|
FTP hvordan |
Besvar ![]() |
Side <1234> |
Forfatter | ||
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Der er ingen sikkerhedsrisiko ved DynDNS. Dine opdateringer til DynDNS sendes via HTTPS altså med kryptering. Derimod er FTP en meget usikker prototol, men det gælder uanset om du bruger IP direkte eller hostname via DynDNS. FTP passwords sendes i klartext (uden kryptering). Enhver der kan bryde ind i forbindelsen kan se dit FTP password og få adgang til FTP serveren. Det kunne være via et åbent access point (hotspot på en cafe; det hjælper faktisk ikke at der bruges WPA her) eller en IT administrator hvis du/andre bruger adgangen på arbejde. Bottom line: alle LANs hvor andre kan sniffe TCP/IP pakker er sårbare. Det samme sikkerhedsproblem gælder i øvrigt for vores logon på recordere.dk... ![]() Redigeret af JesperLund - 31-Maj-2010 kl. 19:55 |
||
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
||
![]() |
||
strandvasker ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-September-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2423 |
|
DynDNS har ikke noget med din ftp trafik at gøre, så den influerer ikke på sikkerheden.. Hvis du går ind på http://myip.dk/ kan du se hvad dit eksterne ipnummer er. Hvis du har fast ipnummer skriver du ipnummeret ned på en lap papir og har med dig i tegnebogen, så kan du kontakte din ftp ved at taste ftp://brugernavn@<ipnummer fra papirlappen> = nemt.. Hvis du ikke har fast ipnummer, så får du indimellem et nyt. Du kan så gå på http://myip.dk/ hver morgen og notere dig dagens ipnummer på en lap papir og bruge det nummer indtil det skifter. Det DynDNS kan gøre for dig er at holde styr på hvad dit ipnummer er. Hos DynDNS opretter du fx. fhansen.dyndns.com. Herefter downloader du et lille program og lægger det på den maskine der kører din ftp server. Programmet checker så en side i stil med http://myip.dk/ et par gange i løbet af dagen og sender besked til DynDNS om hvad dit ipnummer er. Når du så skrifter ftp://brugernavn@fhansen.dyndns.com bliver DynDNS spurgt "hvad er ipnummeret til fhansen?". DynDNS kigger i loggen hvad det lille "sladre-program" på din ftp server har fortalt du har af ipnummer og sørger for at svare det ipnummer tilbage. Du slipper for at besøge http://myip.dk/ og checke dagens ipnummer, du skal kun huske på fhansen.dyndns.com så sørger DynDNS for at levere et gældende ipnummer. Selve din ftp trafik går ikke gennem DynDNS, de fortæller udelukkende hvilket ipnummer din ftp server har så du kan kontakte det. Håber det gav mening. |
||
![]() |
||
fhansen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 08-Marts-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1349 |
|
Nu giver alt efterhånden mening. Der følger en nedern vejledning med til routeren, som jeg får absolut intet ud af. Nu har jeg da fået oprettet FTP-serveren på routeren, fået adgang til den via LAN, fået oprettet mig hos DynDNS, og har fundet ud af hvor det skal registreres i routeren. Så foreløbig mange tak for hjælpen.
Jeg regner med at blive klogere imorgen, når jeg prøver at få adgang via en PC på mit arbejde.
Jeg skal så lige spørge med hensyn til sikkerhed. Der står at routeren understøtter en FTPS client, som kryptere bruger og password. Kan iexplorer det? Og hvad hvis man beder om at få åbnet i stifinder, så man kan tilføje filer?
|
||
![]() |
||
fhansen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 08-Marts-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1349 |
|
Nå, prøvede at få adgang via en en PC på arbejdet. Det gik ikke. Jeg havde sat routeren til at forwarde port 20-21. Kan det være det der er fejlen? Serveren og HDD er jo integreret i routeren. Jeg kan godt få adgang til serveren her hjemme via iexplorer gennem DynDNS (brugeradgangen er sat til WAN/internet). Så jeg er ikke helt klar over om det virker eller ikke virker.
|
||
![]() |
||
strandvasker ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-September-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2423 |
|
Når jeg kigger den video her http://www.youtube.com/watch?v=8FQMG67OyGs&feature=related ser det ud som om han lader den stå på LAN i stedet for Wan/internet. |
||
![]() |
||
Nikodk ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Juli-2004 Sted: nær Roskilde Status: Offline Point: 1836 |
|
jeg er med på en kigger på denne tråd.
Jeg har tilsyneladende fat i mit hjemmenetværk, men den vil ikke logge på, når den spørger om brugernavn samt adgangskode. Vi er vel enige om at det brugernavn og kode den skal have, er tilsvarende som man har oprettet på sin NAS? |
||
![]() |
||
|
I mit tilfælde er det den bruger man opretter under FTP i routeren.
|
||
![]() |
||
|
Det var et fint link. Nu har jeg gjort som han siger. Så prøver jeg lige i morgen på arbejdet igen ![]() Redigeret af fhansen - 01-Juni-2010 kl. 21:21 |
||
![]() |
||
|
Jeg kan stadig ikke få adgang. Jeg får at vide at siden ikke kan findes. Kan det tænkes at det er en sikkerhedsopsætning på min arbejdsplads der gør at jeg ikke kan få kontakt?
|
||
![]() |
||
abacus ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 12-Februar-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 491 |
|
Hvis du mailer privat til mig, kan jeg på et tidspunkt der passer dig, åbne min ftp for dig, så kan du prøve den fra dit arbejde, og se om det er der problemet er.
Ellers mail din ftp-adresse, og adgang tll den, så kan jeg prøve herfra.
Niels Redigeret af abacus - 02-Juni-2010 kl. 19:16 |
||
![]() |
||
|
Du må gerne se om du kan få adgang:
bruger: test
pass: test1
|
||
![]() |
||
michael9000 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 01-November-2009 Status: Offline Point: 786 |
|
Det er da ikke nødvendigt at tage på arbejde for at test om det virker "ude fra".
En lokal ftp-klient (fx filezilla) logges på gennem din-eksterne-ip, som du kan finde på http://myip.dk, med det brugernavn/password du har sat i din ftp-router. |
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1234> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |