|
|
Besvar ![]() |
Side <123 |
Forfatter | ||
amorbavian ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 19-April-2008 Sted: Sweden Status: Offline Point: 3010 |
![]() |
|
Man TV'et kan vel ikke kompensere for alle de formatter, der filmes i? Der vil vel altid vaere nogen formater, der ikke fylder hele skaermen? |
||
BORING! |
||
![]() |
||
Allan Olesen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 08-Juli-2008 Status: Offline Point: 3249 |
![]() |
|
Det er jo netop det, der er pointen. Trådstarteren ønsker en trylleløsning. |
||
![]() |
||
bruger udmeldt 5 ![]() -- ![]() ![]() Oprettet: 15-April-2006 Sted: lolland Status: Offline Point: 3584 |
![]() |
|
Problemet for de som ikke forstår er jo at når man i den tidlige widescreen alder købte en 32" WS skærm, fik man jo ikke det samme som en 32" 4:3 skærm, så flere mente så at deres skærm blev for lille. Skal vi have en skærm som passer de dimensioner, så får vi igen en smaller skærm hvis den skal sælges på tommer.. og stor, det er jo nok mere en bred skærm vi får og ikke en høj skærm når vi f.ex skal forholde os til 32". |
||
![]() |
||
sovedyret ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 07-Februar-2006 Status: Offline Point: 45 |
![]() |
|
[QUOTE=amorbavian]
Jeg skulle lige til at anbefale Acpect Ratio artiklen til traadstarteren, men forfatteren var selvfoelgelig hurtigere. Den forklarer det saadan set fint nok. Man vil mangle noget af billedet hvis en 2.35 film skulle fylde hele skaermen paa et 16:9 TV, som sovedyret oensker. Dog er jeg enig med traadstarter mht. at fylde hele billedet ud. Jeg vil aldrig skifte format, zoome el.l. me jeg elsker naar filmen fylder hele den 46" store herlighed - samtidigt med at jeg ved at jeg ikke beskaerer noget. Som jeg ser det, maa loesningen vaere et andet, stoerre format til TV, saa 2.35 film, kan fylde hele skaermen og man ender men en dejlig kaempe skaerm Dog ville bjaelkerne saa forekomme paa film der ikke er 2.35. Endelig en der har forstået hvad tråden egentlig handlede om.. Jeg nyder min ps3/blurayafspiller, og ville bare høre om der var noget jeg kunne gøre for at undgå bjælkerne (som på trods af at de har været der i længe stadig irriterer mig) udover det åbenlyse at beskære/zoome på fjernsynet, som jo ikke ligefrem er nogen optimal løsning.. Det er der så ikke, medmindre man kun køber film fra den liste der er blevet nævnt tidligere i tråden.. Fair nok så må jeg bare fortsætte med at få det bedste ud af de muligheder der nu er.. |
||
![]() |
||
Miths ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 31-Januar-2008 Status: Offline Point: 413 |
![]() |
|
Nu er jeg ikke just ekspert på området ![]() Jeg tog lige et kig på bagsiden af de få BD film jeg har i hvad der skal forestille at være 16:9 format. Bag på den ene står der godt nok 1.85:1 - de andre to siger bare 16:9. Jeg kan faktisk ikke huske om den første af de tre også fyldte skærmen helt ud (jeg kører med 1:1 pixel mapping "just scan"), men det var under alle omstændigheder meget tæt på - hvilket den minimale forskel mellem 1.78:1 og 1.85:1 da også indikerer at det burde være. Derudover er de par TV serie sæson sæt jeg har på BD - Sarah Connor Chronicles og Heroes 2. sæson - også at finde på 1.78:1 listen. |
||
![]() |
||
Tarkin ![]() Redaktionen ![]() ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 08-August-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 939 |
![]() |
|
Ja, 1.85:1 er ikke det samme format som 16:9 (1.78:1), men 1.85:1 er det mest benyttede format, hvis man kigger på alle film (motion pictures) der er produceret gennem tiderne. (NB. 2.35:1 eller nærmere 2.4:1 er for tiden det mest populære filmformat, men det er en anden sag). Grunden til at jeg skriver, at listen med film i 1.85:1 er mere interessant, er, at listen med de film der står som 1.78:1 (altså 100% 16:9) primært består af film optaget med HD kameraer som skyder i ægte 16:9 format, og det er endnu ret få film i det samlede hele. Kun meget få film som er skudt på filmstrimmel står som 1.78:1. Derudover er det, som man også kan se i 1.78:1 listen, primært tv-produktioner, herunder serier, dokumentarprogrammer, koncertoptagelser m.v. som er i denne liste. Hvis vi taler rigtige film i "widescreen", er det 1.85:1 listen man bør kigge på, da det er i dette format, disse film bliver udgivet i i biograferne.
Hvis man ikke har et Full HD tv som kører med 1:1 pixelmapping, vil man aldrig se hele det billede, der ligger i signalet, både når vi taler analoge og digitale signaler fra broadcast, DVD, BD m.v. idet de yderste 2-5% af billedet ligger i overscan området (det uden for det aktive skærmbillede). Man bruger også begreberne "Title & Action safe area". Det er et levn fra tiden med billedrørstv, som har overlevet digitaliseringen - selvom det egenlig ikke længere er væsentligt - og derfor stadig forekommer på fladskærmstv, navnlig dem som ikke har 1920x1080 panel. Full HD tv kan med HD film i 1920x1080 pixels som regel vise alle pixels i signalet. Det gøres ved at køre med 1:1 pixelmapping, også kaldet dot by dot, punkt for punkt, just scan eller underscan. Full HD film i 1.85:1 vil derfor ses med meget smalle sorte bjælker øverst og nederst på skærmen på et 1920x1080 tv, såfremt man se dem i 1:1. På alle andre typer 16:9 tv, vil man ikke se de smalle sorte bjælker, da de ligger i overscanområdet, dvs. uden for det aktive billede på skærmen. Så man kan derfor godt anse 1.85:1 film som værende i "16:9", da disse film på de fleste menneskers 16:9 tv vil fremstå præcis som med ægte 1.78:1 materiale - dvs. hvor det aktive billede fylder hele 16:9 skærmen ud. NB. Mht. hvad de skriver bag på DVD og BD covers, så gør de forskellige distribusionsselskaber det meget forskelligt (og nogle gange meget forvirrende). Nogle skriver fx blot 16:9 eller 1.85:1, andre skriver 16:9 1.85:1, og på DVD'er skriver de ofte 1.85:1 anamorpic 16:9. Sidstnævnte er blot for at gøre opmærksom på at signalet egentlig er et sammenpresset 4:3 signal. Personligt foretrækker jeg, at de blot skriver 16:9 letterbox 1.85:1, for der er jo tale om et 16:9 letterbox billede, om end det er meget smalle sorte bjælker. Redigeret af Tarkin - 16-Oktober-2008 kl. 10:28 |
||
![]() |
||
lunddal ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 09-Februar-2006 Sted: Danmark Status: Offline Point: 8660 |
![]() |
|
Nej, det kan man ganske logisk ikke - du kan heller ikke få 1,5L mælk til at være i en 1L karton. |
||
![]() |
||
XERYUS ![]() Ny bruger ![]() ![]() Oprettet: 17-September-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11 |
![]() |
|
Du kan alternativt få din PS3 til at zoome biledet så det fylder hele skærmen - |
||
![]() |
||
Radiomanden ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 17-Maj-2004 Sted: 4100 Status: Offline Point: 40543 |
![]() |
|
Det kan man da sikkert, men så vises filmen jo heller ikke i det Aspect Ratio som den skal, den strækkes i højden, og beskæres i siderne, det er sgu da totalt |
||
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
||
![]() |
||
XERYUS ![]() Ny bruger ![]() ![]() Oprettet: 17-September-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11 |
![]() |
|
Jeg lever skam fint med biograf AR og sorte bjælker, det var blot et løsningsforslag til spørgeren............ |
||
![]() |
||
Radiomanden ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 17-Maj-2004 Sted: 4100 Status: Offline Point: 40543 |
![]() |
|
Det er jeg klar over et det var, men det er da ganske sikkert i de flestes mening en ganske dårlig løsning. Jeg vil da helt sikkert regne med at der nok ikke er mange der vil bruge en sådan løsning. |
||
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <123 |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |