åbner du en browser og skriver ftp://brugernavn@<dit eksterne ipnummer> hvorefter den bør komme og spørge dig om dit password. Alternativt kan du skrive ftp://brugernavn:kodeord@<dit eksterne ipnummer>
Til top
fhansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fhansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2010 kl. 22:19
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

1) Sæt din ftp server op med et brugernavn og kodeord.
2) Hvis du vil have fat i FTP'en udefra skal du åbne for port 21 i din router.
3) Find dit eksterne ipnummer med fx. http://www.iptools.dk/
4) Når du er på farten åbner du en browser og skriver ftp://brugernavn@<dit eksterne ipnummer> hvorefter den bør komme og spørge dig om dit password. Alternativt kan du skrive ftp://brugernavn:kodeord@<dit eksterne ipnummer>
Er dette ud fra at man har en fast IP adresse? Ved stadig ikke hvordan man ser om man har fast IP adresse. Jeg kan se at min udbyder tilbyder en fast IP adresse for en pose penge. Jeg tror ikke at jeg har en fast IP, da jeg kun betaler 85 penge for en 10/10 linie.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JesperLund Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2010 kl. 22:37
Oprindeligt skrevet af fhansen fhansen skrev:

Er dette ud fra at man har en fast IP adresse? Ved stadig ikke hvordan man ser om man har fast IP adresse. Jeg kan se at min udbyder tilbyder en fast IP adresse for en pose penge. Jeg tror ikke at jeg har en fast IP, da jeg kun betaler 85 penge for en 10/10 linie.

Det er ikke afgørende at du har en fast IP adresse, blot du løbende angiver den rigtige (eller brug tjenester som DynDNS).

Det er derimod meget vigtigt at du har en offentlig IP adresse. Skriv www.myip.dk i din browser, og hvis din IP adresse begynder med 10.x.x.x eller 192.x.x.x er den ikke offentlig.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
fhansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fhansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2010 kl. 22:39
Den starter med 91. Hvad gør DynDNS?
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JesperLund Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2010 kl. 23:13
Oprindeligt skrevet af fhansen fhansen skrev:

Den starter med 91. Hvad gør DynDNS?

At du kan knytte et host navn til din skiftende IP adresse, så du kan skrive

ftp mitfedeftpsite.dyndns.org

eller lignende i stedet for

ftp IP-adresse

91.x.x.x er en offentlig IP adresse.

Redigeret af JesperLund - 30-Maj-2010 kl. 23:14
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
pnn Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 22-Februar-2010
Sted: danmark
Point: 95
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pnn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2010 kl. 23:18
Det DYNDNS bla kan bruge til er du opretter dig som bruger og vælger du vil bruge en ftp service,
derefter laver du et navn til din ftp server som kan være  ( ditnavn.homeip.net ) så overvåger Dyndns sådan set bare din IPadresser og hvis den skifter fordi du ikke har en fastip skifter DynDns med.

du skal dog fortælle din FTP server i din router at du vælger at bruge DynDns. brugernavn password, og ditnavn.homeip.net  osv.

og når det hele er sat op kan du til en værd tid logge på din ftp ved og skrive
ftp://ditnavn.homeip.net  og så kommer der et popup hvor du skriver navn og password på din FTP

denne service er gratis hos DynDns,

håber det bare giver lidt mening
Peter
Til top
fhansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fhansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2010 kl. 18:48
Hvad med sikkerhed. Er der en risiko for at filer kan blive opsnappet hos DynDNS? Eller kan jeg roligt bruge det?
Og hvordan fortæller jeg routeren at jeg bruger DynDNS. Jeg kan ikke finde noget i menupunktet "ftp server" i routeren, som minder om steder hvor man kan indtaste disse data.
Til top
abacus Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér abacus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2010 kl. 19:35
Faldt lige over en der havde spurgt om det samme her http://www.eksperten.dk/spm/908760?utm_source=qna&utm_medium=rss
Hjælper det?
Til top

Besvar Besvar Side  123 4>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu