recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Fuldt lydsystem til festrum
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fuldt lydsystem til festrum

 Besvar Besvar Side  <12345 6>
Forfatter
Besked
Meier Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 09-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 195
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Meier Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2012 kl. 09:12
en anden mulighed: http://www.dba.dk/jbl-t-system-jbl-sound-power/id-79829189/
4 af disse JBL771 + de to subs kræver ikke en limiter - her er brugeren døv inden man når at skrue helt op Exclamation - selv udenfor kan dette pa-system spille ret højt.....
Lidt mere fornuftigt:
Til top
Meier Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 09-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 195
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Meier Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2012 kl. 09:16
Ups - linket smuttede herned: http://www.behringer.com/assets/B2030A_P0135_M_DA.pdf
Disse Behringer Truth 2031A lyder altså ret fornuftigt i små klub-lokaler. Jeg har hørt stereo-opstillinger, 5-kanals til storskærm, og en med 8-10 højttalere jævnt fordelt i et lavloftet lokale med mange kringelkroge - resultatet var overbevisende - også uden sub, men det bliver bedst med en sub til dansegulvet Party
Til top
opzouten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 907
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér opzouten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2012 kl. 10:11
Jeg vil anbefale et aktivt system. Hvilket afhænger meget af budgettet, men et af de mindre systemer fra HK Audio, ville nok være et godt valg. Fx fra LUCAS serien. 
Til top
huntiedk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-April-2006
Sted: København Ø, DK
Status: Offline
Point: 725
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér huntiedk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2012 kl. 10:47
Oprindeligt skrevet af Meier Meier skrev:

Du burde kigge lidt på et prof-trick: Limiter/kompressor - det bruges ofte til at sikre udlejningsudstyr mod uhæmmet "skruen-op" - det tager lidt tid at forstå hvad den gør, men når den er indstillet, så skal man ikke pille ved den mere, og "alle" kan nu skrue op for anlægget uden at ødelægge det.
Hilsen Thomas


Enig, og kigger man stadig Behringer, kan man evt. bruge denne her. Den giver både mulighed for at sætte en passende begrænsning på lydstyrken, og samtidig kan man lave en grovindstilling, som tager højde for rummets resonanser (den fungerer nemlig samtidig som equalizer). Man kan lave en passende grundindstilling til rummet, og derefter behøver man ikke at justere på den mere.
Øst, vest, ::1 bedst
Til top
rasmusDoh Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 25-April-2008
Status: Offline
Point: 36
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rasmusDoh Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2012 kl. 11:40
Fedt!

Hvis vi køber sådan en limiter/kompressor, vil det så være muligt at indstille denne og herefter låse den inde i vores lille skab (som kun festudvalget har adgang til), men samtidigt have den mixer fremme, så folk kan indstille lydstyrken osv på den?

Meier: Mht hvor lyden skal komme fra, vil det umiddelbart udelukkende være mini-jack stick, hvilket vil sige at det som regel vil være en computer når vi holder fest, og når folk lejer det har de som regel enten en computer eller en ipod med, som de vil have sat til. 
Vil en mixer være en fin løsning til dette?

Men er de fleste enige om, at Behringer er et kvalitetsmærke, når vi har et ret begrænset budget?
Til top
huntiedk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-April-2006
Sted: København Ø, DK
Status: Offline
Point: 725
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér huntiedk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2012 kl. 11:46
Ja, det vil være muligt. Jeg har skruet en lille skitse sammen med et eksempel ud fra noget af det grej, vi har kigget på. Man kan låse DEQ2496'eren inde i skabet, så ingen piller ved den, og så lade mixeren være udenfor.

Så vi har jo efterhånden fået skitseret et ganske fint anlæg :-)

En ting man lige skal huske med aktive højttalere, er at de alle sammen skal have strøm, og det er jo smartest, hvis man kan tænde/slukke eet sted. Den fornemme løsning er at få en elektriker til at sætte stikkontakter op ved højttaler-pladserne med en central afbryder, mens den lidt mere primitive er at trække strømkabler til det hele fra en central strømskinne med afbryder (køb en i god kvalitet, gerne en, der er godkendt til 16A). Man kan heller ikke genbruge de gamle højttalerkabler, men skal have skærmede kabler med XLR-stik.





Redigeret af huntiedk - 13-Februar-2012 kl. 11:47
Øst, vest, ::1 bedst
Til top
huntiedk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-April-2006
Sted: København Ø, DK
Status: Offline
Point: 725
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér huntiedk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2012 kl. 11:49
Ang. Behringer er min erfaring, at man får meget lyd for pengene, hvorimod det mest er på den mekaniske stabilitet der er sparet. Derfor vil jeg ikke anbefale Behringer til et mobilt disco, hvor man slæber rundt med grejet hele tiden. Men til et fast monteret anlæg som dette, er fint efter min mening.
Øst, vest, ::1 bedst
Til top
rasmusDoh Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 25-April-2008
Status: Offline
Point: 36
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rasmusDoh Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2012 kl. 12:18
Mange tak for den skitse huntiedk, det er virkeligt nice at have et overblik over hvad jeg skal bruge, og hvordan det skal sættes op.

Hvor meget bedre er B215D end B212D?
De kan uden problemer hænges op på væggen, ik? Vil se om der i så fald sidder nogle "ophængsbeslag" eller hvad det hedder, der kan genbruges, men ellers må det med i budgettet.

Desuden; hvilke højttalerkabler ville være optimale? Og kan disse kabler også bruges til at tilslutte subwooferen?
Til top
huntiedk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-April-2006
Sted: København Ø, DK
Status: Offline
Point: 725
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér huntiedk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2012 kl. 12:45
Jeg har ikke selv hørt dem op mod hinanden. Men den ene har 12" bas, mens den anden har 15", så den "store" går længere ned i basområdet. 12" går ned til 65Hz, mens 15" kommer ned på 55Hz. Derfor kunne en logisk konklusion være, at man bruger 12'eren hvis man har bundkassen med, ellers 15'eren. Forstærkermæssigt er de ens, så de spiller lige højt i de højere frekvenser.

Der findes tilhørende vægbeslag. Jeg har ikke set dem hos 4sound, men jeg vil gætte på at de kan få dem hjem (jeg kan heller ikke huske, om de har den hvide udgave af højttaleren på hjemmesiden). Ellers findes der også "generiske" vægbeslag, men de er nok ikke så pæne.

De tilhørende beslag ser sådan ud til 212'eren.

EDIT: Fandt lige en pris på dem på Thomanns webshop.



Redigeret af huntiedk - 13-Februar-2012 kl. 12:57
Øst, vest, ::1 bedst
Til top
huntiedk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-April-2006
Sted: København Ø, DK
Status: Offline
Point: 725
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér huntiedk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2012 kl. 12:51
Højttalerkablerne er reelt bare balanceret mikrofonkabel med XLR-stik. Færdige ser sådan ud, men når man laver en fast installation, vil man nok købe en rulle med 100m og selv sætte stik på (kræver selvfølgelig lidt viden om hvordan og en loddekolbe - men det bliver MEGET billigere)... Hvordan forestiller I jer, det skal monteres? Er det noget I selv vil gøre, eller hvordan?

EDIT: Det er samme kabeltype fra DEQ'en til subben og videre fra subben til resten af højttalerne. Mellem mixeren og DEQ'en skal man bruge et overgangskabel fra Phono til XLR, så vidt jeg lige kan se.


Redigeret af huntiedk - 13-Februar-2012 kl. 13:02
Øst, vest, ::1 bedst
Til top
rasmusDoh Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 25-April-2008
Status: Offline
Point: 36
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rasmusDoh Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2012 kl. 12:57
Jeg tror ikke rigtigt nogle af os har forstand nok på disse ting til at det vil være smart at vi selv monterer det. Jeg har ingen ide om hvordan man lodder de kabler osv. Tror bare vi risikerer at ødelægge noget, eller i hvert fald få sat det op på en ikke-optimal måde, hvis vi gør det selv.

Har du nogen ide om, hvad man gør når man ikke selv har forstand på det? Ved du fx om 4sound kan købes til at sætte det op, eller hvem skal man have fat i? 
Det med stikkontakter og en fælles afbryder lød også smart, men her er vi også nødt til at have nogle til at hjælpe os.
Til top
huntiedk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-April-2006
Sted: København Ø, DK
Status: Offline
Point: 725
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér huntiedk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2012 kl. 13:04
Ja, jeg vil tro, at 4sound kan hjælpe - spørg dem i første omgang. Og det med stikkontakterne skal der en aut. elektriker til.
Øst, vest, ::1 bedst
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 6>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu