recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Fuldt lydsystem til festrum
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fuldt lydsystem til festrum

 Besvar Besvar Side  123 6>
Forfatter
Besked
rasmusDoh Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 25-April-2008
Status: Offline
Point: 36
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rasmusDoh Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Fuldt lydsystem til festrum
    Sendt: 11-Februar-2012 kl. 21:04
Hey

Festrummet på mit kollegie skal have noget ny lyd. 
Den nuværende forstærker brænder sammen, når den har været tændt i længere tid.
Og hvis der er mange mennesker i lokalet (dvs. varmt), så bryder den nogle gange ned næsten med det samme.
Man kan tænde den igen ved at tage stikket ud af stikkontakten og ind igen, men den bliver ved med at bryde ned.

Desuden er to eller tre af de 5 højtalere i rummet også brændt ned, og de er brændt ned for-good.

Så vi har brugt for en ny kvalitetsforstærker, som ikke går ned og som kan håndtere de her ca. 5 højttalere.
Og så skal vi nok også bruge 5 helt nye højttalere, som også er kvalitet og ikke bryder ned efter få år.
De nuværende hænger i loftet, og det er de nye nok også nødt til at gøre, da der ikke umiddelbart er plads på gulvet.

Jeg så en have et emne med trådløs afspilning. Ville det være muligt for et system som dette? Hvis ikke, er kabler heller ikke noget problem, det går nok!

Rummet er ca. 8x8 meter stort.

Vi vil forsøge at få penge til alt dette fra nogle fonde, men vi skal have et budget osv før vi kan søge. 
Det vigtigste er, at det er kvalitet så dette problem ikke opstår igen om nogle få år. Hvis det så kan holdes nede på en overkommelig pris, da vi jo ikke ligefrem er et diskotek med massere af penge, ville det være super.


På forhånd mange tak!

Mvh
Rasmus
Til top
maleranton Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 31-Oktober-2011
Sted: danmark
Status: Offline
Point: 28
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér maleranton Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2012 kl. 21:45
Hej!
Hm, lidt af et problem. Med et rum på 8x8m kan man godt nøjes med færre højttalere -hvilket også ville belaste forstærkeren mindre. Gå efter nogle højttalere med høj følsomhed så som Cerwin Wega og sæt det evt. sammen med fx en Nad forstærker med soft cutting/clipping(den stopper selv ved forvrængning så højttalerne ikke brænder af). Prøv at kigge på noget brugt på dba.dk, guloggratis.dk eller her på sitet -så får I mest for pengene. Gå i øvrigt efter en kraftig forstærker -så skal den yde mindre.
 
 
 
 
Mvh Anton
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19210
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2012 kl. 21:48
Find ud af, hvor mange penge i har at gøre med og gå så ned til http://www.4sound.dk/ og lad dem råde jer.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Hyl.dk Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hyl.dk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2012 kl. 22:07
Enig med Klaus. Jeg har selv stået for at sætte lydanlæg op i den lokale UNI bar der er noget større end jeres 8x8 m rum. Vi spiller med 4*Opera 208D sammen med en lille mixerpult. 2 ville sagtens kunne gøre det, men det skaber et mere jævnt lydniveau i hele rummet. De kan spille stjerne højt hvis de skal det men spiller samtidigt rigtigt fornuft generelt også ved lav volumen.

Det er vist 200W klasse D der sider i dem. De kan fåes ved 4sound for 2600 stk. Mixerpult er vel fra 500 og op. Dem kan i ikke spille "varme", jeres øre står af først :D
Udstyr:
* Receiver - Pioneer VSX-LX60
* Effekt - XTZ Edge A2-300 (2 stk Bi-amp)
* Front - XTZ 99.36 MK1
* Center - XTZ 99.25 MK1
* Sub - XTZ 99 W10.16 (m. 700W klasse-D modul)
Til top
rasmusDoh Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 25-April-2008
Status: Offline
Point: 36
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rasmusDoh Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2012 kl. 22:14
Hvordan ser man hvor kraftig en forstærker er? Samlet antal watt?

Hyl.dk: Har i kun den der mixerpult, ingen forstærker?
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19210
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2012 kl. 22:35
Oprindeligt skrevet af rasmusDoh rasmusDoh skrev:

Hvordan ser man hvor kraftig en forstærker er? Samlet antal watt?

Hyl.dk: Har i kun den der mixerpult, ingen forstærker?


Det er aktive højttalere, dt vil sige at der er indbygget forstærker i højttalerne.

Hvis man vil vide hvor kraftig en traditionel forstærker er kigger man på maksimalt strømforbrug og dividerer med 2, så er dt rimeligtbtæt på.
Det vil sige en stereoforstærker der maksimalt trækker 400w fra lysnettet, vil typisk være på 2x 100w

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-December-2006
Sted: Århus N, DK
Status: Offline
Point: 1528
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hessi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2012 kl. 23:37
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Hvis man vil vide hvor kraftig en traditionel forstærker er kigger man på maksimalt strømforbrug og dividerer med 2, så er dt rimeligtbtæt på.
Det vil sige en stereoforstærker der maksimalt trækker 400w fra lysnettet, vil typisk være på 2x 100w

Er det ikke en ret grov tommelfinger regel?

Jeg har ikke vildt meget forstand på strømforsyninger til forstærkere, men effektivitet på 50% er da meget lavt og 50% heraf som varmeudvikling er også ret meget? Men okay der afgør vel også noget effekt til andre dele end selve effektblokkende.

Jeg ved da fra computerverdenen at strømforsyningerne er +80% effektive og at det kun er -20% der fordufter som varme. Men det kan da være at producenterne til forstærkere hænger sig i gammelt teknologi for at spare penge og dermed slækker på kvaliteten eller hvad der kunne være mulig kvalitet forøgelse.

Men som sagt min viden indenfor forstærker-strømforsyninger er begrænset.
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

MinFotoVerden.dk
Til top
Irenicus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-December-2009
Status: Offline
Point: 1020
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Irenicus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2012 kl. 23:51
Oprindeligt skrevet af Hessi Hessi skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Hvis man vil vide hvor kraftig en traditionel forstærker er kigger man på maksimalt strømforbrug og dividerer med 2, så er dt rimeligtbtæt på.
Det vil sige en stereoforstærker der maksimalt trækker 400w fra lysnettet, vil typisk være på 2x 100w

Er det ikke en ret grov tommelfinger regel?

Jeg har ikke vildt meget forstand på strømforsyninger til forstærkere, men effektivitet på 50% er da meget lavt og 50% heraf som varmeudvikling er også ret meget? Men okay der afgør vel også noget effekt til andre dele end selve effektblokkende.

Jeg ved da fra computerverdenen at strømforsyningerne er +80% effektive og at det kun er -20% der fordufter som varme. Men det kan da være at producenterne til forstærkere hænger sig i gammelt teknologi for at spare penge og dermed slækker på kvaliteten eller hvad der kunne være mulig kvalitet forøgelse.

Men som sagt min viden indenfor forstærker-strømforsyninger er begrænset.

Problemet er ikke i strømforsyningen men i effekttrinnet. Traditionel klasse A/B har en teoretisk maks effektivitet på 50% resten bliver varme.
Derfor kan du som en grov tommelfingerregel, som du selv nævner, forvente at 50% af PSU'ens maks yde evne bliver faktisk effekt.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19210
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2012 kl. 08:10
Oprindeligt skrevet af Hessi Hessi skrev:

Men som sagt min viden indenfor forstærker-strømforsyninger er begrænset.


Man bruger 2 forskellige teknologier.

En PC strømforsyning er en switchmode forsyning, det vil sige en helvedes masse elektroniske komponenter, hvorimod en typisk forstærker arbejder med en traditionel strømforsyning emd en stor transformator og en kæmpe ladelytter.

Eksempel på PC strømforsyning

Eksempel på "HiFi forsyning", den består af den store runde transformator og printet med de 6 kondesatorer.


Der er i dag nogle forstærkere der har switchmode forsyninger. Tyspisk er det samme forstærkere der også arbejder med klasse D forstærkertrin.
Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19210
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2012 kl. 08:14
Oprindeligt skrevet af Irenicus Irenicus skrev:

Problemet er ikke i strømforsyningen men i effekttrinnet. Traditionel klasse A/B har en teoretisk maks effektivitet på 50% resten bliver varme.


Arrrh, Klasse A er mindst halvdelen som varme. Klasse B kan maksimalt udnytte omkring 78%.

Klasse A/B er et sted ind i mellem, afhængigt af, hvor stor tomgangsstrøm man har i trinnet. Men 70% er sådan en god SPT værdi.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
huntiedk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-April-2006
Sted: København Ø, DK
Status: Offline
Point: 725
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér huntiedk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2012 kl. 08:34
Helt enig med KlausDM og Hyl.dk. Til et "fest-anlæg" er robusthed og power mere vigtigt end super hifi-kvaliteter. Find nogle gode aktive PA-højttalere med 2-300W stykket (som nævnt, snak fx. med 4sound), så er I godt kørende. Aktive højttalere er som regel bi-amped med begrænser og overophedningssikring, så de er svære at tage livet af.
Øst, vest, ::1 bedst
Til top
Irenicus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-December-2009
Status: Offline
Point: 1020
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Irenicus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2012 kl. 09:19
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Irenicus Irenicus skrev:

Problemet er ikke i strømforsyningen men i effekttrinnet. Traditionel klasse A/B har en teoretisk maks effektivitet på 50% resten bliver varme.


Arrrh, Klasse A er mindst halvdelen som varme. Klasse B kan maksimalt udnytte omkring 78%.

Klasse A/B er et sted ind i mellem, afhængigt af, hvor stor tomgangsstrøm man har i trinnet. Men 70% er sådan en god SPT værdi.

Klaus

Det er selvfølgelig rigtigt, jeg er vest ved at blive gammel.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 6>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu