recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - FULLHD - hvorfor betyder det intet ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketFULLHD - hvorfor betyder det intet ?

Besvar Besvar Side  <1 2345>
Forfatter
Besked
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2009 kl. 16:40
Oprindeligt skrevet af PLASMABOY PLASMABOY skrev:

Oprindeligt skrevet af xcardman xcardman skrev:

det vil sige jeg har set blu-ray i 4:3 i et helt år på mit tidligere px80 med 1024*768

what ??

det kommer da an på videoens aspect ratio

1024 divideret med 768 = 1.33:1 = 4:3

alle de skærm med den opløsning kører alså 16:9 både når vi snakker tv dvd og blu-ray. desværre kan jeg ikke lige huske den teknisk del

håber der er anden som lige kunne give en teknisk forklaring?.

Redigeret af xcardman - 24-Juli-2009 kl. 16:41
Til top
alpha10 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 29-Juli-2008
Point: 200
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2009 kl. 16:42
Hvad med dette ?

Plasma Tv har oftest en lidt sjovt antal pixels, især i de små størrelser, hvilket afstedkommes af den fysiske størrelse af hver enkelt plasmacelle. Dette betyder at opløsningen på en plasmaskærm ofte er på 1024x768, hvilket jo er et 4:3 format, hvor selve skærmens fysiske ramme har 16:9 format.

Hvis man påregner at bruge skærmen til at vise billeder fra sin PC med 1:1 pixelmapping (læs mere her), så vil det altså blive strukket i bredden, hvilket kan give nogle uhensigtsmæssigheder. Ved visning af film og TV kan skærmen dog selv finde du af at vise formatet korrekt, men lige netop ved PC tilslutning, foretager skærmen ikke nogen korrektion med mindre du vælger at sende en anden opløsning til skærmen, såsom 1920x1080, og lever med at tekst bliver lidt sløret pga. skaleringen. Vær også opmærksom på at det er muligt at få plasmaskærme med Full HD opløsning, hvor denne betragtning ikke har nogen relevans.

Idet et plasma panel benytter fosfor ligesom CRT TV gjorde det, så vil du også opleve at du får lidt "blødere pixels". Ikke at forveksle med uskarpt billede dog, du får bare noget der minder mere om CRT end LCD gør.
Til top
Firebird Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Marts-2009
Point: 2195
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2009 kl. 16:43
Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:

1) Det er helt rigtigt, som også nævnt i tråden, at andre forhold end opløsning tæller ind i det oplevede billede. Særligt billedbehandlingskredsløbene men også panelets kvalitet. Og at disse ofte bidrager med mere end selve opløsningen.

2) Men taler vi opløsning, er det lodret forkert, at at lavere opløsninger (typisk anvendt 1360x768, HDReady) er ligeså godt som Full HD (1920x1080). Det er nemt at se forskel både tæt på og også langt fra.
Og fordelen ved den højere opløsning gælder for alle skærmstørrelser, fra den store 60" til fotorammen på reolen.

Ansigter, hudtoner, himmelovergange, etc., bliver langt flottere.

Ansigter, hudtoner, himmelovergange, ect. er meget flottere på både mit JVC CRT tv (årgang 2006) og på et Pioneer G8 HD Ready tv end på langt de fleste Full HD tv. Full HD er langt fra en garanti for god billedkvalitet.

Venlig hilsen Firebird {;-)

Lytter til en del til 3 Doors Down, AC/DC, Billy Idol, Bruce Springsteen, Daughtry, Dire Straits, Evanescence, ZZ Top, og Within Temptation.

JVC X3
?
?
?
?
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2009 kl. 16:47

så hiv dog regn maskinen frem...

16:9 = 1.78 og ikke 1.33

Vil du ikke godt tage stilling til mine spørgsmål til dig tidligere i tråden, inden du fremturer med din påstand?

Et TV kan sagtens være 16:9, selv om forholdet mellem lodret og vandret opløsning ikke er 16:9. Det kræver blot aflange pixels på panelet.
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-April-2006
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2009 kl. 16:48

Oprindeligt skrevet af alpha10 alpha10 skrev:

Det er sgu mere kompliceret end jeg troede, jeg forstår bare virkelig ikke hvordan et blu-ray signal i 1080p ind i min fladskærm som kun kører end opløsning på 1024x768, kan være knivskarpt når det logisk set burde være totalt sløret netop fordi der jo ikke er 1:1 pixelmapping ?

Jeg sammenligner det lidt med en computerskærm hvor man kører end for lav opløsning på, det ser jo frygteligt ud !

Nå, jeg lærer det nok en dag....

Her må en anden ind men EBU, European Broadcasting Union, har anbefalet formatet 1280x720 i HDTV.

Så dette besvarer faktisk spørgsmålet om kvaliteten. Hvis dette ikke var lykkedes havde nogen i overført betydning mistet hovederne. Så igen hvordan man teknisk kan ændre billeder fra 1920x1080 til 1280x720 uden kvalitetstab (af betydning), skal jeg ikke kunne sige, kun at det altså er muligt.

Det jeg havde overset var fremtiden for 1080 linier og 1920 punkterne, godt eller måske endda perfekt.

Redigeret af moho - 24-Juli-2009 kl. 16:49
Til top
Firebird Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Marts-2009
Point: 2195
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2009 kl. 17:04

Det er sgu mere kompliceret end jeg troede, jeg forstår bare virkelig ikke hvordan et blu-ray signal i 1080p ind i min fladskærm som kun kører end opløsning på 1024x768, kan være knivskarpt når det logisk set burde være totalt sløret netop fordi der jo ikke er 1:1 pixelmapping ?

Jeg sammenligner det lidt med en computerskærm hvor man kører end for lav opløsning på, det ser jo frygteligt ud !

Nå, jeg lærer det nok en dag....

Ja, det er lidt kompliceret. Selv om min computerskærm har en højere opløsning end mit CRT tv, kan det ikke levere en tv-billedkvalitet der bare ligner dét mit tv kan præstere. Jeg har optaget en del film på min PC-harddisk, men jeg gad ikke se dem på min computerskærm.

Omvendt en min computerskærm bedre til at vise digitalfotos end mit tv. Min PC er via antennekabel tilsluttet min gamle VHS-maskine. Mit tv er tilsluttet VHS-maskinen via et scartkabel. PC og tv er også forbundet med et scartkabel, så jeg kan se de film jeg har på PCen på mit tv. VHS-maskinen er tilsluttet antennestikket i væggen.

Når jeg optager en film på min PC, er billedkvaliteten på computerskærmen elendig, men på mit tv som har en lavere opløsning end computerskærmen ser det rigtig godt ud.

Redigeret af Firebird - 24-Juli-2009 kl. 17:16
Venlig hilsen Firebird {;-)

Lytter til en del til 3 Doors Down, AC/DC, Billy Idol, Bruce Springsteen, Daughtry, Dire Straits, Evanescence, ZZ Top, og Within Temptation.

JVC X3
?
?
?
?
Til top
PLASMABOY Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 12-April-2009
Point: 237
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2009 kl. 17:37

Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

og de store titler kommer som regl i "super" widescreen 2.40:1, og når skærmen er 1.33:1 vil billede kun fylde ca. halvdele af skærmen

Huh? Hævder du, at film bliver vist i forkert aspect ratio på skærmen, når den har aflange pixels?

Har du overvejet muligheden for, at TV'ets scaler kompenserer ved at anvende forskellige skaleringsforhold horisontalt og vertikalt?

hvis der bliver scaleret, får man jo ikke et "rent" signal, lige som DVD formated, som fuldstændig ødelægger filmens oprindlige aspect ratio

men afspiller man BD/x264 ect. via. pc (som mig) på en skærm med skæve opløsninger så har man et problem

Redigeret af PLASMABOY - 24-Juli-2009 kl. 17:38
Til top
JENC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-April-2009
Point: 615
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2009 kl. 17:45
Oprindeligt skrevet af Firebird Firebird skrev:

Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:

1) Det er helt rigtigt, som også nævnt i tråden, at andre forhold end opløsning tæller ind i det oplevede billede. Særligt billedbehandlingskredsløbene men også panelets kvalitet. Og at disse ofte bidrager med mere end selve opløsningen.

...

Ansigter, hudtoner, himmelovergange, ect. er meget flottere på både mit JVC CRT tv (årgang 2006) og på et Pioneer G8 HD Ready tv end på langt de fleste Full HD tv. Full HD er langt fra en garanti for god billedkvalitet.

Rigtigt - læs mit punkt 1) igen. Derfor var det taget med  

I disciplinen Ansigter, hudtoner, himmelovergange vinder CRT stadig men der er jo andre forhold som skærmstørrelse, etc.  Og Pioneer laver gode skærme med gode billedbehandlingskredsløb. Netop derfor mit punkt 1). Og at 2) starter med "Men taler vi opløsning.."  Jeg troede det var tydeligt nok...

Redigeret af JENC - 24-Juli-2009 kl. 17:55
Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2005
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2009 kl. 17:48
hvis noget bliver scaleret ødelægger det jo ikke det oprindlige aspect ratio på nogen måde.
så vil alt 576I materiale jo blive vist forkert på full HD og hd ready skærm 
Til top
JENC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-April-2009
Point: 615
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2009 kl. 17:53

Oprindeligt skrevet af moho moho skrev:

Og jeg må endnu engang fastholde at TV'et med opløsningen 1024x720 er et Tv i størrelsen 16:9 [ hvad skulle nogen ellers bruge dette Tv til ?

et tv med opløsningen 1024x720p kan aldrig blive 16:9

det er et simpelt regne stykke..

1024 divideret med 768 = 1.33

Jo, jo. Det kan godt blive 16:9. Pixels er ikke kvadratiske men aflange.

Men det udfordrer endnu mere de "problemer" der måtte være i billedkvaliteten med interpolering og lav opløsning, når vi er endnu længere nede end 1365x768.

Den opløsning (1024x768) blev anvendet dengang det var "det man kunne til produktionsmæssigt god pris". Opløsningen anvendes ikke længere.

Det er nu 1365x768 der er opløsningen til billig masseproducering. Om et år eller 2 vil vi heller ikke se paneler i 1365x768

Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2009 kl. 18:44

hvis der bliver scaleret, får man jo ikke et "rent" signal,

En skalering fjerner altid kvalitet. Det ville også ske, selv om slutresultatet havde samme forhold mellem pixels i højde og bredde.

lige som DVD formated, som fuldstændig ødelægger filmens oprindlige aspect ratio

Jeg har ikke set DVD'er som ødelægger filmenes aspect ratio.

Edit:
Jeg synes i øvrigt, at du snakker uden om. Din påstand gik på, at alpha10's TV ikke ville kunne vise en film med korrekt aspect ratio. Det var det, jeg angreb, for det er regulært vrøvl.

Redigeret af Allan Olesen - 24-Juli-2009 kl. 19:01
Til top
T-Ras Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 25-November-2008
Point: 334
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2009 kl. 19:13

Hvad med dette ?Plasma Tv har oftest en lidt sjovt
antal pixels, især i de små størrelser, hvilket afstedkommes af den
fysiske størrelse af hver enkelt plasmacelle. Dette betyder at
opløsningen på en plasmaskærm ofte er på 1024x768, hvilket jo er et
4:3 format, hvor selve skærmens fysiske ramme har 16:9 format. Hvis
man påregner at bruge skærmen til at vise billeder fra sin PC med 1:1
pixelmapping (læs mere her), så vil det altså blive strukket i bredden,
hvilket kan give nogle uhensigtsmæssigheder. Ved visning af film og
TV kan skærmen dog selv finde du af at vise formatet korrekt, men
lige netop ved PC tilslutning, foretager skærmen ikke nogen korrektion
med mindre du vælger at sende en anden opløsning til skærmen,
såsom 1920x1080, og lever med at tekst bliver lidt sløret pga.
skaleringen. Vær også opmærksom på at det er muligt at få
plasmaskærme med Full HD opløsning, hvor denne betragtning ikke
har nogen relevans.Idet et plasma panel benytter fosfor ligesom CRT
TV gjorde det, så vil du også opleve at du får lidt "blødere pixels".
Ikke at forveksle med uskarpt billede dog, du får bare noget der
minder mere om CRT end LCD gør.

er det ikke god kutyme at angive kilden, når man så åbenlyst
copy/paster? Det er vel fra flatpanels.dk?
Til top

Besvar Besvar Side  <1 2345>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu