recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - FTP hvordan
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

FTP hvordan

Besvar Besvar Side  <1 234
Forfatter
Besked
fhansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1349
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fhansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juni-2010 kl. 21:21
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Oprindeligt skrevet af fhansen fhansen skrev:

Sikke noget pis. Det skal da bare heller ikke være nemtAngry. Man kan få lov at betale 150 i oprettelse for en fast IP + 120 pr. år for at beholde den.

Check lige at de mener en fast offentlig IP adresse inden du betaler....
(en fast privat IP adresse ala 10.x.x.x er ikke noget værd).

Det er gennem Brøndby antenneforening hvis der er nogle der kender det? Det er Fascom der er leverandør.

Der står offentlig IP adresse i prislisten (150 kr/oprettelse og 120 kr/år), så den må være god nok. Det andet gav heller ikke mening...

Hvis du har 60/60 med fri trafik til 325 kr/måned overlever du nok...LOL

Har en 10/10. Men det vil sige at jeg ikke kan få det til at virke alligevel, før end at jeg opretter en fast IP?
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JesperLund Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juni-2010 kl. 21:27

Har en 10/10. Men det vil sige at jeg ikke kan få det til at virke alligevel, før end at jeg opretter en fast IP?

Du skal have en offentlig IP for at det virker. En offentlig IP adresse er en IP adresse som kan tilgås fra hele internettet, og ikke bare Brøndby Antenneforenings lokalnet.

Om du får en fast offentlig IP adresse, eller en "dynamisk", kan jeg ikke se ud af prislisten, men det er også mindre vigtigt. Det problem kan du nemt løse ved at køre DynDNS. Det vil jeg generelt anbefale, da internetudbyderne godt kan finde på at ændre på de "faste" IP adresser.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
michael9000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-November-2009
Point: 786
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér michael9000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juni-2010 kl. 21:29

Oprindeligt skrevet af michael9000 michael9000 skrev:

Det er da ikke nødvendigt at tage på arbejde for at test om det virker "ude fra".
En lokal ftp-klient (fx filezilla) logges på gennem din-eksterne-ip, som du kan finde på http://myip.dk,  med det brugernavn/password du har sat i din ftp-router.

Det kommer lidt an på hvad problemet er. Hvis det er manglende port forwarding i NAT routeren, er det ikke givet at du kan teste det fra LAN siden ("hjemmefra"). NAT loopback er ikke det samme som adgang fra WAN siden.
Ups, den vinkel havde jeg ikke lige tænkt på i farten (bruger selv fjernstyring af en ekstern server til sådanne simple tests).
Til top
fhansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fhansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juni-2010 kl. 21:44

Du skal have en offentlig IP for at det virker. En offentlig IP adresse er en IP adresse som kan tilgås fra hele internettet, og ikke bare Brøndby Antenneforenings lokalnet.

Om du får en fast offentlig IP adresse, eller en "dynamisk", kan jeg ikke se ud af prislisten, men det er også mindre vigtigt. Det problem kan du nemt løse ved at køre DynDNS. Det vil jeg generelt anbefale, da internetudbyderne godt kan finde på at ændre på de "faste" IP adresser.

Okay, så næste step er at bestille en fast IP. Så må jeg bide i det sure æble. Hvad med sikkerhed? Hvis jeg gerne vil sørge for at de data jeg sender til og modtager fra serveren, bliver krypterede, hvad skal jeg så gøre? Der er noget med at man kan køre FTPS.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JesperLund Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juni-2010 kl. 22:15

Okay, så næste step er at bestille en fast IP. Så må jeg bide i det sure æble. Hvad med sikkerhed? Hvis jeg gerne vil sørge for at de data jeg sender til og modtager fra serveren, bliver krypterede, hvad skal jeg så gøre? Der er noget med at man kan køre FTPS.

FTPS er FTP over SSL, så trafikken er krypteret (både password og data).

Personligt ville jeg foretrække SFTP/SCP som er filkopiering over SSH, gerne i kombination med certifikater i stedet for passwords. Det giver endnu bedre sikkerhed (stærkere kryptering) og du kan validere at du har fat i den rigtige host (dit hjemme-LAN og ikke nogen som udgiver sig for at være dig).

SSH er også nemmere at sætte op med portforwarding i routeren.

Både FTPS og SSH (SFTP/SCP) er gode løsninger.

Husk bare at SFTP ikke er det samme som FTPS! Wink
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
abacus Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 12-Februar-2005
Point: 491
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér abacus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juni-2010 kl. 00:03
Har også internet via Fascom, der hos os (Baldersbo afdeling 10) bruger Netgroup og de leverer faste ip-adresser under 217.116.243.++++ = din ipadresse.
Niels
Til top
fhansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fhansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juni-2010 kl. 16:20

FTPS er FTP over SSL, så trafikken er krypteret (både password og data).

Personligt ville jeg foretrække SFTP/SCP som er filkopiering over SSH, gerne i kombination med certifikater i stedet for passwords. Det giver endnu bedre sikkerhed (stærkere kryptering) og du kan validere at du har fat i den rigtige host (dit hjemme-LAN og ikke nogen som udgiver sig for at være dig).

SSH er også nemmere at sætte op med portforwarding i routeren.

Både FTPS og SSH (SFTP/SCP) er gode løsninger.

Husk bare at SFTP ikke er det samme som FTPS! Wink

Okay, det er lidt sort snak for mig. Kender ikke forkortelserne, og aner ikke om routeren kan håndtere dem. Det må gerne være sådan at jeg kan tilgå serveren uden at skulle installere noget på den eksterne PC, men stadig være sikker på at mine data ikke kan opsnappes. Kan det lade sig gøre?
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Point: 4951
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juni-2010 kl. 17:34

Okay, det er lidt sort snak for mig. Kender ikke forkortelserne, og aner ikke om routeren kan håndtere dem. Det må gerne være sådan at jeg kan tilgå serveren uden at skulle installere noget på den eksterne PC, men stadig være sikker på at mine data ikke kan opsnappes. Kan det lade sig gøre?

Det lyder altså for mig som at du er ude på dybt vand. Det er ikke bare lige at trykke på knappen og få det som du ønsker med kryptering. Du skal også gøre dig tanker om hvorvidt dine data er værd at stjæle?
Det er rigtigt at data som ikke er krypteret kan opsnappes, men det kræver at dem der opsnapper sidder nogle bestemte steder på netværket.
Jeg ville nok være mere bange for at de skulle gætte password et, end at opsnappe nogle filer i en overførsel.

Den bedste løsning vil være en lille Synology NAS som har et super lækkert filsystem der kører over https (krypteret) Der vil du sikkert ikke have nogle problemer, så snart du har fået en offentlig IP adresse.

Løsninger som FTPS og SFTP er tit ikke tilgængelige fra større virksomheder. Det hænger sammen med porten til SFTP er 22 og den er somregel lukket. FTPS køre altid passiv mode og det kræver at firmaet har åbent for de porte som FTP serveren er sat op til at kræve. Det gør også at man i mange tilfælde ikke får adgang fra firmaet. Alm. ftp er port 21 som nogle gange er åben, men den er så ikke krypteret. HTTPS er bedste bud da port 443 i næsten alle tilfælde er åben i de fleste firmaer. Men det kan din router nok desværre ikke køre?

Man skal forresten være meget opmærksom på hvad man foretager sig af opsætning i routeren, når man har offentlig ip adresse. Ellers kan der være virus eller ubudne gæster som lægger vejen forbi.
Ofte er det mere reglen end undtagelsen at de finder dig...

Til top
fhansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fhansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2010 kl. 13:15
Hej igen

Ja, gik lige lidt i stå grundet an masse andre ting. Men jeg har nu fået mig en offentlig IP adresse. Jeg kan bare ikke finde ud af hvordan jeg får det til at virke. Har prøvet at dappe dataerne fra udbyderen ind i routeren, men jeg må mangle et eller andet, da jeg får en fejlmelding. Så hvis der er nogle der har erfaring med selve opsætningsdelen i det, må I meget gerne lige skrive et par ord om hvordan jeg får det til at virke.
Til top
abacus Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 12-Februar-2005
Point: 491
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér abacus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2010 kl. 00:14

Har du tænkt på, at hvis du er indenfor dit net, skal bruge routerens ip- tildeling til din nas, og hvis du er udenfor dit net, skal bruge din af udbyder tildelte faste ip-adresse?

Redigeret af abacus - 31-December-2010 kl. 00:14
Til top

Besvar Besvar Side  <1 234

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu