recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - G10 -> V10 -> B55
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketG10 -> V10 -> B55

Besvar Besvar Side  <12345>
Forfatter
Besked
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2009 kl. 19:55
Oprindeligt skrevet af E. Larsen E. Larsen skrev:

Jeg har lige været i en aut forretning hvor de 2 tv stod tændt (begge var indstillet korrekt)

Jeg må derfor meddele dig:
Vi er dybt uenig, PANA var klasser bedre
Pæn.... ? kan ikke diskuteres

Så kan de ikke begge to have været indstillet korrekt. Hvis de var det, skulle man vel ikke kunne se forskel på billedet.

Venlig hilsen
KB
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2009 kl. 21:00
Oprindeligt skrevet af clausewitz clausewitz skrev:

Måske er de fleste mennesker i stand til at se forskellen mellem to skærme side-by-side men jeg er overbevist om at langt de fleste almindelige mennesker ikke ville opdage hvis deres G10 i løbet af natten var skiftet ud med en V10 eller en B55 hvis ellers indstillinger og indpakning var identiske. 

Det er jo netop min pointe!

M.v.h.

Til top
clausewitz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-November-2004
Point: 1115
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2009 kl. 22:32
OK jeg tolkede bare dit indlæg til, at folk godt kan se forskel, men at de ikke er i stand til at afgøre, hvilket der viser det korrekte billed. Min pointe vedrører ikke korrekt billed men at forskellen mellem de bedre skærme (som i dette tilfælde) er så lille at den alm. forbruger ikke vil kunne se forskel ved sammenlignelige indstillinger .
Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2005
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2009 kl. 22:48

OK jeg tolkede bare dit indlæg til, at folk godt kan se forskel, men at de ikke er i stand til at afgøre, hvilket der viser det korrekte billed. Min pointe vedrører ikke korrekt billed men at forskellen mellem de bedre skærme (som i dette tilfælde) er så lille at den alm. forbruger ikke vil kunne se forskel ved sammenlignelige indstillinger .

det er nok hvordan man fortolker det. Jeg kan da tydelig se forskel på en v10 og min skærm. selv om de står i purefunktion og thx. Både dag og nat
Otto lavede da på et tidspunkt hvor man kunne se en 855 og v10 side by side. Jeg tør vædde med de fleste kan se forskel.
foreksempel en ps8000 kommer ikke til at ligne nogen af de tre selvom det er indstillet optimalt.
deres panel er alså ikke ens. og de har nogle forskelligere områder hvor de er bedre eller dårligere.
nu snakker jeg ikke om hr og fru Danmark.
ergo ikke alle skærme viser et korrekt billede bare fordi er indstillet optimal.
når man har indstillet en skærm er det efter nogle standarder og ikke alle kan overholde disse uanset hvor meget man indstiller.

Redigeret af xcardman - 10-September-2009 kl. 22:51
Til top
clausewitz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-November-2004
Point: 1115
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2009 kl. 00:50
Nu hører du vist ikke til kategorien alm. forbruger .
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Point: 4951
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2009 kl. 08:12
Oprindeligt skrevet af Shiva Shiva skrev:

Jeg har set begge skærme ude i den virkelige verden med en blu ray som kildemateriale. B55 i filmmode og V10 i THX-mode. Det er 2 rigtig gode skærme, men jeg kan bedst lide B55 af flere årsager.

Jeg er nysgerrig, hvorfor kan du bedst lide B55?

Har den dansk solgte B55 samme "feature" med at man ikke kan sortere i DVB-C kanalerne?
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2009 kl. 08:58

Nu hører du vist ikke til kategorien alm. forbruger .

Nej men hvor mange har set en krp model i virkeligheden. under de rigtig forhold?

Men selv min mor er helt vild når hun kommer fordi og ser HD
de har en 42v10 model. Hun kan alså godt se forskel.
så nogen gange er det lidt svært og snakke om på dette forum.
en grund til at arrangement som otto laver en gang i mellem er super. Når flere kan se de skærme vi snakker om live.

Redigeret af xcardman - 11-September-2009 kl. 08:59
Til top
Sschmidt Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 02-December-2007
Point: 379
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2009 kl. 09:07

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

M.h.t. kalibrering eller ej, så er netop V10 nok den skærm på markedet, som ud af kassen er tættest på det optimale, uden kalibrering - dette også iflg. Otto.

Mere optimal end Pio KRP i PURE mode? Jeg spørger fordi jeg har en KRP-500A, som jeg ikke havde planlagt skulle kalibreres. Det var faktisk én af årsagerne til jeg valgte den i stedet for 5090H, da 5090 helt sikkert kræver kalibrering.

Men for at bidrage en smule til OP, så synes jeg bestemt V10 er en no-brainer af de tre (fire) nævnte. Alene kvalitetsproblemerne med Samsung diskvalificerer dén i mine øjne. Og det er marginale forskelle der er i billedet på de to IMHO - så lidt at jeg ikke kan se dem, men de kan sikkert måles. X10 bør glemmes, medmindre pengene er så små at alternativet er intet TV, hvilket jo ellers ville være et helt validt argument.

Mvh Steen

Til top
Shiva Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-Maj-2008
Point: 803
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2009 kl. 09:18

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Oprindeligt skrevet af Shiva Shiva skrev:

Jeg har set begge skærme ude i den virkelige verden med en blu ray som kildemateriale. B55 i filmmode og V10 i THX-mode. Det er 2 rigtig gode skærme, men jeg kan bedst lide B55 af flere årsager.

Jeg er nysgerrig, hvorfor kan du bedst lide B55?

Har den dansk solgte B55 samme "feature" med at man ikke kan sortere i DVB-C kanalerne?

Det er nok småting i de flestes øjne.

Billedmæssigt er det som sagt svært at vælge den ene frem for den anden. Synes de begge stod rigtig flot hver for sig. Jeg var dog ret imponeret over Samsungen's kontrast og sort, da jeg så den i HFK, selv under ikke-optimale forhold. V10'en er jo beviseligt lige så god, så det kan kun blive noget fnidder-fnadder, der bliver grunden.

Jeg fik demonstreret medi@2.0 på B55 og synes det er smartere og mere gennemtænkt end Panasonics Viera Cast.

Designet er en no contest i Samsungens favør. Når den hænger helt tæt til væggen i de specielle beslag, virker den langt mere diskret end en normal 50'. Jeg har pt. en PZ85 stående derhjemme og jeg synes den har et fint billede, men er tudsegrim. V10'en er en anelse pænere, men det er altså ikke revolutionerende designmæssige kvantespring, der kendetegner Panasonic. 

Ang. kanalsortering har jeg aldrig ejet en Samsung, så det må andre kunne svare på. Jeg har læst herinde, at man ikke sortere kanalerne direkte, men at man i stedet kan lave en 'foretrukne'-liste eller noget i den stil, som skulle 'do the trick'.

Håber det var svar nok

Nogle gange er det bedre at tie og blive anset som et fjols end at tale og dermed fjerne al tvivl.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2009 kl. 09:41
Sschmidt skrev

Mere optimal end Pio KRP i PURE mode? Jeg spørger fordi jeg har en KRP-500A, som jeg ikke havde planlagt skulle kalibreres. Det var faktisk én af årsagerne til jeg valgte den i stedet for 5090H, da 5090 helt sikkert kræver kalibrering

man kan jo ikke helt sige en krp er på markedet mere.
men nej en v10 er ikke mere optimal end krp.
samt en panasonic har dynamisk kontrast
en puremode på krp er den bedste ud af boxen. Men lige som thx profil er puremode ikke 100 procent optimal. Men meget tæt på

Så selv om en v10 og en krp blev fik en kalibrering efter alle kunsten regler og sat i samme rum. Så vil de stadig ikke vise det samme billede.
ellers havde der jo heller ikke været ngen grund til at købe en pioneer.
en 855 viser rigtig god sort i lyse omgivelser, en pioneer bedst i et mørkere rum.
så alt i alt har alle skærme deres fordele og ulemper.
man skal så vælge den skærm som opfylder ens behov bedst. 
mit er krp da jeg stort set kun ser film og tv om aften. Men man kan udmærket se tv på den om dagen. Men der har en 855 en force fordi den faktisk er meget lysstærk. 

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2009 kl. 10:02

Oprindeligt skrevet af xcardman xcardman skrev:

det er så her disse tråd løber af sporet. en v10 er ikke klasser bedre end 855. hvem har indstillet de to skærme

Der hvor man måske taler forbi hinanden, er at i en given opstilling kan der godt være "klasser" til forskel, men det er ikke ensbetydende med at de samme to tv har "klasser" til forskel på dén ydelse de kan opnå hvis begge udnyttes optimalt. Derfor er der mange misforståelser der opnår ved at man ser én opstilling uden at have noget kendskab til indstilling eller kildemateriale, eller tage hensyn til omgivelserne, og så laver man nogle håndfaste konklusioner om hvilket tv der er bedst. Det er farligt, fordi der kan være mange andre faktorer end selve tv'ets kvalitet, der er skyld i de forskelle man ser. Det er slet ikke usædvanligt at der er "klasser" til forskel på billedet fra samme tv, alt efter indstillingen. Det gælder eksempelvis Samsung før og efter kalibrering.

Folk taler nogle gange som om de forventer at skærmene man ser i butikkerne generelt er fornuftigt indstillet, og så er der lige nogle få butikker der er nogle klaphatte og har det indstillet helt hen i skoven. Sådan er det ikke - som udgangspunkt skal man forvente at tv'ene i butikkerne i heldigste fald bare står i standard-indstillingerne, og så er der nogle enkelte butikker hist og her hvor der sidder en medarbejder eller to der rent faktisk interesserer sig lidt for at få justeret en smule på tv'ene, og under en håndfuld spredt over landet der laver en fuld kalibrering af tv'ene. Det er ret væsentligt at være opmærksom på, når vi taler om to tv hvor det ene er meget nemt at sætte op til et fornuftigt billede, mens det andet skal kildes en hel del under tæerne for at nå samme niveau.

Mht. hvad "almindelige forbrugere" kan se forskel på eller ej: Hvorfor er det interessant at diskutere hvad folk der ikke interesserer sig for billedkvaliteten kan se forskel på? Hvis man diskuterer billedkvalitet, må det per definition være ud fra en forudsætning om at man interesserer sig for at få den bedste billedkvalitet, om ikke andet så inden for nogle givne rammer. Om "Hr og Fru Danmark" kan se forskel, kan være fuldstændigt ligegyldigt for dig, det er dig og ikke "Hr og Fru Danmark" der skal bruge tv'et.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2009 kl. 10:55
ja det har du helt ret i

Men hvis begge er indstillet optimalt er der ikke klasser forskel i mine øjne.
noget andet er hvis en v10 er i thx og en 855 ikke er indstillet ordenligt.
så vil en v10 nok komme ud som en rimelig klar vinder.
men de "skulle" jo være indstillet ordenligt, men af hvem ved vi så ikke. 

synes også mange gange almindelig brugere bliver blandet ind i det om to skærme.
hvis man ikke bare interesserer sig en smule for billedekvalitet, kan man vælge hvad man vil. 
det er bare ikke et argument for at vælge den ene frem for den anden.
at andre ikke kan se forskel.

Til top

Besvar Besvar Side  <12345>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu