recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - FULLHD - hvorfor betyder det intet ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketFULLHD - hvorfor betyder det intet ?

Besvar Besvar Side  <1234 5>
Forfatter
Besked
Vistrup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1179
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2009 kl. 11:16
Oprindeligt skrevet af alpha10 alpha10 skrev:

Det vil jeg IKKE give dig ret i, der er stor forskel på HD og ikke HD på min fladskærm.

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

[QUOTE=alpha10]
På 3 meter kan du næppe se forskel på fuld hd og ikke fuld hd når man snakker om en lille 42" skærm.

Ja, men "ikke full hd" (Det der engang hed HD Ready) er også HD.

med "ikke HD" menes der nok SD.

Redigeret af Vistrup - 24-Juli-2009 kl. 11:17
LG C1 65"
Sonos Arc
Sonos Sub3
Apple TV 4K
PS5
Til top
alpha10 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 29-Juli-2008
Point: 200
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2009 kl. 11:18
Fuld HD på fladskærmen står langt bedre end det samme signal på CRT'en, ingen tvivl om det - afstanden til fladskærmen er 3 meter, afstanden til CRT'en var ca. 2 meter.

Der kan dog stadig anes lidt støj på billedet på fuld HD, men det er minimalt, støjen kan dog slet ikke ses på CRT.

[QUOTE=alpha10]Har du overvejet om fuld HD ville få dit billede til at se endnu bedre ud end det gør på dit nuværende TV ?
Så jo det betyder noget, hvis man sidder tæt på sin skærm.
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-September-2004
Point: 9446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2009 kl. 11:21

Fuld HD på fladskærmen står langt bedre end det samme signal på CRT'en, ingen tvivl om det - afstanden til fladskærmen er 3 meter, afstanden til CRT'en var ca. 2 meter.

Der kan dog stadig anes lidt støj på billedet på fuld HD, men det er minimalt, støjen kan dog slet ikke ses på CRT.

[QUOTE=alpha10]Har du overvejet om fuld HD ville få dit billede til at se endnu bedre ud end det gør på dit nuværende TV ?
Så jo det betyder noget, hvis man sidder tæt på sin skærm.

Jo men CRT har en lav opløsning.

Spørgsmålet er jo om du kan se forskel på 720p og 1080p ved 3 meter.
Til top
alpha10 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2009 kl. 11:21
Ja, når jeg skriver IKKE HD mener jeg SD.
Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2005
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2009 kl. 12:46

på mit pio 500M er det omvendt, selvom mit 50 tommer er 18 tommer større er der mindre støj på SD end mit tidligere crt 32 tommer loewe 100 hz til en formue på 15000 kr for cirka 8 år siden.
Venner fra tv2 som er optaget rigtig dårligt, står stadig rigtig godt på mit 50 tommer. Jeg skal cirka en 1 til 1,5 meter fra før man kan se billedet ikke er særlig godt.
nu er det også en ting som netop gør et krp til et reference tv. 
Men HD er heller ikke helt støjfrit. Det variere fra film til film hvor meget støj der er. helt det samme som med SD materiale
mange skærme bruger filter og har et billedekredsløb som gør det bliver mindre tydelig, men så mister man detajler i billedet i stedet for.  

hvordan HD vil se ud på en crt kommer vi nok aldrig til at se. Men OLED bliver bedre end led/lcd og plasma på et tidspunkt og vi kommer sikkert til at se en endnu højere opløsning end 1920*1080P vi har i dag.

Redigeret af xcardman - 24-Juli-2009 kl. 12:51
Til top
T-Ras Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 25-November-2008
Point: 334
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2009 kl. 13:08

Det vil jeg IKKE give dig ret i, der er stor forskel på HD og ikke HD på min fladskærm.

Læste du det link jeg smed i den første kommentar? Den tekniske forklarering på hvorfor 1080p stadig ser godt ud på et panel, der kun kører med 720p-opløsning. Plain and simple: Afstand.

Diskussionen om hvorfor HD ser bedre ud end SD, virker lidt overflødig. SD har 1/5 opløsning af 1080p, og 2/5 af opløsningen af 720p. Det kan ikke blive ligeså godt, uanset hvad du ellers påtrykker af billedfiltre.

Til top
alpha10 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2009 kl. 13:42
Mit 4280XA har også været referencen engang, men jeg oplever ikke det samme som dig, er din kalibreret ? Kan det mon løse problemet ?

Oprindeligt skrevet af xcardman xcardman skrev:

på mit pio 500M er det omvendt, selvom mit 50 tommer er 18 tommer større er der mindre støj på SD end mit tidligere crt 32 tommer loewe 100 hz til en formue på 15000 kr for cirka 8 år siden.
Venner fra tv2 som er optaget rigtig dårligt, står stadig rigtig godt på mit 50 tommer. Jeg skal cirka en 1 til 1,5 meter fra før man kan se billedet ikke er særlig godt.
nu er det også en ting som netop gør et krp til et reference tv.

Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-April-2006
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2009 kl. 14:07

FULLHD - hvorfor betyder det intet for billedkvaliteten ? Min skærm er kun 1024 x 768, men blu-ray ser alligevel fantastisk ud, hvad er den tekniske forklaring på det ?

Takker

Havde Du forventet en tydelig forringelse af BluRay Materiale på skærme med 1024x720 opløsning? BluRay har den mængde information samme nu har. Der ville have lydt et ramaskrig hvis der havde været forskel.

Selvfølgelig er der en bedre forklaring men HD udsendelser og materiale kan vel ikke "Ligesom vide størrelsen på Ens skærme, og herudfra mirakuløst gøre en forskel". Hvis man anskaffede sig en skærm med en opløsning på for eks. 1600x1250, ville man stadig kun modtage det almindelige HD.

Et sted læste jeg at hvis man havde en CRT Computerskærm på 19" eller mindre kunne samme sagtens anvendes til et HDTV i ens soveværelse, blot det korrekte modtage udstyr blev anvendt.  Sorry, jeg købte denne udmelding på stedet. Selvom paranoia er mit mellemnavn.

Om signalet er HDCP? jeg tænkte alene på kvaliteten af et VGA signal fra ens Computer, som jo altid har haft den kvalitet det nu engang har haft.

Redigeret af moho - 24-Juli-2009 kl. 14:32
Til top
PLASMABOY Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 12-April-2009
Point: 237
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2009 kl. 15:12

FULLHD - hvorfor betyder det intet for billedkvaliteten ? Min skærm er kun 1024 x 768, men blu-ray ser alligevel fantastisk ud, hvad er den tekniske forklaring på det ?

Takker

ikke nok med at dit tv (428) har en skæv opløsning, 1.33:1 - lige som alm. CRT TV (4:3)

normal widescreen 16:9 = 1.78:1

normal 720p  = 1280x720

så er det ikke i stand til at vise 1080p, så hvordan kan du sammenligne  ~720p med 1080p

og så vil der også blive skåret i billede på film med 1.78:1 video format 

og de store titler kommer som regl i "super" widescreen 2.40:1, og når skærmen er 1.33:1 vil billede kun fylde ca. halvdele af skærmen

Event Horizon - Aspect ratio 2.35 : 1

få dig i det minste et ægte widescreen HDTV, før du udtaler dig om emnet

cheers 

Redigeret af PLASMABOY - 24-Juli-2009 kl. 15:24
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2009 kl. 15:32

Takker

For et par år eller tre siden spurgte personen "Tiny Tim" noget i denne stil.  ?

Hvad er den korrekte opløsning i det vandrette plan for et HDTV signal?

Dette er ikke for kunne komme med noget bedre, men i tråden blev det taget pænt op uden dog komme med et konkret bud i slutningen af samme Tråd (Forum).  Eet af svarene gik mere på hvilken Båndbredde det skulle eller skulle optage, HDTV mæssigt, sammenholdt med Liniefrekvensen hhv. Interlaced og Progressivt. Som sagt sobre og ordentlige svar.

Rent optisk kan jeg fortælle at ting ved-siden-af-hinanden ser ud til være tættere på, end ting som er over hinanden. For eks. Firkantede mikrochips og afstanden imellem benene (ved siden af eller ovenover).

Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2009 kl. 15:39
Oprindeligt skrevet af PLASMABOY PLASMABOY skrev:

Takker

ikke nok med at dit tv (428) har en skæv opløsning, 1.33:1 - lige som alm. CRT TV (4:3)

normal widescreen 16:9 = 1.78:1

normal 720p  = 1280x720

så er det ikke i stand til at vise 1080p, så hvordan kan du sammenligne  ~720p med 1080p

og så vil der også blive skåret i billede på film med 1.78:1 video format 

og de store titler kommer som regl i "super" widescreen 2.40:1, og når skærmen er 1.33:1 vil billede kun fylde ca. halvdele af skærmen

Event Horizon - Aspect ratio 2.35 : 1

få dig i det minste et ægte widescreen HDTV, før du udtaler dig om emnet

cheers 

Og i hvor mange år skal jeg kæmpe for at få alle 1080 linier til blive vist på et evt. 21:9 Tv, jeg mener istedet for at skulle Zoome og derved miste det jeg har ofret penge på.  [Det med noget som er normalt på 21:9 men som på en 16:9 skærme vises ting højt og tyndt]

Ordene at Dit Tv har en skæv opløsning, 1024x720.  1024 er alt rigeligt til opnå HD kvalitet ud ad  de vandrette liniere. Hans 1024x720 Tv er, formoder jeg, i formatet 16:9      ;-9)

Redigeret af moho - 24-Juli-2009 kl. 15:57
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2009 kl. 15:52

Jo, men det interessante er jo stadig at SD signaler på mit gamle Sony Black Trinitron faktisk generelt var bedre (der er gået noget tid inden jeg har kunne konkludere dette), HD signaler på mit gamle Sony havde ikke den store virkning på kvaliteten (logisk nok, da opløsningen på min Sony var langt lavere).

(logisk nok, da opløsningen på min Sony var langt lavere)

Det er meningsløst tale om opløsning på et Billedrørs Tv, rettere det er bestemt forkert at gøre det. Derfor mit evindelige og TRÆLSE spørgsmål kolon    Hvad er Linie Frekvensen i et 100Hz billedrørs/CRT TV ?. 

De som skriver denne er 15.625Hz ligesom "glemmer oplyse" hvad man skulle bruge 32kHz eller for den sags skyld 64kHz Linie frekvenser til, i forbindelse med Billedrøs teknologien!

Redigeret af moho - 24-Juli-2009 kl. 15:55
Til top

Besvar Besvar Side  <1234 5>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu