|
FTP hvordan |
Besvar ![]() |
Side 123 4> |
Forfatter | |
fhansen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 08-Marts-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1349 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 28-Maj-2010 kl. 17:37 |
Jeg har investeret i en router med FTP server. Vil gerne bruge featuren at kunne få adgang til filer hjemme, fra en hvilken som helst PC via iexplorer. Men hvordan sætter man det op. Jeg kan ikke finde ud af hvordan jeg får tilgang til filerne. Nogle der kan guide. Manualen fortæller hvordan man sætter op, men ikke hvordan man får tilgang til filerne. Det er en D-Link DIR-685 med plads til en 2.5" HDD. Der er både NAS og FTP funktion i. Jeg har aldrig arbejdet med FTP før, så jeg er lidt lost, og Google gjorde mig ikke lige klogere, da jeg ikke kunne finde noget på D-Link. Kunne heller ikke finde noget på D-Link's side.
Mvh
Frank
|
|
![]() |
|
abacus ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 12-Februar-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 491 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Du skal have en stastisk ip-adresse, og skal sende filer du skal have adgang til over den interne ip-adresse f.eks 192.168.2.4 eller hvilken adresse din router nu har, og når du så skal tilgå den udefra, skal du bruge din faste ip-adresse, f.eks 217.116.243. **** hvor de første tal er fra din udbyder, og stjernerne er den specifikke adresse du har fået fra udbyderen.
Man kan også få en anden form for ip-adresse fra dynorg, men da jeg aldrig har prøvet det, kan jeg ikke hjælpe med det.
Niels
|
|
![]() |
|
fhansen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 08-Marts-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1349 |
Skal lige være sikker. Skal det skrives således? og behøver man at have en fast IP adresse?
Edit: Spørgsmål reformuleret Redigeret af fhansen - 29-Maj-2010 kl. 23:20 |
|
![]() |
|
abacus ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 12-Februar-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 491 |
Nej din router har 2 forskellige ip-adresser, ekstern og intern.
Hver gang du går på nettet, får du en ny ip-adresse (hvis du ikke har fast ip-adresse).
Den kan du f.eks se her http://www.iptools.dk/
Den interne ip-adresse på din router er 192.168.0.1
Jeg ved ikke om routeren giver ftpserveren en adresse, men det skal du kunne se i manualen eller inde under den interne ip-adresse.
Åbn browser, tast 192.168.0.1 i adresselinien, så åbner siden med faciliteterne op opsætningerne i din router, kik ind under dhcp.
Hvis du ikke finder ud af det er du velkommen til at ringe til mig 3692 1789 mellem kl. 12:00 og 24:00
PS er oppe nu.
Niels
|
|
![]() |
|
strandvasker ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-September-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2423 |
1) Sæt din ftp server op med et brugernavn og kodeord.
2) Hvis du vil have fat i FTP'en udefra skal du åbne for port 21 i din router. 3) Find dit eksterne ipnummer med fx. http://www.iptools.dk/ 4) Når du er på farten åbner du en browser og skriver ftp://brugernavn@<dit eksterne ipnummer> hvorefter den bør komme og spørge dig om dit password. Alternativt kan du skrive ftp://brugernavn:kodeord@<dit eksterne ipnummer> |
|
![]() |
|
|
|
![]() |
|
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
Det er ikke afgørende at du har en fast IP adresse, blot du løbende angiver den rigtige (eller brug tjenester som DynDNS). Det er derimod meget vigtigt at du har en offentlig IP adresse. Skriv www.myip.dk i din browser, og hvis din IP adresse begynder med 10.x.x.x eller 192.x.x.x er den ikke offentlig. |
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
|
![]() |
|
Den starter med 91. Hvad gør DynDNS?
|
|
![]() |
|
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
At du kan knytte et host navn til din skiftende IP adresse, så du kan skrive ftp mitfedeftpsite.dyndns.org eller lignende i stedet for ftp IP-adresse 91.x.x.x er en offentlig IP adresse. Redigeret af JesperLund - 30-Maj-2010 kl. 23:14 |
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
|
![]() |
|
pnn ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 22-Februar-2010 Sted: danmark Status: Offline Point: 95 |
Det DYNDNS bla kan bruge til er du opretter dig som bruger og vælger du vil bruge en ftp service,
derefter laver du et navn til din ftp server som kan være ( ditnavn.homeip.net ) så overvåger Dyndns sådan set bare din IPadresser og hvis den skifter fordi du ikke har en fastip skifter DynDns med.
du skal dog fortælle din FTP server i din router at du vælger at bruge DynDns. brugernavn password, og ditnavn.homeip.net osv.
og når det hele er sat op kan du til en værd tid logge på din ftp ved og skrive
ftp://ditnavn.homeip.net og så kommer der et popup hvor du skriver navn og password på din FTP
denne service er gratis hos DynDns,
håber det bare giver lidt mening
Peter
|
|
![]() |
|
Hvad med sikkerhed. Er der en risiko for at filer kan blive opsnappet hos DynDNS? Eller kan jeg roligt bruge det?
Og hvordan fortæller jeg routeren at jeg bruger DynDNS. Jeg kan ikke finde noget i menupunktet "ftp server" i routeren, som minder om steder hvor man kan indtaste disse data.
|
|
![]() |
|
Faldt lige over en der havde spurgt om det samme her http://www.eksperten.dk/spm/908760?utm_source=qna&utm_medium=rss
Hjælper det?
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123 4> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |