recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Fuldt lydsystem til festrum
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fuldt lydsystem til festrum

 Besvar Besvar Side  <1 3456>
Forfatter
Besked
Meier Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 09-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 195
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Meier Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2012 kl. 18:53
Oprindeligt skrevet af huntiedk huntiedk skrev:

Ja, det vil være muligt. Jeg har skruet en lille skitse sammen med et eksempel ud fra noget af det grej, vi har kigget på. Man kan låse DEQ2496'eren inde i skabet, så ingen piller ved den, og så lade mixeren være udenfor.

Så vi har jo efterhånden fået skitseret et ganske fint anlæg :-)

En ting man lige skal huske med aktive højttalere, er at de alle sammen skal have strøm, og det er jo smartest, hvis man kan tænde/slukke eet sted. Den fornemme løsning er at få en elektriker til at sætte stikkontakter op ved højttaler-pladserne med en central afbryder, mens den lidt mere primitive er at trække strømkabler til det hele fra en central strømskinne med afbryder (køb en i god kvalitet, gerne en, der er godkendt til 16A). Man kan heller ikke genbruge de gamle højttalerkabler, men skal have skærmede kabler med XLR-stik.



Superfin skitse Clap
Husk, at når der er sub og flere højttalere, så er det begrænset, hvad den "lille" højttaler skal kunne levere af bas - mange prof. løsninger bruger små enheder på 6-8" - så er de også lettere at placere og hænge op.
Til top
Jwin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2008
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 757
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jwin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2012 kl. 19:07
Oprindeligt skrevet af rasmusDoh rasmusDoh skrev:

Men tror stadig en seddel og at få dem der udlejer rummet til at fortælle folk, at de skal være opmærksomme på det - samt sådan en limiter, vil være det bedste jeg kan gøre!?


Måske et depositum, svarende til prisen på en højtaler?

Det hjælper også at begrænse hvor højt de kan spille. Jeg har lavet en løsning med en metal plade der dækker for de knapper på mixeren de ikke må pille ved. Der er kun skåret hul ved de to volumen kontroller de må pille ved.

I den skitserede Behringer løsning kan man skrue ned for lydstyrken bag på højtalerne, så man kan skrue max op på den lille mixer, uden at blæse elektronik og folks hørelse af h. til.

J
Til top
rasmusDoh Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 25-April-2008
Status: Offline
Point: 36
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rasmusDoh Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2012 kl. 19:11
Fedt!!

Kan jeg så ved at skrue (en del) ned for lydstyrken bag på højttalerne (næsten) eliminere problemet med ødelagte højttalere pga det med jackstikket?
Til top
huntiedk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-April-2006
Sted: København Ø, DK
Status: Offline
Point: 725
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér huntiedk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2012 kl. 19:36
Oprindeligt skrevet af rasmusDoh rasmusDoh skrev:

Kan jeg så ved at skrue (en del) ned for lydstyrken bag på højttalerne (næsten) eliminere problemet med ødelagte højttalere pga det med jackstikket?


Ja, både limiteren og styrken bag på højttaleren sætter jo en begrænsning på det maksimale lydtryk. Men dermed også på hvor højt der kan spilles, så det handler om at finde den rette balance.
Øst, vest, ::1 bedst
Til top
huntiedk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-April-2006
Sted: København Ø, DK
Status: Offline
Point: 725
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér huntiedk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2012 kl. 20:11
Oprindeligt skrevet af Jwin Jwin skrev:

Kunne du lave en skitse? Den løsning kunne jeg godt tænke mig at prøve.


Jeg forestillede mig noget i stil med følgende (beklager de sjove figurer; det var hvad Google lige kunne byde på) Wink



R skal så svare til en hovedtelefonimpedans, fx. 150ohm. Jo lavere, jo mere støjimmunt, men også en større belastning for udgangen. En almindelig linieudgang vil formentlig have for høj impedans til at kunne drive de 150ohm (derved vil man typisk miste signalstyrke, mest bas), mens en hovedtelefonudgang skal kunne drive det. Med disse modstande vil det også være minimalt hvor meget det "brummer" hvis man rører spidsen af jackstikket med fingrene, fordi modstandene kortslutter brummen.



Øst, vest, ::1 bedst
Til top
huntiedk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-April-2006
Sted: København Ø, DK
Status: Offline
Point: 725
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér huntiedk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2012 kl. 20:19
Løsningen med modstandene vil nok løse det meste af problemet, når man sætter stikket i en ipod/pad/phone etc., da disse typisk vil køre på batteri.

En PC er en anden sag. Hvis den ikke er jordet (det er den sjældent i danske installationer) vil, specielt stationære PC'er, have 110v på kabinettet. Det er højimpedant og dermed ufarligt for mennesker, men kan nogen gange mærkes som en summen hvis man kører fingeren over kabinettet. Modstandene vil også dæmpe dette noget, når stikket sættes i, men ideelt skal man faktisk adskille indgangen fra PC'en rent elektrisk. Det kan man formentlig gøre med en DI-box som fx. denne passive box koblet mellem modstandsledningen og mixeren.


Redigeret af huntiedk - 13-Februar-2012 kl. 20:20
Øst, vest, ::1 bedst
Til top
huntiedk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-April-2006
Sted: København Ø, DK
Status: Offline
Point: 725
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér huntiedk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2012 kl. 20:36
Oprindeligt skrevet af Meier Meier skrev:

Husk, at når der er sub og flere højttalere, så er det begrænset, hvad den "lille" højttaler skal kunne levere af bas - mange prof. løsninger bruger små enheder på 6-8" - så er de også lettere at placere og hænge op.


Sandt nok, med bundkasse på kunne man sikkert godt nøjes med 8- eller 10"-udgaverne af samme højttaler, specielt hvis man monterer fire styk (da de to mindre modeller har lidt lavere udgangseffekt).

Øst, vest, ::1 bedst
Til top
huntiedk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-April-2006
Sted: København Ø, DK
Status: Offline
Point: 725
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér huntiedk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2012 kl. 21:22
Oprindeligt skrevet af huntiedk huntiedk skrev:




Har lige testet med en iphone og mine små aktive monitors. Det fungerer faktisk, nedsætter støjen gevaldigt når stikket tages ud af/sættes i telefonen. Der er ikke umiddelbart hørbar forskel med og uden de 150ohm koblet ind når musikken spiller, så det lader til at telefonen godt kan trække de 150 ohms belastning på hovedtelefonstikket.
Øst, vest, ::1 bedst
Til top
Jwin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2008
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 757
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jwin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2012 kl. 21:34
Oprindeligt skrevet af huntiedk huntiedk skrev:


Oprindeligt skrevet af huntiedk huntiedk skrev:




Har lige testet med en iphone og mine små aktive monitors. Det fungerer faktisk, nedsætter støjen gevaldigt når stikket tages ud af/sættes i telefonen. Der er ikke umiddelbart hørbar forskel med og uden de 150ohm koblet ind når musikken spiller, så det lader til at telefonen godt kan trække de 150 ohms belastning på hovedtelefonstikket.
Super. Det skal prøves.

J
Til top
rasmusDoh Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 25-April-2008
Status: Offline
Point: 36
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rasmusDoh Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2012 kl. 10:36
Jeg overvejer lige jeres ide med nogle mindre højttalere.
Har fundet 10" modellen af højttalere på 4sound, som er 300 billigere end 12"eren, men kan ikke umiddelbart findes 8"eren?
Til top
huntiedk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-April-2006
Sted: København Ø, DK
Status: Offline
Point: 725
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér huntiedk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2012 kl. 11:03
De hedder B208D og er der inde:

Links til sort og hvid...

Det er bestemt relevant at se på hvor meget plads, der er hvor højttalerne skal sidde - og sammenligne med de forskellige modellers mål.

Jeg har som sagt et sæt af de små 208'ere som jeg bruger til orkestermonitors fordi de er så dejligt små. De kan godt råbe højt i de øvre frekvenser men skal helt klart have en bundkasse på hvis man skal spille højt med musik.
Øst, vest, ::1 bedst
Til top
huntiedk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-April-2006
Sted: København Ø, DK
Status: Offline
Point: 725
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér huntiedk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2012 kl. 11:25
Tjek også Behringers brochure over højttalerserien - der kan man få en idé om størrelsesforholdene.

Man kan også se, at de to store modeller (B212D/B215D) kan spille med noget større lydtryk (125dB) ift. de mindre (113dB).


Redigeret af huntiedk - 14-Februar-2012 kl. 11:29
Øst, vest, ::1 bedst
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 3456>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu