|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | ||
esbenm ![]() Bruger ![]() Oprettet: 20-September-2007 Status: Offline Point: 63 |
![]() Sendt: 26-August-2009 kl. 22:17 |
|
Er der nogen der har erfaring med Full Metal Jacket på blu-ray?
Der lader til at være 2 udgaver, hvoraf den dyre (på play.com og amazon.co.uk) ser ud til at være ældst, og ringere kvalitet end den billigere og nyere? Jeg har allerede filmen i en god udgave på DVD, er det værd at købe den på BD? Ifælge trådene her om tekster er deluxe udgaven (den nye) uden danske undertekster, og den gamle udgave uden danske tekster. Men ifølge play.com er det lige omvendt. Nogen der kan hjælpe? |
||
![]() |
||
esbenm ![]() Bruger ![]() Oprettet: 20-September-2007 Status: Offline Point: 63 |
![]() |
|
Er der ingen der kan hjælpe med dette?
|
||
![]() |
||
slettet.18124 ![]() -- ![]() ![]() Oprettet: 13-Januar-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 781 |
![]() |
|
Full metal jacket definitive edition, er der dk-tekster på. Deluxe edition på Play, ang. kvaliteten skulle Deluxe versionen være en del bedre, men brugere giver den i
gennemsnit 3.6 ud af 5 i billede og lyd, der er ikke DTS-HD lyd på, så det er nok mere op til en selv, om man vil prøve at ofre pengene på en ny version. Mit krav til Blu-ray film er, at der er DTS-HD lydspor på samt helst i 1080p, hvorfor have en dyr surround receiver, og så afspille lydspor i DD 5.1. Ikke alle Blu-ray film er gode i billede kvalitet, nogle virker som de bare er blevet lagt over fra DVD. |
||
![]() |
||
TBC1 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 19-Februar-2009 Status: Offline Point: 2037 |
![]() |
|
Den version du skal have fat i er "Full Metal Jacket: Deluxe Edition" http://bluray.highdefdigest.com/1031/fullmetaljacket_de.html Det er den der er den remasterede gen-udgivelsen fra Warner Home Video, efter de udgav den første og skandaløst dårlige udgave: http://bluray.highdefdigest.com/54/fullmetaljacket.html Deluxe udgaven (det øverste link - Jeg har den i øvrigt selv) gør kildematerialet langt større retfærdighed. Og kvaliteten svarer vel efter alt at dømme nogenlunde til kildematerialet. Det er jo en gammel katalog titel, så man kan jo ikke regne med at kilden er lige så god og ren som med film producerede i dag med bedre teknik. På den nye forbedrede Deluxe udgave er der både Dansk tekst og PCM 5.1 lyd som ganske rimeligt formidler hvad der er at hente fra kildematerialet. Og ja, det er værd at have så fed en film på BD i forhold til DVD, selv om kildematerialet ikke gør den til førstevalgtet i forhold til en BD demo. Men det er faktisk kildematerialet/original materialet der er det svageste led i forbindelse med denne BD Der er en god side med sammenligninger af nogle udgivelser her (selv om BD billedet skal klikkes på for at blive forstørret da sammenligningen med de små previews er misvisende gruden opløsningsforskellen) http://www.dvdbeaver.com/film/DVDReviews9/full-metal-jacket. htm Men til de knapt 110 kr inkl. forsendelsen som den fåes for som ny på nedenstående link, er der ingen grund til at holde sig tilbage hvis man syntes godt om filmen. http://www.amazon.co.uk/gp/offer-listing/B000ZGOD5M/ref=dp_o lp_1?ie=UTF8&qid=1251562049&sr=8-1 Hint: Du får den billigst for Totalt £12.96 hos "findprice" i stedet for totalt £13.20 hos Amazon's Jersey Merchant, selv om enhedsprisen umiddelbart ser billigst ud hos Amazons Jersey Merchant. For hvis du køber den ved den billigste 3-partsforhandler (Rapid DVD sender den desværre ikke til Danmark) undgår du nemlig VAT. Så Dvs at den inkl forsendelsen kommer til at koste dig lige under 110 kr i alt leveret til din postkasse. Du kan også købe US import udgaven brugt (den er regionsfri og med Danske tekster, og ser ud til at være fuldstændig samme udgivelse som UK udgivelsen) til totalt £9,75 = 92,60 kr (igen inkl. forsendelse) http://www.amazon.co.uk/gp/offer-listing/B000UJ48UO/ref=sr_1 _olp_3?ie=UTF8&s=dvd&qid=1251563396&sr=1-3 Ooog, så kan du selfølgelig også vælge at købe den i Danmark: http://www.dvdpriser.dk/Product/Details.aspx?q=full+metal+ja cket&sp=all&pid=436285 ...Men det er som sædvanligt noget dyrere ...Håber disse informationer kan hjælpe dig godt på vej til dem bedst tilgængelige udgave af denne virkeligt fede film. Mvh TBC
Redigeret af TBC1 - 29-August-2009 kl. 19:14 |
||
![]() |
||
TBC1 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 19-Februar-2009 Status: Offline Point: 2037 |
![]() |
|
Der er ukomprimeret LPCM Audio @ 4608 kbps 5.1 / 48 kHz / 16-bit Hvad syntes du da der er galt med ukomprimeret LPCM, siden du insisterer på DTS-HD, selv om DTS-HD-MA da også er et lækkert alternativ, hvis det nu er kildematerialets originale lydspor. (hvilket det ikke er for denne films vedkommende) Redigeret af TBC1 - 29-August-2009 kl. 19:09 |
||
![]() |
||
xcardman ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Marts-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 8672 |
![]() |
|
LPCM kan da være lige så godt som dts HD.
der er lige så stor forskel på dts HD, som der altid har været på dd 5.1 tdc1 super tak for info omkring Full Metal Jacket Redigeret af xcardman - 29-August-2009 kl. 19:22 |
||
![]() |
||
![]() |
|
Tak for info!
Hvordan er billedformatet på "deluxe edition"? Den er jo filmet i noget der minder om 4:3, men nogle udgaver har maltrakteret den til noget der minder om 16:9. Hvordan kan lyden være 5.1, når det originale lydspor er i mono? |
||
![]() |
||
![]() |
|
Nu mener jeg ikke at man maltrakterer noget, hvis man holder sig inden for rammerne af hvad instruktøren har tænkt sig med billederne i sin film. For at forstå sammenhængen er det nødvendigt at forstå at Full metal Jacket er optaget på 35 mm film med den cinematografiske process der kaldes "sperical" (jævnfør http://www.geocities.com/Hollywood/Makeup/4303/vertical35mm. html ) Kort fortalt er den indspillet "IKKE-Anamorph" på 35 mm film, men optaget med henblik på at at den i biograferne bliver vist cropped i widescreen. (Jævnfør igen ovenstående link om sperical optagelse på film). Således blev dens theatrical aspect ration i biograferne her i Europa fastsat til 1,66:1 mens den i amerikanske biografer originalt var fastsat til og blev vist som 1,85:1 ....Selv om negativernes aspect ratio native var 1,37:1 er den altså indspillet med sigte på visning i 1,85:1, og altså indspillet på en sådan måde på 35 mm negativerne at man ikke går glip af noget instruktøren vil have med i billedet, selv når man ser den i formatet 1,85:1, som var dens oroginale Amerikanske theatrical ratio. Altså det den originalt skulle vises i. Se angående disse forhold: http://www.imdb.com/title/tt0093058/technical .....Blu-ray versionen ligger så nydeligt imellem den Europæiske og Amerikanske "theatrical ratio" med sine 1,78:1 (dvs passende til fuldskærm 16:9), og altså med lidt mere med, og endog pænt inden for hvad instruktøren sigtede efter at have med i billedområdet med sin originale Amerikanske theatrical ratio. Du kan envidre se http://www.dvdbeaver.com/film/DVDReviews9/full-metal-jacket. htm hvor du også har screenshots der viser apect ratio fra de forskellige hhv 4:3 og 16:9 versioner. Som de skriver: "Looking at our screen captures it really doesn't give up anything as there was always so much headroom on the 1.33 DVD editions" Jeg vil mene billedkvaliteten på Deluxe Blu-ray versionen svarer meget godt til hvad man er i stand til hente ud af en over 20 år gamle 35 mm "spacial" negativer, så derfor er det i betragtning af kildematerialet en fin udgivelse. Ja, faktisk den bedste der fås da opløsningen ER bedre end på DVD, selv om man kan få BD film der står langt bedre. Som de skriver i sammenlgningen: "A marginal amount of extra information appears. I like it - I think it looks good - skin tones are warmer, detail doesn't advance in leaps and bounds but the overall image seems tighter, and smoother in-motion."
Kubric opgav på et tidspunkt efter kraftanstængelserne med Spartacus og rumrejserne for en periode multikanals lyd i frustration over at biograferne ofte ikke var udstyret til det alligevel, og filmen alligevel ville blive vist i mono på TV. Det var først med Eyes wide shut han genoptog flekanals lyd igen. [også] denne Blu-ray er lige som de fleste DVD'er 5.1, fordi man har brugt Warner's meget roste sound remix, som man også finder det på DVD udgivelserne og flere biograffilm udgaver med Dolby digital. Man har så efter alt at dømme så på Blu-ray udgaven bare brugt det originale LPCM spor Warner har lavet til filmen, i stedet for at komprimere til Dolby digital. Det remixede lydspor har generelt har fået gode anmeldelser allerede som Dolby digital på DVD/HD-DVD og 35 mm film, og er ikke som med F.eks terminator 1's sound remix anmasende og fremmed for filmen. Her er sorround sporene udnyttet afbalanceret, naturligt og seamless. Man har ikke panoreret kunstigt rundt med stemmer så noget virker unaturligt og kunstigt, som i de værste eksempler på dårligt udførte remixs. Så det betyder i praksis at stort set alt dialog, slag og fodtrin mv som er synligt i billedet ligger i frontkanalen (bortset fra musik, er det næsten kun frontkanalen der er aktiv i bootcamp, men der åbnes mere op for de stadig passende effekter i Vietnam) Musik og diverse effekter som eksplosioner mv. virker helt seamless og ydnytter naturligt dybden og bredden i surround lydsporet helt uden at distrahere. Så det er med andre ord et veludført remix, selv om det stadig ikke ligefrem står mål med en ny films ultrapotente lydspor, og man derfor ikke skal regne med at det er hvad man får serveret. Bare man er klar over at det er en 20 år gammel katalog titel, der derfor ikke er i stand til udnytte Blu-ray teknologien fuldt ud, så kan jeg sagtens anbefale udgivelsen, ikke mindst i lyset af en pris på omkring 100 kr, da det nu engang er den bedste udgivelse af Full metal Jacket man endnu har kunnet få fat i. Redigeret af TBC1 - 30-August-2009 kl. 15:37 |
||
![]() |
||
slettet.18124 ![]() -- ![]() ![]() Oprettet: 13-Januar-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 781 |
![]() |
|
Ang. DTS-HD, så er det bare det format jeg går efter, da det er lettere at overskue, end at jeg først skal tage stilling til hvilket format og kvalitet der ellers er
på skiven, jeg har endnu aldrig blevet skuffet, hvis filmen havde DTS-HD ly på den, derimod er jeg blevet skuffet over lyden, hvis den eks har været DD 5.1, og så kunne jeg ligeså godt bare bruge en surround receiver til 1.000,- der ikke understøtter DTS-HD lyd formatet. ![]() Vedr. køb af film i USA som der bliver nævent , vil jeg bare advare dig imod det, jeg har lige prøvet for 1. gang af få en vare fra USA, blev taget i tolden, skal betale 190,- oveni varens pris, for at få den udleveret, så det kan blive en dyr film. ![]() |
||
![]() |
||
![]() |
|
De nye HD lydformater er da ellers ret nemme at overskue. Enten står der PCM eller også står der at det enten en version af Dolby digital eller DTS hvor i "HD" indgår i navnet. (eksempelvis DTS HD MA eller Dolby Digital True HD)
Det er nok derfor der bliver nævnt at man kan købe den fra UK (og ikke US) til omkring 100 kr. |
||
![]() |
||
![]() |
|
TBC1 tak for den lange forklaring - meget interessant. Jeg har ikke tidligere interesseret mig så meget for den tekniske side af Kubricks film, mere den kunstneriske side.
Faktisk har det jo været utrolig fremsynet af Kubrick at lave billede og lyd efter det format, hvor filmen ville blive set mest - på 4:3 tv med mono lyd! Jeg er en stor tilhænger af at lade tingene være som de er. Derfor synes jeg stadig det er lidt specielt at ændre billedformat og remixe lyden. Men selvfølgelig ser det bedst ud, at billedet fylder skærmen ud, og lyd i alle kanaler osv. det er det, de fleste vil have. Har lige bestilt filmen hos amazon, glæder mig til at gense den! |
||
![]() |
||
![]() |
|
Billedet er med dets 1,78:1 format for så vidt ikke ændret [nævneværdig] i forhold til hvad det var meningen man skulle se af billedet i filmens Biografvisning. (1,66:1 EU; 1,85:1 US +/- lidt lokale afvigelser fra biograf til biograf). I forhold til de originale biografvisninger er det DVD'erne i fuld 4:3 der må siges at være de afvigende. Det er snarere lyden der har fået et ekstra (men ret diskret og velkomment) pift i forhold til Kubrics originale produktion og visning i biograferne. Men der er det omvendt nærmest umuligt at opdrive en skive med den originale mono lyd, da remixet er så diskret og veludført at det er kommet med på stort set alle DVD produktioner der er lavet af filmen. At musik og eksposioner/effekter er blevet multikanal trækker i min bog i hvertfald ikke noget fra at det er en særdeles intens og velproduceret film. Snarere tværimod. Jeg er principielt også tilhænger af at lade tingene være som de er. Men i dette diskrete tilfælde anskuer jeg det lidt som når der udkommer en Directors Cut eller extended version der er bedre/længere en den originale biograf feature var det. Redigeret af TBC1 - 31-August-2009 kl. 00:00 |
||
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |