recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Fuldt lydsystem til festrum
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fuldt lydsystem til festrum

 Besvar Besvar Side  <1234 6>
Forfatter
Besked
Mr. Claude Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-Marts-2010
Sted: DK
Status: Offline
Point: 1127
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mr. Claude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2012 kl. 11:57
[QUOTE=maleranton] Hej!
Hm, lidt af et problem. Med et rum på 8x8m kan man godt nøjes med færre højttalere -hvilket også ville belaste forstærkeren mindre. Gå efter nogle højttalere med høj følsomhed så som Cerwin Wega og sæt det evt. sammen med fx en Nad forstærker med soft cutting/clipping(den stopper selv ved forvrængning så højttalerne ikke brænder af). Prøv at kigge på noget brugt på dba.dk, guloggratis.dk eller her på sitet -så får I mest for pengene. Gå i øvrigt efter en kraftig forstærker -så skal den yde mindre.
 
Nad´s soft clipping stopper ikke noget. Den blødgøre signalets "klipning" så forvrængningen bliver blidere og dermed holder højttaleren måske lidt længere. Men den stopper først/slår fra når højttaleren er kortsluttet grundet afbrændt enhed eller lignende.
 
Men til trådstarter, så send dog dit oplæg til forskellige forretninger som der foreslåes, og se hvad der kommer ud af det.
Til top
Mr. Claude Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-Marts-2010
Sted: DK
Status: Offline
Point: 1127
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mr. Claude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2012 kl. 11:58
jeg forstår ikke hvordan i andre får den ramme rundt om det i kommentere..!??  jeg klikker bare på "svar m/ citat"....
Til top
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-December-2006
Sted: Århus N, DK
Status: Offline
Point: 1528
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hessi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2012 kl. 12:23
Oprindeligt skrevet af Mr. Claude Mr. Claude skrev:

jeg forstår ikke hvordan i andre får den ramme rundt om det i kommentere..!??  jeg klikker bare på "svar m/ citat"....

Der mangler en [/QUOTE] ved slutningen af citatet. Smile
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

MinFotoVerden.dk
Til top
Irenicus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-December-2009
Status: Offline
Point: 1020
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Irenicus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2012 kl. 12:44
Oprindeligt skrevet af Mr. Claude Mr. Claude skrev:

jeg forstår ikke hvordan i andre får den ramme rundt om det i kommentere..!??  jeg klikker bare på "svar m/ citat"....

Enten indsætter du manuelt [*quote=#]Beskeden[/quote] hvor * fjernes og # erstattes med brugerens brugernavn.
Alternativ trykke du på "Valgmuligheder" i indlægget og vælger "Svar m/ citat #" hvor # igen er brugeren brugernavn.




Redigeret af Irenicus - 12-Februar-2012 kl. 12:44
Til top
rasmusDoh Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 25-April-2008
Status: Offline
Point: 36
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rasmusDoh Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2012 kl. 16:23
Jeg vil sende en mail til 4Sound, men vil gerne lige høre videre her.

Er aktive højttalere (self-powered) det samme som PA-højttalere? Er det to forskellige ord for samme ting?

Er rimeligt hooked på den ide må jeg indrømme, da det hvis uheldet er ude er nemmere at erstatte en højttalere, end en stor dyr forstærker.

Jeg skulle måske have skrevet dette i starten, men dette festrum bruges på tre måder:
- Festudvalget holder fester for hele kollegiet. Her vil det hovedsageligt være mig der står for musikken, og en mixer skulle jeg nok kunne lære at bruge.
- Beboere på kollegiet lejer rummet til privatfester o.l. Det er her mange af problemerne opstår, fordi mange er nogle idioter til at håndtere sådan et anlæg. Selv en rimeligt "simpel" forstærker kunne folk ikke finde ud af at bruge.
- Der er en projektor i rummet, hvor der ses bl.a. fodbold på storskærm. Lyden skal her også komme fra disse højttalere.

Så først og fremmest; er den eneste måde at styre disse aktive højttalere på, med en mixer?
Hvis ja, er det så sådan noget med, at man skal bruge længere tid på at finde de optimale indstillinger, og at det herefter er bedst bare at lade dem stå sådan? For det har jeg svært ved at se ske, når så mange forskellige skal anvende det.

Jeg har aldrig rigtigt brugt en mixer før, og det ser ud til at der er pænt mange indstillingsmuligheder! :)

Igen, tak! :)
Til top
rasmusDoh Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 25-April-2008
Status: Offline
Point: 36
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rasmusDoh Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2012 kl. 16:52
Hov, glemte lige noget.

Hvad gør jeg med bas? Skal vi have fat i en decideret bas også, hvis det skal være helt optimalt, og i så fald kan man også få sådan en i en "aktiv" udgave?
Til top
Muffeh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-December-2009
Sted: Gilleleje
Status: Offline
Point: 1040
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Muffeh Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2012 kl. 18:38
http://www.4sound.dk/shop/slaveforstaerkere/behringer/ep-4000.html

Sådan 2, og der burde være nok power til 4 store højtalere ;)

- Skal hilse at sige, at sådan 2 brokoblet sat til 2x Cerwin-Vega AL 1000 lyder ret ondt! bedste anlæg jeg har hørt til dato når det kommer til tramp og power.
LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4
Til top
huntiedk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-April-2006
Sted: København Ø, DK
Status: Offline
Point: 725
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér huntiedk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2012 kl. 20:12
PA står egentlig for Public Address, altså grej som bruges til at nå udt til mange på en gang. PA-højttalere kan både være aktive og passive. Hvis pris er et issue kan man evt. kigge på Behringer B212D eller B215D - der får man meget lyd for pengene. 2 eller 4 af disse til det rum, så er der gang i festen. B212D B215D

Ang. bas - hvis man skal kunne mærke bassen i mellemgulvet kan det være relevant med en bundkasse (igen har Behringer denne her men tal endelig med en af PA-gutterne hos 4sound så I får noget der spiller sammen.

Nu har jeg skrevet Behringer, og det er et lavprismærke. Min egen erfaring er at lyden er god til prisen, men man kan selvfølgelig få bedre (og dyrere) grej. Ovennævnte højttalere kan i øvrigt fås i hvid, hvis det passer bedre ind. Der er også endnu mindre varianter i serien (helt ned til 8" bas; dem har jeg et par stykker af, og de kan sige forbløffende meget på trods af størrelsen).
Øst, vest, ::1 bedst
Til top
huntiedk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-April-2006
Sted: København Ø, DK
Status: Offline
Point: 725
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér huntiedk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2012 kl. 20:27
Ang. mixer: Man skal ha' noget, der gi'r volumenkontrol og indgangsvælger når man bruger aktive højttalere (eller separat PA-forstærker). I princippet kan man sagtens bruge en almindelig receiver (uden effektforstærker). Mixeren har dog den fordel, at man kan slutte flere ting til, som siger noget samtidig.

Mixere kan fås ret simple. Fx. denne lille Behringer. Der er to mono-indgange (kan bruges til mikrofoner -så kan man også lege karaoke) og to stereo-line-indgange, som kan bruges til iPod o.lign., herunder når der ses fodbold. I praksis kan man så nøjes med at bruge den nederste række knapper til at indstille de individuelle styrker med. Med en fornuftigt skrevet vejledning kan fest-lejere nok også finde ud af at få lyd.
Øst, vest, ::1 bedst
Til top
huntiedk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-April-2006
Sted: København Ø, DK
Status: Offline
Point: 725
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér huntiedk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2012 kl. 20:49
Lidt mere ang. mixere: Man kan også få en ultra-simpel en som denne her. Der er ganske enkelt tre linie-indgange, som fx. kan forbindes med et jack-kabel til ipod, et phonokabel til CD, og et fast kabel til TV-brug. Som det eneste kan man mangle en lille tonekontrol eller en lille equalizer (den kan evt. man låse inde, så folk ikke piller).
Øst, vest, ::1 bedst
Til top
rasmusDoh Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 25-April-2008
Status: Offline
Point: 36
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rasmusDoh Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2012 kl. 00:19
Fedt, mange tak for rådene!

Jeg har sendt en mail til 4sound, og håber de svarer en af dagene.

Pt. synes jeg nogle Behringer aktive højtalere og en halv-simpel mixer lyder godt. Desuden evt den bundkasse du linkede til.

Vi er jo et lille festrum, og har pt elendig lyd der kun virker i 15 min, så alt er en forbedring. Og da vi ikke har penge selv, men skal søge om dem hos fonde, er prisen også meget vigtig.
Til top
Meier Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 09-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 195
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Meier Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2012 kl. 09:08
Hej Rasmus,
Andre med dit behov har kigget på 4-8 aktive højttalere - f.eks Behringer Truth, DB-Opera-serien og så suppleret med en aktiv sub, hvis man skulle have mere bastryk.
Det er samme løsning man ser på mange klubber - både cafe-typer og disco-typer. - og fordelen er jo at du "bare" sætter flere aktive højttalere op, hvis du ønsker større lydtryk/bedre lyd-fordeling.
 
Du vil gøre dig selv en tjeneste, hvis du overvejer hvor musikken skal komme fra - CD, stream, PC, Mic, stereo/suround etc. - det vil gøre det nemmere at finde den rigtige "indgangsvælger" f.eks en mixer.
 
Du burde kigge lidt på et prof-trick: Limiter/kompressor - det bruges ofte til at sikre udlejningsudstyr mod uhæmmet "skruen-op" - det tager lidt tid at forstå hvad den gør, men når den er indstillet, så skal man ikke pille ved den mere, og "alle" kan nu skrue op for anlægget uden at ødelægge det.
Hilsen Thomas
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 6>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu